Something about pakokaasuahdin...

SappGsrTbo

Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Älä lue liian vakavasti, saattaa sisältää myös virheitä! ;)


Ahtimen toimintaperusteita

Tarkastellaan esimerkiksi 4-t 2.0L bensa konetta
Lähtökohta N=6000RPM, Vi=2.0L
Halutaan turbo joka kehittää ulkoilmasta (T1=20˚C, P1=1bar) yhden baarin ylipaineen.

Ilmantarve

Iskutilavuusvirta: V1teor=Vi*N/60*2 (L/s) => 2.0*6000/60*2=0.100 M3/s
(jaetaan 2:sella 4-tahtisuuden vuoksi ja 60:llä, jotta saadaan kierroksia sekunnissa)

Otetaan hyötysuhde huomioon, joka ηv pienentää täytöstä hieman:
V1teor=V1*ηv=0.08 M3/s

Painesuhde (rp)
Rp=P2/P1 => 2.0bar/1bar=2

Ahtamisen tehontarve
Otetaan aluksi polytroopiksi adibaatti (=>ei lämpö hukkaa (χ=1.4))

Pad=(χ/χ-1)*P1*V1[((P2/P1)^χ-1/χ)-1]
=>(1.4/1.4-1)*1*10^5*0.08[((2/1)^1.4-1/1.4)-1]=28000*0.219=6132
(paine P1 muutettiin pascaleiksi)

Lämpöhäviöistä johtuen ηad=0.6…0.8

Ptod=Pad/ηad)=6132/0.7=8.76KW

Eli lämpöhäviöt kurii ja kansi virtaamaan…

Sellaast!!! ;D
 
Okei huomasin just et noi gamma merkit, joka on 1.4, näyttää tosi kummallisilt.... Mut lopputulos on selkee.....
 
Oolrait, Ville hyvin kopioitu koulukirjast ;)..

Monta oli erillaista merkkiä/kaavaa joo..(arska putos jo
kyydist) ;) mut siinähän nyt ei oo mitään uutta.
Mut vakavasti ottaen esim. ahtimen valinnassa aina ku-
hunkin mottikondstruktioon on onneksi jeesaamassa eri
ahtimien ns."turbokartat"(a/r) jossa on kerrottu yleensä
mille kierrosnopeuksille,moottorikoolle,ahtopaineelle,il-
mamäärille yms. ks. ahdin on tarkoitettu. Ja onneksi,kos-
ka se auttaa tämmöstä "maallikkotörppöä" niinku minä
;) tekemään valinnan oikean ahtimen kohdalle.
No tää nyt osin oli vähän aihetta sivutenkin, kun aihe
oli ennemminkin yleisesti ahtimen toimintaperusteista?
;). Et tämmöstä.
t:Arska
ps.Ville ,et sä ihan turhaan tota skolee käy ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom