Ratkaistu: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

mpaalanen

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2011
Tervehdys, tällainen tapaus:
Pari viikkoa sitten ei sisälämppäri yllättäen puhaltanut kuumaa, ja hetken päästä huomasin koneen lämmön olevan liki punarajalla ellei jo vähän ylikin. Nesteen täydennys ei varsinaisesti korjannut kuumenemisongelmaa joskin sisälämppäri kyllä alkoi toimimaan taas.
Sittemmin olen vaihtanut tuulettimen hihnat ja termostaatin ja nyt ollaan aika mielenkiintoisessa tilanteessa. Kylmä kone lämpiää liikkeellelähdettäessä normaalisti ja termostaattikin tuntuu toimivan, koska lämpö vakiintuu (mittarin neula hieman vaakasuoran alapuolella kuten normaalisti). Pienen hetken kuluttua lämpö alkaa kuitenkin seilaamaan ja jos tällöin kuormittaa konetta niin se menee punaiselle hyvin helposti. Jos taas malttaa hiljentää (maantiellä n. 50 kmh nopeuteen) ja ajelee vähän aikaa ihan pintakaasulla niin seilaaminen muutaman minuutin jälkeen lakkaa ja lämpö asettuu normaaliksi. Eikä lähde enää mihinkään vaikka konetta kuormittaa suruttomasti. Kun tähän tilanteeseen on päästy niin lämpö käyttäytyy aivan normaalisti eli pysyy vakaana kuormasta riippumatta.
Tällä kelillä (ulkolämpö muutama aste) rauhallisen maantieajon jälkeen syylärin yläosa ja ylävesiletku ovat lämpimiä, alavesiletku korkeintaan haalea, samoin syylärin alaosa.
Mitään kuplimista paisuntasäiliössä ei ole näkynyt ja jäähdytinneste termostaattia vaihtaessa oli puhdasta. Termostaatin kopassa ei näkynyt mitään sakkaa eikä värjäytymiä.
Olen koettanut ilmata jäähdytysjärjestelmää ajamalla nokkaa jyrkästi ylämäkeen ja täyttelemällä paisuntasäiliötä niin, ettei kone ainakaan vedä ilmaa sitä kautta. Näistä ei ole ollut isommin apua, eikä kone ota jäähtyessään nestettä paisunnasta.
Kellään mitään kuningasajatusta missä nyt mennään? Syylärin korkki näyttää ehjältä, mutta voisiko se estää systeemin ilmautumisen oikein?

MUOK: Vika näyttää olleen puhtaasti mittaritaulun elektroniikassa. Alempana kuvattu pikahoito on nyt toiminut siitä lähtien joten kyseessä oli mitä ilmeisimmin kontaktivika paneelin ohjauskorton jänniteregulaattorin liittimessä.
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Ja nesteen pakkaskestävyys on ylikuumenemisen ja täytön jälkeen tsekattu? Meinaan vain, ettei nesteet ole yöpakkasten jäljiltä hileessä ja alkaa kiertää kunnolla vasta sulattuaan?

Pohjasta avattu 1,5 litran kokispullo (ehkä muutkin), jonka kaulan ympärille vetäsee pari kierrosta erkkaa, sopii muute täydellisen tiiviisti Palleron syylärin täyttöreikään. Helpottaa vaan täyttöä ja ilmausta, kun nestepatsaan saa reilusti vesitilaa korkeammalle.
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

kuhan ei olis käynyt saman lailla kuin meidän 2,8td -99:lle on nyt kansi pajalla näytti että vuoto 1 ja 4 syl. olis muuten kansi on ehjä.
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Mizushima sanoi
Ja nesteen pakkaskestävyys on ylikuumenemisen ja täytön jälkeen tsekattu? Meinaan vain, ettei nesteet ole yöpakkasten jäljiltä hileessä ja alkaa kiertää kunnolla vasta sulattuaan?

Pohjasta avattu 1,5 litran kokispullo (ehkä muutkin), jonka kaulan ympärille vetäsee pari kierrosta erkkaa, sopii muute täydellisen tiiviisti Palleron syylärin täyttöreikään. Helpottaa vaan täyttöä ja ilmausta, kun nestepatsaan saa reilusti vesitilaa korkeammalle.
Litkut on aina pidetty 50/50 eli ei ole pelkoa että olisivat näillä keleillä jäätyneet. Itse asiassa kone tekee saman kun lähtee lyhyehkön pysäköinnin jälkeen uudelleen liikkeelle. Tällöinhän koneen lämmöt on varmasti ehtineet tasaantua kun tilanne on jo vakioitunut kuvaamallani tavalla (jolloin mahdollinen sohjo olisi sulanut).
Kiitos vinkistä :) tuo täytyy ehdottomasti panna muistiin.
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

sinikka1 sanoi
kuhan ei olis käynyt saman lailla kuin meidän 2,8td -99:lle on nyt kansi pajalla näytti että vuoto 1 ja 4 syl. olis muuten kansi on ehjä.
Vähän suhtautuisin epäillen kansivaurioon. Konelle on tehty remontti Veholla n. 150 t sitten ja siitä eteenpäin se on ollut pääsääntöisesti hyvin rauhallisessa mantieajossa, mitä nyt venettä on silloin tällöin hinattu, mutta eipä sekään konetta ole koville laittanut. Ainakaan mitään tyypillisiä kansivaurion merkkejä ei ole havaittavissa; litkut pysyy erillään ja puhtaina, mikään ei kupli jne. Ja siis koneen lämmittyä kunnolla se käyttäytyy täysin normaalisti.
Miten teillä kone käyttäytyi tuossa kannen vuototapauksessa - oliko täsmälleen samanlaiset oireet?
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

mpaalanen sanoi
Vähän suhtautuisin epäillen kansivaurioon. Konelle on tehty remontti Veholla n. 150 t sitten ja siitä eteenpäin se on ollut pääsääntöisesti hyvin rauhallisessa mantieajossa, mitä nyt venettä on silloin tällöin hinattu, mutta eipä sekään konetta ole koville laittanut. Ainakaan mitään tyypillisiä kansivaurion merkkejä ei ole havaittavissa; litkut pysyy erillään ja puhtaina, mikään ei kupli jne. Ja siis koneen lämmittyä kunnolla se käyttäytyy täysin normaalisti.
Miten teillä kone käyttäytyi tuossa kannen vuototapauksessa - oliko täsmälleen samanlaiset oireet?

vanhassa 2.5 ainakin kuplii paisuntasäiliöön jos on kansi/kansipahvi sökö
ja ylävesiletku on heti startin jälkeen kova ku kivi
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Ettei olisi vesipumppu sökö. Kuulostaa ihan siltä ettei neste kierrä kunnolla, ja jos jään ja ilman mahdollisuus on suljettu pois, niin...
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Pistitkö tarviketermarin?

Ei olisi meinaan ensimmäinen susi yksilö,itsekkin saanut muutaman kerran nimenomaan mitsuissa/japseissa kirota kun ei toimi,eurovessoissa toimiikin sitten 95%..
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Kiitos nostokurki ja ST vinkeistä. Itse asiassa omat epäilyt on alkaneet suuntautua aivan samoille urille. Termari on tosiaan tarvike UK eBayn Mitzy Bitz -kauppiaalta, joka sinänsä toimi ripeästi ja edullisesti. Termari on kuitenkin mekaanisesti selkeästi erinäköinen ja jotenkin "hennompi" kuin se jonka otin ulos. Vanhaa ei viitsi laittaa takaisin kun sen tiivisteet oli selvästi jo vähän käpertyneet, joten taidanpa marssia ystävällisen mitsu-originaaliosakauppiaan tiskille ja pulittaa uuden termarin + vesipumpun. Katsotaan mihin niillä päästään.
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Tähän aiheeseen lisätietoa josta saattaa olla hyötyä muillekin:
Kun termostaatti oli vaihdettu vielä kerran alkuperäisosaan, vesipumppu uusittu (vanha oli kunnossa mutta laakeri ehkä jo vähän kulunut) ja remmitkin vielä vaihdettu uusiin alkuperäisosiin, ei ongelmalle ollut tapahtunut yhtään mitään. Sama meno jatkui kuin alussakin. Sitten osui silmääni aussien ja Etelä-Afrikkalaisten pajerofoorumeilla tietoa, että kyseessä saattaakin olla puhtaasti sähköinen ongelma. Olin jo itsekin epäillyt jotain tällaista, lämpö kun vaihteli mittarin mukaan niin nopeasti, että se vaikutti fysikaalisesti mahdottomalta.
Noiden foorumien mukaan kyseessä on tunnettu vika: mittaripaneelin ohjauspiirikortilla hajoaa komponentteja jotka aiheuttavat lämpömittarin sekoilun; koneen lämmöissä ei ole oikeasti mitään vikaa. Milloin syylliseksi esitettiin jotain vastusta, milloin murtunutta diodia, mutta useimmiten jänniteregulaattoria jonka ongelmat kyllä varmasti näkyisivätkin jossain. Itse elektroniikkaharrastajana päätin tsekata tämän vinkin ja riuhdoin eilen mittaripaneelin ulos tutkimuksia varten.
Varsinainen piirikortti on paneelin takaosan nurkassa valkoisen muovikuoren alla. Kuori irtoaa muutamalla ruuvilla minkä jälkeen kortin saa nostettua irti liittimistään. Piirikortti on toteutettu modernilla pintaliitostekniikalla eikä lyhyt tarkastelu luupilla paljastanut mitään ilmeistä vikaa jonka olisi silmin havainnut. Tuo mainittu regulaattori löytyy helposti, se kun on kiinnitetty erilliseen liittimeen ja ruuvattu kiinni muovikuoren alla olevaan alumiiniseen jäähdytyslevyyn. Liitin herätti heti epäilyksen mahdollisesta kontaktiviasta joten avasin kiinnitysruuvin ja rassasin komponenttia hieman edestakaisin liittimessä, tarkoituksena poistaa mahdolliset hapettumat. Kun muuta erikoista ei kortista löytynyt, otin muistiin regulaattorin tyypin (L4925N) ja tilasin pari kpl eBaysta. Takaisin kasaamisessa kannattaa huomioida kikka jonka sain noilta mainituilta foorumeilta: kun kortti on taas paikallaan, poista mitaripanelin etuosa (läpinäkyvä "lasi") ja painele matkamittarin kohdalta paketti takaisin kiinni. Painelu tuottaa useita rasahduksia kun paneelin sisällä olevat muovikynnet menevät takaisin lukkoon. Jollet tee tätä, nopeusmittarin neula jumittaa varmasti (minulla oli jumissa) ja matkamittarin näytössä näkyy sotkua (minulla näkyy edelleen - en painanut vielä tarpeeksi). Kun kaikki on OK, nopeusmitarin neula palaa juoheasti tapille kun sitä siirtää sormella.
Tänä aamuna työmatkalla (n. 40 km) lämpömittari käyttäytyi täysin normalisti, joten parhaassa tapauksessa kyse oli vain tuon regulaattorin kosketushäiriöstä liittimessä. Ilmeistä kuitenkin on, että tuo arvio vian syystä on minun tapauksessa oikea, eli koneella ei ole mitään hätää.
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Tuo tieto vahvistaa omaa epäilystäni tuon minun Pajero V6 3.0 -92 lämpömittarin temppuilun syystä.
Se saattaa kanssa näyttää lähes punaista ja kuitenkin anturin juuresta mitatessa laserpintamittarilla antaa jotain viiden-kuudenkympin lukemia. Anturi ja termari uusittu ja oireet jatkuu. Mittari saattaa pudottaa lukeman normaaliksi silmänräpäyksessä. Joskus ei temppuile lainkaan.
Kiitti vinkistä! Täytyypi riipaista jossakin vaiheessa mittaristo irti ja katsoa löytyykö sieltä regulaattoria.
Toinen mikä ihmetyttää on polttoainemittari. Se jää näyttämään lukemia vaikka avain on pois virtalukosta, liekkö normaalia.
 
Vs: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

Kuullostaa samalta vialta käytöksen perusteella. Ilmeisesti eri moottoriversioissa on kuitenkin varsin samanlaiset mittariston perusratkaisut joten tämä korjaus saattaisi toimia sinullakin. Regulaattori ainakin on lapsellisen helppo löytää, se törröttää kortista sivuun ja on kiinni ruuvilla. Mahdoton missata. Vaihto on myös triviaalin helppo, se kun on vain tökätty liittimeen joten kolvia tai muita työkaluja kuin sen ruuvarin ei tarvii vaihtamiseen.
Minun kiesissä pa-mittari putoaa alas kun virrat katkaistaan, mutta ei ole sanottua että asentoon jääminen on vika - riippuu sitä miten mittaristo on toteutettu. Jos se muuten näyttää oikein niin silloin ei kai ole ongelmaa?
 
Vs: Ratkaistu: -00 Pajero 3.2 DID - koneen lämpöongelma, mutta aika erikoinen

toi on ihan normaalia että jää bensamittari näyttään mitä tankissa jäljellä. Tai ainakin omissa -92 ja -93 diiseli pajeroissa molemmissa ollut noin.
 
Takaisin
Ylös Bottom