Rengaskokoja

L-200

-98 2,8 pitkä ja -8X pätkä :D
Liittynyt
5 Lokakuu 2004
Sijainti
Äänekoski
Onkohan kellään foorumin jäsenellä mitään tietoa/käsitystä/dokumentoitua harhaluuloa siitä että pajeroa olisi tyypitetty EU:n alueella muullakin rengasko'olla kuin 235/75/15.

Tämä siksi että jos löytyy dokumentoitua tietoa siitä että pajeroa olisi isommalla renkaalla tyypitettyä niin se myös vaikuttaa suurimman hyväksyttävän renkaan kokoon katsastuksessa/muutoskatsastuksessa.

Itse laitoin jo kyselyä mitsun maahantuontiin ko. asiasta, tuli vain mieleen että olisiko täällä porukoila tietoa. Laitan kyllä tiedon jakoon jos/jahka sitä tulee.

Islannin pojilla pajeron rengaskoko on muuten 235/80/16(31")....ainakin kun maahantuojan sivuja katsoo http://www.mitsubishi-motors.is/gerdir/pajero/taeknilegar_upplysingar/5dyra/2-5GLXdisil-handsk/ , en kyllä puhu islantia että joku muu saa suomentaa tuon..mökellyksen...

***Voiskohan tuota rengaskokoa käyttää suomessa verrokina jos islanti on EU-maa, sais 33" alle ilman muutoskatsastusta ja 35" muutoskatsastuksella ilman AKE:n lupaa ;D ;D***
 
No heti alkuun pitänee todeta että Islanti EI ole EU-maa... arvannet kai jo että miksi. ;)

Meikäläisen pajerossa kesäkumit 235/75 R 15 ja talvigummit 205/75 tai /80 R 16... mun mielestä 265/75 R 15 sai pistää alle ilman muutoskatsastuksiakin... levikkeet tarvii vaan ei kait muuta ? emt, en oo asiaan sen kummemmin perehtynyt... eikös näitä ollut muitakin threadeja missä on puhuttu rengasko'oista ennenkin. :)
 
MetalMan_ sanoi
Meikäläisen pajerossa kesäkumit 235/75 R 15 ja talvigummit 205/75 tai /80 R 16... mun mielestä 265/75 R 15 sai pistää alle ilman muutoskatsastuksiakin...

Paitsi ettei saa. Minusta se vaatii muutoskatsastuksen. En tiedä  noiden uudempikoppaisten pajeroiden perusrengaskokoa, mutta ainakin näiden vanhempikoppaisten peruskoko on 205/16 sekä 215/15 eikös rengas saa olla enintään onko se 30 mm vai 35 mm leveämpi ilman muutoskatsastusta, joten tuo 235/75/15 taitaa olla levein mitä ilman muutoskatsastusta saa laittaa. Näin ne konttorilla minulle sanoivat. Ja maksimirengaskoko minkä saa alle pelkällä muutoskatsastuksella ilman AKE:n lupaa on 31x10,5x15 ja tuokin koko on juuri ja juuri sallitun rajoissa, koska renkaan korkeus saa erota 51 mm alkuperäisestä eli tuosta 205/15 ja ero tuohon 31x10,5x15 on tasan 51 mm eli hilkulle menee, mutaa menee kuitenkin.

Hieman lakitekstiä aiheesta:
"Auto, joka kuuluu M1G tai N1G luokkaan täytyy tehdä muutoskatsastus, jos: autoon asennetaan yli 26 mm nimellishalkaisijaltaan alkuperäisestä poikkeavat vanteet tai jos renkaan leveys poikkeaa yli 30 mm alkuperäiseen kokoon verrattuna. Lisäksi auton raideväli saa muuttua alkuperäisestä max +/- 30 mm, paitsi jos valmistaja ilmoittaa suuremman muutoksen olevan sallittu. Muutoskatsastuksessa ylärajat ilman AKE:n lupaa ovat seuraavanlaiset:

- Renkaan korkeus saa olla eninään 51 mm alkuperäistä rengasta korkeampi.
- Renkaan leveys saa olla enintään 102 mm alkuperäistä rengasta leveämpi."



Noista levikkeiden tarpeellisuudesta en mene takuuseen, mutta ei niistä haittaakaan ole isompaa kumia alle laittaessa. Minullahan nuo levikkeet jo ja oikein otteeseen merkattuna vaikka rumat minusta ovatkin, niin poiskaan niitä ei voi ilman muutoskatsastusta ottaa.

Mutta sen voin kyllä sanoa, että 33" tai 35" renkaita pajeroon ei kyllä mitenkään saa laitetua ilman AKE:n lupaa ja 35" pitää muutenkin olla jo hyvät perusteet. Mutta hankkikaapa käsiinne 4x4 magazinen numero 4/2004, jossa on Hakkaraisen Jorin juttu Pajeron korotuksesta, samassa jutussa on asiaa myös isompien renkaiden laitosta. Jorillahan on pajerossaan 35" Mud-Terrainit. Kannattaa todella lukea se kirjoitus. Uskon, että Jori varmaan neuvoo tarkemmin, jos asiaa häneltä kehtaa tiedustella. ;)
 
No heti alkuun pitänee todeta että Islanti EI ole EU-maa... arvannet kai jo että miksi.
???, no niimpä tietysti, se nyt olisikin ollut liian hyvä tuuri että islanti olisi ollut EU-maa....

Hammer:in tekstiä en viitsi leikkaaliimata tähän, asiaahan tuo on koko juttu..

Pajero jossa rinkulakoko on 235/75/15, niin tälläiseen saa laittaa sen 31":t renkaat ja sitä yli menee muutoskatsastuksella 33" saakka ja tästä yli AKE:n luvalla, olikohan se nyt 250€/anomus, meni lappu lävitse tai ei...
Tässä vain on muistaakseni sellainen pointti että rengaskokoa verrataan suurimpaan mahdolliseen tyypitettyyn kokoon, riippumatta siitä onko ko. rengaskoko tyypitetty juuri suomipajeroihin vai ei. Kovasti olen koittanut tonkia pajeroiden rengaskokoja selville jos vaikka sattuisi löytymään "sopivalla" ko'olla oleva tyypitys.
Totta mooses australia ja etelä-amerikka on pois suljettujen listalla, siellä kun ne rengaskoo'ot on vähän erilaisia kuin täälläpäin(vrt. islanti)
Katsellaan nyt mitä käteen löytyy, jos löytyy niin infoan kyllä tännekkinpäin...

p.s. se hakkaraisen paje on kyllä hieno, mää taijjan kopsata sen...joskus ;D ;D
 
L-200 sanoi
p.s. se hakkaraisen paje on kyllä hieno, mää taijjan kopsata sen...joskus ;D ;D

Niin minäkin... ;D ;D ;D

Kesäksi joka tapauksessa minun pajeroon tulee alle 31x10,5x15 Mud-Terrainit. Sillä minullahan pajero on käyttöauton ominaisuuden lisäksi aktiivisessa offroad-harrastuksessa. Tähän asti on offattu noilla 235/75/15 Hankookin pizzaleikkureilla joilla muuten on reittiin nähden ihmeen hyvin päässyt, mutta maaliskuusta alkaen homma tulee hoitumaan mutikoilla, jolloin pajeron eteneminen maastossa paranee varmasti ainakin jonkin verran. Jahka saan siihen vielä vinssin jossain vaiheessa hommattua, niin uskaltaa alkaa yksinkin liikkumaan tuolla kairalla. ;)
 
Huomasin naperon käsikirjaa (saksankielinen) selatessani, että ORIGINAALI renkaaksi on merkitty 265/70 R15 rengas ja siitä pienille koko luokille ei ollut edes rengaspainetaulukoita. Saksa on käsitykseni mukaan EU maa ja joten saisko siihen sitten suoraan jo sillä perusteella muka 33" gummit laillisiksi? Itse kun tuota kävin konttorilla kyselemässä niin väitti että Suomeen maahantuodut pajerot on tyypitetty rengaskoolle 235/75 R15 :-\..
Nyt pitäis siis selvittää voisiko tuontiauto (siis ostettu EU:n alueelta) saada isommat kumit alle koska on lähtenyt jo tehtaalta nuilla 265/70 R15 kumeilla.
Siis puhun nyt uudemman mallisesta vuoden 1995 Pajerosta, jonka kävin hakemassa tuolta Saksan maalta.. Siinä muuten oli Suomeen tullessa alla 33*12,5 R15 gumit (totaaliset silestonet), mutta sopivatpahan ainakin pyörimään kepeästi melkein "vakio" pajeron alla (siis koria on korotettu mulla 1-2" (en ole mitannut) eipä katsastus setä ole kotin korotuksesta sanonukkaan mitään)
 
Huomasin naperon käsikirjaa (saksankielinen) selatessani, että ORIGINAALI renkaaksi on merkitty 265/70 R15 rengas ja siitä pienille koko luokille ei ollut edes rengaspainetaulukoita. Saksa on käsitykseni mukaan EU maa ja joten saisko siihen sitten suoraan jo sillä perusteella muka 33" gummit laillisiksi? Itse kun tuota kävin konttorilla kyselemässä niin väitti että Suomeen maahantuodut pajerot on tyypitetty rengaskoolle 235/75 R15  ..
Nyt pitäis siis selvittää voisiko tuontiauto (siis ostettu EU:n alueelta) saada isommat kumit alle koska on lähtenyt jo tehtaalta nuilla 265/70 R15 kumeilla.

Arvaappa soitanko jo heti maanantaina mitsun maahantuojalle ja AKE:lle tosta asiasta ja VAADIN kirjallisena nuo lausunnot itselleni...

Saksahan on EU-maa ja *tähän se kuolaa valuttava onnellinen hymis** ja kyllähän sitä pitäis käyttää verokkikokona kerran "samaa isoa EU-perhettä" ollaan härmän juntit ja teutoonit.....

Perkkels kun rupes jo kuullostaman hienolle, saksan pajeroissa jo vakiona 33" korkeet gummit ja tätä jo vois vaatia käytettäväksi verrokkikokona, kyseessähän on vastaavan mallin  EU-tyypitys pitäis kelvata AKE:lle niin pelkällä muutoskatsastuksella sais tän suomilogiikan mukaan laittaa alle 35" gummit eikä tartteis AKE:n riistohintaisia lupia ;D ;D(juu innostun jo liikaa)

Taijjan pyytää saksan mitsultakin tiedot pajen renkaiden tyypitys ko'osta samalla...
 
L-200 sanoi
Huomasin naperon käsikirjaa (saksankielinen) selatessani, että ORIGINAALI renkaaksi on merkitty 265/70 R15 rengas ja siitä pienille koko luokille ei ollut edes rengaspainetaulukoita. Saksa on käsitykseni mukaan EU maa ja joten saisko siihen sitten suoraan jo sillä perusteella muka 33" gummit laillisiksi? Itse kun tuota kävin konttorilla kyselemässä niin väitti että Suomeen maahantuodut pajerot on tyypitetty rengaskoolle 235/75 R15  ..
Nyt pitäis siis selvittää voisiko tuontiauto (siis ostettu EU:n alueelta) saada isommat kumit alle koska on lähtenyt jo tehtaalta nuilla 265/70 R15 kumeilla.

Arvaappa soitanko jo heti maanantaina mitsun maahantuojalle ja AKE:lle tosta asiasta ja VAADIN kirjallisena nuo lausunnot itselleni...

Saksahan on EU-maa ja *tähän se kuolaa valuttava onnellinen hymis** ja kyllähän sitä pitäis käyttää verokkikokona kerran "samaa isoa EU-perhettä" ollaan härmän juntit ja teutoonit.....

Perkkels kun rupes jo kuullostaman hienolle, saksan pajeroissa jo vakiona 33" korkeet gummit ja tätä jo vois vaatia käytettäväksi verrokkikokona, kyseessähän on vastaavan mallin  EU-tyypitys pitäis kelvata AKE:lle niin pelkällä muutoskatsastuksella sais tän suomilogiikan mukaan laittaa alle 35" gummit eikä tartteis AKE:n riistohintaisia lupia ;D ;D(juu innostun jo liikaa)

Taijjan pyytää saksan mitsultakin tiedot pajen renkaiden tyypitys ko'osta samalla...

Ilmoittele sitten, kun saat lisää infoa asiasta ja voin antaa tarvittaessa lisätietoja jos on tarvis.. Laita privaa tänne tai PetriSimolin.com Offipalstalle nimimerkille PaJeRo, jos on kysymistä asiasta.
 
Ilmoittele sitten, kun saat lisää infoa asiasta ja voin antaa tarvittaessa lisätietoja jos on tarvis.. Laita privaa tänne tai PetriSimolin.com Offipalstalle nimimerkille PaJeRo, jos on kysymistä asiasta.

En kerro ,en kerro, pijän kaiken tiedon nurkapatrio#¤&"¤/%&&...*perk*...näpis kirjoottaa mitä sattuu. Kaikki tieto mikä saadaan irti rengasko'oista ja sen semmosista tulee kyllä ihan selkosuomeksi tänne ja offipalstalle jakoon, yhteinen kiva on lystimpää porukassa.... ;D ;D
 
L-200 sanoi
Arvaappa soitanko jo heti maanantaina mitsun maahantuojalle ja AKE:lle tosta asiasta ja VAADIN kirjallisena nuo lausunnot itselleni...

Saksahan on EU-maa ja *tähän se kuolaa valuttava onnellinen hymis** ja kyllähän sitä pitäis käyttää verokkikokona kerran "samaa isoa EU-perhettä" ollaan härmän juntit ja teutoonit.....

Perkkels kun rupes jo kuullostaman hienolle, saksan pajeroissa jo vakiona 33" korkeet gummit ja tätä jo vois vaatia käytettäväksi verrokkikokona, kyseessähän on vastaavan mallin  EU-tyypitys pitäis kelvata AKE:lle niin pelkällä muutoskatsastuksella sais tän suomilogiikan mukaan laittaa alle 35" gummit eikä tartteis AKE:n riistohintaisia lupia ;D ;D(juu innostun jo liikaa)

Taijjan pyytää saksan mitsultakin tiedot pajen renkaiden tyypitys ko'osta samalla...

Ilmottele tosiaan tuloksista, meinaan kiinnostaa muitakin, esim. minua. Olisihan se hienoa jos saisi vaikkapa 33" lätkästyä  luvallisesti alle. :)
 
Kysely saksaan on laitettu. Pyysin tiedot paperimuodossa englaninkielisenä saksassa tyyppihyväksytyistä rengaskoo'osta pajeroista vuosimallit -83 - -90 ja -91- -00.
Odotellaan josko postikusti toisi kirjettä teutoonien maasta. ;D....
*edit* ..ainakin mailiin oli tullut saksan mitsun vastaus heti, ei kerenny postikusti tuohon kelkkaan  ;D ;D
 
Moi,

taitaa mun kommetti olla hieman myöshässä kun palstan seuraaminen on ollut harvassaa.

Mulla on jo paperi suomen mitsulta, jossa he totevat, että Jenkeissä on ollut V40-sarjan pajeroa tehdasasenteisilla 31" renkailla niissä ajoneuvoissa joissa on myös ollut leveät lokasuojan levikkeet.

Offivarusteessa on kyseisen paperin oikeaksi todistettu kopio, KooPeeltä voi sieltä kysellä lisää, miten sitten 31" isompien renkaiden katsastus onnistuu, en ole kuullut, että tuota paperia olisi vielä käytetty tositoimiin.

Tuota V40-sarjaa kai ovat vuosimallit -92-96?

Itselläni kun on vanhempi, niin en ole voinut tuota hyödyntää. Tiedossani ei etsinnöistä huolimatta ole, että -91 vanhempia pajeroita olisi euroopassa tai pohjois-amerikassa saanut tehdasvarusteisena 235/75-15 suuremmalla renkaalla...lisätiedot kyllä kiinnostavat minuakin.

T Pasi
 
2800TDIC sanoi
ainakin mailiin oli tullut saksan mitsun vastaus heti

Mitäs siinä mailissa sanottiin, jos suapi udella?

ÄÄh, olis pitännä sanoa tarkemmin ;D ;D, se oli vain sellainen automaattinen vastaus tyyliin "kiitos yhteydenotostann blaablaablaa jne jne"

Kaippa siellä joku niitä lueskelee ja toivottavasti sieltä joskus tulee oikein vastauskin kyselyyn....
 
Pasi sanoi
Moi,

taitaa mun kommetti olla hieman myöshässä kun palstan seuraaminen on ollut harvassaa.

Mulla on jo paperi suomen mitsulta, jossa he totevat, että Jenkeissä on ollut V40-sarjan pajeroa tehdasasenteisilla 31" renkailla niissä ajoneuvoissa joissa on myös ollut leveät lokasuojan levikkeet.

Offivarusteessa on kyseisen paperin oikeaksi todistettu kopio, KooPeeltä voi sieltä kysellä lisää, miten sitten 31" isompien renkaiden katsastus onnistuu, en ole kuullut, että tuota paperia olisi vielä käytetty tositoimiin.

Tuota V40-sarjaa kai ovat vuosimallit -92-96?

Itselläni kun on vanhempi, niin en ole voinut tuota hyödyntää. Tiedossani ei etsinnöistä huolimatta ole, että -91 vanhempia pajeroita olisi euroopassa tai pohjois-amerikassa saanut tehdasvarusteisena 235/75-15 suuremmalla renkaalla...lisätiedot kyllä kiinnostavat minuakin.

T Pasi

No kappas, sitä apua löytyy näköjään lähempääkin ;D ;D.
Mites sit kun mun pajen koppa on sitä karvalakkimallia, eli ei oo niitä tehdas asenteisia levikkeitä, käykös se samaan malli-sarjaan vai meneekö eri sarjassa.

Samoin tuon 2800TDIC:n jutussa kävi ilmi että sen paje ois teutoonimaassa katsastettu renkailla 265/70/15 joten koitetaan tonkia se suurin mahdollinen rengaskoko jota pajeroon on saanut ja sitten koitetaan käyttää sitä verrokkikokona katsastettaessa tosi ISOJA gummeja pajeroon alle.

Ihannetilannehan olisi jos jostain löytyisi hyväksyttävä verrokkikoko 33":n renkaille. Näin saisi jo pelkällä muutoskatsastuksella 35" alle ilman AKE:n lupahakemuksia.
Tässä nyt vähän aikaa tongitaan ja pengotaan, katsotaan mitä asian tiimoilta löytyy.

Sen verta vanhemmista pajeroista etä samaan kyselyyn laitoin tiedustelun pajeroiden rengasko'osta koskien pajeroita vm -83 - -90, eli samalla tulee tietoa vanhempien pajeroiden omistajille.
 
L-200 sanoi
Pasi sanoi
Moi,

taitaa mun kommetti olla hieman myöshässä kun palstan seuraaminen on ollut harvassaa.

Mulla on jo paperi suomen mitsulta, jossa he totevat, että Jenkeissä on ollut V40-sarjan pajeroa tehdasasenteisilla 31" renkailla niissä ajoneuvoissa joissa on myös ollut leveät lokasuojan levikkeet.

No kappas, sitä apua löytyy näköjään lähempääkin ;D ;D.
Mites sit kun mun pajen koppa on sitä karvalakkimallia, eli ei oo niitä tehdas asenteisia levikkeitä, käykös se samaan malli-sarjaan vai meneekö eri sarjassa.

Samoin tuon 2800TDIC:n jutussa kävi ilmi että sen paje ois teutoonimaassa katsastettu renkailla 265/70/15

No joo,

mikäs tuon sun malli on? Se näkyy konehuoneen kilvestä. Se mulla oleva paperi koskee siis V4xWG malleja. Toisaalta nuo AKE:n rengasmääräykset sanovat jotain verrokista saman mallisarjan sisällä...en sitten tiedä miten noihin lokasuojiin suhtaudutaan ja miten mallisarja määritellään, komponentit alustassa ja akseleissa lienevät hyvin pitkälle samoja kaikissa 3-5 ovisissa eri moottoreilla olevissa versioissa...

Ja sitten se 265/75R15, se on: (www.1010tires.com tire size calculatorin mukaan) Overall Diameter: 29.60 in 751.84 mm, eli tuohon 2" lisää on 31.6" eli ei edes 32" renkaita saa tuolla perusteella laittaa muutoskatsastuksellakaan.

Eli tehtävä: Pitää löytää tehdastoimitettu Pajero, jossa on ollut alkuperäinen tehtaalla asennettu rengastus vähintään 31x10.5x15 ! Ja varmuuden vuoksi erikseen vanhempi kuin -91 ja -92-96 ja -96-00 ja 00-05, jos kaikkiin eri versioihin halutaan ne 33" alle laillisesti muutoskatsastuksella ilman erikoislupia. Ja se pitää löytää siis Euroopasta (EU) tai Pohjois-Amerikasta (USA tai Kanada).

Tongin aikani asiaa täällä kotomaassa ja jenkkien www.4x4wire.com -mitsupalstalla. Ja tulos lyhyesti:

Korimalli I eli 1991 asti: suurin löytynyt 235/75R15
Korimalli II eli -92-96: suurin löytynyt 31x10.5R15
muita malleja en etsinyt.

Vemic-Auton Mika Niemi kirjoitti ystävällisesti todistuksen, josta jo mainitsin. Eli kaikki ne pajerot, joiden malli on V4xWG, voivat alkaa katsastella alle 33" renkaita tuon todistuksen avulla, muiden on edelleen tyytyminen 31" renkaisiin.

Ja ne Geneal export -koot eivät sitten kelpaa. Pitää olla eurooppa tai usa/kanada. Jenkkien Factory Service Manual ei tunne muita kokoja kuin jo mainitut (sieltä itse asiassa sain faktan, jonka perusteella Mika Niemi sen paperin kirjoitti), eikä myöskään euroopan vastaava opus.

Joten onnea etsintään!

T Pasi
 
Tämä on suora lainaus Simolinin foorumilta vastaavasta aiheesta. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=11500

Käyttäjän -MaTTi- kommentti asiasta: "Niin, ja Pajeron alkuperäisistä rengaskoista tuolla Mitsun sivuillakin keskustelleille (PaJeRo ja L-200) tiedoksi että (uusikorisessa 92->)Pajeron GLS-mallissa on ollut aina tyyppikatsastettu myös Suomeen 265/70R15 rengas, eli 32x11.50R15 on mahdollista muutoskatsastaa ilman mitään dokumenttia. Tarkastan huomenna vielä STRO:sta, älkää ny kukaan menkö vielä ostamaan renkaita!
Eiks kukaan ole koskaan muka silmäillyt Pajeron renkaita...?  Siis sellasen missä on levikkeet ja aluvanteet vakiona, niissä on ollut jo toistakytävuotta 265-kumit vakiona...
"
 
"melkein-OFFTOPIC" ;D

No siis kävin tuota uutta pajeroa kahtomassa silloin Acumen Autot - nimisessä liikkeessä täällä kotkassa (ent. Veho, kuuluu vielä ketjuun), ja siellä uusinta sorttia oleva pajero wagon nurkassa, alla oli muistaakseni 17 tuuman gummit ;D
 
Hammer sanoi
Tämä on suora lainaus Simolinin foorumilta vastaavasta aiheesta. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=11500

Käyttäjän -MaTTi- kommentti asiasta: "Niin, ja Pajeron alkuperäisistä rengaskoista tuolla Mitsun sivuillakin keskustelleille (PaJeRo ja L-200) tiedoksi että (uusikorisessa 92->)Pajeron GLS-mallissa on ollut aina tyyppikatsastettu myös Suomeen 265/70R15 rengas, eli 32x11.50R15 on mahdollista muutoskatsastaa ilman mitään dokumenttia. Tarkastan huomenna vielä STRO:sta, älkää ny kukaan menkö vielä ostamaan renkaita!
Eiks kukaan ole koskaan muka silmäillyt Pajeron renkaita...?  Siis sellasen missä on levikkeet ja aluvanteet vakiona, niissä on ollut jo toistakytävuotta 265-kumit vakiona...
"

Miksipäs sitten vaikka minullakin on GLS malli ja -95 vuosimalli niin väittivät vaan ahkerasti, että vakio rengas on silti 235/75 R15 ja saan laittaa vain kolmeykköset? ELi jos vakio rengas olisi 31*10,5 R15 (kuten minulla on) saisin 33" alle pelkällä muutoskatsastuksella?
 
2800TDIC sanoi
Miksipäs sitten vaikka minullakin on GLS malli ja -95 vuosimalli niin väittivät vaan ahkerasti, että vakio rengas on silti 235/75 R15 ja saan laittaa vain kolmeykköset? ELi jos vakio rengas olisi 31*10,5 R15 (kuten minulla on) saisin 33" alle pelkällä muutoskatsastuksella?

Tuota kannattaa kysyä simolinillä asiasta tietävältä. Käsittääkseni tuo -MaTTi- on katsastusinsinööri ammatiltaan, joten luulisi hänen tietävän. Käydessäni Veholla katsastamassa uusinta uutta pajeroa, niin siinäkin oli alla 265 gummit. Tiedä sitten noiden vm 91-00 vakiorengastuksista. Mitä liikkeissä on nähnyt niitä, niiden rengastus on vaihdellut 205 ja 265 välillä.
 
Vemic-Auton Mika Niemi kirjoitti ystävällisesti todistuksen, josta jo mainitsin. Eli kaikki ne pajerot, joiden malli on V4xWG, voivat alkaa katsastella alle 33" renkaita tuon todistuksen avulla, muiden on edelleen tyytyminen 31" renkaisiin

Niin mitäs vuosimallia tuo paperi nyt sitten koskee? Ei sano mulle mittään tuo V4xWG malli.. Eli mitä tarkoittaa ja silleen? Jos sattuu omalle kohdalle niin saisko paperista vaikka kopion/skannatun versuksen katsastussetiä varten?
 
2800TDIC sanoi
Vemic-Auton Mika Niemi kirjoitti ystävällisesti todistuksen, josta jo mainitsin. Eli kaikki ne pajerot, joiden malli on V4xWG, voivat alkaa katsastella alle 33" renkaita tuon todistuksen avulla, muiden on edelleen tyytyminen 31" renkaisiin

Niin mitäs vuosimallia tuo paperi nyt sitten koskee? Ei sano mulle mittään tuo  V4xWG malli.. Eli mitä tarkoittaa ja silleen? Jos sattuu omalle kohdalle niin saisko paperista vaikka kopion/skannatun versuksen katsastussetiä varten?

Laitoin sen pdf:nä sulle mailiin.

T Pasi
 
Et pasi kehtais nakata sitä pdf:ää mullekkin >> l-200@suomi24.fi . Ihan noin kaiken varalta jos sitä tarvitsisi, kun ei tunnu maailmalla muutaman pajerokuskin rengasmurheet kiinnostavan ketään, ts. ei ole mitään kuulunut rengaskyselyyni. Homma vaikuttaa vähän :seina  :mad: .

Pitänee vielä odotella jonkin aikaa jos vaikka tulisi kyselyyn vastauksia. Tiedä sitten kuinka innokkaita nuo jenkit ovat epämääräisesti selitetyihin rengaskokouteluihin vastaamaan, 6 paikaa jenkeistä sai mailia, saksaan lähti 1 maili ja mitsun euroopan pääkonttorin tek.osastolle 1 maili kanssa. Luulisi nyt edes yhteen tulevan vastaus joskus....
 
Laitoin L-200 sullekin mailissa tuon paperin.

Toivotaan, että joku sun maileihin vastailee. Olisihan se mukava, joku oikeasti kiinnostuisi, että mitä ihmettä ne suomalaiset oikein touhuaa...ja tarjoaisi auttavan kätensä.

Jotenkin kyllä epäilen, että vastauksia ei paljoa heru, ikävä kyllä.

Mistähän saisi sen Mitsubishin Caps-varaosaohjelman omalle koneelle? Sitä voisi koittaa hakkeroida sitten niin päin, että hakisi suoraan sieltä kannasta autoja, joissa on tietyt varusteet, kuten nyt vaikka nuo renkaat. Vakiona se toimii vain nin päin, että syöttämällä valmistenumeron, vastauksena saa osat, mitä autossa on uutena ollut.

Ei kai muuta kuin p2p-softaa koneeseen ja nettiin... ???

T Pasi
 
Kiitos, kiitos ;D ;) ;).

Juu minä kanssa odottelen josko joku heltyisi vastaamaan ja kertoisi että heiltäpä löytyy pajea 33" renkailla ihan tehdastoimituksena ja  *poks*...jaa tää olikin päiväuni.... :( ;D

Ei vaan, kyllä minä siinä mailissani selitin(ainakin yritin) miksi ko. asia kiinnostaa niin montaa suomalaista pajeron omistajaa, kerroin sydäntä riipaisevasti miten suomalainen pikkuvirkamies ei anna laitaa kuin sirkkelin terät auton alle ja sitä rataa.
Pitää vain odotella mitä tulee mailiboxiin..

Mutta kiitos vielä kerran siitä dokumentista *tähän sellanen kumartava hymis*....
 
Pasi sanoi
Laitoin L-200 sullekin mailissa tuon paperin.

Toivotaan, että joku sun maileihin vastailee. Olisihan se mukava, joku oikeasti kiinnostuisi, että mitä ihmettä ne suomalaiset oikein touhuaa...ja tarjoaisi auttavan kätensä.

Jotenkin kyllä epäilen, että vastauksia ei paljoa heru, ikävä kyllä.

Mistähän saisi sen Mitsubishin Caps-varaosaohjelman omalle koneelle? Sitä voisi koittaa hakkeroida sitten niin päin, että hakisi suoraan sieltä kannasta autoja, joissa on tietyt varusteet, kuten nyt vaikka nuo renkaat. Vakiona se toimii vain nin päin, että syöttämällä valmistenumeron, vastauksena saa osat, mitä autossa on uutena ollut.

Ei kai muuta kuin p2p-softaa koneeseen ja nettiin... ???

T Pasi


Siitä vaan latailemaan koko on sitten n.124megaa joten melko iso ohjelma..
 
Ilo oli ennenaikainen, tuo softa kyllä latautui mukavasti ja asentui hyvin, mutta se tuntee ilmeisesti vain USA:n mallit. :'( :'( VAi onko joku toista mieltä?

T Pasi
 
Pasi sanoi
2800TDIC sanoi
Siitä vaan latailemaan koko on sitten n.124megaa joten melko iso ohjelma..
Ilo oli ennenaikainen, tuo softa kyllä latautui mukavasti ja asentui hyvin, mutta se tuntee ilmeisesti vain USA:n mallit. :'( :'( VAi onko joku toista mieltä?

T Pasi

Voi hitsi.. mutta arvaa mitä.
Siihen pitää lisätä maatunnus siihen mallin eteen niin rupee tuntemaaan vaikka ählämin pajet koodien perusteeella..
Sit toinen voihan hitsi en löydä sitä listaa enään netistä mistään  :seina :(. Tollo minä kun en talentanu sitä koneelle  :seina. Yritän kuitenkin etsiä.
 
Niin ja mun Pajeron vakiorengas olikin vain 265/70 R15 rengas ja siihen on ilmeisesti laillista katastaa vain 32", mut eniwei Pasin lähettämällä paprulla lähdetään kyselemään 33" nakkeja lähiaikoina. ;)
 
2800TDIC sanoi
Pasi sanoi
2800TDIC sanoi
Siitä vaan latailemaan koko on sitten n.124megaa joten melko iso ohjelma..
Ilo oli ennenaikainen, tuo softa kyllä latautui mukavasti ja asentui hyvin, mutta se tuntee ilmeisesti vain USA:n mallit. :'( :'( VAi onko joku toista mieltä?

T Pasi

Voi hitsi.. mutta arvaa mitä.
Siihen pitää lisätä maatunnus siihen mallin eteen niin rupee tuntemaaan vaikka ählämin pajet koodien perusteeella..
Sit toinen voihan hitsi en löydä sitä listaa enään netistä mistään  :seina :(. Tollo minä kun en talentanu sitä koneelle  :seina. Yritän kuitenkin etsiä.
Siis mihin lisätään mitä? Kohtaan Model: FI ja sen perään malli esimerkiksi V46W ja sitten VIN-koodi ruutuunsa. Ja löytääkö se sitten valmistenumeron perusteella myös suomalaiset/eurooppalaiset autot?

Olin melkoisen varma, että tuo softa vaatii useamman cd:n verran tietokantaa, jotta se tuntisi kaikki eri mitsuversiot eri maista ja alueilta...
 
2800TDIC sanoi
Niin ja mun Pajeron vakiorengas olikin vain 265/70 R15 rengas ja siihen on ilmeisesti laillista katastaa vain 32", mut eniwei Pasin lähettämällä paprulla lähdetään kyselemään 33" nakkeja lähiaikoina. ;)

Kerro sitten mitä setä sanoi...mielenkiinnolla odotan!

T Pasi
 
Poistin viesteistä sen capsin softan latauslinkin, niin hyödyllinen ohjelma kun kyseessä onkin. On hieman kyseenalaista levittää tuollaista julkisella foorumilla voi olla että jotkut tahot eivät tykkää kun kyseessä ei kuitenkaan ole freeware-ohjelma...
 
Hammer sanoi
Poistin viesteistä sen capsin softan latauslinkin, niin hyödyllinen ohjelma kun kyseessä onkin. On hieman kyseenalaista levittää tuollaista julkisella foorumilla voi olla että jotkut tahot eivät tykkää kun kyseessä ei kuitenkaan ole freeware-ohjelma...

Juu sori, mietin pitkään että laitanko ollenkaan foorumille, mutta ajattelin että kiinnostaa mahdollisesti muitakin.
 
Oman , kesällä 04 maahantuodun 95- 2800 gls:n rekisteriotteessa lukee että "renkaat 255/70/15 108 tai 260/70/15 110". Liekö siis nämä 235/70/15 talvinakit lailliset..:)
 
JEE! Tänään kävin konttorilla selvittämässä nuita 33*12,5 R15 renkaita alle ja MENI LÄPI! Kiitos kuuluu etenkin Pasille, joka ystävällisesti lähetti minulle totistuksen jossa todetaan, että 31" on tehdasasennettukoko. Kiitosta myös muille asian selvittämisessä auttaneilla ja tukijoille. Eipä tarvinnu kun näyttää paperi ja täti tutki asiaa hetken ja käski ajaa halliin vielä jotain tarkistusta varten, jossa todettiin renkaiden sopivan kevysesti alle ja sitten muutos otteeseen ja tietokantaan ja kotia 33*12,5 R15 renkaat otteessa! Nyt pitäis vielä ruveta tosissaan miettimään sopivaa rengastusta naperoon, kun maantieajoa on vuodessa kuitenkin 45% ja maastoajoa loput.. Millaisia renkaita voisitte siis suositella ko.autoon nuilla ajomäärillä?
 
Vs: Re: Rengaskokoja

2800TDIC sanoi
JEE! Tänään kävin konttorilla selvittämässä nuita 33*12,5 R15 renkaita alle ja MENI LÄPI! Kiitos kuuluu etenkin Pasille, joka ystävällisesti lähetti minulle totistuksen jossa todetaan, että 31" on tehdasasennettukoko. Kiitosta myös muille asian selvittämisessä auttaneilla ja tukijoille. Eipä tarvinnu kun näyttää paperi ja täti tutki asiaa hetken ja käski ajaa halliin vielä jotain tarkistusta varten, jossa todettiin renkaiden sopivan kevysesti alle ja sitten muutos otteeseen ja tietokantaan ja kotia 33*12,5 R15 renkaat otteessa! Nyt pitäis vielä ruveta tosissaan miettimään sopivaa rengastusta naperoon, kun maantieajoa on vuodessa kuitenkin 45% ja maastoajoa loput.. Millaisia renkaita voisitte siis suositella ko.autoon nuilla ajomäärillä?
Päivää. Uutena jäsenenä pisti silmään keskustelu renkaista joka on itselläni kanssa ongelma. millasella paperilla ko muutoskatsastus
onnistui ja mistä moisen paperin saisi? Rekisteröintikatsastuksessa kysyin asiaa ja minulle sanottiin että suurin koko jonka saan asentaa on 31x10,5 15" ja kun kävin rengas liikkees vertaamas ni se on lähes vakio koko. Rengas asiasta; olen kuullut että boggeri kuvio (super swampper bogger) http://www.offroadtarvike.net/index.php/Super-Swamper-Renkaat/Super-Swamper-Bogger/Detailed-product-flyer on hyvä maastossa mutta renkaat on todella kalliit (300€/kpl) mutta löysin samalla kuviolla uusiorenkaat ovat tosin kapeammat mutta aatteli kokeilla, jollen saa muuttaa isommille renkaille http://www.offroadtarvike.net/index.php/Fedima-uusiorenkaat/Fedima-Trial-ADE/Detailed-product-flyer
 
Vs: Rengaskokoja

mul on jotku pakurenkaat alla ja näyttää nii hölmöltä ku renkaan ja pyöränkaaren väliin jää 20cm eikä noi 31x10,5 kumit
paljo asiaa näyttäs kosrjaavan, tietysti se koko hieman kasvaa ku se on vanteella ja täytettynä ilmalla.
Ajan paljon venäjän periferialla kevätvesien ja krazsejen rikkomilla teillä. pitäisi saada isompaa mut jos ei saa ni ei voi mitää.
 
Vs: Re: Rengaskokoja

amisladisti sanoi
Päivää. Uutena jäsenenä pisti silmään keskustelu renkaista joka on itselläni kanssa ongelma. millasella paperilla ko muutoskatsastus
onnistui ja mistä moisen paperin saisi? Rekisteröintikatsastuksessa kysyin asiaa ja minulle sanottiin että suurin koko jonka saan asentaa on 31x10,5 15" ja kun kävin rengas liikkees vertaamas ni se on lähes vakio koko.

Jaa vakio koko!! paas katson mikä on rekisteriotteessa vakio koko... 215R15 tai 205R16 vois olla lähellä..

pajeroon ei kannata laittaa kun 31x10.5/15
itselläni on ollut 31x10.5/15 ja 33x12.5/15 ja nyt on 35x12.5/15 mt renkaat ja täytyy sanoa että kyllä isot pyörät on hyvät ja hienot ja jne mutta on ne sitten oikeesti isot ja painavatkin ja välitykset muuttuu jopa hitaalla nelivedolla niin että se käy älyttömästi koko voimalinjan päälle.

sitten kun on nuo renkaat ajettu loppuun tai myyty tai jms niin tod näk laitan jotain kokoluokkaa 32x12.5/15 niin pysyy leveys oikeana ja korkeus sellaisena ettei mene välitykset pahasti mettään...


-isojii-
 
Vs: Rengaskokoja

amisladisti sanoi
mul on jotku pakurenkaat alla ja näyttää nii hölmöltä ku renkaan ja pyöränkaaren väliin jää 20cm eikä noi 31x10,5 kumit
paljo asiaa näyttäs kosrjaavan, tietysti se koko hieman kasvaa ku se on vanteella ja täytettynä ilmalla.
Ajan paljon venäjän periferialla kevätvesien ja krazsejen rikkomilla teillä. pitäisi saada isompaa mut jos ei saa ni ei voi mitää.

sitte ei muutaku 35x12.5/15 renkaat alle niin alkaa naapurimaankin tiet tasottuun

-isojii-
 
Vs: Re: Rengaskokoja

amisladisti sanoi
Päivää. Uutena jäsenenä pisti silmään keskustelu renkaista joka on itselläni kanssa ongelma. millasella paperilla ko muutoskatsastus
onnistui ja mistä moisen paperin saisi? Rekisteröintikatsastuksessa kysyin asiaa ja minulle sanottiin että suurin koko jonka saan asentaa on 31x10,5 15" ja kun kävin rengas liikkees vertaamas ni se on lähes vakio koko. Rengas asiasta; olen kuullut että boggeri kuvio (super swampper bogger) http://www.offroadtarvike.net/index.php/Super-Swamper-Renkaat/Super-Swamper-Bogger/Detailed-product-flyer on hyvä maastossa mutta renkaat on todella kalliit (300€/kpl) mutta löysin samalla kuviolla uusiorenkaat ovat tosin kapeammat mutta aatteli kokeilla, jollen saa muuttaa isommille renkaille http://www.offroadtarvike.net/index.php/Fedima-uusiorenkaat/Fedima-Trial-ADE/Detailed-product-flyer
Varoitus: Seuraavat mielipiteet perustuvat omakohtaisiin kokemuksiin ja ovat kirjoittajan omia mielipiteitä ;D

Bogger on aivan h**vetin hyvä maastorengas, mutta maantielle sitä ei kannata haaveilla järkyttävän suuren vierintävastuksen, ajomelun, ajo-omituisuuksien ja ennen kaikkea kestopäällysteellä ajettaessa erittäin nopean kulumisen vuoksi.
Jotenka rengaskoon laillisuudella ei ole mielestäni Boggerin tapauksessa juurikaan väliä.

Hyvä valinta sekalaiseen ajoon katu-uskottavalla ulkonäöllä ja hyvällä maastopidolla on mm. PitBull Growler-> http://www.offroadtarvike.net/index.php/Pitbull-Renkaat/Growler/Detailed-product-flyer koossa 31x11,5. Kuluu maantiellä mutta ei ihan silmissä, en kuitenkaan suosittelisi pelkkään 100km/päivässä työmatka-ajoon (ainakaan kestopäällysteellä).

Jos katsoo kuitenkin tarvitsevansa erittäin pitävää pehmeän paikan maastorengasta takuuvarma valinta on Bogger.
Eikä ne ny Venäjällä niin paljoa pääse kulumaan kun ei ole niin paljoa sitä ajamista haittaavaa kestopäällystettä ;D ;D

Ps: molemmissa renkaissa mitkä mainitsin on erittäin paksut mutta joustavat kyljet joten ne muotoutuvat hyvin maastonmuotoihin ajettaessa matalilla paineilla antaen suuren kantopinnan ja omaavat silti hyvän viiltosuojauksen mm. kiviä vastaan. Samaa ei aina voi sanoa uusiorenkaista, niissä kun käytetyt rungot sanelevat ominaisuudet.
 
Vs: Re: Rengaskokoja

Pasi sanoi
No kappas, sitä apua löytyy näköjään lähempääkin ;D ;D.
Mites sit kun mun pajen koppa on sitä karvalakkimallia, eli ei oo niitä tehdas asenteisia levikkeitä, käykös se samaan malli-sarjaan vai meneekö eri sarjassa.

Samoin tuon 2800TDIC:n jutussa kävi ilmi että sen paje ois teutoonimaassa katsastettu renkailla 265/70/15


No joo,

mikäs tuon sun malli on? Se näkyy konehuoneen kilvestä. Se mulla oleva paperi koskee siis V4xWG malleja. Toisaalta nuo AKE:n rengasmääräykset sanovat jotain verrokista saman mallisarjan sisällä...en sitten tiedä miten noihin lokasuojiin suhtaudutaan ja miten mallisarja määritellään, komponentit alustassa ja akseleissa lienevät hyvin pitkälle samoja kaikissa 3-5 ovisissa eri moottoreilla olevissa versioissa...

Ja sitten se 265/75R15, se on: (www.1010tires.com tire size calculatorin mukaan) Overall Diameter: 29.60 in 751.84 mm, eli tuohon 2" lisää on 31.6" eli ei edes 32" renkaita saa tuolla perusteella laittaa muutoskatsastuksellakaan.

Eli tehtävä: Pitää löytää tehdastoimitettu Pajero, jossa on ollut alkuperäinen tehtaalla asennettu rengastus vähintään 31x10.5x15 ! Ja varmuuden vuoksi erikseen vanhempi kuin -91 ja -92-96 ja -96-00 ja 00-05, jos kaikkiin eri versioihin halutaan ne 33" alle laillisesti muutoskatsastuksella ilman erikoislupia. Ja se pitää löytää siis Euroopasta (EU) tai Pohjois-Amerikasta (USA tai Kanada).

Tongin aikani asiaa täällä kotomaassa ja jenkkien www.4x4wire.com -mitsupalstalla. Ja tulos lyhyesti:

Korimalli I eli 1991 asti: suurin löytynyt 235/75R15
Korimalli II eli -92-96: suurin löytynyt 31x10.5R15
muita malleja en etsinyt.

Vemic-Auton Mika Niemi kirjoitti ystävällisesti todistuksen, josta jo mainitsin. Eli kaikki ne pajerot, joiden malli on V4xWG, voivat alkaa katsastella alle 33" renkaita tuon todistuksen avulla, muiden on edelleen tyytyminen 31" renkaisiin.

Ja ne Geneal export -koot eivät sitten kelpaa. Pitää olla eurooppa tai usa/kanada. Jenkkien Factory Service Manual ei tunne muita kokoja kuin jo mainitut (sieltä itse asiassa sain faktan, jonka perusteella Mika Niemi sen paperin kirjoitti), eikä myöskään euroopan vastaava opus.

Joten onnea etsintään!

T Pasi

Kävin tänään kysymässä paikalliselta katsatus konttorilta asiaa maastoautoihin vihkiytyneeltä katsastus mieheltä joka sanoi; toyotaan olevan sellaisen lapun ja miksei olisi pajeroonkin sellainen olemassa mutta ei ollut henk koht nähnyt.
Sanoi että jos sellaisen lapun saisi käsiinsä ni voisi katsoa mitä on tehtävissä.
Ymmärtääkseni oikein ni vaikka tyyppi numero olis eri ni saman korimallin sisällä olis muutos mahdollinen(voin olla kyllä väärässäkin) onnistuuhan sen muunkin tekniikan vaihtelu muista saman korimallin edustajista ni miksei sitten renkaatkin?
Mistä olisi sellainen lappu mahdollista saada?
Olisikohan kukaan ystävällisesti halukas lähettämään moisen lapun minullekkin?
 
Vs: Rengaskokoja

Täällä kaipaillaan kanssa samanlaista dokumenttia. Auto on -98 Saksan tuonti, pitkä malli. Tyyppikilvessä taitaa olla kuiten joku eri numero-kirjainyhdistelmä kuin tuo edellä mainittu. Alla on jo 33x12.5 BFG all-terrainit. Mahtuu muuten pyörimään ja kääntymään aivan hyvin. Talveksi on Nokian hakkapeliitta lt 235/85 16. Jossain tuli vain semmoinen maininta vastaan, että Saksan mallit on valmiiksi korotettu 1,5 tuumaa. Nämä kumet pitäis nyt vielä saada otteeseen. Jos jollakulla on olemassa jotain dokumenttia
millä nämä saa leimattua, niin laittakaahan tietoa mistä saatas muillekin.
 
Vs: Rengaskokoja

Mitähän mahtaa katastusmies sanoa, kun ei ole niitä tehdasasennettuja levikkeitä. Levikkeet kyllä on, mutta ite laitetut. Renkaat jää sinänsä hyvin sisään.
 
Vs: Rengaskokoja

Vanhakoppaseen eli 1.Gen ei sa kui 31- 10,5- 15 alle johtuen pienestä tehdasasennetusta renkaasta. On viety afrikkaan ja jonnekki muualle 31 rattaalla, mutta ei kelpaa kuin euroopan ja pohjoisamerikan mallit vertailuun

2.Gen saakin sitten jo 33" alle kuten tässäkin keskustelussa on jo käynyt ilmi.

Levikkeillä ei ole mitään merkitystä. Siis sillä, että kuka asentanu ja minkälaiset. Renkaat ei vain saa tulla levikkeiden ulkopuolelle. "tosioffarit" laittaa paljon kumisia kaaren levikkeitä. Siis ihan vain kumisiivut kaariin kiinni niin, että ovavt renkaita leveämmällä. Levikkeet ei saa leventää autoa yli 10cm. Sitä en muista, että kuinka paljon renkaan kehästä pitää olla levikkeen takana, eli ei taida riittää vain 20 cm pitkä kumisiivu kaaren yläreunaan, vaan kannattaa tehdä koko kaaren pituiset levikkeet.
 
Takaisin
Ylös Bottom