Pajeron vetokokku

S

Sanna

Guest
Taas tulee lisää syntilistaa ;D

Pidemmän aikaa olen katsellut että tuo Pajen perä meinaa ihan juuri tippua lähes itsestään tielle. Toiset sanovat että autoa on viritetty kun sitä kevennetään. Minun tapauksessani se näyttää ja tuntuu kyllä vähän pahalta kun perästä tippuu vähä vähältä erilaisia osia tielle.

Siis puskuristakin on jo pudonnut jos jonkinlaista pellin kappaletta ja liparetta. Taitaa olla aika jättämässä puskurin. No ei sitä toisaalta mihinkään tarvitakkaan, mutta vetokoukkua kylläkin.

Ensimmäinen kysymys liittyy puskureihin. Tarvitaanko sellaista katsastuksessa? Joskus näkyy liikenteessä autoja joista ne selvästikin puuttuvat ja ei se näytä menoa haittaavan. Lieko sitten poliisit olevan aina perässä...

No sitten vetokoukkuun. Paikkailun takia koukku piti irroittaa. Eihän se toki ollutkaan kovin vakuuttavasti enää kiinnikään ;D Kauhistuttaa ajatuskin että sillä olisi saanut paperiden mukaan vetää 3 200 kg :eek:

Nyt kun koukku laitetaan uudelleen kiinni ja vanhat mutterit ovat ainakin osa katkenneet paikoilleen, niin... saako koukun hitsataa uuteen palkiin kiinni vai pitäisikö kayttää edelleen pultteja (jollakin ihmeellä...).

Jostain muistan lukeneeni että koukkua ei saisi itse korjata hitsaamalla ja koskeeko se kiinnitystäkin? Luulisi että koukku olisi vähintäänkin yhtä lujaa hitsaamalla kiinni kuin parilla hassulla pultilla (joista osa on poikkikin)?

Minua ei kauheasti asia muuten huoleta jos vain alkuperäinen lujuus saavutetaan ja katsastusmies ei pääse kuttuilemaan :-[

Sitten se itse vetokoukku. Koukku on sellaisessa levyssä irtonaisena ja levy on neljällä pultilla kiinni koukun rungossa. Voisiko tuon levyn kiinnittää hitsaamalla koukun runkoon? Jos nyt oletetaan että hitsaajalla olisi taito hyppysissä, että edelleen voisi vetää hyvällä omallatunnolla multakuorman möksälle...
 
Heh, taas samankaltaista asiaa, mutta ilman tietoa.

Eilen ruosteita sieltä täältä hiekkapuhaltaessa tasapaino
järkkyi ja otin kiinni puskurin pään muovisesta mollukasta
ja sehän jäi käteen. Nauratti. Kiinnikkeet kadonneet
ilmaan. Jollain kulmaraudalla ja muovin läpi pulttaamalla
sen varmaan saa "ihan nätisti" takaisin.

No olishan se maalauskin helpompaa ilman puskureita.
Ekaks pitäis vaan saada vetokoukku helkkariin.
Katastusmieskin huomautti, että kiinnityspulteista puuttuu
yksi. Sähköpistoke lähti nätisti irti vähän vääntämällä, kun
kiinnitysraudasta oli ainoastaan vähän yläosaa jäljellä.
Kuudesta pultista 2 lähti nätisti, 3 katkesi ja
yksi jäi kyntämään paikalleen. Sitten loppui hermo ja
päätin jättää homman jollekin kyläsepälle.


Kuukauden armonaika on jo puolessa ja samaa
mietiskein, jotta voiskos mennä konttorille ilman
bumppereita. Maalaus pohjatöineen ei kuitenkaan
onnistu siinä ajassa. Vaaditaan siis yhdessa vastauksia
tietävämmiltä!
 
Takapuskurista:
"Alleajosuojaa ei vaadita:

a) autossa, jossa korin, alustan tai autoon kiinteästi kuuluvan osan tai laitteen rakenne ja sijainti täyttää alleajosuojalle asetetut vaatimukset;

b) M1-, M2-, M3- ja N1-luokan autossa, jonka korirakenteen takaosan korkeus kuormittamattomana tien pinnasta on enintään 0,55 metriä enintään 0,2 metriä auton leveyttä pienemmältä leveydeltä ja 0,45 metrin etäisyydellä ajoneuvon takapäästä."

Vetokoukku:

"Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty.
Vaurioitunut vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole
mahdollista, vetolaite kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa saa
vetolaitetta korjata valmistajan toimesta noudattaen laitteen piirustuksissa
esitettyjä työtapoja ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä raaka-aineita.


Omavalmisteiset vetolaitteet ( O1- ja O2-luokan vetoon käytettävät )
- mikäli auton valmistaja ei ole ilmoittanut vetokytkimen kiinnityspisteitä tai niitä ei
muusta perustellusta syystä voida käyttää, saadaan asennus tehdä tukeviksi
osoitettuihin kantaviin rakenneosiin. Tällöin asennuksessa on käytettävä
riittäviä jäykisteitä ja noudatettava ARK:n mitoitusohjetta Ha 3963/74
17.02.1986. Huom! 1.4.2000 tai sen jälkeen EY-tyyppihyväksyttyyn M1-
luokan autoon asennettavan vetolaitteen tulee olla em. normien mukaan
hyväksytty.
- työn laatuun kiinnitettävä erityistä huomiota. Voidaan edellyttää valmistajan
vakuutus ja vetolaitteeseen kiinnitetty valmistajan kilpi, josta ilmenee suurin
sallittu perävaunupaino."

Eli tuosta vetokoukusta kannattaa kysästä konttorilta
 
Takapuskurista:
"Alleajosuojaa ei vaadita:

Olenkohan vähän käsi tässä hommassa.

Teksti oli kyllä Jussi tieteellisen tarkka, kiitos siitä, mutta luin sen kerran läpi, lukaisin toisen ja kolmannen, jopa neljännenkin. Jotai aukesi, mutta iso osa taitaa jäädä hämärän peittoon.

Voisimmeko vääntää tätä rautalangasta?

Eli siis takapuskuria ei vaadita jos nuo (käsittämättömät) ehdot täyttyvät?

autossa, jossa korin, alustan tai autoon kiinteästi kuuluvan osan tai laitteen rakenne ja sijainti täyttää alleajosuojalle asetetut vaatimukset

Onko -89 Pajerossa sellaisia osia että ne täyttäisivät nuo vaatimukset? (runkopalkki, runkoaisa, peräpellit?)

M1-, M2-, M3- ja N1-luokan autossa

Toisaalta taas autoni taitaa olla niin vanha että se ei edes ole mikään noista :-[

jonka korirakenteen takaosan

Siis voisiko tuona olla se viimeinen poikittainen runkopalkki?

korkeus kuormittamattomana tien pinnasta on enintään 0,55 metriä

Tämän sentään ymmärsin ;D Siis mittailemaan, mutta tietäisikö joku jo suoralta kädeltä että on alle sen?

enintään 0,2 metriä auton leveyttä pienemmältä leveydeltä

Eli siis jos auto on 168 cm leveä, siitä pois 20 cm?

Eli tuon osan pitää olla 148 cm leveä?

0,45 metrin etäisyydellä ajoneuvon takapäästä.

Mitähän tuo tarkoittaa? Siis auton perähän on auton perä... kuika se perä voi olla 45 cm päässä auton perästä? (blondi
::) )

Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty

Näin olinkin muistelevinani :-X

Mutta jos valittavana olisi heikko alkuperäinen kiinnitys pulteilla joista puolet on katkennut tai ammattimiehen hitsaama koukku, niin kumman valitsisit?

Valitettavasti minua ei ihan kauheasti häiritse mitä katsastus-setä sanoo, kunhan koukku rakenteellisesti kestää sen mitä sillä vedetään. (hyi, hyi)

Tarvittaessa saa
vetolaitetta korjata valmistajan toimesta

Kukahan olisi tollaisen Pajen koukun tehnyt? Ei siinä ole mitään kylttiä enää jäljellä, lie ruostunut jo aikoja sitten pois...

No jos menee kauppaan ja ostaa uuden samanlaisen tilalle. Saako sen asentaa tyytyväisenä paikalleen ja jatkaa vetämistä ilman uusintakatsastusta?

Tuo ohjehan mielstäni sanoi että vaurioituneen (piloille ruostuneen) osa saadaan (ja pitää) korvata uudella, mutta vaatiiko uusi osa uuden katsastuksen?

Omavalmisteiset vetolaitteet ( O1- ja O2-luokan vetoon käytettävät

Mitäs nämä ovat?

mikäli auton valmistaja ei ole ilmoittanut vetokytkimen kiinnityspisteitä tai niitä ei
muusta perustellusta syystä voida käyttää, saadaan asennus tehdä tukeviksi

Suomeksi kiitos...

Onko hitsaus sitten tukeva liitos?

ja noudatettava ARK:n mitoitusohjetta Ha 3963/74 17.02.1986.

Mistä te nämä kaikki tiedot kaivatte?

Mitähän tuo ohje pitää sisällään?

Huom! 1.4.2000 tai sen jälkeen EY-tyyppihyväksyttyyn M1-
luokan autoon asennettavan vetolaitteen tulee olla em. normien mukaan
hyväksytty.

Auto on ennen aikaa M1-luokittelua (-89) ... siisi asetukset eivät tätä koske?

Siis käsittääkseni (ja vain käsittääkseni) auto on ajoneuvoluokka henkilöauto ja ajoneuvoryhmä maastohenkilöauto. Ei mitään M1G:tä. On ilmeisestikin M1G luokan korvaaja (edeltäjä) koska eikös nämä M1, M1G, ... luokat tulleet vasta -91 käyttöön?

Eli tuosta vetokoukusta kannattaa kysästä konttorilta

Varmasti näin, mutta kun se tuppaa nykyjään maksamaan (mutinaa...) ja ymmärtääkö sen sedän jutuista mitään ja jos tulee vähän tiukempi paikka niin ne ei sitoudu mihinkään lausumaan :p

Eli tuosta vetokoukusta kannattaa kysästä konttorilta
 
Pätkässä ainaki on takapyörät jo lähempänä ku tuo 0,45m takapäästä.

M1=henkilöauto M2&3=linja-auto N1=pakettiauto, eli Pajerosi kuuluu M1 luokkaan (voi olla M1G, G=maastoajoneuvo)

perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia, luetaan O1-luokkaan (kevyt perävaunu);

perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia, mutta enintään 3,5 tonnia, luetaan O2-luokkaan

Onhan meikän Pajeronki luokka N1G(rekisteriotteessa), vaikka on -84vm

Hitsaus on tukeva liitos ja ei se kyllä maksa mitään (ainkaan tuntemillani asemilla) jos käy kysymässä ohjeita johonkin mieltä painavaan asiaan.
 
Sanna sanoi
Ensimmäinen kysymys liittyy puskureihin. Tarvitaanko sellaista katsastuksessa? Joskus näkyy liikenteessä autoja joista ne selvästikin puuttuvat ja ei se näytä menoa haittaavan. Lieko sitten poliisit olevan aina perässä...

Kyllä ne katsastuksessa puskurin puuttumiseen puuttuvat aika hanakasti. Esim. kun tuosta mun pätkästä puuttuivat sekä etu- että takapuskurit, niin jälkitarkastukseenhan auto meni. No, takapuskuri oli jäänyt jonnekin "matkan varrelle" joten laitoimme etupuskurin takapuskuriksi ja eteen väsäsimme ohuesta metallipalkista puskurivirtyksen joka kelpasi inssille, josta tuli tämän näköinen: http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000969_1.jpg Nyt olen sitten ajanut ilman takapuskuria muutaman kuukauden kun se jäi jängälle vinssatessa. ;D Eikä ainakaan poliisi siihen ole puuttunut, mutta inssit kyllä puuttuvat melko varmasti.

Etupuskuri-virityksen heivasin huitsin kuikkaan pari viikkoa sitten vinssin laiton yhteydessä, jolloin keskivaiheilla puskurin asemaa ajaa vinssipeti ja reunoilla on paksusta rautaputkesta tehty puskuri, joka suojaa samalla myös maskin ympärystä. Kestää varmasti nuo putket sekä poron että maastotunkin nostamisen. Etupuskuri on siis tämän näköinen: http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000986.jpg Tänään sitten alan taakse laittamaan paksusta palkista takapuskuria. Laitan tännekin kuvan siitä millainen siitä tuli.

Mutta ketjun alottajalle suosittelisin, että tekisit etu- ja takapuskurit esim. vesijohtoputkesta tai vaikkapa ratakiskon pätkästä tai vastaavasta palkista. Kestää varmasti kolhuja enkä usko että inssilläkään asiaan on mitään sanomista. Tietysti puskureiden päät eivät saa olla liian terävät...
 
Takaisin
Ylös Bottom