PHEV Watchdog

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja timvirt
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siltähän tuo näyttää että viime hetkellä ennen 160tkm täyttymistä käytetty testissä ja sitten on keretty ajaa 8000km ennen kuin uusi akku on laitettu. Jos pääset käytännössä näillä keleillä sähköllä helposti yli 40km niin se varmistaa asian.
 
Siltähän tuo näyttää että viime hetkellä ennen 160tkm täyttymistä käytetty testissä ja sitten on keretty ajaa 8000km ennen kuin uusi akku on laitettu. Jos pääset käytännössä näillä keleillä sähköllä helposti yli 40km niin se varmistaa asian.
Juuh, kyllähän noihin mittoihin päästään. Ihmettelen vaan kun ei huoltokirjasta löydy mitään merkintää. Luulisi että olisi kissan kokoisin kirjaimin mainittu.
 
Tällainen tuli itsellä vastaan kun tänään hain 2015 Outlanderin ruotsista. Eihän tuo mikään aivan onneton ole 148tkm ajelulle? Onneksi ei myöskään ole kotikonstein resetoitu jos osaan tulkita oikein.
Screenshot_20221030-190626_PHEV Watchdog Free.jpg
 
Ostin tuon https://www.elekma.com/auton-vikojen-hakeminen/nexlink-bluetooth-50-adapteri/p/201/#description
Odb mokkulan ja mielestäni yhdistäminen onnistui,laite näkyy yhdistettynä puhelimeen Samsung s21 , ja apissa on blietooth yhdistys tehty.Ei vaan lue battery infoa eikä live data saa mitään muuta dataa kun korkeuden.
Auto on päällä ja ajossakin. Mokkulassa vilkuu sininen ja punainen valo palaa.Mikähän mättää?
Nyt rupeskin toimimaan.Tiedä sitten mistä oli kiinni.
 
Bitti vinossa… tuo mokkula on toiminut minullakin moitteetta eli suositus sille jos joku hankintaa miettii.
 
Tuli käytyä juuri koeajamassa MY19 Suomiauto Instyle-varusteilla.

57 TKM kotterolla mittarissa ja tältä näytti watchdog (toivottavasti osasin käyttää, ekaa kertaa sovellus käytössä):

Screenshot_20230114_124033_PHEV Watchdog Free.jpg


Ei jatkoon? Vai ehkä, kenties, mahdollisesti marmorilla teetettävän BMU-päivityksen jälkeen? Vai oliko näissä 19 ja 20 malleissa softaperäistä kapasiteetin liian nopeaa huononemista vai muistanko väärin?
 
Viimeksi muokattu
Tuli käytyä juuri koeajamassa MY19 Suomiauto Instyle-varusteilla.

57 TKM kotterolla mittarissa ja tältä näytti watchdog (toivottavasti osasin käyttää, ekaa kertaa sovellus käytössä):

Näytä liitetiedosto 24196

Ei jatkoon? Vai ehkä, kenties, mahdollisesti marmorilla teetettävän BMU-päivityksen jälkeen? Vai oliko näissä 19 ja 20 malleissa softaperäistä kapasiteetin liian nopeaa huononemista vai muistanko väärin?
Omassa my2019 kapasiteetti happani noin 1%/1000km vauhtia, josta sähköllä mentiin 950km/1000km. BMU & DBCAM päivityksen jälkeen käppyrä loiveni melkoisesti ja kapasiteetti tippuu noin 0.2%/1000km. Ajo 95% sähköllä.
Reilu 85% kapasiteetista nyt 40tkm kohdalla. Päivitys tehtiin 26tkm kohdalla jolloin kapasiteetista oli jäljellä noin 79%

Softapäivitys yms nyt ainakin ennen ostopäätöstä.
 
Ok...mihin kapasiteetti nousi 79 %:sta, kun päivitys tehtiin?

ETA:
noin 88 %:iin?
Taaksepäin laskien...jos matemaattiset taitoni riittävät moiseen.
 
Oolsprait. Mites tuollainen päivitys, mikä liike / kuka niitä nykyisin suorittaa ja maksaako se jotain?
Delta-auto teki marmoriedustajana omaan. Ei maksanut mitään kun takuu voimassa. Päivitystä pitää tietääkseni osata vaatia, eli eivät ilmeisesti tee automaagisesti. Auto piti jättää puoliltapäivin yön yli huoltoon, DBCAM ottaa oman aikansa.
 
Ok. Voi olla hankalaa saada myyjäliikettä teettämään tuollaista...kun voivat myydä auton ihan yhtä hyvin jollekin muulle, joka ei asiasta ymmärrä/tiedä sitäkään vähää, mitä allekirjoittanut.

Toisaalta ehkä tuossa voisi olla vipuvartta hintakeskusteluissa, mutta sitten täytyisi ottaa tietoista riskiä hieman.

Yksilö oli muuten ihan ok. Ruotsista tosin voisi kipaista samanlaisen (pl. ajoakun lämmitysjärjestelmä) useamman tontturaisen halvemmalla.:unsure:
Eritoten nyt, kun jörö on aikas vaffa kruunuun nähden.

ETA:
Pohdinta kuuluisi ehkäpä eri ketjuun, kuten tänne -> https://mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/outlander-phev-ostoa-harkitsevat.60117/
 
Viimeksi muokattu
Ok. Voi olla hankalaa saada myyjäliikettä teettämään tuollaista...kun voivat myydä auton ihan yhtä hyvin jollekin muulle, joka ei asiasta ymmärrä/tiedä sitäkään vähää, mitä allekirjoittanut.

Toisaalta ehkä tuossa voisi olla vipuvartta hintakeskusteluissa, mutta sitten täytyisi ottaa tietoista riskiä hieman.

Yksilö oli muuten ihan ok. Ruotsista tosin voisi kipaista samanlaisen (pl. ajoakun lämmitysjärjestelmä) useamman tontturaisen halvemmalla.:unsure:
Eritoten nyt, kun jörö on aikas vaffa kruunuun nähden.
Jos eivät 'ilmaista' operaatiota suostu tekemään niin katselisin ehkä sellaisesta liikkeestä joka suostuu. Kertoo jo asiakaspalvelusta jotain.
Ei tuo ota myyjähessulta kuin auton ajon marmorille ja hakemisen seuraavana päivänä pois. Ja jos kauppoja ei synnykkään niin myyjähessu voi käyttää myyntiargumenttina seuraavalle ostajakandidaatille että päivitykset tehty.

Ja kannattaa katsoa että vuosihuollot tehty ajallaan ettei takuut mene siihen että auto ollut liian pitkään myynnissä. Tällaista tarinaa kuullut jobbariliikkeistä että vuosihuolto mennyt liian pitkälle ja takuut sen mukana. Asian voi tarkistaa maahantuojan marmorilta.
 
Viimeksi muokattu
Ei siis myyjäliikkeen kanssa vielä keskusteltu asiasta, voivat hyvin tehdäkin. Pohdiskelen vain ääneen.

Mutta jos päivityksellä kapasiteetti ainakin näyttää merkittävästi paranevan, en voi sitä sitten itse enää yrittää käyttää vipuvartena hinnan suhteen.
 
Ei siis myyjäliikkeen kanssa vielä keskusteltu asiasta, voivat hyvin tehdäkin. Pohdiskelen vain ääneen.

Mutta jos päivityksellä kapasiteetti ainakin näyttää merkittävästi paranevan, en voi sitä sitten itse enää yrittää käyttää vipuvartena hinnan suhteen.
No tämä, ottaako itse riskiä ja mahdollisesti halvempaa hintaa ja käyttää päivityksessä itse :)
Omani on myös ruotsinuitto, mutta softapäivitystä ei silloin vielä ollut saatavissa.
Akuston lämpöröörit on mutta se siis käsittääkseni vain estää akuston jäätymisen jossain reilu -25c pakkasilla, eli ei senkummemmin lämmittele akkua kuitenkaan (tästä tuntuu olevan monenlaista spekulaatiota... tietäjät korjatkoon)
 
Delta-auto teki marmoriedustajana omaan. Ei maksanut mitään kun takuu voimassa. Päivitystä pitää tietääkseni osata vaatia, eli eivät ilmeisesti tee automaagisesti. Auto piti jättää puoliltapäivin yön yli huoltoon, DBCAM ottaa oman aikansa.
Näkeekö jostain, että onko autoon jo tehty ko operaatio? Oma kulkine voisi oman mutun perusteella olla tuota päivitystä vailla. Jos olisi jostain nähtävillä onko tuo tehty vaiko ei niin olisi faktaa tiskiin kun varaa huoltoa.
 
En ole 100% varma, mutta luulen, että watchdog tuon kertoo, jos DBCAM tehty ja mitkä oli kilometrit siinä kohtaa.

Voin olla väärässäkin, ei olisi ensimmäinen kerta :)
 
Ja kannattaa katsoa että vuosihuollot tehty ajallaan ettei takuut mene siihen että auto ollut liian pitkään myynnissä. Tällaista tarinaa kuullut jobbariliikkeistä että vuosihuolto mennyt liian pitkälle ja takuut sen mukana. Asian voi tarkistaa maahantuojan marmorilta.

Tuossa taannoin koeajamassani yksilössä oli jätetty jobbarin toimesta 60 tkm huolto tekemättä ajallaan. Eli meni jo siksikin hylkyyn itseltäni, mutta oli siihen pari muutakin syytä.

Löysin paremmin varustellun (Instyle Sport vs Instyle), kellontarkasti huolletun ja vähemmän ajetun (49 tkm vs 57 tkm) pari tonnia halvemmalla yksityishenkilöltä (y)

Tässä ostamassani vermeessä tosin ihan yhtä lailla BMU-päivitys tullee Deltan marmoriosastolla ajankohtaiseksi ennen pitkää:

Screenshot_2023_01_23_12_44_09.png



Screenshot_20230123_124336_PHEV Watchdog Free.jpg


Screenshot_20230123_124349_PHEV Watchdog Free.jpg
 
Viimeksi muokattu
Tuli ostettua 14,99€ maksullinen versio appista.

Lähinnä ohjelmistokehittäjän hyvän työn palkitsemiseksi, mutta onhan tuossa jotain ihan näppäriä/kiinnostavia lisäominaisuuksia myös.

Tosin tiedä sitten saisiko kehittäjä oikeasti maksuttoman version mainoksista enemmän tulovirtaa, mutta hey ho.
 
Minulta sitten löytyi Fosealin wifi obd-dongle joka juttelee WDn kanssa, ja päätin testata systeemiä. Nyt kuitenkin herää kysymyksiä, johon en ole löytänyt vastauksia:
Hybridiakun kunnon arviointo, riittääkö että lyö donglen kiinni ja avaa WD, vai pitääkö ajaa sen kanssa, latailla, vai miten se toimii? WDn sivuiltq, tai muualtakaan en löytänyt "käyttöohjeita". Saattaa olla että yliajattelen taas
 
Minulta sitten löytyi Fosealin wifi obd-dongle joka juttelee WDn kanssa, ja päätin testata systeemiä. Nyt kuitenkin herää kysymyksiä, johon en ole löytänyt vastauksia:
Hybridiakun kunnon arviointo, riittääkö että lyö donglen kiinni ja avaa WD, vai pitääkö ajaa sen kanssa, latailla, vai miten se toimii? WDn sivuiltq, tai muualtakaan en löytänyt "käyttöohjeita". Saattaa olla että yliajattelen taas
Riittää että otat yhteyden autoon ja WD:stä battery condition. Tällöin näyttää mikä akuston kunto on.
 
Sen enempää ymmärtämättä mitä mä katson, niin ei vissiin näytä hyvältä? Vuosimalli 18, otettu käyttöön marraskuu 2017, ajettu 140 tkm ja risat. Akkutakuuta olisi, mutta meneekö riskihommaksi ostaa kyseisen yksilön?
Screenshot_20230408-222127.jpg
Screenshot_20230408-222148.jpg
Screenshot_20230408-222221.jpg
 
66% SoH / 26,4 Ah ei jippii-huutoja tosiaan herätä...pakkasilla käytännön range taitaa olla max 20 km luokkaa lämpöstöinti päällä.

Itsellä MY19, jossa isompi akku ja WD näyttää 84,8% / 39 Ah.
Tällä pääsee 30-35 km pakkasilla.

Ikävä tilanne tuo 66%, kun ei taida olla (ainakaan vielä) myöskään riittävän huono akkutakuuseen. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ainakin <65% olisi syytä olla, kun merkkihuollossa saavat muuten tekohengitettyä väliaikaisesti yli takuuvaihtorajan, joka on se 70%.

Riskipeliä, että menisikö riittävän huonoksi ennen kuin on 160 tkm täynnä.

ETA:
Kannattaa vilkaista tästä säikeestä...

https://mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/outlander-phev-akun-kunto.62113/page-5

...viimeinen sivu ja @Huleksi postit MY17-autosta.
 
Viimeksi muokattu
Riskipeliä tosiaan, hyvällä tuurilla kerkeää laskea vielä sen verran että ainakin varmasti jää sen alle 70%.

Omassani olen huomannut että laskee jokaisen ~1500km välein noin 0.2-0.3%.
Eli jos samaa tahtia laskisi niin voisi olla uusi akku tiedossa
 
No ei välttämättä niinkään, eihän sitä tiedä koska on laskenut tuohon 66%:iin, siis jos sulla ei oo pidemmältä ajalta tuota wd dataa. Sehän on voinut laskea tuohon jo noin 1300-2000 km sitten ja nyt sitten tuli taas aika arvioida lukemaa alaspäin.
Sitä en oikein usko että pelkästään 30 km ajon aikana laskisi tuon 0.2% jos siis akussa ei ole vikaa..
 
Itselläni takuuajan umpeutuminen lähenee, 133tkm ajettu -16 malli. Range kesällä n25 km. Olisin tiedustellut josko joku ehtisi pientä maksua vastaan katsoa wathcdogilla mitä akkujen kunto näyttää, pääkaupunkiseudulla.
 
Itselläni takuuajan umpeutuminen lähenee, 133tkm ajettu -16 malli. Range kesällä n25 km. Olisin tiedustellut josko joku ehtisi pientä maksua vastaan katsoa wathcdogilla mitä akkujen kunto näyttää, pääkaupunkiseudulla.
WD ja passeli palikkaa löytyy. Pistä viestiä jos homma on ajankohtainen, vaikutan noin 40 kilsaa Helsingin ytimestä itään.
 
Takaisin
Ylös Bottom