Pajeron takajouset (lehti) ja korotus

S

Sanna

Guest
Kun yhteen kohtaan koskee niin toinen paikka hajoaa vierestä :(

No eivät jouset oikeastaan ole hajonneet, kunhan ovat vain loputtoman kuoleentuneet.

Missä vaiheessa katsastus "hylkää" (lehti)jouset?

Jouset ovat jo oikeastaan taipuneet vähän "väärinpäin", eli jouset ovat mutkalla ylöspäin. Olisiko tämä hylkäysperuste? No eivät ole ainakaan vielä katkenneet :peukku

Miten sitten uusiminen...
a) kannattaako "takoa" uudelleen ja mitä maksaa? Kestääkö tuollaiset uudelleen taotut? Maksaako vaivan jos vielä 5 vuotta pitäis päästä eteenpäin?

b) mitä maksaa uudet? Kannattaako laittaa varaosajouset ja mitä maksaa? Entäs sitten timanttiosat, hainta ja järkevyys?

Mitäs sitten jos innostuu nostamaan naperon peppua ;D ja tekee uudet jatketut takapään kiinnikkeet (esim. 5 cm pidemmät - silloinhan kai nousee 2.5 cm keskeltä). Narahtaako heti ensimmäiseksi katsastuksessa?

Mites sitten nuo kaupalliset korokkeet, onko ne jotenkin hyväksyttyjä? Millainen osa tuolla kestää, joutuuko kovalle rasitukselle?
 
Kirjoittanut: Sanna  Lähetetty: Eilen kello 23:27:44
Lainaus
Kun yhteen kohtaan koskee niin toinen paikka hajoaa vierestä  Sad

No eivät jouset oikeastaan ole hajonneet, kunhan ovat vain loputtoman kuoleentuneet.

Missä vaiheessa katsastus "hylkää" (lehti)jouset?

Jouset ovat jo oikeastaan taipuneet vähän "väärinpäin", eli jouset ovat mutkalla ylöspäin. Olisiko tämä hylkäysperuste? No eivät ole ainakaan vielä katkenneet
Ei kait voi hylätä jos ei oo poikki
Miten sitten uusiminen...
a) kannattaako "takoa" uudelleen ja mitä maksaa? Kestääkö tuollaiset uudelleen taotut? Maksaako vaivan jos vielä 5 vuotta pitäis päästä eteenpäin?
Takomista on monenlaista oikeaa ja väärää, (oikeaoppisesti venytetään alapuolta takomalla jolloin rupeaa käpristymään ylöspäin...)
Väärällä tyylillä sitten lyyään ne mutkalle...

Molempia on käytetty

Jaa mitä maksaa? Jos sulla on jo moska/pajavasara ja Kunnon alasin, niin ei kait tuo paljoa maksa, muuta kun alat paukuttaan?
b) mitä maksaa uudet? Kannattaako laittaa varaosajouset ja mitä maksaa? Entäs sitten timanttiosat, hainta ja järkevyys?

Valitettavasti en tiedä
Mitäs sitten jos innostuu nostamaan naperon peppua  Grin ja tekee uudet jatketut takapään kiinnikkeet (esim. 5 cm pidemmät - silloinhan kai nousee 2.5 cm keskeltä). Narahtaako heti ensimmäiseksi katsastuksessa?
Ei oo niin sanottua(?) että nousee nuin tarkkaan tuon määrän, kokeilemalla selviää.
Katsastus riippuu siitä onko siistit, ja blaa blaa, onko ollut inssillä saantia yms? "laillisethan" ne ei virallisesti ole, mutta yleensä kelvanneet.
Mites sitten nuo kaupalliset korokkeet, onko ne jotenkin hyväksyttyjä? Millainen osa tuolla kestää, joutuuko kovalle rasitukselle?

Onhan siellä rasitusta, mutta sekin riippuu ajosta/kuormasta.

Hammerillahan oli hyviä kokemuksia OME:n iskareista yms kilkkeistä?

Itse olen laittamassa takapäähän kierrejousia kaveriksi/ myöhemmin oikeat tolpat??


Jari
 
Paje on aika matala vakiona? mutta jos takapää lässähtänyt niin voihan sitä korottaa, tosin onkos etupää painunut samalla?

Jari
 
memberillä "jahvetti" on/oli uusia takajousia kohtuuhintaan. Kyselkää yksityisviestillä :peukku
 
taisin ostaa "Jahvetilta viimeiset uudet jouset, mutta voihan sitä kysyä.

Laitan tuonne päiväkirjaan kohta kuvia jousien vaihdon vaikutuksesta korin asentoon -on aika huomattava ero verrattuna vanhoihin jousiin. Tarvikkeena nuo jouset maksavat luokkaa 150-200e kpl (veikkaus). Mielestäni ehjien jousien lisäksi Pajeroa ei tarvitse sen kummemmin korottaa takaa, koska etupään korotusvarat (säädettävä) on äkkiä käytetty loppuun ja sitten auto jää 70-luvun tyyliseen etukenoon ;D.

Käytettyjä jousia voi olla vaikea löytää, sellaisia ei-lässähtäneitä. Aika monet Pajerot näyttävät kulkevan perä keulaa alempana...

Jos siitä perästä haluaisi hyvän, niin jättäisi pelkän norrajousen ja lisäisi ns. coilover-iskarit sinne..
 
no siis sellainen iskari, jossa on kierrejousi päällä. Vähän niinkuin vaikka Lancerissa on etutolppana.

Mutta tämä vaihtotehto vaatii tietenkin kiinnikkeiden askartelua, eli ei ole pulttaa-kiinni homma. No, ei se ollut vakio-iskareidenkaan vaihto näköjään, mig-liimaa ja rälläkkää siinäkin tarvittiin. ;D
 
JariK sanoi
Katsastus riippuu siitä onko siistit, ja blaa blaa, onko ollut inssillä saantia yms? "laillisethan" ne ei virallisesti ole, mutta yleensä kelvanneet.
Kyllä ne omavalmisteetki ihan lailliset on. Tietysti ne pitää olla tarkotuksen mukaiset. Jos jatkaa oikeen paljo, niin kannataa tehä niistä semmoset H :n malliset, niin ei tuu rempula takapää.
 
Ei kait voi hylätä jos ei oo poikki

No hyvä niin jos näin kävisi, poikki eivät ole, mutta vähän kuin nurjahtaneet "väärälle" puolelle.

Takomista on monenlaista oikeaa ja väärää, (oikeaoppisesti venytetään alapuolta takomalla jolloin rupeaa käpristymään ylöspäin...)
Väärällä tyylillä sitten lyyään ne mutkalle...

Niin siis jonnekin jousipajaan olisin viemässä, kun ei tuo oikein taida itse onnistua, työkalujen ja taidon puutteen takia.

Molempia on käytetty

Jaa mitä maksaa? Jos sulla on jo moska/pajavasara ja Kunnon alasin, niin ei kait tuo paljoa maksa, muuta kun alat paukuttaan?

Onko joku "ammattiliikekin" epäonnistunut tässä hommassa?

Eikai sitä nyt kukaan itse ole sentään takonut ... :eek:

Ei oo niin sanottua(?) että nousee nuin tarkkaan tuon määrän, kokeilemalla selviää.

Eipäkai sitten :( No kun nyt nousisi parikin senttiä, niin perä ei roikkuisi niin apean lintassa ilman kuormaakin.
 
Kyllä ne omavalmisteetki ihan lailliset on.

Osaatko sanoa missä pykälässä tuosta sanotaan ja mitä se pitää sisällään.

Mikähän olisi sellainen osa jota ei saa korvata kun alkuperäisellä? Jos oikein pitkälle ajattelee, niin melkein mitä vaan voi korjata jos vaan on taitava. Eihän se katsastusmie laitteiden sisälle taida katsoa ;D

No itse asiaan. Millähän tavalla voisi varmistua että itse tehty osa riittäisi katsastusmiehelle?

Jos ihan tavallista (tukevaa) "lattarautaa" ajattelee niin mahtaakohan sellainen "plaatu" kelvata vai onkohan jotain erikoisterästä?

Tietysti ne pitää olla tarkotuksen mukaiset.

Voitko hieman tarkentää tätä? Siis muutaman sentin nosto, rupsahtaneen perän korjaukseksi tuskin muuttaa alkuperäistä mittaa ihan kauheasti?

Lattarauta maksaa K-raudassa muutaman euron metri, kun taas takominen varmaan kymmeniä ja varaosajouset varmaan satoja...

Jos jatkaa oikeen paljo, niin kannataa tehä niistä semmoset H :n malliset, niin ei tuu rempula takapää.

Hyvä pitää mielessä. Pitääkö liittämisessä käyttää hitsiä, vai saako käyttää pultteja, meinaan kun ei ole tuota hitsiä - voi vitsi :(
 
Sanna sanoi
Niin siis jonnekin jousipajaan olisin viemässä, kun ei tuo oikein taida itse onnistua, työkalujen ja taidon puutteen takia.

Milloin meinaat opetella? ;) ;D :peukku

Onko joku "ammattiliikekin" epäonnistunut tässä hommassa?

Eikai sitä nyt kukaan itse ole sentään takonut ... :eek:

ei ole oikeinpaljoa kokemusta "ammattiliikkeistä" mutta vallilantakomosta olen kuullut kyllä hyvää.

Noh, yleensä,
sehän on niin että kun itte tekee saa sellaisen kun sattuu tulemaan...
joten johto päätös on että itte tein ja yritin säästää..

eli on nuita taottu, mutta yleensä lyöty mutkalle, ei venytetty ulkokaarta... joten ei tule niii-in hyvä...

Eipäkai sitten :( No kun nyt nousisi parikin senttiä, niin perä ei roikkuisi niin apean lintassa ilman kuormaakin.

voit kokeilla riippuja, ja varovaista takomista ja huoltoa, eli hioa "pykälät pois yläpuolella olevista latoista, tosin tuolla taitaa vaan löystyä?

laita apujouset?

Jari
 
Uusin L200: norran ja apunorran, 140€ Vallilan Takomosta. Itse asensin. Toyotan Hiluxiin kokonaan uudet jouset molemmille puolille 400€, itse asennettuna.
 
Sanna sanoi
Osaatko sanoa missä pykälässä tuosta sanotaan ja mitä se pitää sisällään.....
Pykälästä en ihan varma oo, mutta esim. Liikenneministeriön päätös 779/1998 3 luku 11 §

"b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys"

Korjata/hitsata/lämmittää ei saa :  Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia, jousia ja tukivarsia, ainaki nuo. Muuta ei tullu mieleen.

Kun tekee vähintään yhtä paksusta materiaalista ku alkuperäiset, niin kyllä niiden pitäs kelvata.

Itselläni riipukkeissa on ihan vaan läpi pultti(ja putki välissä) jousen korvakon ja korinkiinnikkeen puolessavälissä.
 
Kun taannoin uusittiin molemmat pakat taakse, niin
tietysti paljastui että riipukkeet oli aika hassussa kunnossa.
Timanttitiskillä ei ollut kuinyksi kpl ja muuta piti keksiä. Hiluxin
riipukkeet oli aika lähellä alkuperäistä. Prässillä vähän uutta
muotoa ja vot, silläkin kikalla tuli jotain 5 cm lisää maavaraa
(ja toinen mokoma korottavilla OME:n jousilla).

Auton asento on toistaiseks etukenoinen mutta kunhan
uudet väätösauvat saadaan paikalleen ja viilattua asento
kohilleen niin eiköhän sitte. Palataan asiaan palstalaisille
osoitettuine kiittelyineen kun koko rojekti alustan osalta on
valmis.
 
Jos etupäätä ruuvaa ylemmäksi niin pyöränkulmat pitää säätää uudestaan. Varmaan tiesitkin.
 
Joo tiedossa oli, mutta sitä en vielä tiedä, että kuoleentuuko
myös vääntösauva iän mukana? Siis vaikkei mitään
ylimääräistä korotusta etupäähän haluaisikaan, niin
nouseeko etumus ihan vaan sauvat vaihtamalla ilman
"kikkailua"?
 
Jossain muistan lukeneeni, että (jos kiristelee vääntösauvat muttereista piukeelle, niin se kierretangot  on sit aika herkästi kaikissa mahdolisissa esteissä kiinni) joku olis ottanut sen sauvan irti spooreiltaan ja kiristänyt yhden hampaan verran, em toimenpiteellä ne kiristysmutterit jää esille. Tiedä sit onko helpompi/parempi kuin pelkkä kiristys.
 
jaskajokunen sanoi
Jossain muistan lukeneeni, että (jos kiristelee vääntösauvat muttereista piukeelle, niin se kierretangot  on sit aika herkästä kaikissa mahdolisissa esteissä kiinni)

olikos siellä nyt mutterit? vai pultit.

kun omasta mielestäni katoin niin oli pultit ja ne oli likellä pohjaa, eli olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?

ja jos sieltä tulee "kierrettä alaspäin" maavaraa syömään, niin eikös siihen rälläkkä pure ;D

Jari
 
Mites sitten nuo kaupalliset korokkeet, onko ne jotenkin hyväksyttyjä? Millainen osa tuolla kestää, joutuuko kovalle rasitukselle?


JariK sanoi
Hammerillahan oli hyviä kokemuksia OME:n iskareista yms kilkkeistä?

Jos OME:n alustaa harkitsee, niin suosittelen kyllä sitä. Ja kestää varmasti normaalikäytössä kun kestää kovaa offroad-käyttöäkin. Ja hyvä tuntuma maantiellä. Tosin ome:n alustaa harkittaessa kannattaa miettiä tarvitseeko sitä tosissaan. Se kuitenkin päälle 1000 euroa jolla saa aika monta normaali lehtijousta ja iskaria. Itse olen ollut tyytyväinen ome:n alustaan ja on oman kokemuksen perusteella hintansa väärti, mutta jokainen punnitkoon oman tarpeensa mukaan sen hankinnan kannattavuuden. Ome:n alustasarjat sarjoista sanotaan seuraavaa Cros4wd:n sivuilla:

"Old Man Emu -alustasarjalla voit parantaa merkittävästi vanhan tai uuden maastoautosi ominaisuuksia niin maastossa kuin maantielläkin. Alustan komponentit valitaan aina tarpeittesi mukaan, oletpa sitten kevyellä autolla ajeleva harrastaja tai jatkuvasti satojen kilojen kuormilla metsässä ja huonoilla teillä ajeleva ammattilainen.
Alustasarjat korottavat autoa 35- 75 mm automallista ja alustasta riippuen. Kantavuutta voidaan lisätä normaalikantavuuden lisäksi aina jopa + 600 kiloon saakka.

Alustasarjan asennus voidaan tehdä itse tai asennuspalvelumme tekee sen puolestasi. Kaikki osat ovat katulaillisia eivätkä vaadi erityisiä katsastus tms. toimenpiteitä."
Eli eiköhän tuo edeltävä teksti anna kaikille vastauksen sen kestävyydestä.

Tässä suora linkki Cros4wd:n alusta-sivulle: http://www.cros4wd.com/ome_alustasarjat.shtml
 
JariK sanoi
jaskajokunen sanoi
Jossain muistan lukeneeni, että (jos kiristelee vääntösauvat muttereista piukeelle, niin se kierretangot  on sit aika herkästä kaikissa mahdolisissa esteissä kiinni)

olikos siellä nyt mutterit? vai pultit.

kun omasta mielestäni katoin niin oli pultit ja ne oli likellä pohjaa, eli olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?

ja jos sieltä tulee "kierrettä alaspäin" maavaraa syömään, niin eikös siihen rälläkkä pure  ;D

Jari

Kyllä ne toimii niin päin että kiristettäessä (lisää maavaraa ja vähemmän ulosjoustovaraa) mutteri menee kiinnipäin, MUTTA se vapautuva kierre (pultin pää) sojottaa ylöspäin kohti auton lattiaa!
 
Noniin
Nyt on laitettu taakse kaveriksi kierrejouset.

Perä nousi aika rajusti, jopa liikaakin, ainakin suhteessa etupäähän. :seina

ulosjoustot hävisivät.

ehdotuksia,
vaihtoehtoina olisi nyt ainakin nämä:

omista lehtijousista"pari" latia pois ja ehkä jopa linkku kiikut

tai poistaa yksikierrejousi, ja laittaa se ainoa keskelle.

omat jouset olivat niin uoleentuneet, että jousi oli lähellä suoraa, tosin siinä oli sitten kylä ulosjoustoa aika mahtavasti...


Jari

jos tulee muuta mieleen saa ehdottaa
 
Jos tykkää ajella tiellä, niin ottasin kummaltaki puolelta latin/lateja pois. Jos laittaa kierrejousen vaan keskelle, niin tulee pirun kiikkerä peli. Maastossahan se ei tietysti juurikaan haittaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom