Oli tuulilasissa no:7/07 kuukauden shokkissa.
Myös renkailla on saattanut olla merkittävä vaikutus onnettomuuden tapahtumiseen. Xsaraan oli vaihdettu alle 40-sarjan renkaat. Tärkein syy tällaiseen "tuunaamiseen" on ulkonäön parantaminen.
Valitettavasti samalla ajettavuus kärsii.
Leveät ja matalat renkaat ovat sileällä asfaltilla hyvät. Sen sijaan huonopintaisella suomalaistiellä niistä on pelkkää haittaa. Jos tiessä on uria, leveät renkaat tekevät ajon hankalaksi, koska renkaat vetelevät urissa.
Pahin tilanne on kuitenkin kuopissa. Auton jousituksessa on kolme osatekijää. Jouset ja iskunvaimentimet muodostavat kaksi näistä, mutta kolmas tekijä ovat renkaat, ja myös niiden osuus on merkittävä. Renkaan ilmatila joustaa ja imee suuren osan tiestä tulevista töytäyksistä johtamatta niitä jousitukseen ja edelleen koriin.
Erittäin matalassa renkaassa ei ole mainittavasti varaa joustolle. Renkaasta on pakko tehdä jäykkä, jotta vanteet eivät saisi kolhuja kuopissa. Niinpä jousitus ei toimi ajatellulla tavalla ja pyörä saattaa pienestäkin kuopasta ponnahtaa ilmaan. Tämä käynnistää luiston hyvin äkillisesti.
Muodikkaat matalaprofiilirenkaat saattavatkin muuttaa auton ajokäytökseltään vaaralliseksi.
Myös kaukoidässä valmistettujen renkaiden märkäpito-ominaisuudet ovat usein osoittautuneet huonoiksi.
Niinpä onko leveä ja matala aina hyvä?
Myös renkailla on saattanut olla merkittävä vaikutus onnettomuuden tapahtumiseen. Xsaraan oli vaihdettu alle 40-sarjan renkaat. Tärkein syy tällaiseen "tuunaamiseen" on ulkonäön parantaminen.
Valitettavasti samalla ajettavuus kärsii.
Leveät ja matalat renkaat ovat sileällä asfaltilla hyvät. Sen sijaan huonopintaisella suomalaistiellä niistä on pelkkää haittaa. Jos tiessä on uria, leveät renkaat tekevät ajon hankalaksi, koska renkaat vetelevät urissa.
Pahin tilanne on kuitenkin kuopissa. Auton jousituksessa on kolme osatekijää. Jouset ja iskunvaimentimet muodostavat kaksi näistä, mutta kolmas tekijä ovat renkaat, ja myös niiden osuus on merkittävä. Renkaan ilmatila joustaa ja imee suuren osan tiestä tulevista töytäyksistä johtamatta niitä jousitukseen ja edelleen koriin.
Erittäin matalassa renkaassa ei ole mainittavasti varaa joustolle. Renkaasta on pakko tehdä jäykkä, jotta vanteet eivät saisi kolhuja kuopissa. Niinpä jousitus ei toimi ajatellulla tavalla ja pyörä saattaa pienestäkin kuopasta ponnahtaa ilmaan. Tämä käynnistää luiston hyvin äkillisesti.
Muodikkaat matalaprofiilirenkaat saattavatkin muuttaa auton ajokäytökseltään vaaralliseksi.
Myös kaukoidässä valmistettujen renkaiden märkäpito-ominaisuudet ovat usein osoittautuneet huonoiksi.
Niinpä onko leveä ja matala aina hyvä?