takaperän laakerointi?

  • Viestiketjun aloittaja maxpain
  • Aloituspäivämäärä
M

maxpain

Guest
Onko joku tehnyt itse ?

Voinko heittää uudet laakerit vanhojen tilalle tuosta noin vaan ja mitata / katsoa pölyllä sen hammaskosketuksen ? Onko tuohon jotain speciaali kikkaa ? SKF:n laakerinasennus yms työkalut löytyy..

Katselin vaan että kun mulla on toi pinioni akseli (matopyörä) niin sen hammaspyörän päässä laakerin alla on muutama shimmilevy, jolla on säädetty akselin syvyys tuohon isoonhammaspyörään nähden. Laakeri on aika kovalla sovitteella vaan tuossa niin en varmaan saaa sit enään laakeria pois rikkomatta.... Ulkokehän alle saa sit tavaraa lisää, muttei sit pois... Onks tää tosiaan ihan trial error hommaa ?

Tehdasmanuaali ei oikein kerro tuon tekemiseen mitään....
 
Takavetoturbogalanttiin olen itse asentanut lukkoperän
ja uudet laakerit,vain säätölevyjen kanssa sain hieman
ulkopuolista apua kun oli uutta hommaa minullekin...
Pienen kartiovetopyörän laakerointiin tai siihen
muutenkaan ei kajottu ollenkaan,vaan säädöt tehtiin
niiden sivulaakereiden säätölevyillä,värillä näkee
hammaskosketuksen joka vaikutti ihan ok:lta,lopputulos
oli ihan toimiva ja melkein äänetön perä,hieman olis
saanut paremmaksi jos olis ollut saatavilla 5 satasta
eripaksuinen levy,siihen hätään ei ollut... Enkä tiedä
millainen on vr4 perä,en uskalla tämän perusteella
sanoa olisko yhtä "helposti" tehtävissä...!? :)
 
Jep!
Asiat nyt käänty niin että vienkin ammattilaiselle tuon, niin tulee kerrasta hyvä.


Tässä oon nyt purkanut 3.909 välitteisen 4 bolt* ja  3.475 välitteisen 3 bolt*  perän ja tämmöistä  "faktaa" tullut esiin... Erona noilla on siis pelkästään suurempi poraus mistä vetarit menee keskitasauspyörästön kehikon lävitse kahdelle  hammasrattaalle ja hammasrattaassa oleva boori on isompi.

Iso vetopyörä on samankokoinen yms ja ne pystyy swapata tasauspyörästöstä toiseen.


* 3 ja 4 bolt perän eronahan on vain paksummat vetarit ja 3-4 nimitys tulee vetarin laippojen kiinnityspulttimäärästä.

http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/projekti/temp/4bolt_vs_3bolt.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom