Pajeron vuotava simpukka -ratkaisu

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
juttelin tuossa taas naapurin mukavan asentaja sedän kanssa, joka kertoi varsin fiksun kuuloisen ratkaisun siihen vuotava-stefa-urainen-akseli ongelmaan, jonka takia varsin monien Pajeroiden simpukka vuotaa nestettä: unohdetaan se Plastic Padding heti kärkeen, otetaan akseli irti ja viedään se pajalla jossa siihen vedetään ruisku kromia (uusi sana minulle), jonka jälkeen se koneistetaan oikeaan mittaan.
Kromi pinta on kova ja sileä, kestää varmasti stefan kulutusta pidempään kuin P-Padding. Samaa menetelmää kuulemma käytetään nokka- ja kampiakselien täyttämiseen. Valitettavasti Lahdessa ei enää ole pajaa joka ruisku kromausta tekee, mutta sain jo vinkin toisesta pajasta joka tekee niitä Keravalla.... Otan sinnepäin yhteyttä niin kohta tiedetään onnistuuko se ja mihin hintaan. Tilanteen uusimmat käänteet postataan tähän threadiin heti kun niitä ilmenee...

PS: tämä ei siis ollut mikään teoria, vaan juttu jota on jo vuosia käytetty Pajeron simpukan akselien korjaamiseen -ilmeisesti kaikki eivät vaan tiedä tästä, eivät edes merkkikorjaamot...
 
Lahden kansityön kaveri kertoi jonkun tekevän Hollolassa metallinruiskutuspinnoituksia, Myös Hämeen Diesel Hämeenlinnassa suorittaa ruiskupinnoituksia ! Itsellä sama homma edessä, mutta odottelen, jotta saat kuvalliset ohjeet laadituksi 8)
 
Jokos olette näitä tehneet ihan käytännössä?

Löytyyko sopiva paja helpolla ja onko iso homa irrottaa se akseli ja laittaa taas ehjättynä takaisin? Onhan v6 pajerossa sitten samanlainen simpukka kuin dieseleissäkin, onhan?

Ei ole vielä ilmaantunut kuvallisia työohjeita...

Nyt alkaa nimittäin olemaan viimeiset hetket tehdä jotain ennen kuin alkaa öljyä kulua pari desiä per päivä...

T Pasi & -89 v6
 
Ja itse itselleni vastaten, Hämeen Diesel tekee näitä kyllä, 70e per akseli, lupasi pärissa päivässä ehtiä tehdä.

Ja ilmeisesti tiiviste tai pari pitää/kannattaa uusia samalla kun kerran akselin irrottaa.

Onko vinkkejä vielä itse irrotus/takaisinasennushommaan? Ellei vastauksia kauheasti tule, niin oletan että tumpelokin hommasta ajalla ja vaivalla suoriutuu... ???

T Pasi
 
Se "pit man arm" eli ohjaussimpukalta lähtevä kääntövarsi kannattaa ilmeisesti vaihtaa samalla irroituskerralla. Mitsuliikkeestä ne stefat saa helpoiten !
Itsellä on vielä vaiheessa tuo homma, nyt tuntuu, että olis hiukan hidastunut vuotaminen eli ei ihan tulenpalava kiire sen kanssa. Tietysti tuo rivahtaa sit talvipakkasella  ::)
 
meikällä tuo simpukka ei oikeestaan vuoda kun kovalla pakkasella,oisko tuo sillä mallilla että se siitä pahenee ajan kans ympärivuotiseksi,talvella pitää lisätä pari kertaa öljyä nyt kesällä ei oo tarvinnu lisätä
 
Hip hei,

nyt on tuo simpukan akseli irti. Muuten kaikki meni hyvin, mutta se Pitman Arm oli sen verran piukassa, että rälläköin sen irti akselista. Toinen ikävämpi kohta oli akselin yläpään rullalaakeri, en arvannut sen olemassaoloa etukäteen. Kaikki rullat (vai onko se nyt neulalaakeri? siinä on siis 1-2 millin halkaisijaltaan olevia noin 15mm pitkiä sylintereitä aika monta) on kyllä tallessa, mutta mitenkähän kasausvaiheessa saa ne takaisin paikalleen?? Vinkkejä otetaan vastaan!

Huomenna pitäisi kiikuttaa se akseli jonnekin pajalle laitettavaksi. Jos joku nyt sattuu tietämään pääkaupunkiseudulla pajan jossa se onnistuu, niin kertokoon pikaisesti. En haluaisi toimittaa osaa Hämeenlinnaan kun ei olisi kovin montaa päivää aikaa seisottaa autoa...

Kuvia vaiheista ei tullut otettua, mutta homma sinänsä on aikas suoraviivainen, kysykää jos joku kohta kiinnostaa purkamnisessa.

Palaan asiaan kokonpanovaiheessa viimeistään.
 
Vaseliinillahan ne pysyy paikallaan.
Niimpä niin.

Vein akselin aamulla Keravalle R-Koneistukselle, illalla pitäisi saada takaisin, noin 100e siitä köyhtyy. Aikataulu ei anna periksi hakea edullisempaa paikkaa. He olivat kyllä tehneet kuulemma ennenkin...
 
Nyt on simpukka korjattu!

R-Koneistus oli saanut akselin täytettyä ja hiottua päivän aikana. Jälki oli maallikon silmissä siistiä ja hinta etukäteen ilmoitettu 100e.

Kokoonpano oli selkeä: osien putsaus, o-renkaan ja stefojen asennus, alapään tiivisteen naputtelu paikalleen, neulalaakerin voitelu ja kasaus. Sitten akseli laakeriin ja säätöruuvi kiinni kanteen ja koko paketin pujotus takaisin paikalleen simpukan sisään, pultit kiinni ja kääntövarsi paikalleen. Lopuksi öljyt sisään ja välyksen säätö ja koeajo.

Ajotuntuma jämäköityi huomattavasti simpukan korjauksen sekä kääntövarren ja apusimpukan vaihdon jälkeen, vaeltelu maantiellä on lähes täysin hävinnyt. Ratin kääntämiseen tarvittava voima on hivenen suurempi kuin aiemmin, onkohan säätö pielessä vai johtuuko tämä vaan uusista ehjistä osista?

Joka tapauksessa homma oli helpohko loppujen lopuksi. Suurin harmi on palelu pakkasessa kun katoksessa häärii...

T Pasi
 
Mistäpä löytyy mitat tälle akselille? Vai voiko sen viedä ihan sokkona täytettäväksi? Itsellä (pajerossa) tuppaa oleen vuoto lisääntynyt näin pakkasilla...

  **Japo**
 
Japo sanoi
Mistäpä löytyy mitat tälle akselille? Vai voiko sen viedä ihan sokkona täytettäväksi? Itsellä (pajerossa) tuppaa oleen vuoto lisääntynyt näin pakkasilla...

  **Japo**

Kyllä tuon voi viedä sokkona, se akselin alapää on samanpaksuista "koko" matkalta, eli siitä kuluneesta kohdasta ylöspäin 20-40mm - en muista tarkkaan - mutta siitä saavat sitten ottaa mittaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom