Sapporo turbo 1979

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meskus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

meskus

New Member
Liittynyt
18 Joulukuu 2017
Sijainti
Kemi
Tietääkö kukkaan vai tietääkö kaikki että minkälainen hommeli ois saaha mk1 sapporo 2.0 gsr luvallisesti turpotettua?
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Kunhan penkität siihen tarpeeksi pienet teholaput, niin tosi helppoa.
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Menee nyt vähän off-topiciksi, mutta eihän ole sattunut jäämään ko. autoon ylimääräistä hattuhyllyä?
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Minun tietolähteitten mukkaan tuota ei oo koskaan valmistettu turbo-versiona... Kertokaa, oonko väärässä.

Hattuhyllyä ei taida olla ylimääräistä mutta pitää käydä hallilla etsimässä.
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Koska auto on niin vanha, niin ei tarvitse olla mitään tehdas-turbo mallia.
Vaan vertailumalliksi otetaan vaan tehokkain mitä on tehtaalta saanut eli se GSR-malli. Ja sen tehoja saa nostaa turbolla sen 20%
Eli jos ja kun tuossakin GSR mallissa on ollut sen 125hp niin hommaat dynolapun jossa maksimi teho on 125 * 1,2 = 150hp. "ratasäädöt" voi sitten olla erikseen.
Alusta ja jarrut pitää muuttaa vastaamaan GSR mallia jos ei jo ole.
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Onko tietoa mikä on se vuosimalliraja tässä tapauksessa? Tosiaan lancer evo 3 moottori olisi tarkoitus tuohon näpätä, eli aika hyvin saisi kuristaa tuota että tehot laskee 150 heppaan..
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Mitä meinaat tuolla vuosimallirajalla?
Jos kori on sellainen missä ei rekisterotteessa lue että "vähäpäästöinen" niin silloin ne saa turbottaa melko vapaasti.
Käytännössä tuo raja menee siinä missä autoihin on tullut ruiskut ja katalysaattorit eli siinä -90 luvun vaihteessa.

Sitä en nyt muista että kuinka tuo uusin lakimuutos vaikutti -90 luvun autoihin.
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Euro2 päästöiset autot eivät vaadi nykyään mitään Vtt testejä. Eli niitä voi turbottaa jo aika kivuttomasti.
 
Vs: Sapporo turbo 1979

Ja sitä evolancerin konetta joudut rakentamaan ihan jonkin verran että kelpaa, sellaisenaan siinä katsotaan olevan ne tehot mitkä siinä on tehtaalta ollut eli menee heittämällä yli tehorajoista. Tehojen rajoitus tehdasmallia vähemmäksi on ainakin aikaisemmin ollut käytännössä mahdotonta.

Omavalmistemoottorina olisi helpompi lähteä tarjoamaan leimalle. Eli esimerkiksi kertoo että koneessa on alakerta vaikka siitä evosta, kansi galantista, ahdin asennettu jälkikäteen yms ja sitten penkkilaput sille max 150 hevosvoimalle. Ja katsurista riippuen ahtojen pitää olla järkevät, pakokaasuahtimen kanssa ei nykyään enää kelpaa 0.1bar ahtopaine (ilmeisesti liian selvästi vain penkitystä varten tiputettu). Remmiahtimelle ei muistaakseni ollut minimiahtopaineelle rajaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom