Säädettävästi nokkapyörästä...

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Mites tuon säädettävän nokkapyörän säätäminen tapahtuu... Ilmeisesti ei itse kannata koskea ??
 
Joku mainitsi tietävänsä jossai, mist niit nokka pyörii saa!! Kertookaahan mullekki!! Tarttis tollasee g63b-turbolla koneeseen, siis 4g63t ois kait sama kone, mut anyway.. Gimme some knowhow!! Kannesta lähti se milli ja kone ei oo viel käyny sen jälkee, mut luultavimmin tarvitsee sellasen n-pyörän!!!!
Edellisee viestii sen verta et ei kai se vaikeet se säätäminen oo, ku saa sen eka kuulostaa hyvältä sen käynni et uskaltaa ajaa ja sen jälkee ajaa sen johki säädettäväks!
 
No noin lyhyesti.
Nokkapyörän säätämistä suhteessa nokka-akseliin ja tämä taas vaikuttaa venttiilien aukasu/sulkeutumisaj-
ankohtaan suhteessa kampiakselin asteisiin :p.
Ks. toimenpide(ajoitus) on tehtävä AINA dynossa!

SappGsrTbo:lle sääd. n-pyörää 8v 4g63 mosaan saa
tiettävästi ainakin Tommis Billetistä.
Ja tosiaan jos 1 mm. on otettu kannesta pois niin VARM-
asti tarviit sääd.pyörän et saa kaiken parhaan tehon
esille ;)
 
Siis Tommys Billettii! Kiitti! Joo se varmaa käy sit.. Satutko tietää et voinks laittaa jonkun toisen konee jakohihnan kiristimen (mukaan lukien jousi) autooni, kun siihe ei saa sopivaa hihnankiristintä enää mistää. Suomessa myytäsissä malleissa on liian lyhyt tappi sille jouselle, eli ei sovi, ei kiristy.. Tietty sitä vois modifioida.. Mut uskaltaisitko laittaa jonkun toisen koneen jousella?
Niin, tolt örumilt löyty katalogist sopiva, mut sit soitin sinne, ja ne sano et ei oo enää, eikä tuu! Se tappi pitäis olla 3cm mitattun sielt alta asti, eli aika pitkä.
Mul o täl hetkel se vanha siel. Se vaa vaikuttaa jo aika väljältä.
 
Joo-o sorry krijotusvirheet ;)
Ai se poikkee suomimallin jakopäänkiristimen osaltakin? ??? (sen syl-kannen eroavaisuuden tiesinkin,
jet-valve huh,huh...)
Mulle tulis äkii mielee ,et pitäs vaa jotenkin modifioida?
sitä Suomi mallia, koska se orggis on ilm. kulunut laake-
rin osalta ja muutenkin tos kohtaa kun on tehny noin
paljo hommii ton kans ni suosittelen uutta vaikka vähä
moldattunakin
 
No noin lyhyesti.
Nokkapyörän säätämistä suhteessa nokka-akseliin ja tämä taas vaikuttaa venttiilien aukasu/sulkeutumisaj-
ankohtaan suhteessa kampiakselin asteisiin :p.
Ks. toimenpide(ajoitus) on tehtävä AINA dynossa!

SappGsrTbo:lle sääd. n-pyörää 8v 4g63 mosaan saa
tiettävästi ainakin Tommis Billetistä.
Ja tosiaan jos 1 mm. on otettu kannesta pois niin VARM-
asti tarviit sääd.pyörän et saa kaiken parhaan tehon
esille ;)

saaks niiltä 8v-koneellekin??? en toimittanut niille semmoisesta mallia (kun ei ollut sellaista), tommi on hommannut ilmeisesti jostain itse....

N
 
Esim kahdesta nokkapyörästä.
http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/nykyiset/nyk19-20.html
Kotisivuiltani tuosta yllämainitusta osoitteesta löytyy kuva yhdestä säädettävästä joka on tehty käyttäen kahta pyörää.
On mun kilpurin osa, tosin auto ei ole Mitsu, mutta samaa ajatusta voi toki siinäkin käyttää...
 
saaks niiltä 8v-koneellekin??? en toimittanut niille semmoisesta mallia (kun ei ollut sellaista), tommi on hommannut ilmeisesti jostain itse....
N

Aha!
No niin, nyt jos näin on ,et Niko ei ole toimittanut mallia
TB:lle ks. mottikondstruktiosta , niin sitte otan takas ed-
lisen viestin SappGsrTbo:lle ,et ks. byroosta sais niitä :'(
Koska rehellisesti sanottuna olin itse siinä uskossa ,että
sieltä saa niitä.
Nytpä suosittelen ,et Ville Elovuori soittaa edm. byroo-
seen ja informoi ihan niinku noin uteliasuudesta myös
meikää :-[ kun olen antanut mahdollisia harhaanjohta-
via tietoja. ??? :-[
T:Arska
 
ja hei, Tommi on bisnes mies, jos niitä G63-8valve pyöriä olis parikin kaveria ottamassa, niin eiku mallit sinne, niin se kyllä tekee... silleen minäkin tein ja sain g32-8valvelle käypäisen pyörän..... ::)
 
Elkäähän pojat panikoiko! Soittelin tos eile sinne Tommille. Ja eipäs ollukkaa mun autoon sopivaa pyörää..Kait..? Ja sitä täs taas tulinkin varmistelemaan. Tekstistä voin vetää kuitenkin johtopäätöksen ettei käy! Koitinkin täs jo E15mitsulle soittaa mut, ei oo vastaa, sano niille asiakkaille et, sorry but bisnes is bisnes ;) Ei sentäs mut eiköhän tää robleema vielä selkeä. Tommin pyörät kävi siis g32:seen ja 4g63 (16v) malleihin jos oikein muistan, kun tuossa eile puhuttii..
 
Arska on duunissa, mutta me sen kanssa jo tähtäiltiin tätä hihnapyörä juttua: g63 16v hihnapyörä ei käy 8valveen eikä ainakaan vara-osanumerot anna g32:een ja g63 8 valveen samaa numeroa =tuskin käy.
 
joo - jos joku tarvii säädettäviä nokka-pyöriä
16 v 4G63 :seen, niin niitä löytyy hyllytavarana täältä.

JP
 
Joo-o

Tää on lähinnä Ville E:lle.
Verrattiin tossa eilen illalla Nikon kanssa g32 vs. g63
8-venttiilisten nokkapyöriä ja tulos=
Ne on täysin fyysisesti samanlaiset, elikkäs tarkoittaa
sitä että Tommis Billetistä löytyy esim. sun mosaan
sääd. nokkapyörä :).

ps. lähetin tänään Belgiaan Cat Cams:lle mallinokan
(oman) . Katotaan miten etenee...? ;)
Et tämmöstä.
t:Arska
 
WOOHAA!!!!
Siistii!!!!! Meitsii saa nokkapyörän........
OKEi, mul siis on kuumetta ja häröilen tääl duunis...
Mut soitan seuraavaks tommille. JEE JEE!

Ja sit saadaa nokka-akselitkin.
Perfect day!

Sain eile välijäähdyttimen paikoilleen, puuttuu vaa putket ;) mut kyl koht kulkee nii kaun ku laukee!!
 
Arskalle vielä..
Että en saanu sitä painoa mitattua. Ku ei oo vaakaa, joka riittäis yli 250g, damm!
Mut noin käsituntumalla se säädettävä oli kuitenkin hieman kevyempi kuin vanha-valu-pyörä!

Pieni ongelma sen tapin kanssa joka jeesaa laittaa sen tiettyyn asentoon suhteessa nokka-akseliin.
Se tappi oli hiukka liian paksu, työntömital näyttää molempien nokkapyörien reijät 6-millisiltä. Mutta ei se sinne tuntunut oikee mahtuvan. Tappi lähti nokka-pyörää kiristäessä menee sinne akselin sisää aluksi...

Nii ja sit se asteikko (o-piste) siin säädettäväs ei osunu samaan hampaaseen siihe vanhaa pyörää verrattuna, vaan viereiseen. Oli kuitenkin varmaan suunniteltu sillai et se olis samas kohtaa, kuin alkuperäses, niin lähellä se kuiteski on.
Eihän toi tietty haittaa, kun tietää et se ei oo se sama kohta. Joten pystyy laittaa ajotuksen suunnilleen kohdallee aluks... + on se tietty säätövara sit käytös!!

Mut on se hienon näkönen ;D
 
Arskalle vielä..
Että en saanu sitä painoa mitattua. Ku ei oo vaakaa, joka riittäis yli 250g, damm!
Mut noin käsituntumalla se säädettävä oli kuitenkin hieman kevyempi kuin vanha-valu-pyörä!

Pieni ongelma sen tapin kanssa joka jeesaa laittaa sen tiettyyn asentoon suhteessa nokka-akseliin.
Se tappi oli hiukka liian paksu, työntömital näyttää molempien nokkapyörien reijät 6-millisiltä. Mutta ei se sinne tuntunut oikee mahtuvan. Tappi lähti nokka-pyörää kiristäessä menee sinne akselin sisää aluksi...

Nii ja sit se asteikko (o-piste) siin säädettäväs ei osunu samaan hampaaseen siihe vanhaa pyörää verrattuna, vaan viereiseen. Oli kuitenkin varmaan suunniteltu sillai et se olis samas kohtaa, kuin alkuperäses, niin lähellä se kuiteski on.
Eihän toi tietty haittaa, kun tietää et se ei oo se sama kohta. Joten pystyy laittaa ajotuksen suunnilleen kohdallee aluks... + on se tietty säätövara sit käytös!!

Mut on se hienon näkönen ;D

Hmmm... no sitä tapin maksuutta ei muuten silloin ver-
rattu , mutta että merkki oli kyllä samassa hampaassa
kuin orkkis pyörässä ???
No mut kuten sanottu niin kun se vaa muuten natsaa
nit site ite kun ton tietää....(ei kai vaan "maanantaiyksi-
lö??) :( :).
t:Arska
 
Varmaa oli just se pinnote! Kyl se nii saman kokonen oli vaik se tappi ei sinne muka mennykää.
Koht pitäs päästä säätää :D
Onks kellää mitää vinkkei säätöö, eiks se oo iha haku periaatteel, vähä taakse ja sit vähä eteen, miten sit sattuu teho käyrä muodostuu.
 
Moi.
Joo just sillai.
Mut ihan ekaveto kannattaa ottaa ns. nollassa ja perus-
ennakko valmistajan ilmoittamassa ja sit siitä mahdollisia
muutoksia.
Ja niinku varmaan tiedätkin niin nokan myöhästäminen
siirtää tehoaluetta ylemmille kierroksille ja taas aikaista-
minen päinvastoin.
Olihan nyt pa-puoli kunnossa?? Se pumppu?
Ei sit muuta ku lykkyä ja pidä meidät ajantasalla ;).
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom