PHEV:n lataus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nalle65
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nalle65

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2024
Sijainti
Espoo
Ostin siis vuoden 2020 Outlanderin viikko sitten ajatuksena että voisin ajaa duunimatkat sähköllä. On tuo onnistunut tässä lämpimissä keleissä mainiosti. Mulla matka 30km edestaas. Kuinka paljon tuo talvella lyhenee? Puoleen? Vai pystyykö käytännössä ajamaan sähköllä ollenkaan? Ja sitten vielä kannattaako näitä ladata yleisissä latauspisteissä, miten ja kuinka?
 
Olen myös tuore Outlanderin omistaja joten sähkörangen muodostumisesta pakkaskelelillä ei ole vielä kokemusta, mutta tuohon lataamiseen yleisistä latauspisteistä voinee vastata varsin kattavasti että ei kannata. Ainakaan rahallisesti.
Toki jos tarve on niin miksei, jatkuvasti ei koska sähkö maksaa reilusti enemmän siellä kuin omasta pistokkeesta imuroituna.

Oma harjoitusmielessä suoritettu lataus paikallisen marketin töpselistä vs kotilataus yöllä näytti seuraavalta.

Marketin tolppa ->80% maksoi 1,76€ ja lataus kesti kauppareissun ajan eli noin 20min. (en muista paljonko rangea oli aloittaessa, ehkä 10km)
Kotona yöllä lataaminen on maksanut 0,79c - 0,95c ->full riippuen siitä miten tyhmänä akku on ollut aloittaessa. (hintahan määräytyy suoraan oman sähkösopimuksen hinnoittelun mukaan)

Lisäksi näitä autoon sopivia töpseleitä ei ole kaikissa latauspaikoissa. Adapteri on kallis.
 
Talvella alle -12 asteen lämpötiloissa ei käytännössä pysty ajamaan sähköllä ollenkaan, jos auto ei ole lämpimässä tallissa lähtiessä. Jos autossa ei ole akun lämmitintä (lähes kaikki tuontiautot), akun lämpötilan ollessa alle -31 astetta, ei autolla voi ajaa ollenkaan.
Nallen kysymykseen vastaus: tuskin pystyt ajamaan edestakaista matkaa, jos pidät auton lämmityslaitteen pyyntiä yli 17 asteen. Jos tarkenet kylmässä autossa ikkunat huurtumatta, niin pihistelemällä voit selvitäkin.
 
Nallelle: Asun itse eteläsuomessa, PEHV seisoo latauksessa ulkona. Lämmitä auton sisätilat kaukolämmitystä käyttäen auton ollessa töpselissä. -10 liikkeelle lähtiessä moottori hörähtää käyntiin, mutta lopettaa hetken ajon jälkeen, jolloin itse pystyn ajamaan 12-15km matka sähköllä kaupunkiajoa. Motarilla sähköinen ilottalu loppuu nopeamin.
 
Takaisin
Ylös Bottom