Sähköajo pakkasella

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pehveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pehveli

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2021
Outlander my20, 15 pakkasta nii ei anna ajaa ev, llä. Valittaa battery too cold ev mode not avaible. Lämmitetty remotella 30min. Onks toi normaalia.
 
On, ei lämmitä akkua. Akun voi saada hieman lämpiämään käyttämällä remote lämmitystä ilman verkkovirtaa ja lataamalla taas perään. Käytännössä kuitenkin turhaa touhua. Nää vaan ei toimi suomen talvessa...
 
Ajamisen aloittaminen EV:llä kylmässä kelissä taitaa tosiaan näillä onnistua vain lämpimästä tallista lähdettäessä. Tein itse vähän testiä kuluneella viikolla. Mulla on työmatkaa yhteen suuntaan reilu 15km. Ilman EV-mahdollisuutta, normal-modella, auto vei noin 8l/100km polttoainetta, eikä missään vaiheessa EV ajoa saa päälle.

Testasin, että meneekö Sport -mode päälle - meneehän se - ja kulutus oli n. 6.5 l/100km samalla ajotyylillä ja samalla matkalla. Sport mode siis käyttää enemmän akkua, mutta samalla myös lämmittää sitä. Vähän pitemmällä matkalla saa sitten jo ihan oikean EV:nkin päälle. Sport -modella tuo polttomoottorin toimintakin on paljon miellyttävämmän kuuloista - ei huuda pienissä kiihdytyksissä jne.

En sitten tiedä, kuinka paljon tuon moden käyttäminen kuluttaa akkua enemmän, kuin normal mode...
 
Testasin sportmodea ja totta tosiaan fiksummin kulkine liikku turhia huudattamatta. Muutenhan tuo kuullostaa kytkinvikaselta kulkineelta. Eilen jätin kyselyn liikkeeseen ja tänään tuli vastaus.. vaikka on ns uudempi malli niin tuontimallista puuttuu akun ptc vastus. Suomi ja ruotsi malleissa löytyy my19 etiäpäin. Eipähän tarvi enempiä ihmetellä
 
Tarkennetaan että MY19 se akun lämmitin tuli vain parempaan varustetasoon Suomi-autoihin. Suomi-autoissa on myös mahdollisesti hieman paranneltu pakoputki ja erillinen kuraläppä suojaamassa pakoputkea.
 
Itse olen nyt kovemmilla pakkasilla ajastanut latauksen siten että on suurinpiirtein valmis siihen aikaan kun olen aamulla lähdössä, tällöin akku ollut lämmin ja käyttänyt myös esilämmitintä 20min ja hyvin päässyt ilman että polttomoottori käynnistyy. Toki pitää muistaa kikkailla sisälämpötilan pyynnillä ellei ole modattu lämpötila anturi
Auto siis vanhempaa mallia, ei ole akun lämmitintä eikä EV nappia
 
Omasss MY14 Phevissä totesin tällä viikolla että akun pakkasraja on -10 astetta. Tämä on siis akun lämpötila, ei ulkolämpötila. Pari viime talvea meni 100 % sähköajoilla kun kotona oli puolilämmin talli ja töissä lämmin tallipaikka. Akku ei tämän johdosta koskaan päässyt liian kylmäksi ettei autoa olisi voinut sähköllä ajaa.

Nyt kotona talli purettu ja uusi vasta rakenteilla, kesäauto siksi säilössä työpaikan tallissa, eli Mitsu seisoo päivät js yöt ulkona. Alkuviikon pakkasilla esilämmitin autoa aamulla tunnin ilman latauskaapelia, mutta Watchdogin mukaan akun kylmin moduuli jäi -11 asteeseen. Töihin lähdettiin sitten polttomoottorilla ja WD:sta näki että akun käyttö oli aivan olematonta, lähes kaikki energia tuotettiin polttomoottorin pyörittämällä generaattorilla. Polttomoottori ei pysähtynyt edes moottorijarrutuksissa tai liikennevaloissa seistessä vaikka kone ja ohjaamo olivat täysin lämmenneet.

3 km ajon jälkeen akun kylmin moduuli nousi -10 asteeseen. Pysähdyim valoihin, sammutin auton ja käynnistin sen uusiksi. Sen jälkeen loppumatka 1,5 km mentiinkin totuttuun tapaan pelkällä sähköllä.

Töistä kotiin lähtiessä iltapäivällä ohjaamo oli kylmä, kun en esilämmittänyt. Akussa taas kylmin moduuli -11 ja polttomoottori heti käyntiin ja ajo samaan tapaan vain bensalla akun käytön jäädessä minimiin. Taas noin 3 km jälkeen sain sen asteen lisää lämpötilaa akkuun, tein auton uudelleenkäynnistyksen ja kotiin mentiin sähköllä.

Paluumatkan kulutus oli näytön mukaan kotiin saapuessa 14,5 litraa sataselle, ja tämä siis sen jälkeen kun oltiin tultu viimeinen kilsa sähköllä. Yksi tekijä kulutuksessa on ajon lisäksi se että generaattorilla tuotetaan kylmällä ohjaamolla liikkeelle lähtiessä energia myös sähkövastuksille silloin kun akkua ei suostuta käyttämään.

Aika hulppeasti vie lyhyessä kaupunkinytkyttelyssä (keskinopeus oli 20 km/h) bensaa, kun on akku käyttökiellossa. Toisaalta ihan loogista, eli ei tuo lukema eroa mitenkään siitä mitä isohko bensa-auto vie tuollaisessa ajossa (kokemusta on :) )
 
Omasss MY14 Phevissä totesin tällä viikolla että akun pakkasraja on -10 astetta. Tämä on siis akun lämpötila, ei ulkolämpötila. Pari viime talvea meni 100 % sähköajoilla kun kotona oli puolilämmin talli ja töissä lämmin tallipaikka. Akku ei tämän johdosta koskaan päässyt liian kylmäksi ettei autoa olisi voinut sähköllä ajaa.

Nyt kotona talli purettu ja uusi vasta rakenteilla, kesäauto siksi säilössä työpaikan tallissa, eli Mitsu seisoo päivät js yöt ulkona. Alkuviikon pakkasilla esilämmitin autoa aamulla tunnin ilman latauskaapelia, mutta Watchdogin mukaan akun kylmin moduuli jäi -11 asteeseen. Töihin lähdettiin sitten polttomoottorilla ja WD:sta näki että akun käyttö oli aivan olematonta, lähes kaikki energia tuotettiin polttomoottorin pyörittämällä generaattorilla. Polttomoottori ei pysähtynyt edes moottorijarrutuksissa tai liikennevaloissa seistessä vaikka kone ja ohjaamo olivat täysin lämmenneet.

3 km ajon jälkeen akun kylmin moduuli nousi -10 asteeseen. Pysähdyim valoihin, sammutin auton ja käynnistin sen uusiksi. Sen jälkeen loppumatka 1,5 km mentiinkin totuttuun tapaan pelkällä sähköllä.

Töistä kotiin lähtiessä iltapäivällä ohjaamo oli kylmä, kun en esilämmittänyt. Akussa taas kylmin moduuli -11 ja polttomoottori heti käyntiin ja ajo samaan tapaan vain bensalla akun käytön jäädessä minimiin. Taas noin 3 km jälkeen sain sen asteen lisää lämpötilaa akkuun, tein auton uudelleenkäynnistyksen ja kotiin mentiin sähköllä.

Paluumatkan kulutus oli näytön mukaan kotiin saapuessa 14,5 litraa sataselle, ja tämä siis sen jälkeen kun oltiin tultu viimeinen kilsa sähköllä. Yksi tekijä kulutuksessa on ajon lisäksi se että generaattorilla tuotetaan kylmällä ohjaamolla liikkeelle lähtiessä energia myös sähkövastuksille silloin kun akkua ei suostuta käyttämään.

Aika hulppeasti vie lyhyessä kaupunkinytkyttelyssä (keskinopeus oli 20 km/h) bensaa, kun on akku käyttökiellossa. Toisaalta ihan loogista, eli ei tuo lukema eroa mitenkään siitä mitä isohko bensa-auto vie tuollaisessa ajossa (kokemusta on :) )
Jep, näinhän se on kaikissa Outin Phevi malleissa, lämpötilaraja akuston käyttöön ajamiseen on -10°C.

Oma MY16 seisoo myös yötäpäivää ulkona, mutta akuston lämpötila pysyy köyttöalueella kunhan ajastaa latauksen loppumaan ennen liikkeelle lähtöä ja esilämmittää latauksen loppuvaiheessa. Näillä keinoin sähköajo onnistuu jonnekkin -20°C keleihin saakka, kunhan ajo on päivittäistä. Tosin en enää toisena talvena jaksa palella nuukuuksissani, vaan auto saa lämmittää ICEllä mitä tahtoo. Laskeepahan kulutusta kun menee edes hetkittäin pelkällä sähköllä..

Mistä muuten tuo päätelmä että generaattorilla tuotetaan sähkö myös sähkölämmittimelle? Mielestäni HV akku on lämmittimen ja muidenkin HV laitteiden käytettävissä aina -30°C asti, alle -10°C akkulämpötilassa ainoastaan ajomoottorit rajataan ulos.
Perustan päätelmäni siihen että remote lämmitin toimii vaikka akusto -20°C lämpötilassa, samoin paikallaan ollessa ICEn ollessa sammutettuna lämmitin näyttää edelleen kuluttavan kilowatteja vaikka akusto reilusti alle -10°C tilassa..
 
Mistä muuten tuo päätelmä että generaattorilla tuotetaan sähkö myös sähkölämmittimelle? Mielestäni HV akku on lämmittimen ja muidenkin HV laitteiden käytettävissä aina -30°C asti, alle -10°C akkulämpötilassa ainoastaan ajomoottorit rajataan ulos.
Perustan päätelmäni siihen että remote lämmitin toimii vaikka akusto -20°C lämpötilassa, samoin paikallaan ollessa ICEn ollessa sammutettuna lämmitin näyttää edelleen kuluttavan kilowatteja vaikka akusto reilusti alle -10°C tilassa..
Käsittääkseni se akku on aina siellä voimalinjassa mukana eli toimii kylmällä vaan puskurina sähkölle, mutta auto pyrkii tuottamaan sähköä juuri kulutuksen mukaisesti eli ei lataa eikä kuluta. Takamoottorin sähkökin menee akun läpi.
 
Huomio perustuu siihen, että noita ajoja ajellessa seurasin Watchdogista paljonko akusta otetaan tai sinne laitetaan sähköä, ja lukema oli lähellä nollaa koko ajan. Esim liikennevaloissa seistessä MMCS näytti että sähkövastus paahtaa täysillä lämpöä mutta WD:n mukaan akusta ei otettu virtaa lähes ollenkaan.

Esilämmitys kyllä toimi ihan normaalisti, mutta koneen käydessä ei akkua auto suostunut vaivaamaan. Hieman se kuitenkin akkuakin käytti, kun kerran sen akun lämpötila nousi ajossa sen asteen.

Akku on voimalinjassa aina mukana, mutta kysymys onkin siitä että jos voimalinja ottaa vaikka 12 kW tehoa ja sähkölämmitin 3 kW tehoa ja samanaikaisesti generaattori tuottaa 15 kW tehoa, ei akkuun mene eikä sieltä tule tehoa laisinkaan, vaikka se siellä puskurina järjestelmässä mukana onkin. Virta ei myöskään kulje akun läpi millekään kuluttajalle, vaan laitteethan on rinnan kytkettyinä, ja akun ottama tai antama teho on aina järjestelmään muualla tuotettu (generaattori, regeneroiva jarrutus, lataus) teho miinus järjestelmän muualla käyttämä (sähkömoottorit, sähkövastukset, 12 voltin järjestelmää syöttävä laturi) teho.
 
Moro.
Voisko joku kertoa tyhmälle kumpaa lämmitystä remotella kannattaa käyttää, heater vai tämä tuulilasi mode?
Ja ennen kaikkea miten eroavat toisistaan??
 
Heater jakaa lämmön tasaisemmin ohjaamoon. Jos tuulilasi on paksussa jäässä, se voi jäädä sulamatta kunnolla lämmityksen aikana.

Tuulilasiasento kohdentaa puhalluksen tuulilasiin eli sulattaa sen tehokkaammin. Samalla myös peilinlämmittimet, takalasinlämmitin ja tuulilasin alareunan lämmitin pyyhkimien kohdalla menee päälle. Näin ainakin omassa MY2014:ssä.

Eli tarpeen mukaan, itse käyttänyt aiemmin enemmän tavallista lämmitystä, mutta tänä talvena olen ilman tallia ja katosta, joten tuulilasilämmitys on tullut enemmän tarpeeseen.
 
Kysyn kuinka hyvin tuulilasi sulaa 5-10asteen pakkasella?
Riippuu varmasti onko kokonaan lämmitettävä lasi vai osittain/ilman.
Omassa kokonaan lämmitetty tuulilasi ja sulaa kaikki etulasit noilla pakkasilla 20min pelkällä lämmityksellä täysin. Tuulilasi modella riittää jo 10min.
Alle -20°C pakkasilla saa jo tohottaa 30min lämmityksellä ja pelkkä lämmitys mode ei välttämättä riitä sulattamaan laseja täysin. Tuulilasimodella jälleen kaikki ikkunat saa lähtökuntoon rappaamatta.

Jostain syystä tuo tuulilasimoodi lämmittää auton sisätilat selkeästi paremmin kuin pelkkä lämmitys, ainakin edestä. Ilmeisesti ei jaa lämpöä lainkaan taakse/jalkatilaan tuossa lämmitysmoodissa.
 
Riippuu varmasti onko kokonaan lämmitettävä lasi vai osittain/ilman.
Omassa kokonaan lämmitetty tuulilasi ja sulaa kaikki etulasit noilla pakkasilla 20min pelkällä lämmityksellä täysin. Tuulilasi modella riittää jo 10min.
Alle -20°C pakkasilla saa jo tohottaa 30min lämmityksellä ja pelkkä lämmitys mode ei välttämättä riitä sulattamaan laseja täysin. Tuulilasimodella jälleen kaikki ikkunat saa lähtökuntoon rappaamatta.

Jostain syystä tuo tuulilasimoodi lämmittää auton sisätilat selkeästi paremmin kuin pelkkä lämmitys, ainakin edestä. Ilmeisesti ei jaa lämpöä lainkaan taakse/jalkatilaan tuossa lämmitysmoodissa.
Ok kiitti vastauksesta. Mulla sulaa tuulilasi vähäsen pikkupakkasilla mut esim sisätilat ei lämpene ollenkaan.
 
Moikka kaikille, täällä Outlander vm. 2015 tuore omistaja. Auto on ollut minulla reilu puoli vuotta ja olen siihen ollut tyytyväinen, mutta haluaisin kuulla mielipiteenne pakkasilla esille tulleesta auton uudesta käyttäytymisestä ajossa.

Elikkäs olen tähän mennessä tottunut siihen, että jos normal mode tai charge mode on ajossa päällä, auton polttomoottori kytkeytyy vetämään etupyöriä maantienopeuksissa, kun nopeus on yli 65-70 km/h. Tähän olen ollut oikein tyytyväinen, koska maantieajossa ajoakku tyhjenisi nopeasti loppuun eikä sillä siten pääsisi perille ja toisaalta bensakone toimii noissa nopeuksissa suhteellisen taloudellisesti, oman kokemuksen mukaan kuluttaa 7-7,5 litraa sadalla kilometrillä (tämä on kulutus silloin, jos autoa ei ollenkaan lataa ulkoisesta virtalähteestä).

En ole täysin varma milloin seuraava muutos auton käyttäytymisessä tapahtui, mutta mielestäni joulukuussa alkaneet pakkaset tai äskettäinen huolto aiheuttivat sen, että auton bensakone ei enää kytkeydy vetämään etupyöriä, vaan toimii ainoastaan ajoakkua lataavan generaattorin pyörittäjänä. Näin siitä riippumatta, ajetaanko autolla 40 km/h vai 80 km/h! Lisäksi bensakone on koko ajan käynnissä, vaikka ajoakku olisi täynnä ja charge tai save tila ei olisi päällä. Toki, autolla pystyy edelleen ajamaan, mutta nyt se kuluttaa jotain 10 litraa sadalla kilometrillä!

Haluaisin tietää, onko autoon tullut vika vai onko tämä normaalia toimintaa ja johtuuko se nimenomaan pakkasista? Ja jos tämä on normaalia toimintaa, voiko auton jotenkin pakottaa siihen, että bensakone kytkeytyisi vetämään etupyöriä maantienopeuksissa?
 
Moikka kaikille, täällä Outlander vm. 2015 tuore omistaja. Auto on ollut minulla reilu puoli vuotta ja olen siihen ollut tyytyväinen, mutta haluaisin kuulla mielipiteenne pakkasilla esille tulleesta auton uudesta käyttäytymisestä ajossa.

Elikkäs olen tähän mennessä tottunut siihen, että jos normal mode tai charge mode on ajossa päällä, auton polttomoottori kytkeytyy vetämään etupyöriä maantienopeuksissa, kun nopeus on yli 65-70 km/h. Tähän olen ollut oikein tyytyväinen, koska maantieajossa ajoakku tyhjenisi nopeasti loppuun eikä sillä siten pääsisi perille ja toisaalta bensakone toimii noissa nopeuksissa suhteellisen taloudellisesti, oman kokemuksen mukaan kuluttaa 7-7,5 litraa sadalla kilometrillä (tämä on kulutus silloin, jos autoa ei ollenkaan lataa ulkoisesta virtalähteestä).

En ole täysin varma milloin seuraava muutos auton käyttäytymisessä tapahtui, mutta mielestäni joulukuussa alkaneet pakkaset tai äskettäinen huolto aiheuttivat sen, että auton bensakone ei enää kytkeydy vetämään etupyöriä, vaan toimii ainoastaan ajoakkua lataavan generaattorin pyörittäjänä. Näin siitä riippumatta, ajetaanko autolla 40 km/h vai 80 km/h! Lisäksi bensakone on koko ajan käynnissä, vaikka ajoakku olisi täynnä ja charge tai save tila ei olisi päällä. Toki, autolla pystyy edelleen ajamaan, mutta nyt se kuluttaa jotain 10 litraa sadalla kilometrillä!

Haluaisin tietää, onko autoon tullut vika vai onko tämä normaalia toimintaa ja johtuuko se nimenomaan pakkasista? Ja jos tämä on normaalia toimintaa, voiko auton jotenkin pakottaa siihen, että bensakone kytkeytyisi vetämään etupyöriä maantienopeuksissa?
Minulla on v20 malli ja toimii kovalla pakkasella jonkin aikaa tuolla kuvatulla tavoin. Kun akut ym lämpenee alkaa toimia kuten kesällä el polttomoottori kytkeytyy yli 65 nopeudessa. Tuo lämmittelyvaihe esim 15 pakkasella on jopa 10 minuutin ajo, riippumatta nopeudesta. Joten lienee tarkoituskin toimia noin.
 
Ok, kiitos tiedosta, LMJ! Tosiaan autolla ajettiin eilen noin tunnin matka -15 asteen pakkasessa eikä siinä vielä silloin kytkeytynyt polttomoottori vetämään pyöriä, mutta vastauksestasi päätellen auto käyttäytyy niin kuin on tarkoitettukin.
 
Tosin kyllä toi tunnin ajo on aika pitkä verrattuna sun autoon...
Onko sinulla akkulämmitys autossasi? Minulla on ja kytken aina piuhaan vartiksi ennen lähtöä jolloin akku on jo lähtiessä 8-3 asteinen vaikka pakkasta olisi 15. akkulämmitys toimii vain latautuessa joko piuhassa tai moottorin tai jarrutuksen kautta. Ei minulla ole tällöin koskaan yli 15 minuutin ajoa mennyt ilman moottorin kytkeytymistä. Oletko ajaessa kokeillut pari kertaa yli 70 nopeudessa laskea hetki ”vapaalla” ja sitten kaasuttaa, näin voi saada moottorivedon alkamaan aiemmin.
 
2015 mallisessa tuskin akun lämmitintä.
Jos lähtö esim aamulla ja tietää ajan, voi akkua lämmittää hieman käyttämällä akun edellispäivänä tyhjäksi ja ajastamalla latauksen aamuun, sekään ei onnistu jos akku niin kylmä että lataus ei käynnisty. Oma kokemus on että tämä kaikki säätäminen ei oikein kannata vaan odottaa vaan lämpimämpiä kelejä. Merkin vaihto toki yksi vaihtoehto kunhan ottaa selvää ettei samat ongelmat ole taas edessä.
 
Itsellä MY16. Watchdogilla katseltuna tuo toiminta tuntuu normalisoituvan, kun kylminkin akun moduuli on lämpimämpi kuin -10 astetta. Lähtiessä tuo arvo oli -16 ja tasan puolessa välissä matkaa (1,5h ja 125km/250km), jossa kahvipaussi, tuo lämpö oli kitkuteltu -9 asteeseen. Sen jälkeen pääsi normityyliin ajelemaan, eli moottori vetää suoraan eturenkaita, ja ajoakkua käytetään/ladataan melko normaalisti.

Viiden kilometrin matkalla tuon "virtabootin" jälkeen kylmin moduuli oli lämmennyt jo parilla asteella, eli aika surkeaa on tuo akun lämpeneminen ennen kuin sitä ruvetaan oikeasti käyttämään tuon lämpötilarajan ylittymisen jälkeen. Loppuu tosiaan bensa aika nopeasti tankista, jos ei ole ajoakku käytettävissä...
 
Moikka kaikille, täällä Outlander vm. 2015 tuore omistaja. Auto on ollut minulla reilu puoli vuotta ja olen siihen ollut tyytyväinen, mutta haluaisin kuulla mielipiteenne pakkasilla esille tulleesta auton uudesta käyttäytymisestä ajossa.

Elikkäs olen tähän mennessä tottunut siihen, että jos normal mode tai charge mode on ajossa päällä, auton polttomoottori kytkeytyy vetämään etupyöriä maantienopeuksissa, kun nopeus on yli 65-70 km/h. Tähän olen ollut oikein tyytyväinen, koska maantieajossa ajoakku tyhjenisi nopeasti loppuun eikä sillä siten pääsisi perille ja toisaalta bensakone toimii noissa nopeuksissa suhteellisen taloudellisesti, oman kokemuksen mukaan kuluttaa 7-7,5 litraa sadalla kilometrillä (tämä on kulutus silloin, jos autoa ei ollenkaan lataa ulkoisesta virtalähteestä).

En ole täysin varma milloin seuraava muutos auton käyttäytymisessä tapahtui, mutta mielestäni joulukuussa alkaneet pakkaset tai äskettäinen huolto aiheuttivat sen, että auton bensakone ei enää kytkeydy vetämään etupyöriä, vaan toimii ainoastaan ajoakkua lataavan generaattorin pyörittäjänä. Näin siitä riippumatta, ajetaanko autolla 40 km/h vai 80 km/h! Lisäksi bensakone on koko ajan käynnissä, vaikka ajoakku olisi täynnä ja charge tai save tila ei olisi päällä. Toki, autolla pystyy edelleen ajamaan, mutta nyt se kuluttaa jotain 10 litraa sadalla kilometrillä!

Haluaisin tietää, onko autoon tullut vika vai onko tämä normaalia toimintaa ja johtuuko se nimenomaan pakkasista? Ja jos tämä on normaalia toimintaa, voiko auton jotenkin pakottaa siihen, että bensakone kytkeytyisi vetämään etupyöriä maantienopeuksissa?
Äkkiseltään vaikuttaa että toimii normaalisti, tai ainakin kuten suunniteltu.

Polttomoottorin suoravedon puuttumiseen on muutamia syitä:
- Akussa on latausta ja akun lämpötila ok sähköajoon -> auto käyttää normal modessa ensin akun tyhjäksi. Charge tai save toiminnolla voi "pakottaa" polttiksen päälle.
- Akku on alle -10°C jolloin sähkömoottorit eivät saa virtaa akusta vaan kaikki sähkö niille tuotetaan generaattorilla. -> ajotilanteesta/olosuhteista riippuen generaattorilta pyydetty virrantuotto voi olla normaalia suurempi, eikä polttomoottorin kierrosnopeus sovi suoravedon kytkentään.

Moottorin kuuluukin käydä aina charge tai save toiminnolla (tietyin poikkeuksin). Ainoastaan normal modessa sammuttaa polttiksen kun sitä ei tarvita. MY15 autossa polttis käy käytännössä lähes aina pakkasilla tuottamassa lämpöä kabiiniin, ellet kikkaile sisälämpöjen kanssa. Lisätietoa löytyy omista ketjuistaan foorumilta
 
Kiitokset kaikille hyvistä vastauksista!

Autoni on Hollannin tuontiauto, joten siinä tuskin on ajoakun lämmitintä... Mutta vastauksenne herättivät pari lisäkysymystä:

-Ajoakku ilmeisesti siis kytkeytyy pois käytöstä yli 10 asteen pakkasilla, ja auto kulkee pelkästään generaattorin tuottaman virran voimin. Mutta tätä vastaan minulla on pari havaintoa, jotka eivät oikein sovi tuohon kuvaan: nimittäin minulla ei ole ollut ongelmia ladata ajoakkua täyteen type-2 virtapisteestä ulkoilmassa yli kymmenen asteen pakkasessa (lämpötila on kylläkin vähän epävarma, sillä auto on ollut latauksessa vähintään yön yli, ja pitkähköön ajankohtaan saattaa mahtua myös 'lämpimiä' tunteja). Toisekseen pystyn varmuudella ajamaan autoa yli kymmenen asteen pakkasella pelkän ajoakun voimin niin, että bensakone ei käy. Tällöin ilmastointi (ja lämmitys) on kytkettävä pois päältä kojelaudan off-napista ja EV-napin oltava kytkettynä. Kylmää kyytiä, ja hengitysilma huurtaa nopeasti lasit huuruun, mutta pystyn ajamaan työmatkat näin viidentoista asteen pakkasessa pelkän ajoakun voimin. Oletteko varmoja, ettei ajoakkua voi ladata tai purkaa, jos sen lämpötila on alle 10 pakkasastetta?

-Mikä tuo ketjussa mainittu remote heater on? Onko se Outlanderin vakiovaruste, ainoastaan joissakin varustetasoissa vai kokonaan erillinen lisälaite kuten vaikka Webasto? Jos se on remote, miten se kytketään päälle, kännykälläkö?

-Miten ajoakun latauksen voi ajastaa alkamaan jonain kellonaikana? Ajastaminen on ilmeisesti mahdollista vain, jos autossa on alkuperäinen Mitsubishin autoradio (itselläni on Pioneerin mankka...), ja sen kosketusnäytöstä avautuu sopiva valikko? Onko tämä ominaisuus jota ei kaikissa malleissa ole?

-Olen ajatellut hankkia autoon Webaston lämmittämään moottoria ja kabiinia pakkasilla, jotta voisin ajaa työmatkat myös talvisin pelkällä sähköllä. Mutta rajoittuuko sähköajo joka tapauksessa siihen, että ajoakun kaikkien kennojen lämpötilan on oltava korkeampi kuin -10 astetta pakkasta? Entä pystyykö Webastoa käyttämään myös ajon aikana niin, että kabiiniin puhaltaa lämmintä ilmaa JA samanaikaisesti ilmastointi on kytketty pois päältä kojelaudan off-napista?
 
Akkua pystyy lataamaan vaikka se olisi kylmempi kuin -10 astetta. Samoin tällöin voi myös autoa esilämmittää akkusähköllä. Ajossa auto ei anna kuitenkaan käyttää akkusähköä kuin aivan marginaalisesti, jos akku on kylmempi kuin -10 astetta.

Koska akkua käytetään aivan margunaalisesti ajossa, akku myös lämpenee ajossa aika hitaasti, jos liikkeelle on lähdetty akulla joka on kylmempi kuin -10 astetta. Paras tapa on siis koittaa lämmittää akku vähintään -10 asteeseen ennen lähtöä, ja tämä tapahtuu lataamalla akkua tai esilämmittämällä autoa, taikka akkulämmittimellä jos autossa sellainen on. MY2015 ei akkulämmitintä olkut vielä saatavilla.

Jos lataat akkua kylmässä, akku lämpenee. Samoin kun käytät akusta sähköä vaikka siihen esilämmittämiseen. -15 asteen pakkasessa seissyttä autoa voi hyvin päästä ajamaan sähköllä sen jälkeen jos auto on ollut latautumassa tai esilämmitys päällä (tai molemmat) enne lähtöä.

Remote heater tarkoittaa siis sisätilojen sähkölämmitintä (yllä mainittu esilämmitys), jonka saa päälle mobiilisovelluksella tai ajastettua ajotietokoneella tai mobiilisovelluksella.
 
Kiitokset kaikille hyvistä vastauksista!

Autoni on Hollannin tuontiauto, joten siinä tuskin on ajoakun lämmitintä... Mutta vastauksenne herättivät pari lisäkysymystä:

-Ajoakku ilmeisesti siis kytkeytyy pois käytöstä yli 10 asteen pakkasilla, ja auto kulkee pelkästään generaattorin tuottaman virran voimin. Mutta tätä vastaan minulla on pari havaintoa, jotka eivät oikein sovi tuohon kuvaan: nimittäin minulla ei ole ollut ongelmia ladata ajoakkua täyteen type-2 virtapisteestä ulkoilmassa yli kymmenen asteen pakkasessa (lämpötila on kylläkin vähän epävarma, sillä auto on ollut latauksessa vähintään yön yli, ja pitkähköön ajankohtaan saattaa mahtua myös 'lämpimiä' tunteja). Toisekseen pystyn varmuudella ajamaan autoa yli kymmenen asteen pakkasella pelkän ajoakun voimin niin, että bensakone ei käy. Tällöin ilmastointi (ja lämmitys) on kytkettävä pois päältä kojelaudan off-napista ja EV-napin oltava kytkettynä. Kylmää kyytiä, ja hengitysilma huurtaa nopeasti lasit huuruun, mutta pystyn ajamaan työmatkat näin viidentoista asteen pakkasessa pelkän ajoakun voimin. Oletteko varmoja, ettei ajoakkua voi ladata tai purkaa, jos sen lämpötila on alle 10 pakkasastetta?

-Mikä tuo ketjussa mainittu remote heater on? Onko se Outlanderin vakiovaruste, ainoastaan joissakin varustetasoissa vai kokonaan erillinen lisälaite kuten vaikka Webasto? Jos se on remote, miten se kytketään päälle, kännykälläkö?

-Miten ajoakun latauksen voi ajastaa alkamaan jonain kellonaikana? Ajastaminen on ilmeisesti mahdollista vain, jos autossa on alkuperäinen Mitsubishin autoradio (itselläni on Pioneerin mankka...), ja sen kosketusnäytöstä avautuu sopiva valikko? Onko tämä ominaisuus jota ei kaikissa malleissa ole?

-Olen ajatellut hankkia autoon Webaston lämmittämään moottoria ja kabiinia pakkasilla, jotta voisin ajaa työmatkat myös talvisin pelkällä sähköllä. Mutta rajoittuuko sähköajo joka tapauksessa siihen, että ajoakun kaikkien kennojen lämpötilan on oltava korkeampi kuin -10 astetta pakkasta? Entä pystyykö Webastoa käyttämään myös ajon aikana niin, että kabiiniin puhaltaa lämmintä ilmaa JA samanaikaisesti ilmastointi on kytketty pois päältä kojelaudan off-napista?
Lithiumakku antaa virtaa aina 30-40 asteen pakkaseen asti, joten ladatulla akulla pitäisi voida ajaa. Sensijaan lataamisen ei pitäisi onnistua kuin pienellä pakkasella. Teoriassa ladata ei pitäisi ollenkaan pakkasella mutta nykykemialla se onnistuu muutaman asteen pakkasella, Akun antama ampeerimäärä laskee kuitentenkin kylmällä akulla niin ettei riittäne lämmitykseen josta syystä polttomoottori käy. Minulla esim watchdog näyttää akun ottaman latauksen ( piuha tai jarrutus) jäävän n 5Kw:iin jos akut -7-8 astetta, eli esim pikalatsus ei onnistu ( n 20 kw). Akun antama virta ko lämmöllä on n 30-50% pienempi kuin lämpimällä akulla ( watchdogin mukaan).
 
Sellainen huomio vielä että akkupaketissahan on sen verran massaa, että se jäähtyy todella hitaasti. Siis ajon jälkeen 15 asteen pakkasessakin akun lämpötila voi olla +15. Siihen kun auto jää seisomaan, niin ihan muutamassa tunnissa akun lämpötila ei laske alle -10 asteen. Sähköajo siis onnistuu edelleen ihan hyvin vaikka ulkona olisi se -15 astetta pakkasta.

Ei siis voi sanoa että PHEVillä ei voi ajaa sähköllä alle sen ja sen ulkolämpötilan, koska nimen omaan akun lämpötila on se määräävä tekijä, ja se riippuu monesta muustakin asiasta kuin ulkolämpötilasta.
 
Kiitokset kaikille hyvistä vastauksista!

Autoni on Hollannin tuontiauto, joten siinä tuskin on ajoakun lämmitintä... Mutta vastauksenne herättivät pari lisäkysymystä:

-Ajoakku ilmeisesti siis kytkeytyy pois käytöstä yli 10 asteen pakkasilla, ja auto kulkee pelkästään generaattorin tuottaman virran voimin. Mutta tätä vastaan minulla on pari havaintoa, jotka eivät oikein sovi tuohon kuvaan: nimittäin minulla ei ole ollut ongelmia ladata ajoakkua täyteen type-2 virtapisteestä ulkoilmassa yli kymmenen asteen pakkasessa (lämpötila on kylläkin vähän epävarma, sillä auto on ollut latauksessa vähintään yön yli, ja pitkähköön ajankohtaan saattaa mahtua myös 'lämpimiä' tunteja). Toisekseen pystyn varmuudella ajamaan autoa yli kymmenen asteen pakkasella pelkän ajoakun voimin niin, että bensakone ei käy. Tällöin ilmastointi (ja lämmitys) on kytkettävä pois päältä kojelaudan off-napista ja EV-napin oltava kytkettynä. Kylmää kyytiä, ja hengitysilma huurtaa nopeasti lasit huuruun, mutta pystyn ajamaan työmatkat näin viidentoista asteen pakkasessa pelkän ajoakun voimin. Oletteko varmoja, ettei ajoakkua voi ladata tai purkaa, jos sen lämpötila on alle 10 pakkasastetta?

-Mikä tuo ketjussa mainittu remote heater on? Onko se Outlanderin vakiovaruste, ainoastaan joissakin varustetasoissa vai kokonaan erillinen lisälaite kuten vaikka Webasto? Jos se on remote, miten se kytketään päälle, kännykälläkö?

-Miten ajoakun latauksen voi ajastaa alkamaan jonain kellonaikana? Ajastaminen on ilmeisesti mahdollista vain, jos autossa on alkuperäinen Mitsubishin autoradio (itselläni on Pioneerin mankka...), ja sen kosketusnäytöstä avautuu sopiva valikko? Onko tämä ominaisuus jota ei kaikissa malleissa ole?

-Olen ajatellut hankkia autoon Webaston lämmittämään moottoria ja kabiinia pakkasilla, jotta voisin ajaa työmatkat myös talvisin pelkällä sähköllä. Mutta rajoittuuko sähköajo joka tapauksessa siihen, että ajoakun kaikkien kennojen lämpötilan on oltava korkeampi kuin -10 astetta pakkasta? Entä pystyykö Webastoa käyttämään myös ajon aikana niin, että kabiiniin puhaltaa lämmintä ilmaa JA samanaikaisesti ilmastointi on kytketty pois päältä kojelaudan off-napista?
Tuontiauto tai ei (suurin osahan näistä on uitettuja) niin akunlämmitintä ei ole, tuli vasta MY19 alkaen. Nyt vaan itsellä särähtää vaan korvaan, että minkämallin auto sulla taas olikaan? EV-nappi kun on vasta MY17 malleista alkaen...

Kuten sanottu akun lämpötila ratkaisee. Jos yksikin akuston lämpötila-antureista näyttää alle -10°C ei auto liiku metriäkään ilman polttomoottoria. Johtuu täysin akuston suojaamiseksi tehdystä softasta, eikä liity mitenkään akuston fyysiseen kykyyn/kyvyttömyyteen luovuttaa tai vastaanottaa virtaa ajokäyttöön. Tavallinen hidaslataaminen onnistuu normaalisti missä tahansa lämpötilassa, ainoastaan DC-lataus(pika tai auton) rajoitettu jos akusto kylmä.

Rmeote heater on se sähköinen esilämmitin/lisälämmitin. Sen käyttö onnistuu mobiiliäpillä tai alkuperäisen mankan kautta. Samoin latauksen ajastukset äpillä tai mankan kautta, jos autossa ylipäätään on wifi.
Jos alkuperäistä mankkaa ei ole, eikä autossa remotea/wifiä, niin on tekemätön paikka...

Sähköajo rajoittuu joka tapauksessa akuston pakkasrajaan vaikka millä lämmittäisit nesteitä. Omasta mielestä täysi turhake asentaa webastoa noilla vaatimuksilla. Esilämmitykseen hyvä, jos remotea ei ole tai haluaa lämmittää polttomoottorin kunnolla ennen talviajoja.
 
Miixxa, en itse asiassa tiedä mikä on EV-nappi... Autoni kojelaudassa on vihreätekstinen Eco-nappi, jota painamalla ajotila vaihtuu valkoisesta Normal tilasta vihreään Eco-drive tilaan mittariston tila-alueella. Luulen EV-napin olevan alla olevassa kuvassa oleva Eco-nappi, jota ei edes tahdo näkyä kuvan laadusta johtuen:

Kojelauta.jpg


Ja tässä vielä kuva keskikonsolista:

Keskikonsoli.jpg


No, onneksi tässä autossa on wifi, tai ainakin Delta toimitti wifitunnuksen... Täytyy tutustua tuohon remote heateriin tarkemmin.
 
Miixxa, en itse asiassa tiedä mikä on EV-nappi... Autoni kojelaudassa on vihreätekstinen Eco-nappi, jota painamalla ajotila vaihtuu valkoisesta Normal tilasta vihreään Eco-drive tilaan mittariston tila-alueella. Luulen EV-napin olevan alla olevassa kuvassa oleva Eco-nappi, jota ei edes tahdo näkyä kuvan laadusta johtuen:

Näytä liitetiedosto 23272

Ja tässä vielä kuva keskikonsolista:

Näytä liitetiedosto 23273

No, onneksi tässä autossa on wifi, tai ainakin Delta toimitti wifitunnuksen... Täytyy tutustua tuohon remote heateriin tarkemmin.
Jep, ei ole EV-nappia joka siis vain uudemmissa ja joilla "pakotetaan" auto sähköajotilaan (tietyin rajoituksin).

Eco-nappi muuttaa vain ilmastoinnin asetuksia ja kaasupolkimen vastetta -> menee paremmin pelkällä sähköllä kuin ilman. Aiheesta löytyy sivutolkulla lisää foorumilta ja fb:stä.
 
Vielä yksi kysymys joka on jo kyllä off-topic tässä langassa: eikö Webastolla pysty yleensä lämmittämään myös auton kabiinia ja vieläpä ajon aikana?
 
Vielä yksi kysymys joka on jo kyllä off-topic tässä langassa: eikö Webastolla pysty yleensä lämmittämään myös auton kabiinia ja vieläpä ajon aikana?
Pystyy ainakin teoriassa, monissa dieselautoissahan webasto pyörii automaattisesti aina kovilla pakkasilla, muuten ei lämpö riitä.

Mitsussa ei sinänsä hyötyä, koska miksi lämmittäisit polttomoottoria jos pyrit ajamaan pelkällä sähköllä? Myös muutama muu miinusseikka joita en jaksa tässä lähtä avaamaan tarkemmin, mutta sähköllä ajelu + webastolla sisätilojen lämmittäminen ja bensan polttaminen kuulostaa minun korvaan ihan järjettömältä touhulta. Sama polttaa sitä bensaa sillä Mitsun orkkis aggregaatilla joka löytyy jo pellin alta, lämpeääkin nopeammin kuin Webastolla...
 
Mitsussa ei sinänsä hyötyä, koska miksi lämmittäisit polttomoottoria jos pyrit ajamaan pelkällä sähköllä?

No kun en halua kylmää kyytiä.. Eli haluaisin ajaa työmatkat pelkällä sähköllä, mutta lämpimässä autossa. Jos Outlanderin bensakone kuluttaa talvella sellaiset 8 - 10+ litraa sadalla kilometrillä, niin ajattelin Webaston lämmittävän auton matkustamon murto-osalla tuosta bensamäärästä. Ja kun 22 kilometriä sähköllä maksaa mulle 1 euron Virran 0,2 euron kilowattituntihinnalla, niin bensakoneella ajamalla sama matka maksaa 3 euroa! Jos Webasto polttaisi bensaa työmatkan aikana enintään 50 sentin edestä, tulisi 22 kilometrin matkalla säästöä 1,5 euroa! Tosin Webasto on niin kallis, ettei se tuolla hintaerolla varmaan koskaan kuoleta itseään...

Täytyy tutustua siihen Remote Heateriin, jos autossani on sellainen ja se lämmittää auton lämpöisäksi ennen lähtöä, niin silloin varmaan saa lämpimät työmatkat sähköllä ilman Webastovirityksiä.
 
No kun en halua kylmää kyytiä.. Eli haluaisin ajaa työmatkat pelkällä sähköllä, mutta lämpimässä autossa.

Itse ratkaisin tuon hankkimalla täyssähköauton, lämpimin auto mitä ikinä mulla ollut. -20 pakkasta, appi ilmoittaa vartin päästä että auton sisälämpötila 21 astetta, penkinlämmitin kanssa lämpösenä. No, joo tämä nyt tämmöinen kanta asiaan. Phev on mulla vielä mutta en aja sillä toistaiseksi.

Webastoon sähköautossa senverran että Renault kangoo z.e suomi malleissa on bensa webasto ja sille oma pikku tankki, akku on 33kw joten talvella kun lämmitys hoidetaan tuollai range ei tipu kovin paljon.
 
On olemassa myös polttoainetoimisia ilmalämmittimiä, joilla saa lämmitettyä auton sisätiloja ilman että lämmitetään polttomoottoria. Sellainen oli muinoin kuplavolkkareissa yleinen varuste, mullakin on harrastekuplassa sellainen :)

Volvon plugareissa (ainakin joissain malleissa) käsittääkseni hoidetaan lämmitys webastolla, niissä ei siis liene sähkölämmitintä ollenkaan. Polttoainetoiminen lämmitin vie tosiaan vain murto-osan siitä bensamäärästä mitä bensamoottori lämmityskäytössä vie.

Silleen siis ihan fiksuja ajatuksia ja polttoaineen käyttäminen lämmittämiseen on silleen ihan perusteltua että noissa lämmityslaitteissa hyötysuhde on kuitenkin erittäin korkea toisin kuin polttomoottoreissa. Toisin sanoen jos ajomatkat Mitsulla mahtuu sähkörangen sisään, niin Mitsun taloudellisuus olisi ihan eri tasolla jos lämmittäminen hoidettaisiin Webastolla sen sijaan että japanin insinöörit ovat päättäneet lyödä polttomoottorin käyntiin aina kun lämpöä tarvitaan vähänkään lehmän hönkäystä enemmän. Joku 5kw webasto vie polttoainetta luokkaa puoli litraa tunnissa, Mitsuhan vie tuon verran pelkästään polttomoottorin lämmityskäyttöön eli ennen kuin lämmitin alkaa edes ottaa lämpöä moottorin jäähdytysnesteestä.

Itse olen toistaiseksi ratkaissut tuon ongelman pehvanlämmitinmodauksella, eli olen korvannut ulkolämpötila-anturin vastuksella, joka huijaa auton luulemaan ulkona olevan aina +10 astetta. Tällöin voi ottaa Mitsun sähkölämmittimestä kaiken irti ilman että polttomoottori väkisin käynnistyy. Sellaiset parikymmentä kilsaa ajaa akullisella helposti lämpimällä autolla kovemmallakin pakkasella.

Iso apu on myös vähintään puolilämpimästä tallista, jolloin tuota akun lämpötilaa ei tarvitse miettiä, kun se on aina riittävän lämmin. Itselläni toki tällä hetkellä uusi talli rakenteilla joten tämän talven joudun kärsimään välillä kylmän akun ongelmista.

Itsellenikin ongelman lopullinen ratkaisu tulee olemaan täyssähköauto, mutta hoidetaan nyt tuo talliprojekti ensin kuntoon ja katsotaan sitten koska rahat taas riittäisi auton vaihtoon :cool:
 
moro nyt meni phev vaihtoon uudempaan 19malliin mites tämä nyt sitte pakotetaan ev ajoon heti kylmiltään eli voiko tän napittaa jotenkin heti niin ettei polttis lähtis käyntiin pikkupakkasilla.
 
moro nyt meni phev vaihtoon uudempaan 19malliin mites tämä nyt sitte pakotetaan ev ajoon heti kylmiltään eli voiko tän napittaa jotenkin heti niin ettei polttis lähtis käyntiin pikkupakkasilla.
EV-napista, jonka paikka vaihtunut siihen kepin viereen...?
 
juu juu mut missä vaiheessa tuota voi napittaa kun sehän lähtee melko heti käyntiin kun painaa starttia
 
juu juu mut missä vaiheessa tuota voi napittaa kun sehän lähtee melko heti käyntiin kun painaa starttia
Tärkeintä on,että käynnistäessä puhallin ei ole päällä. Kun muistaa sammuttaa puhaltimen kun lopettaa ajon niin polttis ei käynnisty kun seuraavan kerran käynnistää. Puhaltimen voi käynnistää kun on saanut Ev:n päälle Ja mieluiten myös Eco- nappi päälle.Minulla toimii näin 15 asteen pakkaseen asti, sitä kylmemmällä polttis käynnistyy väkisin puhaltimen päällepanon yhteydessä.
 
juu juu mut missä vaiheessa tuota voi napittaa kun sehän lähtee melko heti käyntiin kun painaa starttia
Ei se käyntiin lähde jos et paina jarrua. Eli ilman jarrua voit laittaa ensin virrat ja laittaa vaikka ton lämppärin pois.
 
Itsellä on toiminut talvikelilläkin niin, että ensin ilman jarrupolkimen painamista virrat käyntiin 2 x starttinappia painamalla. Sitten EV napista EV tila päälle ja tämän jälkeen auton käynnistys normaalisti. Ja tämä siis toiminut niin että AC ja/tai lämppäri on ollut automaattiasetuksella 22 asteessa. Halutessaan voi vielä napsauttaa Eco tilan ennen varsinaista käynnistystä, mutta se kai vaikuttaa lähinnä kaasupolkimen vasteeseen ja lämmityslaitteen tehokkuuteen eli ei pakollista? Toki auto on ollut kovemmilla pakkasilla Remotella esilämmityksessä 10 tai 20min. Näin on onnistunut lyhyet alle 20km ajot pelkällä sähköllä oikein hyvin.
 
ok kiitokset vastauksista aikamoista kikkailua se siis vaatii.mullakin tosiaan ruotsin uitto tämä ei tietoo onko akun lämmitys mistä sen voi helpoiten todeta.
 
ok kiitokset vastauksista aikamoista kikkailua se siis vaatii.mullakin tosiaan ruotsin uitto tämä ei tietoo onko akun lämmitys mistä sen voi helpoiten todeta.
Joo pientä kikkailua, mutta aika nopeasti tulee rutiini tuohon 2x startin painallukseen ja EV päälle ennen lähtöä :) Huoltoliikkeessä osaavat sanoa jostain laitteiden softanumeroista. Tai kylmillä keleillä(-15 tms) alkoi valittaa "EV mode not available battery too cold" kun akuston lämpötila oli alle -10 astetta. Minulla meni vaihtoon eka syksyllä ostettu ruotsin tuonti kun akustonlämmitin puuttuikin vaikka piti kuulemma olla, selvisi huollossa noista softanumeroista. Myös Remote sovellus näyttää kovalla pakkasella ilmoituksen että akuston lämmitysjärjestelmä on käytössä. Tähän tyyliin, ruudun keskellä oranssi kolmio silloin kun toiminto päällä ja lisätiedot näyttää tältä (ensimmäisessä autossa en koskaan nähnyt tätä):
1648717923531.png
 
Toimii myös silloin, että jarrupohjassa painaa auton käyntiin ja välittömästi, eli ennen kuin auto käynnistyy painaa EV nappia. Pitkä se aika siinä välissä ei ole mutta hyvin kerkiää kun ajatus on mukana. Lämmitys laite saa olla millä asennolla tahansa, kunhan se tuulilasin voima pöhötys on pois päältä. Tämä talvi menty tällä tavalla, viime talven painoin ensin virrat päälle ja sitten EV ja sit auto käyntiin. My19 ruotsin tuonti.
 
Toimii myös silloin, että jarrupohjassa painaa auton käyntiin ja välittömästi, eli ennen kuin auto käynnistyy painaa EV nappia. Pitkä se aika siinä välissä ei ole mutta hyvin kerkiää kun ajatus on mukana. Lämmitys laite saa olla millä asennolla tahansa, kunhan se tuulilasin voima pöhötys on pois päältä. Tämä talvi menty tällä tavalla, viime talven painoin ensin virrat päälle ja sitten EV ja sit auto käyntiin. My19 ruotsin tuonti.t

Toimii myös silloin, että jarrupohjassa painaa auton käyntiin ja välittömästi, eli ennen kuin auto käynnistyy painaa EV nappia. Pitkä se aika siinä välissä ei ole mutta hyvin kerkiää kun ajatus on mukana. Lämmitys laite saa olla millä asennolla tahansa, kunhan se tuulilasin voima pöhötys on pois päältä. Tämä talvi menty tällä tavalla, viime talven painoin ensin virrat päälle ja sitten EV ja sit auto käyntiin. My19 ruotsin tuonti.
Tämä tuli äsken testattuu hyvinkin kerkiää napittaa tuon evn päälle kiitos vinkistä.
 
Tuolla aiemmin ketjussa oli puhetta että on jokin lämpötilaraja, jolloin vasta alkaa enemmälti akkua ajossa ladata, eikä siihen asti mene ollenkaan edes rinnakkaishybriditilaan, eikä sarjaan normaalisti toimi. Onko kukaan pannut merkille, mikä on se akun lämpötilaraja, jonka myötä toiminta normalisoituu?

Mulla on my2014 PHEV. Viikonloppuna tuli WD:ia ajossa tuijotellessa semmoinen vaikutelma että voisi olla kylmin kenno niinkin paljon kuin +5 ennen kuin toimii normaalisti. Pakkasta oli joku -9 tai jotain... Tuntuuko uskottavalta?

Tässä jo alkutalvesta ollut toisinaan pakkaskausilla monta päivää peräkkäin siinä tilassa, että ajetaan suht suoraan generaattorilta. Se näkyy tietysti kulutuksessa myös, se on litran pari normaalista yli, pitemmälläkin matkalla. Mutta kun en lämpimään autoa saa siellä enkä täällä, niin tähän on tyytyminen. Kevättä odotellessa...
 
Viimeksi muokattu
Itse itselleni vastaten: näyttää nyt olleen toistuvasti +3 astetta se raja, jonka jälkeen sallii kaiken normaalin toiminnan. Tämä nyt ainakin minun kotterossa, eihän sen sama tarvitse kaikissa olla eikä varsinkaan eri-ikäisissä.
 
Takaisin
Ylös Bottom