Pajeron laatikon mölyt ja öljyt.

W

Wabudo

Guest
Menin sit tekemään sen "virheen", että hommasin Pajeron. Suruun saa ottaa osaa :p

Kyseessä on L049 vuodelta -88 eli isokoppanen 2.5l TD. Mittarissa on 350 tkm. Kolme vuotta sitten on vaihdettu laatikkoon pitkä liuta tavaraa, mm. ryhmäpyörä, kytkinpaketti, kytkinakseli ja iso liuta laakereita sekä kardaatien ristikot.

Kansi on uusittu viime vuonna. Vaihdosta ei ole kuittia ja tieto kannen laadusta puuttuu. Ihan uutuuttaan se kiiltää, että toivoa on.8)

Nyt mulle tultua laatikko pitää muilla vaihteilla paitsi nelosella semmosta kohtuullista ulinaa ja jättää seisottuaan pienen lammikon about etuovien kohdalle auton keskivaiheille. Laatikko kai siellä tiputtaa?

Mistäs mokomaan öljyt vaihdetaan / lisätään ja minkälaista sinne laitan? Miten tarkistan määrän? Käyttäjän oppaassa ei ko. operaatiosta kerrota ja huolto-opas tulee postin mukana vasta tulevalla viikolla. Tekis mieli varmistaa jo het, että ei vaan kuivana pyöris laatikko. Jos vaikka huoltikselta saisi sopivaa öljyä tähän hätään.
 
Taitaa sit olla se "heikompi" laatikko sulla eli Galantin lodju ( Tekniikka alueella on Päivisen Nikon juttua laatikon tunnistuksesta ) Öljyn täyttöroppu on laatikon kyljessä ja tyhjennys pohjassa. toisessa manuaalissa on 80W90 öljy ja toisessa 75W90 mutta kummassakin maininta GL-5 luokituksesta ( en ota vastuuta ohjeiden oikeellisuudesta 8) ) Täyttömäärä on toisen opuksen mukaan 2,2 ja toisen 2,4 litraa, mutta se täyttöropun reunushan määrittää ylärajan !

ps. lue myös pajeromiehen saaga, niin tiedät mihin olet kätesi lyönyt ;D
 
Kiitos neuvoista, könyän huomenna auton alle öljyjen kanssa ja pistän piripintaan.

Kyllä olen nuo saagat lueskellut ja Nikon päiväkirjan kanssa ja siitä huolimatta menin mokoman ottamaan. Taitaa olla vakavasti tylsää elämäni ollut tähän asti... ;)

Aloitan oman threadin aiheesta "rutiköyhä Pajeristi" kunhan käytän vehjettä huomenna leimalla ja saan tietää mitä on todella vialla. Ihan kylmää pelkkä ajatuskin... :(
 
mähänsanoinsiitälaatikosta.....

oireista päätellen voisi olla sivuakselin laakeri, nelonen ei pidä ääntä koska se on "suora" vaihde (onko se muuten? yleensä takavetosissa on...)
 
Sanoit laatikosta joo, muista kyllä... ...mutta oli vaan silti otetava se kun tuo kytkinakseli on jo hoidettu kuntoon. Pistän se sivuakselin itse kondikseen kunhan löytyy sopiva monttu ja saan laakerit hommattua. Sit pitäs olla tiedossa paljon kilometrejä ennen isompia ongelmia (...ja lehmät lentää...)

Se myyjä, joka oli muuten ammatiltaan raskaskoneasentaja, sanoi kans, että ne on sivuakselin laakerit jotka vinkuu. Hänen mielestään ei kummanen homma, mutta näin vähän äkkinäiselle ei-ammattilaiselle varmasti riittävän haastavaa. Onneksi on osaavia kavereita ;D

Mut lähen tästä linttaamaan öljyä sinne laatikkoon ja tarjoamaan leimalle. Ties vaikka antasivat :p
 
Kytkimen puoleinen ja takimmainen sivuaks.laakeri on helppo vaihtaa, mutta keskimmäinen on kimurantimpi, joutuu purkamaan vähän enemmän.
Itelläni otti viitosen hampikas sopimuksen irti: http://kotisivu.mtv3.fi/nettijussi/laatikko.jpg
Pitänee ostaa uus lodju ku äänisiki jo niin pahasti(kytkinakselin hampikas kulunu).
 
No eipä tullutkaan mentyä tarjoamaan katsastukseen. Vietin päivän diagnosoiden sähköonkelmia ja ratkaistenkin pari.

Käytin myös vaihdelaatikon pohjaa poikessa ja totesin kaikki näkyviin tulleet rattaat pinnoiltaan virheettömiksi. ;D Äänet tulee sit laakereista, eli niitä etsimään heti huomenna. Jos vaikka saisi juhannuksen aikaan laitettua paikalleen.

Soittelin jo päivällä paikalliseen voimansiirtokorjaamoon ja he sanoivat voivansa hommata ne laakerit ja mahd. rattaat.

En tiedä onko tämä jo vanha temppu, mutta minulle uusi keksintö tänään: uusien öljyjen laittaminen laatikkoon sujui "näppärästi" kahden metrin kumiletkulla ja kärsivällisyydellä. Porasin sopivan tiukan reiän öljypullon kanteen ja ahdistin letkun siihen. Eka vuolin letkuun uran, jonka väänsin sen korkin kohdalle, että pysyy paikallaan. Letkun toinen pää teipillä kiinni kardaaniin siten, että se on just sisässä öljyaukosta. Sitten seisoin pullon päällä ja välillä ilmasin ja lisäsin öljyä kunnes sitä oli sisässä tarpeeksi. 8) 2.5 litraa sain sinne menemään kun auto oli sopivasti vinossa oikeaan suuntaan. En viitsinyt rueta tunkilla kikkailemaan parin lisädesin toivossa kun valmisajan vaatimus tuolla täyttyy reilusti.
 
Jussit meni sairastellessa ja laakeritkin tilasin Tamgearsilta itte ku tuli halvemmaksi. Operaatio "laatikko irti-laakerit sisään- laatikko takas-alle 24h" on edessä tulevana viikonloppuna...

Nyt kaikki Pajeron laatikkoa rassanneet voi kertoa ne pahimmat mokat, jotka laatikon laakeriremontissa voi tehdä. Jos vaikka saisi yhden tai kaksi niistä vältettyä...

Ja mitä erikoistyökaluja hommaan tarvitaan ??? Itseltäni löytyy lähinnä lenkkiavain, räikkäsatsi, ruuvimeisseli, 10 kg hienosäätöleka -linjaa. Ulosvetäjä olisi varmaan kova sana laakereiden kanssa, mutta mimmonen? Kuinka korkealle rampille auto pitää ajaa (vakiorenkaat ja jousitus) että loota mahtuu alta pois "nätisti"? Onko se painava ::)

Tarvitaanko tiivistetahnoja, vai riittääkö kun on uudet paperit, kumit ja korkit olemassa?

Auttakaa ny untuvikkoa kun en vielä ole auton alla... ;)
 
Nettijussi on ainaskin tsiljoona kertaa sen laatinkon irroittanu ;D Lähestyppäs Häntä yksityisviestillä jos ei tätä ketjua ole huomannu ::)
 
Nuo työkalut pitäs riittää, hylsysatsiin kulmakappale tai vielä parempi jos on "pallopää" jatko vaihteisto-moottori liitoksen kahteen ylimpään pulttiin.

Vaihteisto irti jakolaatikon kanssa ja painaa arviolta 70-80kg, että ei kannata jäähä alle. Vaihteistojen välissä olevassa kappaleessa on 14mm avaimella avattavat tulpat kahtapuolen, niiden sisästä ainaki jouset pois, käännä vaihdesysteemi ihan toiseen laitaan, erotetaan toisistaan vaihteiston puoleisesta liitoksesta.

Yks paha moka ainaki on jättää pääakselin mutteri huonosti kiinni / lukitsematta, itellä yhet viitosen hampikkaat menny sen takia.

Jos kerta on uudet paperit, niin eipä sitä sitten muuta tarvi, ruuvilukitetta pääakselin mutteriin.

Ramppeja ei varmaankaan tarvi, "kakkosneloset" vaan renkaiden alle, tai jollakin muulla nostaa sen verran, että laatikkokompinaatio sopii runkopalkin alta pihalle.

Tuo 24h on kyllä aika kova sana (varsinki jos pitää purkaa laatikko ihan atomeiksi), mutta ei mahdoton, irrotuksessa menee yhteenmieheen 1,5h ja paikalleenlaitossa 2-2,5h. Mutta ei kannata kiireellä pilata koko hommaa, jää vielä joku akseli laittamatta paikolleen :)

Tuli vielä mieleen semmonen jutska, että vaihteisto/jakolaatikko kannattaa laskee alas ja nostaa takasi paikolleen hallitunkilla, niin ei tarvi henkesäkaupalla punnertaa.
 
Kiitos Jussi vinkeistä!

Hallitunkki on ja kaverikin apuna remontissa, joten pidän tuota 24h tavoiteaikaa realistisena. Lauantai-aamuna lähtee koitos. Ja kiirettähän ei pidetä sen ittesä takia vaan siksi ku on aikaa vaan se viikonloppu siellä tallilla ja muutakin laitettavaa...

Lurahtaako sieltä jakolaatikosta kans öljyt tossa rytäkässä? Jos lähtee ni minkälaista tilalle ja minkä verran? Ei o saanut paikallinen osakauppias minun korjausopasta vieläkään toimitettua, joten olen kuulopuheiden varassa tuon tiedon suhteen.

Entäs se ulosvetäjä? Tippuuko laakerit pellolle ittestään vai pitääkö niitä avittaa kovastikin?

Kiitos vielä vinkeistä. Olo rohkaistui huomattavasti tietojesi perusteella. 8)
 
Wabudo ja nettijussi :

iha vinkkinä.. liittykääs "member" jäseniksi ni pääsette laittamaan/katsomaan muiden jäsente puhelinnroita ni esim vkonloppu remonteisssa SAATTAA saada apua puhelimitse jos toinen on halukas/kerkee neuvomaan ;)
 
Jakolaatikosta kannattaa laittaa öljyt valumaan ensvaiheessa, tulee kuitenki ulos ku ottaa etukardaanin irti. Vaihteistosta ne voi valuttaa myöhemminki, mutta ennen irrotusta seki on kätevämpää.
Öljyt kumpaanki laatikkoon: API GL-4 tai korkeampi, SAE 80W, SAE 75W-85W tai 75W-90
Määrä: vaihteisto 2,2l, jakolaatikko 2,2 (2,6 jos ulosotto), määrät vanhemman malliselle laatikolle !

Kyllähän se ulosvetäjä sais olla, niin ei tarvi käyttää raakaa voimaa niin paljon, pärjää ilmanki mutta kannattaa ottaa jos saa.
 
Takaisin
Ylös Bottom