Soveltuuko E85 Mitsun bensakoneille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MauriK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
E85:n käytöstä on paljon keskustelua jäsenten puolella. Mitsun koneet jotka on tehty 90-luvulla tai myöhemmin kestävät E85 polttoainetta mutta suosittelen puolittamaan öljynvaihtovälin ja käyttämään koneen aina käynnistettäessä lämpimäksi saakka ennen sammutusta.
 
E85:n käytöstä on paljon keskustelua jäsenten puolella. Mitsun koneet jotka on tehty 90-luvulla tai myöhemmin kestävät E85 polttoainetta mutta suosittelen puolittamaan öljynvaihtovälin ja käyttämään koneen aina käynnistettäessä lämpimäksi saakka ennen sammutusta.
Mitenkäs bensalinjat kestää?
 
No vanhojen autojen letkuja kannattaisi vaihdella muutenkin. Itselleni olen hankkinut muutaman erikokoisen kelan Gatesin polttoaineletkuja. Ne kestää bensaa, dieseliä ja E85:sta.
 
Vuoden on ollut tuo eflexfuel käytössä. Toimii varsin hyvin ja rahaa säästyy. Öljy ei ole sen likaisempaa. Vääntöä tullut enemmän. Kylmällä käynnistys vaatii useamman yrityksen. Talvella kymmenen litraa bensaa sekaan tankkiin, niin käynnistyskin on helpompaa.
 
Meille tuli deltalle muutamaki e85 mitsu talvella et käynnistyksenesto jääny päälle mut vaatii tosiaa hiuka sahaamista, itel 95-turbo lancerin kävi 85:lla nii kolme neljä muutaman sekunnin sahausta vaati et lähti käyntii, ja yhdyn basbarduun kanssa et öljynvaihto välin puolittas, kun ei tehtaalla ole kummiskaan tuota konetta tarkoitettu e85:lla toimimaan, mut bensalinjoista ei tartte huolehtia, senkus isket flexin kii ja nautit halvasta aineesta :)
 
Sanokaapa viisaammat..kun noissa nyky autoissa on ns nakutuksen esto vai mikä se nimi onkaan niin kun re85 oktaaniluku on 104 -106 niin säätääkö ecu nyt sytytysennakkoa ...
 
Riippuu Ecusta mutta se on mahdollista useimpiin 1998 ja sitä uudempiin.
 
Ei onnistu Denson ECUn säätö ainakaan mun tiedossa olevin työkaluin.

Kannattaa kysyä vaikka AMW Dynoserviceltä tai muilta tehonmittauksia ja virityksiä tekeviltä firmoilta.
 
Tässä yksi parhaiten E85 säätöön vastanneita vaparimitsuja eli 1.3l lancerin 4g13. Verrokkina vakiosäädöt bensalla, tosin ei tullut kokeiltua olisiko bensapuolta saanut parannettua säätämällä minkä verran. Näiden kulutuskaan ei juuri nouse E85:llä.
20180728_172300.jpg
 
Mitä bensapumppu tykkää viinasta? Mietin jos laittas oman evon (7) ihan kokonaan viinalle, nyt kun tankille ei ois pitkä matka. Letkut ainakin pitäs vaihtaa ja suuttimien tiivisteet, ehkä jopa koko suuttimet ja käyttää säädettävänä penkissä joka tapauksessa.
 
En kyl mitään vaihdellu ja hyvin on toiminut. Tosin ei ole evo. Eflexfuel testannut aika monessa autossa nuita ja käyttökokemuksia on ihmisillä jo pitkältä ajalta. Vuosi mennyt. En tiedä mikä ennakkoluulo edelleen ihmisillä asiaan, joka testattu hyväksi. Jos pelkää, niin ei kannata laittaa ollenkaan. :)
 
Tollanen Eflexfuel toimii varmaan ihan kohtuullisesti jossain perusautoissa jos ainoa tavoite on käyttää 95E10:n sijaan E85:sta mutta mihinkään suorituskykyiseen autoon en sellaista laittaisi.
 
Nyt kun en paljoakaan ymmärtänyt tuolta jäsenpuolen etanoli keskustelusta niin kysymys niille ja muillekin jotka asiaa ymmärtävät...Onko mitään hyötyä laittaa tavallista autoa lue asx käyttämään etanolia eli re 85 polttoainetta eflexifuel palikalla...ainakin valmistaja kehuu kannattavuutta...kun tuo mitsun ecun ohjelmointikin on niin monimutkaisen tuntuista jos haluaa täyden hyödyn...vai ajanko sittenkin 95 lla..
 
Hyödyt:
Toi eflexfuel antaa mahdollisuuden tankata halvempaa polttoainetta jota kuitenkin kuluu ~30% enemmän.
Voit muutoskatsastaa autosi ja saada valtiolta 200€ tuen. Tosin muutoskatsastus(mun autossa FiTronic järjestelmä) maksoi ainakin mulle 60€ mutta se voi olla konttorikohtaista ja jäi tuosta kuitenkin 140€ vielä itselle.

Haitat:
Kylmäkäynnistyvyys talvella huonompi. Rasittaa mm. akkua ja starttia.
Öljyt vanhenevat nopeammin.
Joutuu tankkaamaan useammin.
Laitteen hinta.
Jos sulla on autossa Webasto tai muu polttoainekäyttöinen lämmitin niin myös sen teho laskee ja se tulisi säädättää uudelleen. Tosin Webasto helpottaa huomattavasti tuota kylmäkäynnistystä.

Nämä tulee nyt ekana mieleen. Päätöksen teet tietenkin itse, että kannattaako vaiko ei.
 
Tässä yksi parhaiten E85 säätöön vastanneita vaparimitsuja eli 1.3l lancerin 4g13. Verrokkina vakiosäädöt bensalla, tosin ei tullut kokeiltua olisiko bensapuolta saanut parannettua säätämällä minkä verran. Näiden kulutuskaan ei juuri nouse E85:llä.Näytä liitetiedosto 20700
Annetaanko tuossa mennä vaan sitten laihalle jos bensapuoleen ei ole koskettu? Mulla on kyllä noussut kulutus ihan odotetusti kun bensapuoli on muutettu suuremmaksi ja trimmit sunmuut on ecun mielestä ihan linjassaan. Lisääntyneen väännön kyllä allekirjoitan kun aika herkästi sutii sadekelillä rajottimeen jos vähänkään polkee enemmän. :cool:
 
Annetaanko tuossa mennä vaan sitten laihalle jos bensapuoleen ei ole koskettu? Mulla on kyllä noussut kulutus ihan odotetusti kun bensapuoli on muutettu suuremmaksi ja trimmit sunmuut on ecun mielestä ihan linjassaan. Lisääntyneen väännön kyllä allekirjoitan kun aika herkästi sutii sadekelillä rajottimeen jos vähänkään polkee enemmän. :cool:
Ei kun seos säädetty kohdalleen, noissa 1998-2000 on flässiecu. Vakiosuuttimet ym. riittää noissa mainiosti.
 
Tuo öljynvaihtoväli ei pidä ihan paikkaansa. En ole vaihtanut yhtään sen useammin. Öljy on todella puhdasta vieläkin. Näin asiaan sanotaan tuolla laitevalmistajan sivulla
"Myytti 5: Etanoli heikentää öljyn ominaisuuksia ja lyhentää huoltoväliä
Monesti pelätään, että etanoli heikentää öljyn voiteluominaisuuksia. StepOne Tech on testannut kuuden vuoden aikana 10 000–20 000 kilometrin öljynvaihtovälejä 1989-2019 vuosimallien etanolille päivitetyissä testiautoissa. Öljyn voiteluominaisuuksien ei ole havaittu heikkenevän. Nykyinen, vuonna 2010 käyttöönotetun SN-luokituksen (ILSAC GF-5) täyssynteettinen moottoriöljy onkin suunniteltu korkeamman etanolipitoisuuden polttoaineita silmällä pitäen ja öljyn happamuudensäätelyn lisäaineistusta on parannettu.
Laajamittaisten empiiristen havaintojen perusteella turvallinen huoltoväli etanolilla on 10 000 kilometriä. Jos autossa on käytetty longlife-huoltoväliä, on suositeltava huoltoväli tällöin 15 000 kilometriä. Yleisesti ottaen, öljyt tulisi vaihtaa aina 10 000 kilometrin välein polttoaineesta riippumatta, kun autolla ei ajeta pelkästään maantieajoa. Auton käyttöympäristö vaikuttaa öljyn ominaisuuksien heikkenemiseen. Hyvä nyrkkisääntö onkin vaihtaa öljyt sitä useammin, mitä lyhyempään ajoon autoa käytetään. Jos autolla ajetaan vuodessa lyhyitä pätkiä 5 000 kilometrin verran, olisi öljyt tällöin hyvä vaihtaa kerran vuodessa."

Ei siitä tietenkään haittaa ole tihennetystä öljynvaihdosta.
Mitsuun olen tyytyväinen siksikin kun siihen kelpaa melkein mikä tahansa öljy. Ennen oli vw ja piti olla juuri tietty öljy. Rahastusta vagilla paljon.
 
Tuo on siitäkin kätevä ettei ole mikään pakko tankata pelkästään e85. Voi tankata 95, 98 missä suhteessa tahansa. Itse olen testaillut paljon viime talvella. Lancerin tankki on 55litraa. 10-15litraa ysivitosta ja loput e85. Yleensä sitten starttaa kerrasta. Eli kun etanolipitoisuus laskee sinne 60% tuntumaan, välttää käynnistysongelmat. Kesällä ei ole mitään ongelmaa.
Sit kulutuksen nousu. Olen laskenut, että bensalla meni noin 8 litraa matkalla ja 10 kaupungissa. e85 menee matkalla 10 ja kaupungissa noin 12. Bensan hinta noin tällä hetkellä noin 1,45 (vaihtelua on 1,4-1,55) eli matkaajon kustannus 8x1,45=11,6€ e85 hinta on aika tasan euron, asemasta riippuen 0,97-1,08 matkaajon kustannus siis 10x1=10 euroa.
Pikkuhiljaa siinä rahaa säästyy. Ei kuitenkaan mitään massiivista säästöä. Jos ajelee paljon, niin kaasumuutokset säästää ilmeisesti enemmän. Kohtuudella ajavalle tuo e85 on mainio ainakin vanhempiin autoihin.
 
Tuo öljynvaihtoväli ei pidä ihan paikkaansa. En ole vaihtanut yhtään sen useammin. Öljy on todella puhdasta vieläkin. Näin asiaan sanotaan tuolla laitevalmistajan sivulla
"Myytti 5: Etanoli heikentää öljyn ominaisuuksia ja lyhentää huoltoväliä
Monesti pelätään, että etanoli heikentää öljyn voiteluominaisuuksia. StepOne Tech on testannut kuuden vuoden aikana 10 000–20 000 kilometrin öljynvaihtovälejä 1989-2019 vuosimallien etanolille päivitetyissä testiautoissa. Öljyn voiteluominaisuuksien ei ole havaittu heikkenevän. Nykyinen, vuonna 2010 käyttöönotetun SN-luokituksen (ILSAC GF-5) täyssynteettinen moottoriöljy onkin suunniteltu korkeamman etanolipitoisuuden polttoaineita silmällä pitäen ja öljyn happamuudensäätelyn lisäaineistusta on parannettu.
Laajamittaisten empiiristen havaintojen perusteella turvallinen huoltoväli etanolilla on 10 000 kilometriä. Jos autossa on käytetty longlife-huoltoväliä, on suositeltava huoltoväli tällöin 15 000 kilometriä. Yleisesti ottaen, öljyt tulisi vaihtaa aina 10 000 kilometrin välein polttoaineesta riippumatta, kun autolla ei ajeta pelkästään maantieajoa. Auton käyttöympäristö vaikuttaa öljyn ominaisuuksien heikkenemiseen. Hyvä nyrkkisääntö onkin vaihtaa öljyt sitä useammin, mitä lyhyempään ajoon autoa käytetään. Jos autolla ajetaan vuodessa lyhyitä pätkiä 5 000 kilometrin verran, olisi öljyt tällöin hyvä vaihtaa kerran vuodessa."

Ei siitä tietenkään haittaa ole tihennetystä öljynvaihdosta.
Mitsuun olen tyytyväinen siksikin kun siihen kelpaa melkein mikä tahansa öljy. Ennen oli vw ja piti olla juuri tietty öljy. Rahastusta vagilla paljon.

Uskon enemmän öljy-yhtiöitä jotka tietävät tuotteensa ja ovat suorittaneet kenties muutaman testin enemmän kuin StepOne Tech.
 
Joo minusta on myös olennaista että jos touhuaa etanolin kanssa tulee huolehtia että öljystä löytyy tuo SN luokitus. Ite en oo ainakaan kattonut mitään muuta kun että se löytyy käyttämästäni öljystä ja ajellut sujuvasti samalla 10tkm vaihtovälillä kun bensallakin.

edit: Niin myös tuo Basbarduun mainitsema moottorin lämpimäksi ajaminen on kyllä kanssa tärkeää, kun olen aikamoisia vesimääriä itsekkin nähnyt oil catch canissa. En välttämättä lähtis tekemään konversiota autoon jolla ajetaan pari kertaa päivässä joku muutaman kilometrin matka.
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom