Pajeron perä "kolisee"

E

Epe

Guest
Pajero oli huollossa ja sanoivat että perä kolisee yli 80 km/h vauhdissa. Omasta mielestä se on "klopissut" aina mutta en olekkaan alan ammattilainen. Tiistaina pitäisi ajaa 1500 km Norjaan ja takaisin, onko ajatuksia/kokemuksia/näkemyksiä perän kestävyydestä. Uutta ei oikein ehdi millään saamaan. Auto on VM-91, ajettu 358 000 km.

Uusi perä maksaa kuulemma 3500 euroa :mad:. Romikselta kannattanee kysellä vai onko vielä muitakin ( edullisia ) vaihtoehtoja.

Mitäs jos se perä laukee tien päällä, pystyykö takakardaanin nyppäseen kenttäoloissa pois ja jatkamaan matkaa etuvedolla?
 
sinne on tod näk laitettu väärät öljyt joskus...
ja jos se ei kolise jatkuvasti niin antaa mennä vaan norjaan...
kyllä sillä periaatteessa pystyy ajamaan pelkällä etuvedollakin mutta jakolaatikon kunnosta moisen matkailun jälkeen ei ole takeita..
ja sen kardaanin saa kyllä pois vaikka tie päällä jos on työkaluja mukana, muistaakseni oli 12mm ja 14mm tai 2x12mm avainta mitä tarvittiin sen irroittamiseen ja laatikosta se lähtee vetämällä jolloin tulee ehkä hieman öljyä ulos mutta ei se jakoloota pääse ihan tyhjiin kun etuvedon lähtö on alempana...
ja mulla on ainakin tosssa pihassa yks ylimääräinen perä jolla on ajettu n.350tkm

mutta mielummin koittaisin kepillä jäätä ja lähtisin reissuun
 
:) Jees, noin mäkin vähän järkeilin. Voihan se hajota vaikka ihan kotipihaan koska tahansa. Eihän sitä kohta uskaltais lähtee mihinkään. Pelottelivat siellä korjaamolla emännän ihan vauhkoksi..........eikun Norjaan.....laitan "matkakertomuksen" kun ( jos ) palaan.
 
Home again, 3300 kilsaa takana :). Auto toimi ihan hyvin, mitä nyt pakoputki meni poikki ja rengas puhki....pikku vaivoja. Perä jyrisee aikalailla 95-105 km/h nopeudessa, mutta muissa nopeuksissa ei ole mitään mainittavaa meteliä. Tuli mieleen että voisko se jytinä sittnkin johtua jostain muusta kuin perästä, esim. renkaista ???.
 
sopii olla.... Nikollakin on ollut jonkin asteinen onkelma ääni ja se menee nyt laittaan uudet renkaat jos se loppuis kun ainakin yhdessä pyörässä oli kudos vika
 
niitä kardaaniin ristikoita minäkin olen epäillyt, voisivatkohan ne selittää sekä jyrinän että sen vapinan? Klappia ei minulla ristikoissa juuri ole, mutta jos ne tosiaan ovatkin jumissa....
 
Täytyykin kokeilla ristikkojen vaihtoa, tulee ainakin hieman halvemmaksi kuin perän uusiminen.
 
Lähes 100% varmasti tuommoset jyrinät tärinät tulee ristikosta. Takimmainen ja keskimmäinen ristikko on helppo tarkistaa ku löysää vaan takaperästä kardaanin irti ja rupeaa hurmiossa vatkaamaan, niin huomaahan sen jos on jäykkänä ;)
 
eikös se JÄYKKYYS ilmene vasta hetken vatkattua ::) ::) ;D ;D ;D




(oli ihan pakko) :)
 
menee munailuksi , mutta velttoa on vaan niin turkasen vaikea vatkata eli tietty lähtöjäykkyys on mielestäni tarpeen ::) (oli kans ihan pakko )

Ja kaikki tähän threadiin osallistuneet ilmeisesti ajavat "masturbaatio-autoilla" ts. pajeroilla

Edit: laitanpas hivenen asiaakin eli mulla kanssa jyristi nelkulla ajaessa, kun oli etu-ristikko nivel ihan finaalissa.
 
samoin meillä, se -88 td jolla ajelin muutaman kuukauden lopetti tutinansa kun rasvasin ristikot, etukardaaniin tosin piti uusia taaempi kun ei ollut enää kuin ne kupit jäljellä, neulat oli syljetty pitkin kankaita jo ties kuinka kauan sitten ::)
 
Tuota noin, kun en autoista tiedä mitään niin pakko kysyä :-[. Montako ristiniveltä pajerosta löytyy? 2 vai 4 vai ihan jotain muuta? Ajettelin kokeilla nyt ensin niiden vaihtoa ennekuin ruvetaan uutta perää hommaamaan. Motonetissä oli niitä niveliä 16 eeroo kappale, lienee kohtuullinen hinta?
 
etukardaanis on 2 ja takakardaanis on 2, niistä pitäis löytyä rasvanipat joten tarkista ensin ne nivelet ettet teetä turhaa työtä, pelkkä rasvaus saattaa riittää.
 
Takaisin
Ylös Bottom