Phev my14 jako hyppäsi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esal
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Joo, kävi paripäivää sitten aamulla moottoritiellä joku moottoriin. Olin ajellut pääosin sähköllä, mutta rangea säästääkseni ajoin hybriditilassa jolloin tunsin kummaa nykimistä. Yhtäkkiä tuli kaiken maailman ilmoituksia ja varoituksia ja kone sammui. Pääsin sähköllä parkkiin ja sammutin virrat, painoin uudelleen päälle ja lämmityslaitteella käynnistin moottorin, kauhea ääni moottorista, kävi tyhjäkäyntiä voimakkaasti nakuttaen?
Olisko jako voinut hypätä? Vikakoodina p0068.
 
Onko vetoja muuta kuin kovilla kierroksilla ?
Minun Mitsusta hyppäsi jako ja vain kytkintä kovasti luistattamalla jaksoi max 2 vaihteella ( manuaali ) liikkua kituliaasti.
 
Onhan tuossa jaon hyppäämisen mahdollisuus. Veisin auton pajalle käynnistämättä polttomoottoria.
 
Kuukauden sisällä tehty sekin kamppis, no kerrankos auto tulee huollosta vikaisempana kun viedessä.
 
p0068 tarkoittaa kaasuläpän asennon ei-uskottavaa asentoa ilmamassamittarin ja/tai ilmanpaineen perusteella.
Eli läppä on enemmän tai vähemmän kiinni kuin virtaavan ilmamassan perusteella voisi olettaa...

Ei suoraan kyllä viittaa hypänneeseen jakoon, vaikka voi siihenkin liittyä (nokka-akselien väärä asento eikä siksi hengitä oikein).

Toivotaan että olisi anturi tai läppävika vaan, kerro kuinka kävi.
 
No eihän se mitään auttanut, aika epätodennäköistä että kolariauton purkuosa olisi juuri samoin hajalla. On muuten kamala ottaa irti vaikka tuossa edessä se ihan on. Nuo letkun kiristimet on laitettu niinpäin että ei meinaa mistään saada auki, huomaa että on "pöydällä" kasattu koko konepaketti, olisi tarvinnut melkein koko nokka purkaa pois.
Tutkimukset jatkuu, mutta mulla loppuu aika ja ymmärrys.
 
Oliko sitä autoa tutkittu millään testerillä ennen osan vaihtoa?
Siis muutakin kuin saatu tuo p0068 ulos?
Eihän se poikkeava ilmamassan määrä automaattisesti anturin vikaa tarkoita.

Nyt kannattaa tarkistaa jakopää ennenkuin käynnistelee, ettei tule lisätuhoja.
 
Kyllä tämä jakopäältä alkaa näyttää, eka mitsu ja eka japanilainen, ei oikein tiedä mihin tuollaisen veisi, ei varmaan kauheasti kiinnosta kun jarrupalojen ja pakoputkien vaihdot on kivempia. Meinaan vaan mitä aikataulua pelkästään että katsottaisiin esitettiin.
Olen vaan tottunut että nykyään nuo koneet kestää, yksi Brasilian Ford turbodiesel oli kyllä fiasco, mutta muuten vaan automaattilaatikot on ottanut kahdesta aika kipeästi. Tulikohan tehtyä 3 kauppaa tästäkin merkistä kerralla, ensimmäinen, ainoa ja viimeinen.

Pahoillani tästä vuodatuksesta, mutta vaikka autolla oli ajettu 250tkm kun se tuli, oli sähköllä ajettu Watchdogin mukaan yli 100 tkm eli ei pitäisi olla nykyautolle mikään suoritus, ollut ajettuja: Peugeot hesan taksi 490 tkm, Bemari 3.0d 340 tkm, toinen 440 tkm. Näille siis ei tehty kun starttia, laturia yms. Itse olen ajanut pheviin 30 tkm lisää ja aika hyvin sähköllä, työmatkat (20km) joka päivä mennen tullen, joskus kylmällä pärinämyllyllä. Toisaalta kun vähän tuo koneen osia katselin niin ohjureina 2 "muovihenkaria" niin en ihmettele, vaikka saman näköisiä noissa muissakin tämän merkin koneissa on. Olisivat vaan tehneet hihnalla niin olisi ehkä tullut hoidettua ajoissa, nythän (150-160tkm) ollaan periaatteessa vasta niissä kilometreissä missä remmit katkeilee, aikaraja vaihdolle toki olisi tullut aiemmin. Onko sitten tämä pätkäkäynti hajoittanut.
Korostettakoon kuitenkin että mikään fakta tämä jakopää ei vielä ole.

Mutta yhteenvetona, ihan kiva auto, hybrininä kuitenkin aika raakile, mutta teki sen minkä lataushybridi voi tehdä eli suuntaa minut ehdottomasti täyssähköautoon, auto jää kyllä käyttöön jos se järkikustannuksin saadaan kuntoon. Myös käytettyjen hinta on tämän hybridi-hypetyksen takia mielestäni tällä hetkellä liian korkea.
 
Varmaan kannattaa miettiä romuttamoa.
Tuo jakopää vienee 4 - 6 k€ ja voi tapahtua piakoin uudestaan ( kuten minulle kävi ).
Mitsuhan poistuu Euroopasta piakoin joten ei kannata panostaa yhtään € tähän merkkiin.
Netti on pullollaan noita PHEV joista halutaan eroon joten jos haluat PHEV ajaa niin sieltä saanee remontin hinnalla.
 
Nooh, eikai nyt ihan remontin hinnalla. Justiinsahan mä kommentoin että ovat vähän ylihintaisia. Niitä rahdataan Ruotsista ja Hollannista kun saa ilmeisesti hyvän hinnan. Hybridi-hypetys. Mullekin on muutama ihan vieras tullut jutteleen että oon vähän kattelut tommosta...reppanat.
Mutta se vasta ihmisten mielestä huippu on se "itselataavahybridi". Ajatella, ihan itsekseen lataa...yksikin selitti tosissaan kuinka Teslakin lataa ajon aikana akkujaan. Ollaan lähellä ikiliikkujaa kohta.
 
Sähköautoilu on mahdoton yhtälö jo sen vuoksi että iso osa asuu kerrostaloissa ja niissä ei voida ladata edes "tuikkusähköllä".
Monissa rivitaloissa 500 W on maksimi ts tarvitaan noin 40 h jotta saadaan 100 km ajot akkuun.
Sähköautoilu nykymuodossa edellyttää jatkuvaa alamäkeä mennentullen --esitteissä sitä ei mainittu ; edes Teskan.
Korjaamot ei kykene näitä hybridejä korjaamaan koska nykyinen polttomoottorikin on useimmille liikaa.
 
Tämä on tosi että ei käy kaikille eikä kaikkialla, mutta kyllä tuo onnistuu kun akussa on vähän pelivaraa, esim työpaikalla voi olla mahd. ladata ja sillä pääsee vaikka reilusti mennen tullen. Lapin reissut sitten vaikka toisella tai vuokra-autolla. Uusiin krs ja rivitaloihin tulee aina noita latauspaikkoja. Auton lämmitystä varten oleviin ei latausta saisi kytkeä, vaan niissä on usein erikseen 2 pistorasiaa eli lataukselle omansa.
 
Tuommoista konevikaisesta pehvasta voisi olla jännittävää rakennella täyssähkäri. Jos ajattelee että koneremppa maksaa vaikka 5000e, ennemmin ne pelimerkit käyttäisi tuohon?

Sehän ei tarvisi kuin isomman akun.

Itsekin kyllä olen pehvasta jo luopunut, nyt on neljä täyssähköautoa talossa.
 
Zuikkiksen lisäakku idea on hyvä. Takapenkille turvavöihin vaan kiinni netistä ostetut jäännösakut.

Pitää olla lompakko kunnossa jos on 4 täyssähköautoa.
Harvalla varaa edes siihen ensimmäiseen.
Lisäksi kunnon sähköliittymä tai sitten ajoja vähän.
 
Zuikkiksen lisäakku idea on hyvä. Takapenkille turvavöihin vaan kiinni netistä ostetut jäännösakut.

Pitää olla lompakko kunnossa jos on 4 täyssähköautoa.
Harvalla varaa edes siihen ensimmäiseen.
Lisäksi kunnon sähköliittymä tai sitten ajoja vähän.
Zuikkis on myynyt miljardeja Pehvanlämmittimiä niin kai sillä pinkka kunnossa on ;) No joo, kyllä täälläkin seuraava bilikka tulee olemaan täyssähkö.
 
Zuikkiksen lisäakku idea on hyvä. Takapenkille turvavöihin vaan kiinni netistä ostetut jäännösakut.

Pitää olla lompakko kunnossa jos on 4 täyssähköautoa.
Harvalla varaa edes siihen ensimmäiseen.
Lisäksi kunnon sähköliittymä tai sitten ajoja vähän.

Kuten Esal totesi niin eihän nämä kalliita ole, jos nyt vaikka PHEV hintaan vertaa. Ja käyttökulut on halvat.

3*25A sähköliittymä minulla vain on, ja autot lataa pääasiassa vain yösähköllä klo 22-07. Mutta siitäkin tulee jo 155kWh per yö, ja 20-25kWh:lla ajelee 100km.. Toki talon muu kulutus tuosta samasta pois. Ei ole kyllä kuin kolme autoa ajossa tällä hetkellä, Datsun seisonnassa talven.
 
Saahan noita koneita GBstä kohtuuhintaan (huom! nykyhetken verot/tullit) esim:


Vähän speksit ristissä otsikon kanssa. Tietty tuossa työtä tulee.

Oikein.näitä Mitsuja osaa ylihintaisina pitää, valtava tuonti on tehnyt sen, että uuden arvo putoaa kuin lehmän häntä, ainakin arvokkaammissa versioissa. Käytetyn ostajalle toki kiva.

Itse olen ollut autotyyppiin erittäin tyytyväinen, pitkillä matkoilla pitää muistaa, että kyllä se tuon kokoinen bensa- tai dieselkin soppaa vie. Oma PHEV vei pitkässä maantie- ja moottoritieajossa n. 7l/100 km, vastaavat dieselit ja bensavehkeet ovat vieneet litrasta kolmeen enemmän.
 
Zuikkiksen lisäakku idea on hyvä. Takapenkille turvavöihin vaan kiinni netistä ostetut jäännösakut.

Pitää olla lompakko kunnossa jos on 4 täyssähköautoa.
Harvalla varaa edes siihen ensimmäiseen.
Lisäksi kunnon sähköliittymä tai sitten ajoja vähän.
Ne piirtää kellä on liitua...
 
Nyt auto korjattu, jako oli hypännyt senverran että ei ollut täystuho. Ketju oli niin venynyt että kiristin ei enään toiminut.
Eipä olisi uskonut että näillä kilometreillä ketju olisi ollut lopussa.

Onko sitten tämä älytön kylmäkäynnistysten määrä tehnyt selvää, on sanottu että 1 kylmäkäynnistys kuluttaa 500 km edestä, tämä auto vakiona voi tehdä yhdellä 20 km matkalla sähköajossa niitä monta...
 
Ihan muille hyödyksi, paljonko autolla oli ajettu, oliko ketjun vaihto suuritöinen ja pääseekö kiristimen liikevaran tarkistamaan helposti?

Itselläni ei Mitsua enää, ole mutta kiinnostaa, kun noilla pitkään ajelin.
 
No olipa onnea kosolti mukana !

1 Kylmäkäynistyksessä lähinnä kyse vanhan ajan yksiasteöljyistä ( jäykkiä kylmässä ) jotka eivät voidelleet männän ja sylinterin välistä pintaa.
Siihen aikaan 100 tkm ajettu moottori tulkittiin olevan loppuun ajettu .
Moniasteöljyjen käytön jälkeen ne puheet jäivät historiaan.
2 Jakopäähän kohdistuva Nm rasitus on aika pieni.
Nämä jakopää ongelmat ovat suuren voitonmaksimoinnin seurausta = tehdään koko ajan huonommasta materiaalista.
3 Jos joskus saadaan kunnon sähköautoja sopuhintaan niin a vot !!
Sähköauto valmistajilla on kiire kehittää tarpeeksi turhakkeita ( jotka hajoaa ) jotta huoltobisnes toisi rahaa.
Sähköauton voimalinja ( pl akku ) on niin simppeli ja huoltovapaa että pelkästään auton myynnillä eivät elä.
Akkujen hinta onkin sitten täysi arvoitus
 
Onko näitä tullut muilla?
Onko joku tietty vuosimalli parempi kun vanhemmat, jos puhutaan 2litrasista? Kuis uudempi 2.4litrainen kone?
 
Tuskin kovin paljoa..? Minä en ainakaan näistä ole montaakaan tarinaa lukenut. Villi arvaus: pakkasilla pihistellään sähköllä ja polttis on aivan umpijäässä. Sitten polkaistaan kaasua rampilla ja polttis lähtee kylmänä tulille ja kovaan kuormitukseen. No saahan sillä tavalla aikanaan jaon hyppimään vaikka mistä… eli mielestäni aikaisemminkin esiintynyt huoltaminen ja laadukkaat öljyt + sille polttikselle esilämmitys. Edes niin paljon, että öljyt ehtii kiertää.
 
Nyt auto korjattu, jako oli hypännyt senverran että ei ollut täystuho. Ketju oli niin venynyt että kiristin ei enään toiminut.
Eipä olisi uskonut että näillä kilometreillä ketju olisi ollut lopussa.

Onko sitten tämä älytön kylmäkäynnistysten määrä tehnyt selvää, on sanottu että 1 kylmäkäynnistys kuluttaa 500 km edestä, tämä auto vakiona voi tehdä yhdellä 20 km matkalla sähköajossa niitä monta...
Sehän on merkki huonosta sunnittelusta kun noin pääsee käymään.
Onhan se tehtaalla ollut tiedossa että kun sähköllä lähdetään niin polttis tulee starttaamaan tosi usein.
Ei luulisi sen paremman ketjukokoonpanon monta € enempi maksavan ?
 
Sehän on merkki huonosta sunnittelusta kun noin pääsee käymään.
Onhan se tehtaalla ollut tiedossa että kun sähköllä lähdetään niin polttis tulee starttaamaan tosi usein.
Ei luulisi sen paremman ketjukokoonpanon monta € enempi maksavan ?
Tässä jää tosiaan "valitettavasti" käyttäjälle paljon päätösvaltaa polttiksen käynnistämisen suhteen. Monilla muilla merkeillä polttis jauhaa vaikka lyhyen siirtymän pääsisi aivan hyvin pelkällä sähköllä. Mitsun kanssa voi välttää täysin turhia polttomoottorin kylmäkäynnistyksiä. Vikoja on erittäin vähän autojen määrään nähden joten mielestäni jakopää on hyvin suunniteltu.
 
Vikoja on erittäin vähän autojen määrään nähden joten mielestäni jakopää on hyvin suunniteltu.
No, tuo oli reilu 250tkm ajettu ja silloin yksi suurimmilla kilometreillä olevista, eikä sitä määrää tosiaan ollut ajettu sähköllä. Eli ehkä nuo jakopää ongelmat on vasta tulossa. Toisaalta tuollaisen km määrän saavuttaessaan suurin osa phev on ikänsä puolesta muutenkin lopussa. Hybridin huonoin puoli tulee ikääntyessä vastaan, kun polttis ja ajoakku alkaa olla samaan aikaan rempan tarpeessa ja auton arvo sopivasti alentunut, niin korjauskulut ylittää auton arvon.
 
No, tuo oli reilu 250tkm ajettu ja silloin yksi suurimmilla kilometreillä olevista, eikä sitä määrää tosiaan ollut ajettu sähköllä. Eli ehkä nuo jakopää ongelmat on vasta tulossa. Toisaalta tuollaisen km määrän saavuttaessaan suurin osa phev on ikänsä puolesta muutenkin lopussa. Hybridin huonoin puoli tulee ikääntyessä vastaan, kun polttis ja ajoakku alkaa olla samaan aikaan rempan tarpeessa ja auton arvo sopivasti alentunut, niin korjauskulut ylittää auton arvon.
250 tkm on vasta sisään ajettu. Ei sillä km määrällä ketjukoneet porsi.
Mullakin tulee noin 60 tkm /v joten noin 5v olisi elinikä noin laskettuna.
 
250 tkm on vasta sisään ajettu. Ei sillä km määrällä ketjukoneet porsi.
Mullakin tulee noin 60 tkm /v joten noin 5v olisi elinikä noin laskettuna.
Sitten näkee kun näitä alkaa olla "sisään ajettuina". Onhan näitä ketjullisten jakopää vaivoja mm BMW dieseleissä, vanhempi motti kestää tekemättä mitään 500tkm, uudempia mennyt luokkaa 200 tkm ja puoli konetta solmussa.
 
Emännän x5 kesti 330tkm kun katkes ketju, 3l D, M57N2... tästä syystä tässä tutkinu näitä phevejä kun jotain pitäisi tilalle hommata.
Jakoketjut ei siis suuri huolenaihe ja tuohon kolkotus toki on kivempi kuin se että autosammuuu kun seinään kun se ketju on poikki.
Kyllä säteilylämmitin phevin öljypohjassa tuntuis aika hyvältä ratkasulta vaikka se sitten vaatiikin kaksi johtoa talvis aikaan, onko tuosta mitään haittaa jos termini lämmitäis myös sisä tilaa, reagoiko joku auton oma järjestelmä siihen nurinkuristi jos näkee että hytti lämmin vaikka ulkona pakkasta?
Toki jos oikein olen ymmärtänyt ni jokaisen phevin saa käymään tyhjäkäyntiä kun piti charge nappia pohjassa (katsastus asento) käy tyhjäkäyntiä? Tällähän voi kovilla pakkasilla esilämmittää moottoria kun auto seisoo paikallaan, nojoo ei polttoaine taloudellista mutta koneelle ois varmaan hyvä.
 
Ei se kait mitenkään sekoile. Lämmityksen tarve ohjaamoon jää vaan vähemmälle = ei tarvetta lämmitykselle sähköllä/polttiksella.
Varmaankin enemmän tarkkuutta vaatii pehvanlämmittimen käyttö kovilla pakkasilla ettei tempaise polttista tulille raskaassa kiihdytyksessä.
 
Viikonloppuna tuli vaihdettua 2014 Pehvaan ketju, 280 tkm ajettu.
Mitään oireita ei ollut, sivuääniä tai vikavaloja.
Ennaltaehkäisevästi vaihdoin.

Vanha ketju oli selkeästi jo venynyt, n. sentin pidempi kuin uusi.
Kiristin lähes täysin ulkona.
Pitkälle ei olisi enää päässyt.
Siisti moottori, aina ajallaan vaihdettu öljyt jne, ei kulumaa nokka-akseleissa, mutta niin vaan ketju venyy...

Helpohko homma, pari ahdasta paikkaa.
Öljypohjasta pitää moottori tukea kun moottorin tuki on kiinni ketjukopassa ja pitää irroittaa.
Alaosan pultit ja mm. kampiakselin hihnapyörä pyöräkotelon kautta, sieltä on hyvä aukko ja tila työskennellä.
Uudessa ketjussa ja koneessa selkeät merkit, ajoitus on helppo.
Kampiakselin pyörän (ns. kuningaspultti) irroitukseen tarttee työkalun kiinnipitämiseen, tai pulttipyssyn, mulla lähti helposti 300nm pikku sähköpyssyllä.

Kysykää lisää niin neuvon, ja vaihtakaa ne ketjut ajoissa!!

P.S:
Länsiauton tarjous ketjuvaihdosta 2300e, jakoketjusarja netistä missä kaikki tarvittava tiivisteineen 190e...
On siinä työllä hintaa, vaikka reilu 10h yksin tehtynä meneekin.
 
Länsiauton tarjous ketjuvaihdosta 2300e, jakoketjusarja netistä missä kaikki tarvittava tiivisteineen 190e...
Ihanan kalliiksi voi vanhempi hybridikin tulla enempi ajettuna, tuohon vielä heikossa hapessa oleva ajoakku niin alkaa kulut olla sitä luokkaa että varaosiksi menee.
 
Takaisin
Ylös Bottom