Tervehdys, tällainen tapaus:
Pari viikkoa sitten ei sisälämppäri yllättäen puhaltanut kuumaa, ja hetken päästä huomasin koneen lämmön olevan liki punarajalla ellei jo vähän ylikin. Nesteen täydennys ei varsinaisesti korjannut kuumenemisongelmaa joskin sisälämppäri kyllä alkoi toimimaan taas.
Sittemmin olen vaihtanut tuulettimen hihnat ja termostaatin ja nyt ollaan aika mielenkiintoisessa tilanteessa. Kylmä kone lämpiää liikkeellelähdettäessä normaalisti ja termostaattikin tuntuu toimivan, koska lämpö vakiintuu (mittarin neula hieman vaakasuoran alapuolella kuten normaalisti). Pienen hetken kuluttua lämpö alkaa kuitenkin seilaamaan ja jos tällöin kuormittaa konetta niin se menee punaiselle hyvin helposti. Jos taas malttaa hiljentää (maantiellä n. 50 kmh nopeuteen) ja ajelee vähän aikaa ihan pintakaasulla niin seilaaminen muutaman minuutin jälkeen lakkaa ja lämpö asettuu normaaliksi. Eikä lähde enää mihinkään vaikka konetta kuormittaa suruttomasti. Kun tähän tilanteeseen on päästy niin lämpö käyttäytyy aivan normaalisti eli pysyy vakaana kuormasta riippumatta.
Tällä kelillä (ulkolämpö muutama aste) rauhallisen maantieajon jälkeen syylärin yläosa ja ylävesiletku ovat lämpimiä, alavesiletku korkeintaan haalea, samoin syylärin alaosa.
Mitään kuplimista paisuntasäiliössä ei ole näkynyt ja jäähdytinneste termostaattia vaihtaessa oli puhdasta. Termostaatin kopassa ei näkynyt mitään sakkaa eikä värjäytymiä.
Olen koettanut ilmata jäähdytysjärjestelmää ajamalla nokkaa jyrkästi ylämäkeen ja täyttelemällä paisuntasäiliötä niin, ettei kone ainakaan vedä ilmaa sitä kautta. Näistä ei ole ollut isommin apua, eikä kone ota jäähtyessään nestettä paisunnasta.
Kellään mitään kuningasajatusta missä nyt mennään? Syylärin korkki näyttää ehjältä, mutta voisiko se estää systeemin ilmautumisen oikein?
MUOK: Vika näyttää olleen puhtaasti mittaritaulun elektroniikassa. Alempana kuvattu pikahoito on nyt toiminut siitä lähtien joten kyseessä oli mitä ilmeisimmin kontaktivika paneelin ohjauskorton jänniteregulaattorin liittimessä.
Pari viikkoa sitten ei sisälämppäri yllättäen puhaltanut kuumaa, ja hetken päästä huomasin koneen lämmön olevan liki punarajalla ellei jo vähän ylikin. Nesteen täydennys ei varsinaisesti korjannut kuumenemisongelmaa joskin sisälämppäri kyllä alkoi toimimaan taas.
Sittemmin olen vaihtanut tuulettimen hihnat ja termostaatin ja nyt ollaan aika mielenkiintoisessa tilanteessa. Kylmä kone lämpiää liikkeellelähdettäessä normaalisti ja termostaattikin tuntuu toimivan, koska lämpö vakiintuu (mittarin neula hieman vaakasuoran alapuolella kuten normaalisti). Pienen hetken kuluttua lämpö alkaa kuitenkin seilaamaan ja jos tällöin kuormittaa konetta niin se menee punaiselle hyvin helposti. Jos taas malttaa hiljentää (maantiellä n. 50 kmh nopeuteen) ja ajelee vähän aikaa ihan pintakaasulla niin seilaaminen muutaman minuutin jälkeen lakkaa ja lämpö asettuu normaaliksi. Eikä lähde enää mihinkään vaikka konetta kuormittaa suruttomasti. Kun tähän tilanteeseen on päästy niin lämpö käyttäytyy aivan normaalisti eli pysyy vakaana kuormasta riippumatta.
Tällä kelillä (ulkolämpö muutama aste) rauhallisen maantieajon jälkeen syylärin yläosa ja ylävesiletku ovat lämpimiä, alavesiletku korkeintaan haalea, samoin syylärin alaosa.
Mitään kuplimista paisuntasäiliössä ei ole näkynyt ja jäähdytinneste termostaattia vaihtaessa oli puhdasta. Termostaatin kopassa ei näkynyt mitään sakkaa eikä värjäytymiä.
Olen koettanut ilmata jäähdytysjärjestelmää ajamalla nokkaa jyrkästi ylämäkeen ja täyttelemällä paisuntasäiliötä niin, ettei kone ainakaan vedä ilmaa sitä kautta. Näistä ei ole ollut isommin apua, eikä kone ota jäähtyessään nestettä paisunnasta.
Kellään mitään kuningasajatusta missä nyt mennään? Syylärin korkki näyttää ehjältä, mutta voisiko se estää systeemin ilmautumisen oikein?
MUOK: Vika näyttää olleen puhtaasti mittaritaulun elektroniikassa. Alempana kuvattu pikahoito on nyt toiminut siitä lähtien joten kyseessä oli mitä ilmeisimmin kontaktivika paneelin ohjauskorton jänniteregulaattorin liittimessä.