pajeron tekniikka

J

jaska74

Guest
onko linkkiä tai muuten vaan tietoa, että minkälaisia lukemia ilmoitetaan 2.5td -88 pajerolle hevosvoimien ja väännön suhteen, sekä vakio ahtopaine yms nippelitieto kiinostaa
 
84hv Näyttäis ainakin mun ohjelman mukaan olla :)
Siis 4D56T mallissa missä on ruiskutuspumppu tyyppi: VE 4/10F :)Ja sitte on vielä toinen moottori joka on samalla tunnuksella kuin edellinen, mutta eri ruiskutuspumppu tyypillä ja se on VE 4/10 RNP430 ja täs on sitte 95hv ;DMulla on kaikki tiedot tosta autosta että jos on jotain kysyttävää niin voin kyllä auttaa!! ;D
 
juups.
täytyypäs tutkia pumpun malli kun saan palleron kotiin...

löytyykö tietoa vääntömonentista, ja jos löytyy tieto että kuinka painavaa kärryä saa hinata, ja mikä on ajoneuvon kokonaispaino??
 
aahaaaaa.... Jahvettiiiiiiiiiii, cooleri koneessa on ERI ruiskupumppu :D

tämä on tavallaan OT, mutta menköön:
Tässä aikanaan keskusteltiin Jahvetin kanssa coolerittoman (td) ja coolerillisen (td-ic) Pajeron koneen suuresta tehoerosta eikä oikein saatu selvyyttä mistä se ero syntyy..

Kas kun meillä on pientä aukkoa sivistyksessä koskien diesel moottorin sielun elämää. Td-ic moottorihan saa tietenkin enemmän ilmaa (kuin td) johtuen paremmasta ahtimesta, pakosarjasta ja coolerista. Mutta koska diesel moottori toimii muutenkin ilma ylijäämällä, niin lisääkö pelkän ilman lisääminen moottorin tehoa mitenkään? Samaan ongelmaan / tietoon törmää se joka on asentamassa cooleria td koneeseen... Veikkailimme, että myös ruiskutettavan naftan määrää on lisättävä tehon saamiseksi, ja jos pumput kerran ovat erilaiset, niin niinhän sen täytyy olla? Jos joku ymmärtää diesel tekniikkaa meitä paremmin, niin kertokoon mielipiteensä.

Eli kysymys oli: lisääkö pelkän ilmamäärän lisääminen diesel moottorin tehoa lainkaan vai onko ruiskutusmäärää nostettava samalla?
 
Lisää kokkeja soppaan ;)
Eli coolerin tehtävähän on laskea moottoriin menevän ilman lämpötilaa, jolloin sen tilavuus pienenee josta seuraa että sinne saadaan lisää ilmaa/happea. Sitten voidaan antaa lisää polttoainetta josta seuraa lisää voimaa. Ja jos kurkistaa Pajeron coolerin alle niin kas kummaa, siellähän on tuuletin joka jäähdyttää cooleria hitailla nopeuksilla kun coolerissa oleva lämpötilatunnistin kytkee sen päälle.
Kysymykseen vastaus ei ja kyllä 8)
 
Joo niin mä huomenna päivitän mun ohjelman niin enköhän mä sitte sen vääntömomentin löydä ja muut tarvittavat tiedot, mutta kaikki tekniikkaan liittyvät kyllä löytyy esim: huoltosäädöt, kiristystiukkuudet, suihkutusjärjestelmät...yms!! ;D
 
Niko Päivinen sanoi
aahaaaaa.... Jahvettiiiiiiiiiii, cooleri koneessa on ERI ruiskupumppu :D

JUU!!! se selvis mulle kans toissapäivänä kun otin yhdestä koppiaisesta pumpun pois kun se meni remonttii...

En vaan ollu ehtiny sulle siitä tietoa jakaa ;) ;) kun en oo koneella ehtiny oleen..................
 
No niin, pelkän ilman lisääminen dieselissä ei nosta tehoja vaan soppaa on saatava lisää, ja mitä tulee siihen puhaltimeen paheron coolerissa niin se ei kuulemma pyöri ikinä näillä leveys asteilla sanoi eräs merkkikorjaamon specialisti kerran.. vai onko joku joskus nähnyt sen pyörivän ajossa?=))))))))

Sopan lisäämisestä vielä että voin kyllä neuvoa tarvittaessa kuinka tapahtuu, mutta en ota vastuuta ellen itse säädä autoa..

Vielä luotettavuudesta, oon korjaillut dieseleitä 2,5 vuotta koko päiväisesti niin luulen tietäväni mistä puhun..
 
jossain sanottiin, että td (ei ic) palleroon saa reippaasti lisää vääntöä säätämällä ruiskupumppua, nostamatta ahtopainetta.


btw..mikä mahtaa olla vakiokoneen ahtopaine??
 
Vakio ahtopaine on suurinpiirtein n. ehkä jotain 0,82 bar ;D

Holset, paljonko on imuilman lämpötila coolerin tietämillä esim. suomen kesän aikaisissa lämpötiloissa?
 
Meikällä kyllä nousi ahdonlämmöt varmaanni likelle 100astetta(mittari vain 70asteeseen), mutta just sain coolerin paikolleen, niin en saanu ku 50 nouseen ja vauhtia oli kuiteski jo 140(reilut 4000 r/min)ulkolämpötila 0. Tasakaasulla 90 vauhissa n.20astetta, ennen 46astetta.
 
uge sanoi
Vakio ahtopaine on suurinpiirtein n. ehkä jotain 0,82 bar ;D

mikäs hlvtin HIPO vehje sulla on kun mua vastaan ei oo tullu vielä yhtään ruuvamatonta missä olis vakiona noin suuret ahdot....

monta oon mitannu ja ruuvannu niin aina se alku paine on ollu 0,4-0,5 baria
 
Kyllä se ahtopaine on 0,82+/- jotain bar, en kyllä muista ihan tarkalleen, mutta sanon kun olen tarkastanut.

Holset, joko coolerin lämpötila kesäkeleillä on tiedossa???
 
ainoa vastaus jonka oon saanut oli "aavikolla varmaan pyörii", en tiedä tärkkoja arvoja..
 
uge sanoi
Kyllä se ahtopaine on 0,82+/- jotain bar, en kyllä muista ihan tarkalleen, mutta sanon kun olen tarkastanut.

monestako autosta oot sen tarkistanut? ja onko joku jo ehtinyt ruuvata?
 
Nyt on faktaa! Eli Mitsun 2,5 TD ahtopaineet on ilman cooleria 0,77 bar, coolerilla 0,8 bar. Esim L200 manuaali antoi arvoksi NOIN 0,83 bar. Tarkastanut ja säätänyt olen tarpeeksi monesta jotta suuruusluokka on jäänyt muistiin. Jos on tuollaisia 0,5 bar paineita, niin näyttäis olevan jonkun verran alle ohjearvojen. :)
Sitten yks juttu coolerin lämpötiloista, puhallin kytkeytyy päälle n. 57-60 asteessa, eli nettijussin mittaamat lämpötilat kertois että kesäkuumalla puhallin tod.näk. lähtee päälle. Vai mitä mieltä olette?
 
Takaisin
Ylös Bottom