Seosmittarista ja auton toiminnasta.

M

Maxpain

Guest
Jees!

Asentelin tossa autometerin seosmittarin ja löin sen auton oman lambda anturin rinnalle. Oliko virhe ?)

Noh ton toiminta on kyl aika ihmeellistä tyhjäkäynnillä. Lukema soutaa laihan ja rikkaan välillä. Osa kaasulla se soutaa samanlailla mutta tiuhempaan ja täyskaasulla se pysyy rikkaan alueella, riippuen kuormituksesta ja rpm:stä. Onko toi nyt tätä nykyaikaa näillä laihaseosmoottoreilla ???
 
Moi.
Just noin sen kuuluu tehdä mikäli haaroitit sen lam-
dalta eculle menevästä johdosta.
Lamda vaan säätää tasakaasulla/tyhjäkäynnillä se-
osta mahdollisimman optimiksi kuormitusta ajatellen
ja sen takia se poukkoilee leanin ja richin välillä ;).
Sit täyskaasulla kun menee richin puolelle ja pysyy
siellä niin kaikki on ok :).
t:Arska
 
Jeps onhan toi ny aika joulukuusi efekti kun normi ajossa se menee 2 kertaa sekunnissa laihalta rikkaalle etc ;D

Sit siel ihan yläkierroksilla toi toimii "normisti."
 
No joo sitä se vähä kieltämättä on mut ainakin näät
et lamda pelittää ecun kanssa, mittarissa se vaan
näkyy noin. Sit jos olisit laittanut mittarille ihan oman
anturin niin sit toimis suht tasasella näytöllä mikäli
pakokaasuissa olevan ilmanmäärä pysyy tasasena ;)
t:Arska
ps. viikonloppuja, nyt arska lähtee oluen ottoon ja
maanantaina sit taas tietsikan ääressä
 
No joo sitä se vähä kieltämättä on mut ainakin näät
et lamda pelittää ecun kanssa, mittarissa se vaan
näkyy noin. Sit jos olisit laittanut mittarille ihan oman
anturin niin sit toimis suht tasasella näytöllä mikäli
pakokaasuissa olevan ilmanmäärä pysyy tasasena ;)
t:Arska
ps. viikonloppuja, nyt arska lähtee oluen ottoon ja
maanantaina sit taas tietsikan ääressä

Öö... eikö se sit vaihtele kokoajan noin rajusti ?

Oon jo kaljoissa joten kaljateltalle (TRE torilla) Jatketaan si maanantaina. ;D
 
hieman OT: liekö tämän takia katti autot/ lambdalla ohjatut systeemit vähän nuhaisia, kun lambda pyrkii koko ajan säätämään seosta: "open loop" ruiskussa, joka ei siis lue lambdaa, tätä vaivaa ei ole...

olisipa hauska kokeilla seosmittaria jonkun "viri" lastun kanssa: moniko niistä tuo teho/vääntö lisää lopettamalla lambdan lukemisen? huipputehoa ei näin tietty tule, koska täyskaasulla vakiolastukaan ei lue lambdaa, mutta vääntöä osa kaasu ajoon?

(eiks sulla Arska ollu jotain tämän suuntaista infoa siitä sun GR. N promista?)
 
Onko tuossa kyseisessä autossa lämmitetty Lambda-anturi (montako johtoa?). Ilman lämmitystä olevat eivät kuulemma anna järkeviä arvoja pienillä kierroksilla/kaasulla.
 
ps. viikonloppuja, nyt arska lähtee oluen ottoon ja
maanantaina sit taas tietsikan ääressä
soo soo arska perhellinen mies ;D meinasin omalle pojalle antaa nimeksi kunto olis siinä naapureilla selitettävää kun aina aamu öisin tulee kotiin kunnon isä ;D mut muija pani hanttiin
 
soo soo arska perhellinen mies  ;D  meinasin omalle pojalle antaa nimeksi kunto olis siinä naapureilla selitettävää kun aina aamu öisin tulee kotiin kunnon isä ;D mut muija pani hanttiin

;D ;D Jonttu perkules :D
 
Onko tuossa kyseisessä autossa lämmitetty Lambda-anturi (montako johtoa?). Ilman lämmitystä olevat eivät kuulemma anna järkeviä arvoja pienillä kierroksilla/kaasulla.


Moi.
Uskoisin ks. autossa olevan lämmitettävä anturi 3/
4-johtoinen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä
seosmittarin näyttämään niin kauan kuin a/f-mittari
on haaroitettu auton eculle menevästä johdosta.
Se ecu vaan "jutskaa" tän lamdan kanssa ;).
Toisaalta monijohtosen etu on siinä, että se lähtee
toimimaan/näyttämään nopeammin kuin 1-johtonen.
t:Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom