Itsellä on nyt sama laite kiinni pari viikkoa. Ja minulla ei ole kyllä samanlaiset kokemukset..
Kun sain laitteen paikalleen, kävin ajamassa muutaman kilometrin lenkin kulutusmittaria seuraillen. Varovasti pystyi ajelemaan lenkkejä, joissa keskikulutus mittarin mukaan 7,3-7,8 l/100 km. Hyvältä vaikutti. Tehon lisäyksestä en kyllä osaa sanoa, mutta huomasin kyllä tuon saman kuin sinä että syötön katkominen on hieman terävämpää luin aiemmin. Mutta mielestäni aika huomaamaton muutos.
Mutta, olen sitten sen jälkeen tarkastanut kahdesti kulutusmittarin siten että nollaan sen tankilla, kuten myös tripin. Sitten tankki liki tyhjäksi nurkka-ajolla ilman kärryä, tai kevyttä kuomukärryä vetäen maantiellä. Kulutusmittari näytti molemmilla kerroilla keskikulutukseksi 9,3 l. Sellaisiin lukuihin ei aiemmin päässyt millään. Mutta tankatessa totuus paljastui. Eka tankkaus 11,45 l / 100 km, ja toinen tankkaus 11,35 l /100 km.
Voisiko kyse olla kuitenkin siitä, että laitehan kai nimensä mukaisesti huijaa ruiskutuspaineen korkeammaksi kuin auton oma tietokone haluaisi antaa. Ja tästä seuraa se että auto kuluttaa enemmän kuin luulee kuluttavansa.
Tämähän ei silti sulje pois sitä mahdollisuutta, että kulutus on oikeastikin (luvatun) 10 % pienempi kuin ilman laitetta. Mutta ei minusta siltä silti vielä tunnu..
Oletko luottanut pelkkään mittariin vai laskenut aina todellisen kulutuksen?
Ja oletko koskenut siihen askelsäätimeen mikä boksin sisältä löytyy? Siinä on askeleet 0-9. Itselläni se on edelleen 0:ssa, niin kuin oli tullessaankin.
Tutkin laitetta tietokoneella ennen asennusta autoon. Muistitikulla on vain ohjema, jolla on mahdollista säätää boksin karttoja. Lisäksi tikulla on pitkä lista eri autojen karttoja, ja lisäksi löysin sieltä aika tuoreen tiedoston, juuri 3,2 Pajeroa varten tehdyn kartan. Se sama kartta oli ajettu boksin sisään valmiiksi. Tikkua ei boksiin saa kiinni. Boksi on aina irroitettava autosta, ja tuotava tietokoneen viereen. Mukanhan tuli piuha, jonka USB pää sopii tietsikkaan ja toinen pää boksiin. Karttoja voi säätää ruudulla, ja lähettää uuden kartan boksiin. Tätä en tosin testannut oikeasti vielä. Kartassa voi säätää kahta asiaa. Common Rail painetta kierrosalueella? 0-100 % ja Turboa kierrosalueella? 0-100 %.
Pystyykö tuollainen ruiskutukin päähän kytkettävä boksi oikeesti säätämään turbossa jotain? Valmiilla kartalla, mikä boksissa oli, ei turbon karttaan oltu kajottu. Sen säätö oli nollassa koko alueella. Common Rail säätöä oli tehty. Askelsäätimen asento ei vaikuttanut karttaan mitenkään. Voisikohan se olla esim että se nostaa kaikkia tehtyjä säätöjä vaikkapa 1 % kerrallaan. tms.??