Startin rääkäisystä ja hammaskehästä

J

jarzka

Guest
Kun luin tuossa vähän aikaa sitten jonkun saaneen Pajeronsa vasta 12. rääkäisyllä käynnistymään ajattelin sanoa minäkin sanasen. Voi olla ettei joku vielä tätä tiedä. Nimittäin rääkäisyn voi välttää sillä, että kun pysäköi, niin laittaa ykkösvaihteen päälle, sammuttaa koneen ja nostaa kytkimen ylös. Tällöin auto liikahtaa, kunnes vaihde ottaa vastaan. Vasta tämän jälkeen sitten laittaa käsijarrun päälle jos tarvitsee. Jos kuitenkin on laittanut autonsa tasaiselle, eikä auto liikahda ja käynnistettäessä rääkäisee, niin ykkönen silmään, kytkin ylös ja autoa heiluttamaan. Jonkun hetken kun heiluu sivuttain istuimella voimakkaasti, niin vot, auto starttaa. Näyttää hoopolta mutta toimii. Säästää sekä starttia, että hammaskehää ynnä hermoja.
Jos hammaskehä on kuitenkin niin vaurioitunut, etteivät nämäkään konstit auta ja joudut sen uusimaan, niin kannattaa samalla aukaisulla laittaa kytkinlevykin, jos sitä ei ole hiljattain laitettu. Yhtenä syynä hammaskehän kulumiseen voi olla myös startin akselin "klappi", joten se kannatta myös syynätä tarkoin.
Autoni (td 2.5 -87, pitkä) edellinen omistaja oli kuulemma kehiä käännellyt mutta kertoi sen olevan melko työläs homma kuumentamisineen ynnä muineen. Mene ja tiedä.
Itse laitatin auton ostettuani 4v. sitten hammaskehän, bendix-pyörän ja kytkilevyn ja maksoin paikalliselle autokorjaamolle työstä 500e.
Eipä ole auto rääkäissyt kuin pari kertaa tasaiselle pysäköinnin jälkeen, alussa mainitsemiani konsteja noudattamalla.
Eiköhän tässä jo tätä piisaa, ajelkaahan turvallisesti. T. Pajerolisti.
 
Takaisin
Ylös Bottom