Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Hyeena sanoi
Tutkimuslautakunta taisi Sasin tapauksessa paatya sairaskohtaukseen onnettomuuden syyna.
Kyllahan tuo Sasin tapaus hieman haiskahti(/aa), mutta mielestani on aivan oikein etta tahallisesta virantoimituksessa olevan poliisin surmassa lahdetaan maksimirangaistusta hakemaan.

Sasin tapauksen haiskahtamisesta, varmuuttahan siita ei vissiin saatu etta nukahtiko vai oliko sairaskohtaus, ensimmaisesta olisi vissiin odottanut isommat rangaistukset..
Ja tuomittu valittaa aina liian kovasta tuomiosta, jopa silloin kun tuomio on tullut todellista lievemmasta teosta.

Se mika mielestani monessa tapauksessa mattaa on etta juopumusta pidetaan lieventavana tekijana.

Just tossa 20min sit juttelin kaverin kanssa tästä tapauksesta. Oltiin sitä mieltä et juopuneena toisen päälle ajamisesta pitäis aina lähtee hakee maksimirangaistusta, murhasta. Mun mielestä on niin älyttömän typerää et ihmiset lähtee kännissä tonne muun liikenteen sekaan. Siit pitäis tehä niin vakava juttu, et ihmiset ei vaan kertakaikkiaan viittis lähtee ajamaan autolla humalassa. Eihän se nyt mitään jos se rattijuoppo ite kuolee siin kolarissa, muttaku siinä kuolee valitettavan usein myös muita! :seina
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Mixo sanoi
Just tossa 20min sit juttelin kaverin kanssa tästä tapauksesta. Oltiin sitä mieltä et juopuneena toisen päälle ajamisesta pitäis aina lähtee hakee maksimirangaistusta, murhasta. Mun mielestä on niin älyttömän typerää et ihmiset lähtee kännissä tonne muun liikenteen sekaan. Siit pitäis tehä niin vakava juttu, et ihmiset ei vaan kertakaikkiaan viittis lähtee ajamaan autolla humalassa. Eihän se nyt mitään jos se rattijuoppo ite kuolee siin kolarissa, muttaku siinä kuolee valitettavan usein myös muita! :seina

Sen verran itse sanoisin että hieman haiskahtaa muuten tuo 3 promillen känni, koska poliisi itsekkin on todistanut että takaa-ajo ja syyllisen ajo oli "autokoulu-oppien mukaista", omalla kaistalla, vastaantulijoita vaarantamatta, vilkulla ohittaen.. (toki nopeus oli hieman kovempi), mutta silti, 3 promillen humalassa varsin mallikas suoritus.. Sinänsä aivan turha takaa-ajo, rekisterikilpi ylös ja sitten vaan kotia vastaan..
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

J. Puhakka sanoi
Sen verran itse sanoisin että hieman haiskahtaa muuten tuo 3 promillen känni, koska poliisi itsekkin on todistanut että takaa-ajo ja syyllisen ajo oli "autokoulu-oppien mukaista", omalla kaistalla, vastaantulijoita vaarantamatta, vilkulla ohittaen.. (toki nopeus oli hieman kovempi), mutta silti, 3 promillen humalassa varsin mallikas suoritus.. Sinänsä aivan turha takaa-ajo, rekisterikilpi ylös ja sitten vaan kotia vastaan..
Siis todelliset promillet oli 1,2 verikokeessa. Sehän tuli julki jo parin päivän päästä. Roskalehdet vaan revittelee sitä ensimmäistä puhallustulosta joka oli 3 promillea.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Mixo sanoi
Oltiin sitä mieltä et juopuneena toisen päälle ajamisesta pitäis aina lähtee hakee maksimirangaistusta, murhasta. Mun mielestä on niin älyttömän typerää et ihmiset lähtee kännissä tonne muun liikenteen sekaan. Siit pitäis tehä niin vakava juttu, et ihmiset ei vaan kertakaikkiaan viittis lähtee ajamaan autolla humalassa.
Muuten hyvä idea, mutta vaikka rangaistukseksi tulisi kuolemantuomio, niin ei se välttämättä noita kännissä autolla toikkarointeja poistaisi. Ainoastaan tietysti varmistaisi ettei sama henkilö ainakaan lähde uudestaan kännissä autolla ajelemaan. Ongelma on tuossa kuningas alkoholin ominaisuudessa vaikuttaa ihmisen psyykkeeseen siten, että alkoholin vaikutuksen alaisena ihminen tekee semmoista, mitä muuten ei ikinä tekisi. Eli paras keino olisi se nille joilla on taipumus muuttua Vaaralan Vatasiksi kännissä, niin kaikkien satavilla olevien autojen virta-avaimet pitäisi takavarikoida ennen kännäämisen alettua. Mutta kuinkahan tuon avainten takavarikoinnin sitten käytännössä toteuttaa ilman ongelma tapausten oma-aloitteisuutta ::)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

J. Puhakka sanoi
Sen verran itse sanoisin että hieman haiskahtaa muuten tuo 3 promillen känni, koska poliisi itsekkin on todistanut että takaa-ajo ja syyllisen ajo oli "autokoulu-oppien mukaista", omalla kaistalla, vastaantulijoita vaarantamatta, vilkulla ohittaen..
Tutustuin joskun vuos kymmen sitten eraaseen tutkimukseen jossa oli testattu alkoholin vaikutusta ajamiseen, johonkin pisteeseen asti varsinainen tekninen suoritus parani alkoholin vaikutuksen alla. Mutta promillemaaran lisaantyessa mm. valinpitamattomyys lisaantyi..
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Hyeena sanoi
Tutustuin joskun vuos kymmen sitten eraaseen tutkimukseen jossa oli testattu alkoholin vaikutusta ajamiseen, johonkin pisteeseen asti varsinainen tekninen suoritus parani alkoholin vaikutuksen alla. Mutta promillemaaran lisaantyessa mm. valinpitamattomyys lisaantyi..

Tuli viime viikonloppuna testattua kaljanjuomisen vaikutusta Gran Turismoon. Promillejen määrällä ja kierrosajoilla oli varsin selkeä negatiivinen korrelaatio :)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

IL: "Koska kuljettaja itsekin loukkaantui, jouduttiin hänelle antamaan veren alkoholipitoisuutta laimentavaa suolaliuosta. Verikokeessa promilletulos oli 1,24. Syyttäjän mukaan todellinen humalatila lienee ollut tätä suurempi."

Totta vai tarua, lukija itse päättäköön.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

nokonzok sanoi
Tuli viime viikonloppuna testattua kaljanjuomisen vaikutusta Gran Turismoon. Promillejen määrällä ja kierrosajoilla oli varsin selkeä negatiivinen korrelaatio :)
Tatakin on joskus harrastettu, mutta myos selvinpain ajaessani olen huomannut pitemmalla sessiolla etta jossain valissa tuloksen kaantyvat laskusuuntaan. Samaa rataa kun tahkoo samalla autolla niin jossain valissa pikkuhiljaa kesittyminen alkaa hiipua vakisin, ja kun tata korjaa skarppaamalla niin sitten tulee "ylisuoritettua" ittensa hiekalle tms.. (juu, ei musta varmaan olisi ottamaan osaa le mansiin ;) )
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Tässä sitä mennään "yli kolmen" promillen humalassa.. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805300093237_uu.shtml ja toinen linkki http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1538085
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

J. Puhakka sanoi
Tässä sitä mennään "yli kolmen" promillen humalassa.. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805300093237_uu.shtml
Oon Puhakan kanssa samaa mieltä,että poliisit voisivat ihan hyvin jättää takaajot sikseen,mut kun taitaa heisäkin asua pieni "Tommi Mäkinen2 :driver
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Ja mitkä olisikaan lööpit jos poliisit jättäis takaa-ajon tekemättä ja penari ajaisi vaikka tietä ylittävän ihmisen yli jossain kauempana tilanteen rauhoituttua :p Mitä tuossa tilanteessa pitäisi tehdä jos ei lähteä ajamaan juoppoa kiinni?

Mutta oli aika karua katsottavaa, hyvä että jäi kaveri henkiin ottamaan vastaan seuraukset.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Tai sitten ihan vaan koska eivat voi tietaa miksi se toinen osapuoli menee karkuun. Tai tietaako rekisteriin merkitty ajoneuvon haltija edes missa autonsa liikkuu.

Jos ajattelee logiikalla etta sielta kotoahan sen kaaharin sitten tavoittaa kun sinne menee odottamaan niin silla valin ehtii tama kaahari hankkiutumaan eroon huumeista tai ruumiista takakontissa. Ja jotain tallaistahan siina takana taytyy olla kun tietaahan se ittekkin etta poliisit on kotiovella odottelemassa.

Ainoa todellinen mahdollisuus etta paasee kaahaamalla poliisia karkuun on ettei kuljettaja ole millaan muotoa kytkettavissa ajoneuvoon. Jos tallaista ei ajeta takaa niin mites ne sitten pysaytetaan?

Jos kaahareita ei edes yriteta ottaa kiinni niin lopputulos taitaa muistuttaa tokyo driftia, "poliiseilla on vakio autot, kuhan ajat lujempaa kuin 180kmph niin eivat edes vaivaudu lahtemaan peraan". Seko on se parempi vaihtoehto?
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

miikka sanoi
Ja mitkä olisikaan lööpit jos poliisit jättäis takaa-ajon tekemättä ja penari ajaisi vaikka tietä ylittävän ihmisen yli jossain kauempana tilanteen rauhoituttua :p Mitä tuossa tilanteessa pitäisi tehdä jos ei lähteä ajamaan juoppoa kiinni?

Ööh, jos takaa-ajo olisi lopetettu, niin tyyppi ois lopettanut paon mahdollisesti? Ja ihmisen päälle jossain jumalan selän 8-tiellä?, eikait siellä mee tien yli muut ku porot (tyyppihän pelkäsi että JÄÄ kiinni rattijuopumuksesta, ja jos primaaripelko poistuu, poliisit takapeilistä, ja takapenkkikin on sitä mieltä että lopeta, niin miksi ihmeessä pako olisi jatkunut?), sehän itsekkin sanoi että ei voinut uskoa että häntä ajetaan TAKAA sen takia että poltti kumia parkkipaikalla ja oletti että kaippa ne kohta lopettaa, karkuunhan se vain halusi päästä, ja eikä uskonut sitäkään että käytettäisiin piikkimattoja pysäytykseen.

Tuo taktiikka myös ON yleisesti käytössä ulkomailla, eli jos näyttää siltä että takaa-ajo vaan on ns. bensaa liekeille, (esim. tilanteissa joissa on syytä epäillä että kaveri pakenee TAHALLAAN) niin kaveria ei ajeta takaa jos siitä uhkaa olla vaaraa sivullisille.. Mutta ilmeisesti tässä tapauksessa nyt haluttiin jotain säpinää iltaan.. (kun mukana oli yksiköt oulua myöten) kohtalokkain seurauksin.

Sekä alkutilanteen (kuminpolton että takaa-ajon alun) ja tuon videon nähtyäni olen entistä enemmän sitä mieltä että täysin turha takaa-ajo. (edelleenkin varsin mallikelpoista ajoa kolmen promillen humalassa, itse en pystyisi)

Olen ollut todistajana yhdessä jutussa (voi lukea tuolta "mikä säikäytti eniten"), jossa myös poliisi ajoi takaa, (vaikkakin kiisti asian, ja vaikka itse näin että vilkut tulee perässä, virallisen raportin mukaan auto seurasi ilman vilkkuja) mutta melko kylmäpäinen saa silti olla että selvinpäin vetää keskustaan 150+km/h ilman takaa-ajoa, mutta ei sen kummemmin siitä, itse kuitenkin kunnioitan poliiseja ja halveksin rattijuoppoja.

Ja mitä aiempaan kommenttiin, huumeista/ruumiista jne, niin tuskin ne on olleet missään vaiheessa epäilyksenä.. kukin tapaus on tapauskohtainen. Tyyppi (21v, ei rikosrekisteriä, autossa muita ihmisiä, bimmerfestit) polttaa kumia ja lähtee karkuun, varmaan jokainen huumekuriiri ja ruumis takakontissa ajelija haluaa välttämättä käydä 4 päällä polttaa kumia huoltiskan pihassa. :peukku

Mutta turhapa tätä on spekuloida, omasta mielestäni tämä oli turha takaa-ajo, ja maksoi turhaan poliisin hengen (joka myöskin yritti olla "sankari" vasten kenttäjohdon käskyjä), valitettavaa. mutta näitä sattuu.

ps. Itse aikanani skanneriharrastajana kuuntelin erästä takaa-ajoa jossa takaa-ajettavalla oli skanneri myös, väisti kaikki tiesulut jne (moottoripyöräilijä), niin siinä esim. poliisit noin tunnin ajoivat kaveria takaa ja sitten tuumasivat skanneriin että "nyt on vahva tunne että jollain muullakin on skanneri", ja seuraava lause oli että "kyllä me tiedetään kuka nää olet etunimi sukunimi, että tuoppa huomenna se kortti asemalle niin ei tarvi tulla hakemaan", ja lopetti takaa-ajon siihen. (ja kaveri toi kortin seuraavana päivänä)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

J. Puhakka sanoi
Ööh, jos takaa-ajo olisi lopetettu, niin tyyppi ois lopettanut paon mahdollisesti? Ja ihmisen päälle jossain jumalan selän 8-tiellä?, eikait siellä mee tien yli muut ku porot (tyyppihän pelkäsi että JÄÄ kiinni rattijuopumuksesta, ja jos primaaripelko poistuu, poliisit takapeilistä, ja takapenkkikin on sitä mieltä että lopeta, niin miksi ihmeessä pako olisi jatkunut?), sehän itsekkin sanoi että ei voinut uskoa että häntä ajetaan TAKAA sen takia että poltti kumia parkkipaikalla ja oletti että kaippa ne kohta lopettaa, karkuunhan se vain halusi päästä, ja eikä uskonut sitäkään että käytettäisiin piikkimattoja pysäytykseen.
Boldasin.
Myos jumalan selan takana liikkuu ihmisia.
Onneksi poliisi-autot on kuitenkin varustettu tutkalla joka myos luotaa takaa-ajettavan ajatuksia.
Miksi kaveri poltti kannissa kumia alunperinkaan?

J. Puhakka sanoi
Mutta ilmeisesti tässä tapauksessa nyt haluttiin jotain säpinää iltaan.. kohtalokkain seurauksin.
Jaa, enpa ole tallaisesta kuullutkaan, luulis etta ois lehdisto vetanyt looppia kehiin jos jostain olisi tullut ilmi tallainen?

J. Puhakka sanoi
Sekä alkutilanteen (kuminpolton että takaa-ajon alun) ja tuon videon nähtyäni olen entistä enemmän sitä mieltä että täysin turha takaa-ajo. (edelleenkin varsin mallikelpoista ajoa kolmen promillen humalassa, itse en pystyisi)

Ja mitä aiempaan kommenttiin, huumeista/ruumiista jne, niin tuskin ne on olleet missään vaiheessa epäilyksenä.. kukin tapaus on tapauskohtainen. Tyyppi (21v, ei rikosrekisteriä, autossa muita ihmisiä, bimmerfestit) polttaa kumia ja lähtee karkuun, varmaan jokainen huumekuriiri ja ruumis takakontissa ajelija haluaa välttämättä käydä 4 päällä polttaa kumia huoltiskan pihassa. :peukku
Itse toivon etten ikina saa kolmen promillen humalassa sellaista alynvalaysta etta testaisin ajokykyani.
Huumekuriiri ja ruumis optiot oli lahinna yleista, ei niinkaan tahan tapaukseen liittyen.
Mutta jos pakenija itsekkin kerta ihmetteli etta mites se kumin poltto ja karkuun lahteminen aiheutti takaa-ajon niin on hyva etta poliisi sentaan tiesi etta minka takia se auto lahti karkuun..
Edelleen, se poliisi joutuu tekemaan melko lyhyessa ajassa paatoksen lahteeko takaa-ajoon.
Matkan varrella kerkee miettimaan keskeytysta, mutta jos kaverin ajo oli niin mallikasta niin miksi keskeyttaa?
Kuhan pysyttelee perassa ja kattoo mihin menee. Videossa poliisit kavivat rinnalla, suoralla, minulle tama sanoo etta perassa pysyminen ei olle ongelma. Eli karkuun paaseminen oli taysin toivotonta. Siita ja kyytilaisten anelusta huolimatta idiootti jatkoi.

J. Puhakka sanoi
Mutta turhapa tätä on spekuloida, omasta mielestäni tämä oli turha takaa-ajo, ja maksoi turhaan poliisin hengen (joka myöskin yritti olla "sankari" vasten kenttäjohdon käskyjä), valitettavaa. mutta näitä sattuu.
Siita olen taysin samaa mielta etta takaa-ajo oli taysin turha ja poliisin hengen menetys oli taysin turha. Mutta minun mielestani tapahtumat eivat olleet seurausta poliisin toiminnasta vaan kanni-aalion. (sorry, jos olen ymmartanyt vaarin, sinun tai jonkun muun kirjoituksia)

Ja mitaanhan en tapahtuneesta tieda, en ole ollut kummankaan ajoneuvon kyydissa enka oikeuden istunnossa mukana tahi lukenut poytakirjoja.
Tietoni olen imenyt mediasta, ja sen fakta pitoisuus tunnetusti vaihtelee.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Tässä tää homma taas nähdään joku vetäsee autolla poliisin yli niin siitä ruvetaan hakemaan rangaistusta murhasta mutta
ootappas jos se olis osunnu johokin siviiliin tuolla liikenteessä niin tää juttu tutkittais pelkkänä tappona ja rangaistus olisi lievempi.
en sit tiiä että onko noi poliisit sit muka jotain yli-ihmisiä jos niitten kanssa joudut moisissa tilanteessa vastakkain kun tämä tapaus niin sit rankastaan oikeen kunnolla. mulle toi poliisin henki ei oo sen arvokkaampi kun ihan siviilin henkikään.. ÄRSYTTÄÄ MOINEN!!

:seina
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Ansi sanoi
Tässä tää homma taas nähdään joku vetäsee autolla poliisin yli niin siitä ruvetaan hakemaan rangaistusta murhasta mutta
ootappas jos se olis osunnu johokin siviiliin tuolla liikenteessä niin tää juttu tutkittais pelkkänä tappona ja rangaistus olisi lievempi.
en sit tiiä että onko noi poliisit sit muka jotain yli-ihmisiä jos niitten kanssa joudut moisissa tilanteessa vastakkain kun tämä tapaus niin sit rankastaan oikeen kunnolla. mulle toi poliisin henki ei oo sen arvokkaampi kun ihan siviilin henkikään.. ÄRSYTTÄÄ MOINEN!!

:seina
Periaatteessa ansi on oikeassa, mutta virkavallan vastustamisesta halutaan tehdä suurempi rikos, jotta niitä kunnioitettaisiin enemmän. Onhan sekin yleisesti tiedossa, että jos menet aukomaan päätä poliisille, niin saat sakot, mutta jos auot päätä tavalliselle siviilille, niin et saa mitään. No korkeintaan itse turpiin, mutta että semmosta ;)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Niinpäniin.. mutta se tässä on jo todistettu että tilanteessa kun tilanteesa jos vaan sattuu poliisi kuolemaan niin asia tutkitaan
välittömästi murhana eikä tappona vaikka se kuuluisi tehdä niin..
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Hyeena sanoi
Boldasin.
Miksi kaveri poltti kannissa kumia alunperinkaan?

Ja mitä tuohon kuminpolttoideaan, känni-idea tai tästä voi päätellä itse (tai vaikka asfaltissa olevista jäljistä, veikkaan että ei ollut illan ainut),
tuskin kamerakaan sattumalta kädessä oli?.. :

http://www.youtube.com/watch?v=EI5MOH9-afI

ps. Tuossahan tuo takaa-ajon alku on jos joku ei sitä ole nähnyt. (ja jotenkin tuosta lopusta aina tulee kylmät väreet, ihan surullisuudessaankin)

Kuski kertoi esitutkinnassa saaneensa "typerän ajatuksen" havaittuaan poliisin pysäytysmerkin.
- Aloin ajaa poliisia karkuun Kasitietä etelää kohden. Minua suoraan sanoen vi****i oma ajoon lähtemiseni ja kiroilinkin matkalla koko ajan töpeksintääni.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

No helppo puhua näin jälkikäteen.. oishan tietty voinu siinä vaiheessa, ku kuuli et tie suljettu/ matto tiellä, lopettaa takaa-ajon, mutta tuommonnen tilanne ei varmaan poliisillekkaan ole (onneksi) nin jokapäivästä, että osais aina toimia oikein. Ehkä tästä nyt sitten tulee selkeämmät toimintaohjeet, mutta kyllä kai se on pakko ajaa perässä ja kattoa et mihin menee ja jos sattuu tuommosessa vauhissa jotain, niin on edes joku paikalla autamassa kaaharia/ sivullisia. Ja mites ne tiesulut saadaan oikeaan paikkaan jos ei kukaan tiedä et missä kaahari menee.

Enemmän semmonen jenkkimeininki pitäis saada. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Tuossaki pääsivät rinnalle.. oisivat menneet ohi ja väkisin pakottaneet hiljentään ja sitte jos yrittää ohi niin kiilaa mettään vain. Hillittis kai seki jonku verran ku tietäis et poliisi tulee paäälle jos et suosiolla hiljennä. Sitten tulee tietty lisää vaaratilanteita jos ruvetaan ihmisiä tieltä tönimään, eikä varmaan tuommosessa 185-190 kmh vauhissa kukaan täysjärkinen edes yrittäis.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

J. Puhakka sanoi
Ja mitä tuohon kuminpolttoideaan, känni-idea tai tästä voi päätellä itse (tai vaikka asfaltissa olevista jäljistä, veikkaan että ei ollut illan ainut),
tuskin kamerakaan sattumalta kädessä oli?.. :

http://www.youtube.com/watch?v=EI5MOH9-afI

ps. Tuossahan tuo takaa-ajon alku on jos joku ei sitä ole nähnyt. (ja jotenkin tuosta lopusta aina tulee kylmät väreet, ihan surullisuudessaankin)

Kuski kertoi esitutkinnassa saaneensa "typerän ajatuksen" havaittuaan poliisin pysäytysmerkin.
- Aloin ajaa poliisia karkuun Kasitietä etelää kohden. Minua suoraan sanoen vi****i oma ajoon lähtemiseni ja kiroilinkin matkalla koko ajan töpeksintääni.
Just näin!Kuka sitä karkuun ajaa jos ketään ei ole perässä :driver
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Hilkulla oli, että ei tullut "hieman" enemmän kun oli kuitenkin 2-2 äänestyspäätös. Aika kinkkinen päätös, mutta lopulta minusta ihan oikea tuomio. Tarkoitus ei ollut tappaa, eikä lopputulosta nyt sentään ihan niin varmana voi pitää, että tahallisuuden puolelle olisi pitänyt arvioida.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Joo täysin riittävä tuomio nuorelle kaverille, katuu ja oppii ihan varmasti tempauksestaan lopun elämäänsä.
Ketäpä olis auttanu joku elinkautinen tuomio? Ei se ainakaan kuollutta ukkopahaa olis takaisin tuonut, niinku ei mikään muukaan...

Tässä näitä jeesusteluja lukeneena ei voi ku ihmetellä miten ihmisen mieli toimii ??? :p

Mä oon sillä kannalla (niinkuin moni muukin) että poliisin ois pitäny kaverin antaa mennä niin ei ois tarvinnu ketään haudata ja ihmettelen myös sitä miksi se poliisi keskellä tietä seisoi tollasessa paikassa, taisipa vaan hakea sankarin viittaa päällensä siinä kuitenkaan onnistumatta.
Näkee kyllä ettei suomessa ole edes harjoiteltu tollasia pysäytystilanteita millään tavalla.

Ja ei, EN TODELLAKAAN puolustele kundin tekoa millään tavalla, mutta vahinkoja sattuu kaikille, sitä toi on, ei mitään muuta.

Ja jaksamista toivon sekä uhrin omaisille kuin myös syyllisen perheelle, elämä jatkuu kaikesta huolimatta...
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Jani T sanoi
Tässä näitä jeesusteluja lukeneena ei voi ku ihmetellä miten ihmisen mieli toimii ??? :p

Mä oon sillä kannalla (niinkuin moni muukin) että poliisin ois pitäny kaverin antaa mennä niin ei ois tarvinnu ketään haudata ja ihmettelen myös sitä miksi se poliisi keskellä tietä seisoi tollasessa paikassa, taisipa vaan hakea sankarin viittaa päällensä siinä kuitenkaan onnistumatta.
Näitä jeesusteluja lukeneena ihmetyttää miten joku voi väittää varmasti tietävänsä ettei ketään olisi tarvinnut haudata jos olisi annettu mennä. Enkä millään voi käsittää miten voi "vahingossa" lähteä kännissä ajamaan poliiseja karkuun. Se ei tapahdu vahingossa jos aivotoimintaa ylipäätään on.

Ainut asia mikä tiedetään on että kaveri oli näyttämisenhaluinen. Oletetaan tilanne että jos poliisi olisi luopunut leikistä kun huomaa ettei se aio pysähtyä. Mistäs tiedät ettei kaveri olisi vain saanut lisää itsetunnon kohotusta tyyliin "**ttu ne pellet edes perässä pysy, **ttu ne osaa ees ajaa, JA nyt mä näytän sit miten autoa AJETAAN!!!" Ja tuloksena olisi ollut ehkä 5 kuollutta.

Sitten tottakai vinguttaisiin että miksei poliisi pysäyttänyt!!!!! Ei luulisi olevan vaikeaa piikkimattoa laittaa saatana!!!! Poliisi tapatti 5 nuorta!!!!!

Olisi tietenkin ollut vaihtoehto että kaveri olisi säikähtänyt ja hipsinyt hiljaa kotiin, mutta kumpi olisi todennäköisempi vaihtoehto 1,2 promillen uhossa?

Että tämmöstä. Ennen kuin alkaa laukomaan olettamuksia totuuksina niin kannattaa ajatella asiaa joka tavalla.

Ja mitä itse tuomioon tulee niin onhan siinä 3,5v lusimista. Vaikkei joudu kuin sen 1v 9kk istumaan niin on se vaan pitkä aika. Varsinkin nuoren elämästä niin aivan riittävä tuomio sinänsä.

Eri asia taas on ettei tämä rangaistus taas ole missään järjellisessä linjassa muihin rikoksiin. 1,4Me kavaltanut tuomittiin 4,5v vankeuteen. Ja kuitenkin totuus on että raha on vain rahaa, sitä painetaan painokoneilla lisää. Ihmishengen hintaa ei voi edes mitata rahassa. Rangaistuksen lähtökohta on kuitenkin olla opiksi ja ojennukseksi eikä mikään kosto. Jotenkin vaan alkaa iskeä luottamuspula tähän ns. "oikeuslaitokseen". Sitten vielä tämä sovittelu useamman rikoksen tuomioissa että sen rikoksen mukaan mistä olisi pisin kakku tiedossa niin sovitellaan. Tästähän voisi MELKEIN vetää kärjistettyjä johtopäätöksiä että kavallat ensin pari milliä. Jos joku "vasikoi" niin tukeva känni pohjalle ja kaahaamaan kännissä "vasikan" yli. Sopiva kosto vasikalle ja kakkukaan ei siitä enää paljoa kasva joten se tulee melkein kuin kaupan päälle. Tällaista oikeutta.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Gallu sanoi
Näitä jeesusteluja lukeneena ihmetyttää miten joku voi väittää varmasti tietävänsä ettei ketään olisi tarvinnut haudata jos olisi annettu mennä. Enkä millään voi käsittää miten voi "vahingossa" lähteä kännissä ajamaan poliiseja karkuun. Se ei tapahdu vahingossa jos aivotoimintaa ylipäätään on.

Ainut asia mikä tiedetään on että kaveri oli näyttämisenhaluinen. Oletetaan tilanne että jos poliisi olisi luopunut leikistä kun huomaa ettei se aio pysähtyä. Mistäs tiedät ettei kaveri olisi vain saanut lisää itsetunnon kohotusta tyyliin "**ttu ne pellet edes perässä pysy, **ttu ne osaa ees ajaa, JA nyt mä näytän sit miten autoa AJETAAN!!!" Ja tuloksena olisi ollut ehkä 5 kuollutta.

Sitten tottakai vinguttaisiin että miksei poliisi pysäyttänyt!!!!! Ei luulisi olevan vaikeaa piikkimattoa laittaa s**t**a!!!! Poliisi tapatti 5 nuorta!!!!!

Olisi tietenkin ollut vaihtoehto että kaveri olisi säikähtänyt ja hipsinyt hiljaa kotiin, mutta kumpi olisi todennäköisempi vaihtoehto 1,2 promillen uhossa?

Että tämmöstä. Ennen kuin alkaa laukomaan olettamuksia totuuksina niin kannattaa ajatella asiaa joka tavalla.
Kyllä asiaa on ajateltu joka kannalta ja siksipä olenkin sitä mieltä mitä olen...
Enkä missään vaiheessa väittänyt "varmasti tietäväni" että kundi ajaa kotiinsa tms. jos poliisit antaa mennä, vai väitinkö? Toi on vain henkilökohtainen mielipiteeni ja uskomukseni mitä olisi voinut tapahtua...

Ja sinä et selvästikkään ole koskaan kuppia ottanut (tämäkin vain oma uskomukseni), tai nähnyt ketään nuorta humalassa ???
Yllättävästi se kaljanotto johtaa monesti juuri siihen että pitää vähän näyttää, tokikaan onneksi ei läheskään kaikilla ole tarvetta näyttää ajamalla autoa, mutta niinkuin sanoin jokainen mokailee, yksi ajaa autolla, toinen veneellä ja kolmas hyppää talon katolta....

Ja mitä tulee tohon pysäyttämiseen, niin oiskohan aiheellista ruveta suomessakin hyväksymään se että pakkotilanteessa poliisi saa pysäyttää auton keinolla millä hyvänsä (ampumalla renkaisiin lähinnä), mun mielestä ainakin sitä piotäis saada käyttää, ilman että se merkitsee poliisille välittömästi sakkoja.
Sen lisäksi tuntuis että ameriikoissa käytettävä manööveri (en muista tähän hätään nimeä) on suht tehokas pysäytyskeino, miksei sitä osata käyttää täällä???

Täältä tähän, kiitos ja anteeksi
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Jani T sanoi
Sen lisäksi tuntuis että ameriikoissa käytettävä manööveri (en muista tähän hätään nimeä) on suht tehokas pysäytyskeino, miksei sitä osata käyttää täällä???

Pit(t) maneuver. Kirjoitusasu vaihtelee lähteestä riippuen.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Biim sanoi
Pit(t) maneuver. Kirjoitusasu vaihtelee lähteestä riippuen.
Niinhän se olikin, Thank you, niinku amerikkalainen leikkisästi heittää :)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Jani T sanoi
poliisin ois pitäny kaverin antaa mennä niin ei ois tarvinnu ketään haudata
Annat itse tässä olettaa olevasi hyvin varma tapahtumien jatkosta. Yleensä epävarmuus asian todellisesta tilasta ilmaistaan jotenkin. No, samanlaista mutuilua kumpikin teoria. Yhtä hyviä tai huonoja.

Tuosta pyöräytyksestä olen vähän eri mieltä jos tuo pit maneuver tarkoittaa sitä pyöräytystä. Eri lähteiden mukaan takaa-ajon nopeudet vaihteli siinä 150-190km/h. Kun autossa oli myös kyytiläisiä niin poliisi varmasti koetti ulosajoa välttää viimeiseen asti. Ei se ulosajo sen turvallisempaa ole niille matkustajille vaikka siellä ei elävää poliisia edessä olisikaan. Se elävä poliisi ei törmäystä juuri vaimenna. ;D Kylki edellä isoon mäntyyn osuminen tärähtää aika lujaa. Ja taas poliisia syyllistettäisiin monen nuoren tappamisesta ulos tieltä kiilaamalla. Auton käyttö voimavälineenä on AINA riskialtista puuhaa. Siinäkin voi ihan oikeasti kuolla.

Renkaaseen ampuminen voisi tosiaan olla ihan pätevä tapa pysäytykseen mutta kun sossuille on annettu liikaa valtaa niin käytännössä poliisi ei saa asetta käyttää koskaan. Ei vaikka olisi henki uhattuna. Tästä olemme kai sentään samaa mieltä. :) Tästä ei tietty ole kokemusta miten käy kun rengas puhkeaa noissa nopeuksissa. Osaisiko känninen hallita autoa sen vertaa ettei seuraukset mahdollisesti ole yhtä kohtalokkaat kuin pyöräytyksessä? Tiedä häntä. Huonolla tuurilla tietty 10 kierrosta katon kautta ympäri ja 4 matkustajaa ilman vöitä ja soromnoo. Taas poliisia syyllistetään tahallisesta tappamisesta ja liiallisesta voimankäytöstä.

Jani T sanoi
Yllättävästi se kaljanotto johtaa monesti juuri siihen että pitää vähän näyttää, tokikaan onneksi ei läheskään kaikilla ole tarvetta näyttää ajamalla autoa, mutta niinkuin sanoin jokainen mokailee, yksi ajaa autolla, toinen veneellä ja kolmas hyppää talon katolta....
Juuri tästä on kyse. Kun kaljanotto johtaa siihen että pitää vähän näyttää niin millä logiikalla lähdettäisiin yhtäkkiä hipsimään kotiin jos vähän sinivilkut välähtää? Mietippä vielä. Aika pitkälti omasta kokemuksesta puhun ja siitä mitä päässä liikkuu 1,2 promillen uhossa. Ei, ensimmäinen ajatus ei ole mennä kotiin nukkumaan. Ja mikäs se seuraava kuningasidea mahtaa olla? ;) Ja sit tulee hyvin herkästi taas ruumiita. Ja taas TIETYSTI Poliisin vika kun poliisi ei tehnyt mitään.

Varmasti jokainen mokailee joskus. Olenko väittänyt ettei näin olisi? Vahinko on eriasia kuin tahallinen typeryyksien tekeminen. Erityisen raskauttavaa tässä on että matkustajat pyysivät kuskia moneen kertaan lopettamaan ja päästämään heidät ulos. Ainakin kuulusteluissa kertoivat näin.

Tuo katolta hyppääminen on aika kaukaa haettua. Itsensä tappaminen on vähän eri asia kuin jonkun toisen tappaminen.

Mutta tosiasia tuntuu edelleen olevan että jos haluaa jonkun tappaa niin paras vetää kunnon jurri päälle ja ajaa autolla yli. Vähimmällä pääsee. Selitykseksi kelpaa et "Se oli vahinko, en mää tahallani mutku olin niin kännis." Eipä tietenkään niin. Kukas sitä koskaan tahallaan... ::) Ja silitetään päätä et "tuhma poika, älä tee toiste jookos?" Humalatilan pitäisi olla raskauttava tekijä eikä lieventävä.
Peruste: Siinä vaiheessa kun korkkaat sen ekan kaljan niin varmasti olet vielä järjissäsi ja laitat avaimet jonnekin tai annat vaikka kaverille tai viet vaikka kotiin ettet pääse sillä autolla lähtemään. Jos ei ole ennen kaljottelua mielessä käynytkään semmonen asia että ettei pitäisi autolla päästä lähtemään kännissä ajelemaan niin päässä on taatusti vikaa. Mulla on esim. semmonen tehokas konsti et autonavaimet on eukolla. Ja siltä niitä ei saa ilman väkivaltaa ja väkivaltaan taipuvainen en ole joten avaimet jää saamatta siihen asti että promillet on nollassa.

Eräs asia ihmetyttää: Miksei näillä poliisin toiminnan arvostelijoilla ole neuvoa mitään pomminvarmaa konstia miten tällainen tilanne pitäisi hoitaa niin ettei VARMASTI kenellekään satu mitään. Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan näitä teorioita. Voitaisiin saada mielenkiintoisia väittelyjä. Uskallan luvata kaffet tai kaljat tarjota botnialla/fin-jaessa tai missä nyt nähdäänkään jos joku kehittää sellaisen toimintamallin mistä ei pysty aukkoja löytämään. :) Ja lupaus on tosiaan voimassa.

JA viimeiseksi: Henkilökohtaisuuksiin meneminen on tarpeetonta. Asiat riitelee, ei väittelijät. ;)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Niinpä, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ja minä toin myös oman ajatukseni ilmoille, anteeksi siitä.

Katolta hyppäämisellä en tarkoittanut itsemurhaa vaan enemmänkin tällaista duudsoni meininkiä eli pitää näyttää kuka on kovin jätkä...

Mutta tosiasia tuntuu edelleen olevan että jos haluaa jonkun tappaa niin paras vetää kunnon jurri päälle ja ajaa autolla yli. Vähimmällä pääsee. Selitykseksi kelpaa et "Se oli vahinko, en mää tahallani mutku olin niin kännis." Eipä tietenkään niin. Kukas sitä koskaan tahallaan...

No minä en ainakaan ole missään vaiheessa ollut tätä mieltä asiasta, totesin vain että jokainen mokaa jollain tavalla, tämä tyyppi nyt sattui tekemään sen melkein pahimman mokan, eikä se ole mitenkään oikeutettua.


Minä en pidä poliisia yhtään sen tärkeempänä "olentona" kuin 2-vuotiasta lasta tai 100-vuotiasta mummoa, siksikin tuo tuomio oli aivan riittävä, poliisia tulee kunnioittaa kyllä mutta ihmisen arvo on sama oli sitten mikä herra hyvänsä...

Ja kun tässä topicissa kerran ollaan yläkerran isäntään viitattu jo aiemmin niin muistutan:
Jumalan edessä olemme kaikki tasavertaisia ;)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Jani T sanoi
Niinpä, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ja minä toin myös oman ajatukseni ilmoille, anteeksi siitä.

Katolta hyppäämisellä en tarkoittanut itsemurhaa vaan enemmänkin tällaista duudsoni meininkiä eli pitää näyttää kuka on kovin jätkä...

No minä en ainakaan ole missään vaiheessa ollut tätä mieltä asiasta, totesin vain että jokainen mokaa jollain tavalla, tämä tyyppi nyt sattui tekemään sen melkein pahimman mokan, eikä se ole mitenkään oikeutettua.


Minä en pidä poliisia yhtään sen tärkeempänä "olentona" kuin 2-vuotiasta lasta tai 100-vuotiasta mummoa, siksikin tuo tuomio oli aivan riittävä, poliisia tulee kunnioittaa kyllä mutta ihmisen arvo on sama oli sitten mikä herra hyvänsä...

Ja kun tässä topicissa kerran ollaan yläkerran isäntään viitattu jo aiemmin niin muistutan:
Jumalan edessä olemme kaikki tasavertaisia ;)
Ei omaa mielipidettään toki tarvitse anteeksi pyydellä.

Mitä tuohon katolta hyppimiseen tulee niin en minäkään kyllä itsemurhaa tarkoittanut. Aika usein siinä vain tuppaa henki lähtemään kun niska murtuu. Onneksi vain oma henki.

Eikä kirjoituksessani ole kyse siitä minkä arvoinen poliisin henki on johonkin toiseen verrattuna koska samanarvoisia ollaan kaikki.

Sitä tässä kritisoin kun joidenkin mielestä aina poliisi tekee kaiken päin... väärin, teki sitten miten vaan.
Poliisi yrittää pysäyttää -> idiootteja liikenteen vaarantajia.
Poliisi päästää karkuun -> Poliisi antaa liikenteen vaarantamisen jatkua eikä välitä paskan vertaa muiden turvallisuudesta.
Poliisi lähtee takaa-ajoon -> Tahallaan provosoivat idiootit
Poliisi miettii hetken tilanteeseen sopivinta toimintamallia -> hidastelevat tahallaan jotta saavat mahd. suuret sakot kirjottaa.

Tällaisia yleistyksiä tämä ketju on täynnä. Ja näihin olen yrittänyt kritiikin pääasiassa kohdistaa.

Ja mitä tuomioon tulee niin ilmaisin mielipiteeni hyvin selvästi jo ensimmäisessä viestissäni. Ihan riittävä tuomio, siitä en ole muuta väittänyt. Vai olenko?
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Amen mun puolesta tälle asialle ;)
Näistä pitäis kasvokkain puhua, niin tulis asiat helpommin selväksi :peukku
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

viimeisessä samaa mieltä. :)
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Täytyy kai munki kirjottaa tähän ketjuun vielä oma ajatuskin mukaan.
Mun mielestä toi tilanne oltais voitu välttää sillä, että se poika ois jättäny auton ajamisen jolleki muulle. Mutta tehty mikä tehty, asioita ei voi enää muuttaa. Tekijä vaikuttaa oikeasti katuvalta, koska tajus ilmeisesti vähän liian myöhään mitä kaikkia riskejä humalassa ajamiseen liittyy. Harmi sinänsä, että tuommoista silti tapahtuu.

Itse olen aika rauhallinen ihminen, eikä kännissä tuu ikinä mieleenikään ajaa autolla. Toisilla se autolla ajaminen kännissä on vaan joku juttu, täytyy kai kokeilla kuinka sairasta puuhaa se onkaan humalassa, tai näyttää kavereille kuinka rohkea on.

Mitä tuomioon tulee, se on mielestäni oikeanlainen. Tosin se on hassua, että tässähän tulee taas käymään niin, että se tosiaan istuu siellä n. 1v9kk. 3v6kk kuullostaisi omasta mielestäni kohtuulliselta, koska onhan hän riistänyt toiselta ihmiseltä hengen, vaikka olikin vahinko. Humalassa ajamisen täytyisi mielestäni kyllä olla raskauttava syy tuomiota annettaessa.
Elinkautinen olisi ollut kai ehkä jo liikaa. Nuoren pojan elämästä olisi näin ollen kulunut 1/3 vankilassa. Tämä teko ja tuomio tulee pyörimään pojan mielessä vielä pitkään, se lienee ihan tarpeeksi tuon jo langetetun tuomion lisäksi. Ehkä hän seuraavan kerran pohtii muutaman kerran, että lähteekö ajamaan humalassa vai ei.

Eikös hän muuten saanut 4v ajokiellon vielä päälle?

Humalassa ajamisesta pitäisi saada niin kovasti rangaistava teko, että sitä ei kukaan yksinkertaisesti viittisi tehdä, koska siitä tulisi niin kova rangaistus. Minun mielestäni ei ole tilannetta missä olisi PAKKO ajaa, vaikka olisi humalassa. Voihan soittaa vaikka viranomaisia paikalle? En kyllä tiedä, olisiko tälläkään vaikutusta humalassa ajaviin? Ehkä ne jotka sitä tekee, tekisivät sitä rangaistuksen kovuudesta huolimatta.. :-\

Sit offtopickia: mun mielestä jokanen erilainen mielipide on jopa tärkeä. Saa vähän eri kantteja mitä voi myös itse pohdiskella asian tiimoilta, ihan joka asiassa. Tätäki ketjua lueskellessa on tullu mieleen ihan eri asioita, joita en edes miettinyt pelkän tiedotusvälineiden jakaman tiedon perusteella. Tämän takia kai keskustelufoorumitki on olemassa, saa kuulla vähän muidenkin mielipiteitä ja jakaa omiaan. :)

Olè!
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Jep, kannissa ajamisen rankaisuja pitaisi koventaa.

Mutta samalla pitaisi meidan muistaa etta kun ollaan otettu ja popitetaan auton laitteilla, niin mennan sinne hantin puolelle vaihtamaan se cd.
Nykyisellaan jos auto liikkuu sentinkin, oli kaynnissa tai ei, niin kyse on rattijuoppoudesta. Koska idiootit ovat kekseliaita niin periaate on oikea, mutta tama taas aiheuttaa paljon naraa ihmisissa..

Hmm, itseasiassa kaipaisin markinoille alko-lukkoja, ei sellaisia nykyisen kaltaisia jotka laitetaan autoon ja puhaltelet siihen 10min valein tyomatkallasikin, vaan sellaisia minka voit sijoittaa esim. avain kaapin oveen, aiheuttamaan huomattavaa estetta sille liikkeelle lahdolle. Tosin, idiootit ovat kekseliaita, mutta olisi edes yksi jarru lisaa matkan varrella kun tuhannen tuiterissa alkaa saamaan alynvalayksia..

Tais menna vahan ot:n puolelle..

Paluuta asiaan, juu, 4v ajokielto tais rapsahtaa, tosin IMHO sen ajokiellon alku pitaisi sijoittaa siihen kun siirtyy vankilan muurien ulkopuolelle...
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Katsoiko gallu muuten nuita videoita?, miten vaaralliselta ajo näytti?, tiet suhteellisen tyhjänä, auto menee suoraan, välimatka säilyy kokoajan, välillä käydään pärrällä vierellä moikkaamassa, mutta silti roikutaan perässä. tasaisen matkan päässä, ja toinen poliisi huutelee kokoajan että "jätä väliä, älä aja perään", tämä tuskin ainakaan helpottaa tai kannustaa jarruttamaan 180km/h vauhdista, varsinkin kun takaa-ajossa OLI moottoripyörä mukana, eli ihan sama mikä välimatka siinä on, niin poliisipärrä ois varsin nopeasti eron kiinni takonut jos olisi näyttänyt siltä että nopeus ei laske..

Ja kysyit miten tuo pysäytys tilanne olisi voitu hoitaa. aivan hyvin. missä tahansa, miten tahansa, mutta edempänä, autolla oli matka suoraan, se ei tuosta vauhdista varmasti ollut kääntymässä koska jos 50km jo suoraan tuli, esim. tuo risteys missä piikkimattoja liian myöhään yritettiin laittaa. ois vaan pidetty kääntyminen estettynä. ja tehty pysäytys semmoseen paikkaan johon se olisi voitu tehdä turvallisesti, lisäksi poliisikin sanoo nauhalla että toisella kaistalla on auto (eli se kaista jossa yliajettu poliisi oli), moista autoa ei ikinä ollut, jos siinä olisi ollut auto, niinkuin siinä PITÄISI olla oppikirjan mukaan, niin olisiko auto väistänyt maijan kylkeen, tuskin. vaan sillon ois menty a) piikkimattoon b) ojan kautta mettään c) pysäytetty, tuossa tuli varmaan perinteinen vauhtisokeus ihan molempiin suuntiin, tyyliin miksi moni moottoripyöräilijä kuolee liikenteessä, joku katsoo kolmion takaa että moottoripyörä sieltä vain tulee, ehtiihän tästä yli.. Käsityksen mukaan kuollut poliisi lähti viemään piikkimattoa auton jo näkyessä, lähestyvä auto tulee 50 metriä sekunnissa.. poliisi seisoo "ainoalla" pakotiellä, pakenija näkee että piikkimattoa laitetaan tielle ja että tuossa on kaista vapaana.. loppu on historiaa.

Toinen täysin hyvä vaihtoehto pysäytykseen on sulkea tie, kun tie on suljettuna molempiin suuntiin ja pakoreittiä ei ole, niin jos ei bmw:ssä nyt satu olemaan K.I.T.T ominaisuuksia niin kyllä se matka pysähtyy joko ennen autoja tai autoihin tai väistämällä ojaan.

Ja sitten vielä haluaisin sanoa siitä että mikä oli piikkimaton käyttämisen kynnys, kenttäjohtaja ei näin sanonut, eikä pyytänyt. Muutenkin poliisilla ei ollut tietoa että kuljettaja on päissään, se ei vaarantanut ketään ajollaan (paitsi korkeintaan kyydissä olijat), ajoi vain reipasta ylinopeutta. Videoissakin näkyy jo että auto kyllä on hallussa. Piikkimaton käyttäminen pysäytykseen yleensä vaatii sen että kuljettaja pitää saada pois liikenteestä koska on vaaraksi muille. Toki voi jeesustella että vaarallista menoa, mutta jos auto pysyi tiellä jo mitä 60km, niin se ei sieltä kyllä lipeä kuljettajan humalatilan vuoksi tieltä.

Ja aiemmin sanoin poliisien "innokkuudesta" kiinniotoissa, niin ne kyllä on ihan täysin totta, kaikki mikä tuo säpinää arkipäivään. on "mukavaa extraa", ja itsekkin varmasti olisin lappu tiskissä ajamassa ties ketä takaa ja tekevässä ties minkälaisia manoveerejä jos siihen lisenssi olisi..

Olen ollut noutamassa kaverin varastettua autoa metsästä, jossa renkaat riekaleina ja katollaan, mutta virallisesti, piikkimattoa ei käytetty, ne vaan kaikki hajos kerralla takaa-ajon yhteydessä, minut on pysäytetty omalla autolla autovarkaudesta epäiltynä, 6 poliisiauton voimin, ns "motitus" huolto-aseman pihaan, joku huomaavainen naapuri oli ilmoittanut että joku varasti just auton pihalta, vaikka itse lähtiin omalla autolla liikkelle, joutuin vaan syksyn pimeydessä taskulampulla etsii hanskalokerosta tavaraa, niin se oli ilmeisesti riittävän epäilyttävää :), paras autovarashan se on semmoinen joka menee tankkaa varastamansa auton tien toiselle puolelle..

Arvostan poliiseja edelleenkin, mutta kälviän tapauksen olisi voinut hoitaa niin monella eri tavalla oikein, mutta jossittelu on aina yhtä turhaa. Ja nyt kävi näin, mies sai riittävän vankeustuomion ja ihan mitä tahansa hän tekeekin, tuon teon varjo on aina hänen elämässään läsnä.

Ja ei, en haluaisi tästä ruveta vääntämään, minun mielipiteeni varmasti ovat jo luettavissa tästä ja aiempaa :)

ps. Ja känni-ääliöintiä ei voi järjellä selittää, se vaan on aina ollut, ja on aina olemassa.
pps. Ja mitä aiempiin yleistelyihin tulee, niin itse en yleistele mitään, ainoa vaan mikä on fakta, kälviällä tehtiin virheitä. piste.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Ja jeesusteluihin on pakko vielä itse sen verran kirjoittaa, minua niin huvittaa ja toisaalta käy sääliksi nämä tyypit jotka:

a) eivät aja ikinä ylinopeutta ja muistavat jeesustella siitä niille jotka ajavat (vaikka sen toleranssin verran)
b) eivät ikinä ole ajaneet päin punaisia tai "vanhoille vihreillä" tai "oli ne vielä keltaiset"
c) eivät ikinä aja humalassa (lue siis ihan vaikka 0.1%)
d) eivät ikinä ole tehneet päissään mitään tyhmää
e) on sitä mieltä poliisi tekee aina väärin
f) on sitä mieltä että poliisi tekee aina oikein

enkä meinaa että mikään nuista olisi oikeutettua tehdä, korkeintaan jeesustelu niistä ei ole.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Gallu sanoi
Eri asia taas on ettei tämä rangaistus taas ole missään järjellisessä linjassa muihin rikoksiin. 1,4Me kavaltanut tuomittiin 4,5v vankeuteen. Ja kuitenkin totuus on että raha on vain rahaa, sitä painetaan painokoneilla lisää. Ihmishengen hintaa ei voi edes mitata rahassa. Rangaistuksen lähtökohta on kuitenkin olla opiksi ja ojennukseksi eikä mikään kosto. Jotenkin vaan alkaa iskeä luottamuspula tähän ns. "oikeuslaitokseen". Sitten vielä tämä sovittelu useamman rikoksen tuomioissa että sen rikoksen mukaan mistä olisi pisin kakku tiedossa niin sovitellaan. Tästähän voisi MELKEIN vetää kärjistettyjä johtopäätöksiä että kavallat ensin pari milliä. Jos joku "vasikoi" niin tukeva känni pohjalle ja kaahaamaan kännissä "vasikan" yli. Sopiva kosto vasikalle ja kakkukaan ei siitä enää paljoa kasva joten se tulee melkein kuin kaupan päälle. Tällaista oikeutta.

Todella heikko vertauskohta. 1,4Meur kavaltanut suunnitelu rikostaan pitkään, joten se oli silloin tarkkaan harkittu ja törkeä. Jos kuukausia suunnitelee ja järjästelmällisesti päättää rikkoa lakeja, siitä pitää seurata pitempi rangaistus kuin lipsahtamisesta kaidalta polulta satunnaisten tapahtumien seurauksena.

Yhteiskunta kärsii talousrikollisuudesta enemmän kuin kenenkään kuolemasta. Tässä on siis syytä muistaa, että rangaistus on sovitusta yhteiskunnalle eikä kenenkään hekilön, perheen tai yhteisön kosto rikosen tehneelle..

Itse asiassa autovarkauskin on minun mielestäni enemmän harkittu rikos kuin tämä tapahtuma.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Cirrus sanoi
Todella heikko vertauskohta. 1,4Meur kavaltanut suunnitelu rikostaan pitkään, joten se oli silloin tarkkaan harkittu ja törkeä. Jos kuukausia suunnitelee ja järjästelmällisesti päättää rikkoa lakeja, siitä pitää seurata pitempi rangaistus kuin lipsahtamisesta kaidalta polulta satunnaisten tapahtumien seurauksena.

Yhteiskunta kärsii talousrikollisuudesta enemmän kuin kenenkään kuolemasta. Tässä on siis syytä muistaa, että rangaistus on sovitusta yhteiskunnalle eikä kenenkään hekilön, perheen tai yhteisön kosto rikosen tehneelle..

Itse asiassa autovarkauskin on minun mielestäni enemmän harkittu rikos kuin tämä tapahtuma.

Paremmin en olisi tätä pystynyt sanomaan. 100% asiaa.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Cirrus sanoi
Todella heikko vertauskohta. 1,4Meur kavaltanut suunnitelu rikostaan pitkään, joten se oli silloin tarkkaan harkittu ja törkeä. Jos kuukausia suunnitelee ja järjästelmällisesti päättää rikkoa lakeja, siitä pitää seurata pitempi rangaistus kuin lipsahtamisesta kaidalta polulta satunnaisten tapahtumien seurauksena.

Yhteiskunta kärsii talousrikollisuudesta enemmän kuin kenenkään kuolemasta. Tässä on siis syytä muistaa, että rangaistus on sovitusta yhteiskunnalle eikä kenenkään hekilön, perheen tai yhteisön kosto rikosen tehneelle..

Itse asiassa autovarkauskin on minun mielestäni enemmän harkittu rikos kuin tämä tapahtuma.
Erityisesti lihavoitu kohta kiinnitti huomiota. Kuollut poliisi oli 36- vuotias. Eli työikää jäljellä 29v jos 65v eläkkeelle. Tuolta: http://pre20031103.stm.fi/suomi/eho/julkaisut/tapaturma/liite2.htm
MIN MAX
b) Tuotantomenetys/henkilö/vuosi, € 57464 57464
c) Tuotantomenetyskerroin 1,9811 2,4212

Eli 57464E*1,9811*29v=3,3Me On laskettu yhteiskunnan menetykseksi tämän poliisin osalta. Vähimmän mukaan.

Ja siinä on vasta ennenaikaisen kuoleman aiheuttamat tuotantomenetykset. Menetetyn elämän arvo olisi tuon mukaan myös laskettavissa mutta siitä uskallan olla edelleen sitä mieltä että ei muuten ole rahassa mitattavissa.

Eli 3,3Me varastaminen ihmishengen muodossa on lievempi teko kuin 1,4Me varastaminen rahana. Selvä juu.

Viimeisessä kommentissasi ei kyllä ei ole järjen hiventä. Mitäs eroa on "Pöllinpäs ton auton" tai "lähenpäs kaahailemaan"? Samanlaisia kuningasideoita. Ja usein vielä yhtaikaa.

Sitten vielä kerran: Missä kohtaa väitin että tuomio olisi kosto? Jos kostamaan aletaan niin voidaan katsoa miten rättipäillä menee. Tappavat toisiaan sukupuuttoon. ;D

Miten tuokin sitten tulkitaan mikä on pitkään suunniteltu on taas eri asia. Jos kaveria on jo 50km ajettu takaa niin on siinä ollut aikaa miettiä jo että antautuisiko suosiolla vai katotaanko loppuun asti. Ja valitsi sen jälkimmäisen.
 
Vs: Poliisi kuollut kälviällä rattijuopon toimesta

Gallu sanoi
Eli 3,3Me varastaminen ihmishengen muodossa on lievempi teko kuin 1,4Me varastaminen rahana. Selvä juu.

En ota kantaa laskelmaan, mutta periaattellisena erona asioissa on se, että toista on suunniteltu pitkään ja toinen on viime kädessä vahinko. Omasta mielestäni vakaasti harkitusta ja sittemmin myös toteutetusta teosta kuuluu ilman muuta saada ankarampi rangaistus kuin vahingosta. Vaikka viimeksi mainittu olisikin ollut vakavaakin hölmöilyä. Tähän tapaukseen liittyen tästä oli tuomion äänestämisessäkin kysymys, eli oliko teko kuolemantuottamus vai tappo. Tappo vaatii tahallisuudeen, eli konkreettisen aikomuksen tappaa. Kuolemantuottamus on hölmöilyn aiheuttama vahinko. Ketään ei ollut tarkoitus päästää päiviltä, mutta typeryys sen kuitenkin aiheutti.
 
Takaisin
Ylös Bottom