Kerran kun pääsee kokeileen sähkövaihteella olevaa mönkijää, niin ei oikein tuo jalkavaihde tunnu mukavalta, joten siittäpä ideoiminen taas lähti. (kyseessähän ihan perus jalkavaihde, eli ylöspäin isommalle ja alaspäin pienemmälle, kuten mopot ja moottoripyörätkin)
Helpoin konstihan olisi jos vain jostakin löytäisi kesuslukkomoottorin tyyppisen ratkaisun, mutta voimakkaampana. Epäilen, että tarjonta ei mahda olla.
Myös solenoidien käyttöä mietin. laittaisi kaksi auton startin solenoidia vastakkain. Tai jos jostaki löytäisi valmiit solenoidit, joissa pysyy sisuskalut sisällä, eikä purkaudu kuten startin solenoidi. On kai niitä toki semmoisia startin solenoidejakin, joissa sisuskalut pysyy sisällä, mutta en äkkiä keksi, että missäs merkissä olen moiseen törmännyt.
sitten olisi vielä yksi idea johdettuna tuosta keskuslukon moottorista. Jos laittais hieman isomman sähkömoottorin pyörittämään vaihteenvaihtajan akselia. olis helppo pelata välityksillä nopeutta ja voimaa. Sitten vain napilla lyhyt pulssi joko isommalle tai pienemälle, eli moottorin suuntaa pitäisi kyetä muuttamaan napista.
Nyt pitäisi löytää siis kokonaiskustannuksilta edullinen ja toteutukseltaan helppo ratkaisu. Ja vielä kaiken hyvän lisäksi sen verran hellävarainen, että jos ei satu laatikossa rattaat kohdalleen, niin ei runttaa väkisin mitään palasiksi. Normaaliin liikkeeseen, eli kun vaihde menee päälle, kuten pitääkin, voisi helposti laittaa ihan mekaanisen stopparin, mutta jos rattaat eivät olekkaan kohdallaan, niin vaihdevipuhan ei liikukkaan ihan ääriasentoon asti. Olisiko tähän suojaukseen joku jousi tai kumi sitten hyvä.
Nyt olisi taas hyvät neuvot ja ideat tarpeen, sekä paikat mistä noita kaikkia tarveaineita voisi yleensäkkään saada. (lähinnä tarkoitan sähkömoottoreita)
Ja toki kyseessä kun on mönkijä, niin pitäisi olla vielä erittäin vedenkestävä, eli saattaa olla koko systeemi aikaajoin veden alla. Kestääkös startin solenoidikaan tämmöistä, vai pitääkö sitäkin koteloida/tiivistää??
Helpoin konstihan olisi jos vain jostakin löytäisi kesuslukkomoottorin tyyppisen ratkaisun, mutta voimakkaampana. Epäilen, että tarjonta ei mahda olla.
Myös solenoidien käyttöä mietin. laittaisi kaksi auton startin solenoidia vastakkain. Tai jos jostaki löytäisi valmiit solenoidit, joissa pysyy sisuskalut sisällä, eikä purkaudu kuten startin solenoidi. On kai niitä toki semmoisia startin solenoidejakin, joissa sisuskalut pysyy sisällä, mutta en äkkiä keksi, että missäs merkissä olen moiseen törmännyt.
sitten olisi vielä yksi idea johdettuna tuosta keskuslukon moottorista. Jos laittais hieman isomman sähkömoottorin pyörittämään vaihteenvaihtajan akselia. olis helppo pelata välityksillä nopeutta ja voimaa. Sitten vain napilla lyhyt pulssi joko isommalle tai pienemälle, eli moottorin suuntaa pitäisi kyetä muuttamaan napista.
Nyt pitäisi löytää siis kokonaiskustannuksilta edullinen ja toteutukseltaan helppo ratkaisu. Ja vielä kaiken hyvän lisäksi sen verran hellävarainen, että jos ei satu laatikossa rattaat kohdalleen, niin ei runttaa väkisin mitään palasiksi. Normaaliin liikkeeseen, eli kun vaihde menee päälle, kuten pitääkin, voisi helposti laittaa ihan mekaanisen stopparin, mutta jos rattaat eivät olekkaan kohdallaan, niin vaihdevipuhan ei liikukkaan ihan ääriasentoon asti. Olisiko tähän suojaukseen joku jousi tai kumi sitten hyvä.
Nyt olisi taas hyvät neuvot ja ideat tarpeen, sekä paikat mistä noita kaikkia tarveaineita voisi yleensäkkään saada. (lähinnä tarkoitan sähkömoottoreita)
Ja toki kyseessä kun on mönkijä, niin pitäisi olla vielä erittäin vedenkestävä, eli saattaa olla koko systeemi aikaajoin veden alla. Kestääkös startin solenoidikaan tämmöistä, vai pitääkö sitäkin koteloida/tiivistää??