Ei perhana, en ihan usko, että vika voi olla kampiakseli poikki.
Tähän mennessä olen tehnyt nämä havainnot...
Turbo, ilmeisesti toimii mutta hukkaportin (?) varsi oli irti. Kiinnitin sen rautalangalla mutta en tiedä onko tällä mihinkään mitään vaikutusta. Turbo ilmeisesti pyörii iloisesti ja puhaltaa ilmaa imusarjaan.
Polttoainesuodattimessa ei ole vikaa, vaihdoin sen uuteen kun sellainen sattui olemaan käsillä.
Jakopään hihna on hyväkuntoisen näköinen. Tarkistin, että siitä ei puutu hampaita.
Yritin selvittää onko hihnapyörissä jotakin merkkejä. Nokka-akselin pyörässä on merkki, samoin kampiakselin pyörässä joku ihmemerkki. Diesel-pumpun pyörässä on lovi mutta en keksi vastamerkkiä tälle. Onko vinkkiä?
Nokka-akseli vaikuttaa hienolta ja toimivalta, samoin venttiilinvälykset ok.
Edelleen on sellainen fiilis, että jakopään hihna on "venynyt" tai hypännyt mystisesti yli muutaman hampaan tai muuten vaan finaalissa, kuitenkin lopputulos on se, että diesel-pumpun ajotus on pielessä. Mistä pystyn tarkistamaan tämän?
Pumppu on tukevasti paikoillaan, joten se tuskin on kiertynyt tai siirtynyt. Onko näissä jokin ajoituksen säätö? Ainakin venttiillikopassa lukee ajoituksen olevan 7° EKK. Voiko tätä säätää jotenkin?
Tässä uusin tulos: kävin koeajolla, noin kilsa ja takaisin. Käynnistin koneen ja se nakutti. Poljin kaasua ja nakutus on aika äänekästä. Ajoin mäen alas ok, tein u-käännöksen ja lähdin tulemaan takaisin.
Kun ylämäessä vaihdoin kakkoselle ja vedätin moottoria niin moottorin ääni alkoi kuullostamaan ihan normaalilta ja samoin käynti. Vika katosi hetkeksi ja tuli ainakin osittain takaisin.
Jos kyse olisi bensakoneesta niin tietäisin, että sytytys säätyy alipainesäätimen avulla ja siksi se oli nyt ok. Mites tämän dieselin kanssa? Onko siinä jokin vastaava säädin?
Onko ajotus nyt jotenkin myöhäisellä mutta sitten kohdalla kun vedättää?
-pd
--
s-posti: pdunkel@nic.fi