Pajeron perä

Tuukka

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Onko toi perä hajoomassa kun se pitää semmosta ääntä, se niinku kolahtelee kun lähtee liikkeelle siten että samalla kääntää rattia? Ja pienemmässä vauhdissa se kolahtelee mutkissa. Kuuluu ilmeisesti tasauspyörästön lukosta, mutta onko se nyt sitten paskana? Joku sanoi että johtuu vanhoista peräöljyistä ja että pitäis korjaantua kun vaihtaa sinne öljyt. Mitä öljyä sinne kuuluu?
 
Vs: Pajeron perä

Lukkoperäöljyhän sinne kuuluu. Sitten kun oot siellä auton alla, niin vilkase samalla kardaanin ristikoiden kunto :)
 
Vs: Pajeron perä

väärät öljyt perässä aiheuttaa jyrinä kun kääntyy tiukka mutkaa asfaltilla.
voishan siitä kolinaakin tulla.

onko lehtijouset takana, jos on niin mikä on kunto, jospa on lehti poikki. tai lehtipakan päätypuslat.
 
Vs: Pajeron perä

Lehtijouset on kunnossa ja ne puslat, ne on tarkistettu. Täytyy ne ristinivelet katsoa vielä, mutta veikkaisin kuitenki että perä tuota ääntä pitää. Kai se täristäis ajossa koko ajan jos olis ristikot
 
Vs: Pajeron perä

Tuukka sanoi
Lehtijouset on kunnossa ja ne puslat, ne on tarkistettu. Täytyy ne ristinivelet katsoa vielä, mutta veikkaisin kuitenki että perä tuota ääntä pitää. Kai se täristäis ajossa koko ajan jos olis ristikot

Ei tarvi olla ristikoiden kovinkaan huonossa kunnossa, että jurnuttaa/täristää vaikkapa risteyksestä lähdettäessä jos käännös on jyrkkä i.e etupyörät täysin jommassa kummassa laidassa. Vääränlaiset öljyt perässä aiheuttaa minun mielestäni enempi sitä ulinaa, kun jyrinää... Sitten ristikot on jo vaihtokunnossa viimeistään jos ajossa täristää koko ajan. Toki sitten voi olla vaan huonosti tasapainossa olevat renkaat, tjsp.
 
Vs: Pajeron perä

MetanolMan sanoi
Ei tarvi olla ristikoiden kovinkaan huonossa kunnossa, että jurnuttaa/täristää vaikkapa risteyksestä lähdettäessä jos käännös on jyrkkä i.e etupyörät täysin jommassa kummassa laidassa. Vääränlaiset öljyt perässä aiheuttaa minun mielestäni enempi sitä ulinaa, kun jyrinää... Sitten ristikot on jo vaihtokunnossa viimeistään jos ajossa täristää koko ajan. Toki sitten voi olla vaan huonosti tasapainossa olevat renkaat, tjsp.
Kyllä tuo ääni mun mielestä kuuluu perästä, pitäiskö se tasauspyörästön lukko sitä ääntä? Kokeilen ainakin vaihtamalla peräöljyt. Vilkaisen samalla ne ristikot. Etukardaanista meni joskus se toinen ristikko, ja Chevystä meni vähän aikaa sitten se ristikko niin että se melkein lähti irti
 
Vs: Pajeron perä

Onko vika paikallistettu? Itsellä samanlaista vikaa. Kardaaninristikoissa oli väljää vähän ja vaihdoin ne. Kolahtelu väheni, mut ei loppunut. kolahtelu kuuluu liikkeelle lähdettäessä ja pykällettäessä.
 
Vs: Pajeron perä

vilkaiskaapa vaihdelaatikon kannatinkumi joka on sen poikkipalkin päällä, jos se on löysä/rikki niin kolahtelee vaihdetta vaihtaessa ja liikkeele lähtiessä..
 
Vs: Pajeron perä

Mulla se "vika" oli perämötikässä. Öljyt oli tullu tiensä päähän. Vaihdoin öljyt ja paukkuminen loppui heti. En tiedä paljonko perän öljynvaihtoväli on, mutta kyllä ne näköjään joskus tarttee vaihtaa. Se lukkoperän lisäaine on helvetin kallista
 
Vs: Pajeron perä

Tuukka sanoi
Mulla se "vika" oli perämötikässä. Öljyt oli tullu tiensä päähän. Vaihdoin öljyt ja paukkuminen loppui heti. En tiedä paljonko perän öljynvaihtoväli on, mutta kyllä ne näköjään joskus tarttee vaihtaa. Se lukkoperän lisäaine on helvetin kallista

30tkm / 1 vuosi on kitkaperian suositeltu ö-vaihtoväli ainakin huolto-ohjelmassa.

Se lisäainehan aiheuttaa "hallittua luistoa" (niinkuin nimikin sanoo, Limited Slip eli LS). Pauke johtuu siitä, kun sitä luistoa ei pääse tapahtumaan, niin perä lukittuu tavan ajossakin.
Tavallisilla öljyillä kitkalevyt ei luista, kuluvat pikaseen ja sitte kitkalukko ei enää toimi.
Jos autossa on joku kytkettävä lukko (mekaaninen lukitus / arb yms), niin silloin ei tarvitse käyttää LS öljyjä, ne on tarkotettu nimenomaan noille kitkalukoille.
 
Takaisin
Ylös Bottom