Saumojen uudelleen hitsauksesta?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli lähinnä mua kiinnostas että kun nuita saumoja oon uusiksi hitsaamassa ns. "vahvike-hitsaukset" (vai onko noi eri asia?), niin kun siinä sauman päällä on tehtaalla laitettu joku "sauma-aine", silikoni tjsp.. niin saako ne repiä pois (tai pakkohan ne) mut mitä tilalle?
perusmassaa vai jotain erikoisempaa?

erään peltisepän mielestä suurin syy miksi autot ruostuu aina saumoista on toi auton sisäpuolelle laitettava "silikoonin" tapanen.., auton kori elää, se tahna irtoo ja silloin pääsee sauman ja aineen väliin kosteus.. ja thats it then.. ::)

entäs massan poisto pohjasta? kannattaako vai ei?, ie, kuumailmapuhallin ja skraappa varmaan tehokkain tapa (tai ainakin halvin, tilanteessa ei voida miettiä hiekkapuhallusta (kuulemma syö peltiä), eikä painepesuria (ei oo riittävän tehokasta)
 
Se keltainen saumamassa on varmaan maailman
sitkeintä ja jopa hiekkapuhalluksen kestävää tavaraa,
jos aiot vahvistushitsata sellaisia saumoja missä kahden
pellin välissä on sitä ainetta,kannattaa kokeilla ensin
jollain kohdalla tuleeko siitä mitään,koska hitsaus räkii,
kiehuu ja käryää ihan sikana jos jotain ylimääräistä sulaa siinä samalla joukkoon... Varovainen hiekka-
puhallus on ihan ok minusta jos löytyy edullisesti...
 
Ihmeelliseen muotoon väänti systeemi tuon vahvistus-
hitsauksen,vastaavaa on käynyt joskus ennenkin,
tietääkö joku mistä moinen johtuu...? :)
 
samitsu sanoi
Se keltainen saumamassa on varmaan maailman
sitkeintä ja jopa hiekkapuhalluksen kestävää tavaraa,
jos aiot vahvistunutssata sellaisia saumoja missä kahden

siis pohjasta kysyin (pohjamassojen irroituksesta) kraapalla meinasin pohjamassat ottaa irti.. sisältähän  nuo lähtee kuuma-ilmapuhaltimella.... uskoisin.. (ku joskus lähtee ihan vaan vetämällä)

mut siehän samitsu voisit jos ehtisit kirjoittaa jotain perusjutun tänne entisöintiin, että WHAT TO DO, kun entisöidään auton pohja ;D kun pro tuolla saralla olet..

ie, jos siis ei aivan sapporo luokkkaa (100%) halaja = uusiksi tekoa suunnittele, vaan semmoisen "tehdään niin hyvin kuin mahdollista"-ehjäys.. ie, reijät, saumat jne ja miten saadaan se pohja pysymään muutama vuosi.. (tai mahd. pitkään) ja miten maalata/suojata ne hitsaukset jne.. itselle nuo happopohjamaalit yms on ihan outoja..

pitäs myös keksiä joku tapa jolla moottorittoman/ovettoman auton sais kyljelleen tjsp, sillain että pellit ei mene läjään jne?, ideoita? koska alapuolelta hitsaus on hankalaa mielestäni..
(ja koripukkia ei ole)
 
samitsu sanoi
Ihmeelliseen muotoon väänti systeemi tuon vahvistus-
hitsauksen,vastaavaa on käynyt joskus ennenkin,
tietääkö joku mistä moinen johtuu...?  :)

siinä sanan välissä oli shit (ja sensuurimoottoria korjattiin juuri)
 
itse hitsauksestahan löytyy makelta hyvä tutoriaali..
osoitteesta: http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
 
Mikäli renkaat saa vielä kiinni, niin voihan korin kallistaa niiden varassa niin paljon kuin uskaltaa. Tuennassa kannattaa olla kyllä säästelemättä.
Kaverin kanssa käännettiin Siella kyljelleen, tuettiin 50*50 putkiharkolla molemmista reunoista. Ei kaatunut niskaan, vaikka pienesti pelättiinkin.
 
se on tosi pirullista ainetta se saumamassa, hiekkapuhallus ei siihen aina auta, koska saumat ovat usein limittäin ja se massa on siellä välissä.

Itse olen tehnyt siten, että lähtee hitsaamaan jostain missä sitä ei ole ja hitsisauman lämmön pehmittäessä sitä massaa, raapii sen sitä mukaa pois. Ehkä tuohon voisi ajatella jotain kaasulla lämmittämistä ja raaputtamista myöskin....
 
Edelleen olen sitä mieltä että joku kohtuuhintainen ja
varovainen hiekkapuhalluspaikka kannattaa etsiä joka
tapauksessa jos enemmän laittelee,jos siitä tulee jotain
vahinkoa autolle vika on työn suorittajassa... :) Toinen
vaihtoehto olisi ehkä sellainen korkeapainepesu,mutta se on ainakin kallista eikä paikkoja taida olla monia...?

Jos aikoo hitsailla paljon,ja jaksaa aloittaa homman
tällaisesta,niin korin kääntöön voi valmistaa sellaiset
konepukin tyyliset yksinkertaiset kääntöjalustat joihin
korin saa pitkittäispalkkien päistä kiinnitettyä pyörimään,
varsinkin jos aikoo ehkä tehdä joskus muitakin autoja...
Ja ehkä ei ole pakko tehdä mitään eikä silti hitsata ala-
puolelta,omien autojeni alustat on lattia-alueilta hitsattu
ylä/sisäpuolelta,helpottaa myös sitä ettei saumat näy...

En tiedä miten "pro" olen noissa hommissa,oman
ajattelun lisäksi olen hyödyntänyt paljon muiden autoilla
leikkivien hyviksi havaitsemia aineita ja työtapoja,on
tullut jonkin verran seurailtua eri pajoissa toimintaa...
Ja tapoja ja mielipiteitä on aika monia,ei ole mitenkään
syytä pitää minun neuvojani ainoina oikeina,kannattaa
yrittää poimia kaikilta tahoilta parhaat ratkaisut... Joskus
syksyllä tai alkutalvesta silloin kun en ole tallissa
toteuttamassa noita juttuja,voisin tietysti jotain juttua
kirjoitella aiheesta,muistuttakaa jos vielä tarvitsee...? :)

Eikä noissa aineissa/maaleissa mitään outoa ole,esim.
SpiesHecker 3255 haftgrund punaruskea pohjamaali
ja Pyrmon sinkkispray ovat tietääkseni parhaita pohjalle,
maaliksi/massaksi onkin sitten jo aika paljon vaihto-
ehtoja ihan sen mukaan millaiseen käyttöön ja
tarkoituksiin autoa ollaan tekemässä... Ja esim. Tectyl
koteloainetta kannattaa muistaa laittaa lopuksi joka
koloon ja koteloon ja palkkiin,ja tietysti helmoihin...
 
Kun pohjakoteloita alkaa rakentaan uusiksi, vanhojen tiputtua pois pelkällä vasaralla, onko siinä jotkin tarkat kriteerit minkälaiset niiden on oltava?
Ajattelin kasata reunat 30*50*3 putkiharkosta runkoon kiinni, ja niihin migittää kotelon pohjat 3mm levystä.
Sama helmojen kanssa. Runkoon kiinni 50*50*3 putkiharkkoa ja siitä helmaa 3mm levystä muotoillen.
 
Ei liene olemassa tarkkoja määräyksiä millaisia korjatut
rakenteet pitäisi olla,kunhan ovat ehjiä ja vahvoja,
itsekin olen muutellut aika paljon tehtaan toteutuksia
että olen saanut karsittua "tuplapeltejä" niin vähiin kuin
mahdollista... Toteutukset ovat hieman makuasioita,
mutta itse olen tehnyt ja tekisin noita reuna-alueita
kulmaprofiilista,säästyy painoa eikä varsinkaan tule
ylimääräisiä kosteutta ja likaa kerääviä kotelorakenteita,
mutta lopulliset ratkaisut tekee tekijä itse,kun tietää
millaisia ominaisuuksia lopputulokselta haluaa... :)
 
Profiilista sais kyllä nätisti kerralla koko helman, mutta mistähän löytäis sellaista. Alumiinista saisin kyllä metri kaupalla, mutta se ei ole kovin taivutus jäykkää ja aika mahdotonta saada hitsattua peltiin.
 
Lähinnä lattian reunaan tarkoitin sitä kulmaa,joko
pellistä kantattuna tai vaikka suorakaideprofiilista
kulmittain puolitettuna,jos oikein vahvan sitten haluaa
niin vaikka kulmaraudasta...  :) Ulkohelmapellin voi
käydä leikkaamassa ja kanttaamassa jossain peltisepänliikkeessä kuten itse oon tehnyt,yhteen kesken-
eräiseen projektiin jopa ruostumattomasta...  :)
 
löysin hyvän nyrkkisäännön nuihin hitsauksiin, että jos hitsaa ns. vahvike hitsaukset, niin esim, 5cm saumaa, ja 5cm tyhjää, ja jälleen sama, tjsp.. (tai tuuma saumaa, 2 tuumaa väliä)

jos hitsaa täysin puhtaan sauman niin korista kyllä pamahtaa jossain montussa sauma auki.. ellei kori sitten ole niin jäykkä ettei voi (esim kaaret hitsattu)
 
ite oon tekemässä samaa juttuu.. rengas kotelot pohja niin kuumailma puhaltimella lämmitin sitä massaa ja raappasin oli aika kiva homma mut ny se on tehty saumojen vahvistus muutostyöt kevyt puhallus niin hyvä tulee :)
 
Vs: Saumojen uudelleen hitsauksesta?

Tähän asiaan liittyen,jos tehdään kunnolla on pohjan täydellinen puhdistus mielestäni ainut oikea tapa tyhjä,puhdas hylsy ja siitä on hyvä aloittaa,painokaan ei ole enää silloin esteenä ;)
SSS610018.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom