Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Jep, näinhän se on kaikissa Outin Phevi malleissa, lämpötilaraja akuston käyttöön ajamiseen on -10°C.Omasss MY14 Phevissä totesin tällä viikolla että akun pakkasraja on -10 astetta. Tämä on siis akun lämpötila, ei ulkolämpötila. Pari viime talvea meni 100 % sähköajoilla kun kotona oli puolilämmin talli ja töissä lämmin tallipaikka. Akku ei tämän johdosta koskaan päässyt liian kylmäksi ettei autoa olisi voinut sähköllä ajaa.
Nyt kotona talli purettu ja uusi vasta rakenteilla, kesäauto siksi säilössä työpaikan tallissa, eli Mitsu seisoo päivät js yöt ulkona. Alkuviikon pakkasilla esilämmitin autoa aamulla tunnin ilman latauskaapelia, mutta Watchdogin mukaan akun kylmin moduuli jäi -11 asteeseen. Töihin lähdettiin sitten polttomoottorilla ja WD:sta näki että akun käyttö oli aivan olematonta, lähes kaikki energia tuotettiin polttomoottorin pyörittämällä generaattorilla. Polttomoottori ei pysähtynyt edes moottorijarrutuksissa tai liikennevaloissa seistessä vaikka kone ja ohjaamo olivat täysin lämmenneet.
3 km ajon jälkeen akun kylmin moduuli nousi -10 asteeseen. Pysähdyim valoihin, sammutin auton ja käynnistin sen uusiksi. Sen jälkeen loppumatka 1,5 km mentiinkin totuttuun tapaan pelkällä sähköllä.
Töistä kotiin lähtiessä iltapäivällä ohjaamo oli kylmä, kun en esilämmittänyt. Akussa taas kylmin moduuli -11 ja polttomoottori heti käyntiin ja ajo samaan tapaan vain bensalla akun käytön jäädessä minimiin. Taas noin 3 km jälkeen sain sen asteen lisää lämpötilaa akkuun, tein auton uudelleenkäynnistyksen ja kotiin mentiin sähköllä.
Paluumatkan kulutus oli näytön mukaan kotiin saapuessa 14,5 litraa sataselle, ja tämä siis sen jälkeen kun oltiin tultu viimeinen kilsa sähköllä. Yksi tekijä kulutuksessa on ajon lisäksi se että generaattorilla tuotetaan kylmällä ohjaamolla liikkeelle lähtiessä energia myös sähkövastuksille silloin kun akkua ei suostuta käyttämään.
Aika hulppeasti vie lyhyessä kaupunkinytkyttelyssä (keskinopeus oli 20 km/h) bensaa, kun on akku käyttökiellossa. Toisaalta ihan loogista, eli ei tuo lukema eroa mitenkään siitä mitä isohko bensa-auto vie tuollaisessa ajossa (kokemusta on )
Käsittääkseni se akku on aina siellä voimalinjassa mukana eli toimii kylmällä vaan puskurina sähkölle, mutta auto pyrkii tuottamaan sähköä juuri kulutuksen mukaisesti eli ei lataa eikä kuluta. Takamoottorin sähkökin menee akun läpi.Mistä muuten tuo päätelmä että generaattorilla tuotetaan sähkö myös sähkölämmittimelle? Mielestäni HV akku on lämmittimen ja muidenkin HV laitteiden käytettävissä aina -30°C asti, alle -10°C akkulämpötilassa ainoastaan ajomoottorit rajataan ulos.
Perustan päätelmäni siihen että remote lämmitin toimii vaikka akusto -20°C lämpötilassa, samoin paikallaan ollessa ICEn ollessa sammutettuna lämmitin näyttää edelleen kuluttavan kilowatteja vaikka akusto reilusti alle -10°C tilassa..
Riippuu varmasti onko kokonaan lämmitettävä lasi vai osittain/ilman.Kysyn kuinka hyvin tuulilasi sulaa 5-10asteen pakkasella?
Ok kiitti vastauksesta. Mulla sulaa tuulilasi vähäsen pikkupakkasilla mut esim sisätilat ei lämpene ollenkaan.Riippuu varmasti onko kokonaan lämmitettävä lasi vai osittain/ilman.
Omassa kokonaan lämmitetty tuulilasi ja sulaa kaikki etulasit noilla pakkasilla 20min pelkällä lämmityksellä täysin. Tuulilasi modella riittää jo 10min.
Alle -20°C pakkasilla saa jo tohottaa 30min lämmityksellä ja pelkkä lämmitys mode ei välttämättä riitä sulattamaan laseja täysin. Tuulilasimodella jälleen kaikki ikkunat saa lähtökuntoon rappaamatta.
Jostain syystä tuo tuulilasimoodi lämmittää auton sisätilat selkeästi paremmin kuin pelkkä lämmitys, ainakin edestä. Ilmeisesti ei jaa lämpöä lainkaan taakse/jalkatilaan tuossa lämmitysmoodissa.
Minulla on v20 malli ja toimii kovalla pakkasella jonkin aikaa tuolla kuvatulla tavoin. Kun akut ym lämpenee alkaa toimia kuten kesällä el polttomoottori kytkeytyy yli 65 nopeudessa. Tuo lämmittelyvaihe esim 15 pakkasella on jopa 10 minuutin ajo, riippumatta nopeudesta. Joten lienee tarkoituskin toimia noin.Moikka kaikille, täällä Outlander vm. 2015 tuore omistaja. Auto on ollut minulla reilu puoli vuotta ja olen siihen ollut tyytyväinen, mutta haluaisin kuulla mielipiteenne pakkasilla esille tulleesta auton uudesta käyttäytymisestä ajossa.
Elikkäs olen tähän mennessä tottunut siihen, että jos normal mode tai charge mode on ajossa päällä, auton polttomoottori kytkeytyy vetämään etupyöriä maantienopeuksissa, kun nopeus on yli 65-70 km/h. Tähän olen ollut oikein tyytyväinen, koska maantieajossa ajoakku tyhjenisi nopeasti loppuun eikä sillä siten pääsisi perille ja toisaalta bensakone toimii noissa nopeuksissa suhteellisen taloudellisesti, oman kokemuksen mukaan kuluttaa 7-7,5 litraa sadalla kilometrillä (tämä on kulutus silloin, jos autoa ei ollenkaan lataa ulkoisesta virtalähteestä).
En ole täysin varma milloin seuraava muutos auton käyttäytymisessä tapahtui, mutta mielestäni joulukuussa alkaneet pakkaset tai äskettäinen huolto aiheuttivat sen, että auton bensakone ei enää kytkeydy vetämään etupyöriä, vaan toimii ainoastaan ajoakkua lataavan generaattorin pyörittäjänä. Näin siitä riippumatta, ajetaanko autolla 40 km/h vai 80 km/h! Lisäksi bensakone on koko ajan käynnissä, vaikka ajoakku olisi täynnä ja charge tai save tila ei olisi päällä. Toki, autolla pystyy edelleen ajamaan, mutta nyt se kuluttaa jotain 10 litraa sadalla kilometrillä!
Haluaisin tietää, onko autoon tullut vika vai onko tämä normaalia toimintaa ja johtuuko se nimenomaan pakkasista? Ja jos tämä on normaalia toimintaa, voiko auton jotenkin pakottaa siihen, että bensakone kytkeytyisi vetämään etupyöriä maantienopeuksissa?
Onko sinulla akkulämmitys autossasi? Minulla on ja kytken aina piuhaan vartiksi ennen lähtöä jolloin akku on jo lähtiessä 8-3 asteinen vaikka pakkasta olisi 15. akkulämmitys toimii vain latautuessa joko piuhassa tai moottorin tai jarrutuksen kautta. Ei minulla ole tällöin koskaan yli 15 minuutin ajoa mennyt ilman moottorin kytkeytymistä. Oletko ajaessa kokeillut pari kertaa yli 70 nopeudessa laskea hetki ”vapaalla” ja sitten kaasuttaa, näin voi saada moottorivedon alkamaan aiemmin.Tosin kyllä toi tunnin ajo on aika pitkä verrattuna sun autoon...
Äkkiseltään vaikuttaa että toimii normaalisti, tai ainakin kuten suunniteltu.Moikka kaikille, täällä Outlander vm. 2015 tuore omistaja. Auto on ollut minulla reilu puoli vuotta ja olen siihen ollut tyytyväinen, mutta haluaisin kuulla mielipiteenne pakkasilla esille tulleesta auton uudesta käyttäytymisestä ajossa.
Elikkäs olen tähän mennessä tottunut siihen, että jos normal mode tai charge mode on ajossa päällä, auton polttomoottori kytkeytyy vetämään etupyöriä maantienopeuksissa, kun nopeus on yli 65-70 km/h. Tähän olen ollut oikein tyytyväinen, koska maantieajossa ajoakku tyhjenisi nopeasti loppuun eikä sillä siten pääsisi perille ja toisaalta bensakone toimii noissa nopeuksissa suhteellisen taloudellisesti, oman kokemuksen mukaan kuluttaa 7-7,5 litraa sadalla kilometrillä (tämä on kulutus silloin, jos autoa ei ollenkaan lataa ulkoisesta virtalähteestä).
En ole täysin varma milloin seuraava muutos auton käyttäytymisessä tapahtui, mutta mielestäni joulukuussa alkaneet pakkaset tai äskettäinen huolto aiheuttivat sen, että auton bensakone ei enää kytkeydy vetämään etupyöriä, vaan toimii ainoastaan ajoakkua lataavan generaattorin pyörittäjänä. Näin siitä riippumatta, ajetaanko autolla 40 km/h vai 80 km/h! Lisäksi bensakone on koko ajan käynnissä, vaikka ajoakku olisi täynnä ja charge tai save tila ei olisi päällä. Toki, autolla pystyy edelleen ajamaan, mutta nyt se kuluttaa jotain 10 litraa sadalla kilometrillä!
Haluaisin tietää, onko autoon tullut vika vai onko tämä normaalia toimintaa ja johtuuko se nimenomaan pakkasista? Ja jos tämä on normaalia toimintaa, voiko auton jotenkin pakottaa siihen, että bensakone kytkeytyisi vetämään etupyöriä maantienopeuksissa?
Lithiumakku antaa virtaa aina 30-40 asteen pakkaseen asti, joten ladatulla akulla pitäisi voida ajaa. Sensijaan lataamisen ei pitäisi onnistua kuin pienellä pakkasella. Teoriassa ladata ei pitäisi ollenkaan pakkasella mutta nykykemialla se onnistuu muutaman asteen pakkasella, Akun antama ampeerimäärä laskee kuitentenkin kylmällä akulla niin ettei riittäne lämmitykseen josta syystä polttomoottori käy. Minulla esim watchdog näyttää akun ottaman latauksen ( piuha tai jarrutus) jäävän n 5Kw:iin jos akut -7-8 astetta, eli esim pikalatsus ei onnistu ( n 20 kw). Akun antama virta ko lämmöllä on n 30-50% pienempi kuin lämpimällä akulla ( watchdogin mukaan).Kiitokset kaikille hyvistä vastauksista!
Autoni on Hollannin tuontiauto, joten siinä tuskin on ajoakun lämmitintä... Mutta vastauksenne herättivät pari lisäkysymystä:
-Ajoakku ilmeisesti siis kytkeytyy pois käytöstä yli 10 asteen pakkasilla, ja auto kulkee pelkästään generaattorin tuottaman virran voimin. Mutta tätä vastaan minulla on pari havaintoa, jotka eivät oikein sovi tuohon kuvaan: nimittäin minulla ei ole ollut ongelmia ladata ajoakkua täyteen type-2 virtapisteestä ulkoilmassa yli kymmenen asteen pakkasessa (lämpötila on kylläkin vähän epävarma, sillä auto on ollut latauksessa vähintään yön yli, ja pitkähköön ajankohtaan saattaa mahtua myös 'lämpimiä' tunteja). Toisekseen pystyn varmuudella ajamaan autoa yli kymmenen asteen pakkasella pelkän ajoakun voimin niin, että bensakone ei käy. Tällöin ilmastointi (ja lämmitys) on kytkettävä pois päältä kojelaudan off-napista ja EV-napin oltava kytkettynä. Kylmää kyytiä, ja hengitysilma huurtaa nopeasti lasit huuruun, mutta pystyn ajamaan työmatkat näin viidentoista asteen pakkasessa pelkän ajoakun voimin. Oletteko varmoja, ettei ajoakkua voi ladata tai purkaa, jos sen lämpötila on alle 10 pakkasastetta?
-Mikä tuo ketjussa mainittu remote heater on? Onko se Outlanderin vakiovaruste, ainoastaan joissakin varustetasoissa vai kokonaan erillinen lisälaite kuten vaikka Webasto? Jos se on remote, miten se kytketään päälle, kännykälläkö?
-Miten ajoakun latauksen voi ajastaa alkamaan jonain kellonaikana? Ajastaminen on ilmeisesti mahdollista vain, jos autossa on alkuperäinen Mitsubishin autoradio (itselläni on Pioneerin mankka...), ja sen kosketusnäytöstä avautuu sopiva valikko? Onko tämä ominaisuus jota ei kaikissa malleissa ole?
-Olen ajatellut hankkia autoon Webaston lämmittämään moottoria ja kabiinia pakkasilla, jotta voisin ajaa työmatkat myös talvisin pelkällä sähköllä. Mutta rajoittuuko sähköajo joka tapauksessa siihen, että ajoakun kaikkien kennojen lämpötilan on oltava korkeampi kuin -10 astetta pakkasta? Entä pystyykö Webastoa käyttämään myös ajon aikana niin, että kabiiniin puhaltaa lämmintä ilmaa JA samanaikaisesti ilmastointi on kytketty pois päältä kojelaudan off-napista?
Tuontiauto tai ei (suurin osahan näistä on uitettuja) niin akunlämmitintä ei ole, tuli vasta MY19 alkaen. Nyt vaan itsellä särähtää vaan korvaan, että minkämallin auto sulla taas olikaan? EV-nappi kun on vasta MY17 malleista alkaen...Kiitokset kaikille hyvistä vastauksista!
Autoni on Hollannin tuontiauto, joten siinä tuskin on ajoakun lämmitintä... Mutta vastauksenne herättivät pari lisäkysymystä:
-Ajoakku ilmeisesti siis kytkeytyy pois käytöstä yli 10 asteen pakkasilla, ja auto kulkee pelkästään generaattorin tuottaman virran voimin. Mutta tätä vastaan minulla on pari havaintoa, jotka eivät oikein sovi tuohon kuvaan: nimittäin minulla ei ole ollut ongelmia ladata ajoakkua täyteen type-2 virtapisteestä ulkoilmassa yli kymmenen asteen pakkasessa (lämpötila on kylläkin vähän epävarma, sillä auto on ollut latauksessa vähintään yön yli, ja pitkähköön ajankohtaan saattaa mahtua myös 'lämpimiä' tunteja). Toisekseen pystyn varmuudella ajamaan autoa yli kymmenen asteen pakkasella pelkän ajoakun voimin niin, että bensakone ei käy. Tällöin ilmastointi (ja lämmitys) on kytkettävä pois päältä kojelaudan off-napista ja EV-napin oltava kytkettynä. Kylmää kyytiä, ja hengitysilma huurtaa nopeasti lasit huuruun, mutta pystyn ajamaan työmatkat näin viidentoista asteen pakkasessa pelkän ajoakun voimin. Oletteko varmoja, ettei ajoakkua voi ladata tai purkaa, jos sen lämpötila on alle 10 pakkasastetta?
-Mikä tuo ketjussa mainittu remote heater on? Onko se Outlanderin vakiovaruste, ainoastaan joissakin varustetasoissa vai kokonaan erillinen lisälaite kuten vaikka Webasto? Jos se on remote, miten se kytketään päälle, kännykälläkö?
-Miten ajoakun latauksen voi ajastaa alkamaan jonain kellonaikana? Ajastaminen on ilmeisesti mahdollista vain, jos autossa on alkuperäinen Mitsubishin autoradio (itselläni on Pioneerin mankka...), ja sen kosketusnäytöstä avautuu sopiva valikko? Onko tämä ominaisuus jota ei kaikissa malleissa ole?
-Olen ajatellut hankkia autoon Webaston lämmittämään moottoria ja kabiinia pakkasilla, jotta voisin ajaa työmatkat myös talvisin pelkällä sähköllä. Mutta rajoittuuko sähköajo joka tapauksessa siihen, että ajoakun kaikkien kennojen lämpötilan on oltava korkeampi kuin -10 astetta pakkasta? Entä pystyykö Webastoa käyttämään myös ajon aikana niin, että kabiiniin puhaltaa lämmintä ilmaa JA samanaikaisesti ilmastointi on kytketty pois päältä kojelaudan off-napista?
Jep, ei ole EV-nappia joka siis vain uudemmissa ja joilla "pakotetaan" auto sähköajotilaan (tietyin rajoituksin).Miixxa, en itse asiassa tiedä mikä on EV-nappi... Autoni kojelaudassa on vihreätekstinen Eco-nappi, jota painamalla ajotila vaihtuu valkoisesta Normal tilasta vihreään Eco-drive tilaan mittariston tila-alueella. Luulen EV-napin olevan alla olevassa kuvassa oleva Eco-nappi, jota ei edes tahdo näkyä kuvan laadusta johtuen:
Näytä liitetiedosto 23272
Ja tässä vielä kuva keskikonsolista:
Näytä liitetiedosto 23273
No, onneksi tässä autossa on wifi, tai ainakin Delta toimitti wifitunnuksen... Täytyy tutustua tuohon remote heateriin tarkemmin.
Pystyy ainakin teoriassa, monissa dieselautoissahan webasto pyörii automaattisesti aina kovilla pakkasilla, muuten ei lämpö riitä.Vielä yksi kysymys joka on jo kyllä off-topic tässä langassa: eikö Webastolla pysty yleensä lämmittämään myös auton kabiinia ja vieläpä ajon aikana?
Mitsussa ei sinänsä hyötyä, koska miksi lämmittäisit polttomoottoria jos pyrit ajamaan pelkällä sähköllä?
No kun en halua kylmää kyytiä.. Eli haluaisin ajaa työmatkat pelkällä sähköllä, mutta lämpimässä autossa.
EV-napista, jonka paikka vaihtunut siihen kepin viereen...?moro nyt meni phev vaihtoon uudempaan 19malliin mites tämä nyt sitte pakotetaan ev ajoon heti kylmiltään eli voiko tän napittaa jotenkin heti niin ettei polttis lähtis käyntiin pikkupakkasilla.
Tärkeintä on,että käynnistäessä puhallin ei ole päällä. Kun muistaa sammuttaa puhaltimen kun lopettaa ajon niin polttis ei käynnisty kun seuraavan kerran käynnistää. Puhaltimen voi käynnistää kun on saanut Ev:n päälle Ja mieluiten myös Eco- nappi päälle.Minulla toimii näin 15 asteen pakkaseen asti, sitä kylmemmällä polttis käynnistyy väkisin puhaltimen päällepanon yhteydessä.juu juu mut missä vaiheessa tuota voi napittaa kun sehän lähtee melko heti käyntiin kun painaa starttia
Ei se käyntiin lähde jos et paina jarrua. Eli ilman jarrua voit laittaa ensin virrat ja laittaa vaikka ton lämppärin pois.juu juu mut missä vaiheessa tuota voi napittaa kun sehän lähtee melko heti käyntiin kun painaa starttia
Joo pientä kikkailua, mutta aika nopeasti tulee rutiini tuohon 2x startin painallukseen ja EV päälle ennen lähtöä Huoltoliikkeessä osaavat sanoa jostain laitteiden softanumeroista. Tai kylmillä keleillä(-15 tms) alkoi valittaa "EV mode not available battery too cold" kun akuston lämpötila oli alle -10 astetta. Minulla meni vaihtoon eka syksyllä ostettu ruotsin tuonti kun akustonlämmitin puuttuikin vaikka piti kuulemma olla, selvisi huollossa noista softanumeroista. Myös Remote sovellus näyttää kovalla pakkasella ilmoituksen että akuston lämmitysjärjestelmä on käytössä. Tähän tyyliin, ruudun keskellä oranssi kolmio silloin kun toiminto päällä ja lisätiedot näyttää tältä (ensimmäisessä autossa en koskaan nähnyt tätä):ok kiitokset vastauksista aikamoista kikkailua se siis vaatii.mullakin tosiaan ruotsin uitto tämä ei tietoo onko akun lämmitys mistä sen voi helpoiten todeta.
Toimii myös silloin, että jarrupohjassa painaa auton käyntiin ja välittömästi, eli ennen kuin auto käynnistyy painaa EV nappia. Pitkä se aika siinä välissä ei ole mutta hyvin kerkiää kun ajatus on mukana. Lämmitys laite saa olla millä asennolla tahansa, kunhan se tuulilasin voima pöhötys on pois päältä. Tämä talvi menty tällä tavalla, viime talven painoin ensin virrat päälle ja sitten EV ja sit auto käyntiin. My19 ruotsin tuonti.t
Tämä tuli äsken testattuu hyvinkin kerkiää napittaa tuon evn päälle kiitos vinkistä.Toimii myös silloin, että jarrupohjassa painaa auton käyntiin ja välittömästi, eli ennen kuin auto käynnistyy painaa EV nappia. Pitkä se aika siinä välissä ei ole mutta hyvin kerkiää kun ajatus on mukana. Lämmitys laite saa olla millä asennolla tahansa, kunhan se tuulilasin voima pöhötys on pois päältä. Tämä talvi menty tällä tavalla, viime talven painoin ensin virrat päälle ja sitten EV ja sit auto käyntiin. My19 ruotsin tuonti.