Puskulevy Pajeroon?

K

korppu

Guest
Onkos kukaan väsännyt itse puskulevyä / lumiauraa Pajeroon?

Tuppaa mökkitie olemaan niin tukossa tähän aikaan vuodesta ettei ilman pientä lumikerroksen ohennusta ole asiaa perille asti.

Tarkoitus olisi väsätä jonkinlainen pikakiinnitettävä ja kevyt (sellainen jonka voi heittää auton perään matkan ajaksi) kapeahko puskulevy joka auraa pintalumet pois niin ettei napero jää pohjasta kiinni.

Mihin kiinnitykset, jottei mikään hajoa? Tarkoitus ei ole siis tehdä lumiauraa joka raastaa maata myöten tonnien lumikuormaa, vaan kevyeen pintalumien poistoon soveltuva vekotin.
 
Kiinnitys runkopalkkeihin, ne kestää.
Jos ihan umpihankeen tekee reikää, niin kärkiauran tyyppinen on ehdottomasti paras, vähemmän lumen poistoon riittänee alueauran mallinen. Metallista runko/kehikko ja muovista siipi, niin luistaa lumet hyvin. Ihan suora levy ei varmaankaan mene lumessa, eli jonkinverran vinoon täytyy saada.
 
Kaksi talvea on nyt tullut aurattua jäärataa pajerolla jossa on edessä vanha TVH:n alueaura joka on 270cm leveä. Aura on kiinni autossa niin että aurasta lähtee pitkät aisat jotka ovat kiinni vetokoukun alla. Yläturkivasi on tehty traktorin työntövarresta ja sillä pystyy säätämään auran ottavuutta. Poikittain auraa pitää auton panhard tanko. Tuossa kuvia aurasta.

http://koti.mbnet.fi/cr250/j%e4%e4rataa/aura.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/j%e4%e4rataa/aura2.jpg

Tuolla on vielä lisää kuvia
http://koti.mbnet.fi/cr250/j%e4%e4rataa/
 
Monta talvea lunta auranneena traktorilla, voin sanoa et tuossa o pajerosa auraa kerrakseen :peukku

Tiehallinnon vanhoja auroja (ja sivuaurojakin) on netissä ihan myynnissä aika halpaankin hintaan. Niistä polttoleikkaamalla saa kyllä pienemmäksikin tarvittaessa.

Auratessa alueauralla on ratkaisevaa kuinka lähelle saadaan sovitettua aura keulaa, ettei tapahdu puskemista. Meillä on 3200mm leveä tehdastekoinen siipi traktorissa ja siinä itse valmistetut hydrauliset nostot ja käännöt ja tällä systeemillä tehdään niin kunnallistekniikkaa kuin muutakin talviurakointia pyöräteiden aurauksesta metsäautoteiden umpihankeen asti.

Tarkoitus on ollu tässä vanhasta alueaurasta valmistaa vielä ns. kylkiaura. Saa nähdä millo saa sen ees alkuun :D
 
Hieno systeemi Pajerossa :)

Hiukan turhan raskas viritelmä tuohon mun tarkoitukseen, jossa auto on normaalissa käytössä noin 360 päivää vuodesta ja aurana loput.

Mulla tuon auran pitää siis olla :
1. kevyt ja kannettava
2. mahtua auton perään kuljetuksen ajaksi muun rojun kanssa
3. olla nopeasti kiinnitettävissä

Tuommonen ~300kg painava valurautaköntti ei täytä ainakaan vaatimuksia 1 ja 2 ;)

Oon tuossa pyöritellyt erilaisia kokeiluita, mutta valmista ei ole vielä tullut. Itse auraosa alkaa olla bueno, mutta kiinnityksiä pitää vielä hioa. Tällä viikolla ois tarkotus saada toimiva prototyyppi valmiiksi, mutta saa nähdä miten käy.
 
Juu onhan tommonen aura "hiema liian raskas viritys siviiliautoon. Jääradan auraukseen se on juuri sopiva. Yllättävän hyvin jaksaa pajero työntää tuota vaikka syöttöäkään ei ole vielä ruuvattu yhtään :eek: Radalla on ollut välillä lunta todella paksusti ja alla vielä sohjoa 10cm mutta hyvin menee ei ahdista yhtään. Välillä aura on työntänyt edessään niin isoa lumivallia että lunta tulee auran ylikin. Tuommoisella virityksellä saa aurattua paljon paremmin kuin traktorilla. Hyvin voi päästellä 60km/h. Tuo kiinnitys systeemi on siitä hyvä että auraa ei saa haukkaamaan millään.

Aurassa oli alunperin alalaidassa tosi paksusta raudasta tehty kotelo jossa oli kiinni karhunterä. Tämän takia aura painoi ihan sikana. Polttoleikkasin koko kotelon pois ja tein alareunan kokonaan uudestaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom