takaveto galluun turbo

Hapa

New Member
Liittynyt
7 Huhtikuu 2005
mulla on viittä vaille hitsattuna tuommonen -82 gallu jonka nokalla on nyt 1.6 mutta paperit on 2.0 koneelle. mieleen tuli että haluttaisi semmoinen vähän tehokkaampi takaveto saada alle ;) joten.. jos haluan nakata nokalle 2.0 turbokoneen, niin saako siihen kilpiä sitten ihan suosiolla? eli käykö tuo turbokoneinen vertailumallina muutoskatsastettaessa? vai joutuuko pitämään turbon "omana tietona" ;D ??? kannattaako hommata alkuperäinen turbo kone vai turbottaa vapari 2.0 kone? kun kaverilla olisi myydä tuollainen vapari kone? jos turbottaa vaparin niin mitä hilppeitä siihen pitäisi vaihtaa? kansi, ruisku, pakosarja ym?? alakerran laakerointikin olisi varmaan kannattavaa. jos tulee mieleen jotain mitä minun olisi syytä tietää niin antaa tulla vaan ;D ensin ajattelin että hommaan turbo bemarin mutta sitten tuli mieleen että saisinkohan gallusta n.200hv irti mitenkään.. niin ei mene "maine" ;D ;D

ja ilmottaa saa jos on myydä turbokone tai "turbosetti" vaparikoneeseen. tai vaikka kone/setti ilman turboa (ahtimia saa kaupasta ;D)
 
et saa katsastettua... sillä alusta on erileinen kuin orginelli takaveto tbo galantissa... siinä on erillis jousitus takana

ainoastaan automaatti takaveto galantissa ja tbo gallussa on tuo erillisjousitus takana kuten myös valmiina levyt...

levylliset jarrut saat taakse farmari mallisesta TD galantista
mutta tuskin riittää vielä katsastus kriteerien täyttymiseen...

tuohon turbottamiseen... kansi kelpaa kuten nokka-akselikin, männät vaihtoon ja takavedon pakosarja+ahdin ja helpoten pääsisi tuplien kanssa... mutta tosiaan virtaa kilpiin on vaikea saada....
 
JK.Galant sanoi
Paljon annat 211:tkm ajetusta turbo mootorista+laatikkosta kaikineen leluineen ;)

Katsastus mies voi hyväksyä 2.3TD farkku gallun perällä.

laita joku tarjoushinta tulemaan ;) onko noissa turbon ja turbottoman laatikoissa eroa? kun sattuu olemaan ylimääräisenä yksi laatikko 2 litrasesta.

ja levythän sinne taakse tulisi laittaa joka tapauksessa että pitääkö hommata koko taka-akseli farkku TD:stä? ja jos ei konttorilla hyväksy pelkillä takajarrujen vaihdolla, niin onkohan se kovakin homma värkätä sinne se taittuva taka-akseli? olisiko siinä sitten muuta minkä takia ei voisi saada kilpiä?
 
Hapa sanoi
laita joku tarjoushinta tulemaan ;) onko noissa turbon ja turbottoman laatikoissa eroa? kun sattuu olemaan ylimääräisenä yksi laatikko 2 litrasesta.

ja levythän sinne taakse tulisi laittaa joka tapauksessa että pitääkö hommata koko taka-akseli farkku TD:stä? ja jos ei konttorilla hyväksy pelkillä takajarrujen vaihdolla, niin onkohan se kovakin homma värkätä sinne se taittuva taka-akseli? olisiko siinä sitten muuta minkä takia ei voisi saada kilpiä?

takaveto turbon laatikko on eri kuin normaalin 2.0/1.6sen... kiinnitys jako on eri... haulla pitäs löytää juttua siitä...

siis jos laitat orginellin takaveto tbo koneen joudut laittamaan myös takaveto tbo vaihdelaatikon...

erillisjousitetun taka-akselin värkkääminen vaatii sit että hitsipilli pysyy kädessä ;) siinä on jonkin verran hommaa... mut en tiedä siitä sen tarkemin... kaikkihan on sovitettavissa ;D

tuossa 2.3TD farkussa on sama perävälitys kuin bensa tbossa ja myös näistä välityksistä löytyy tietoa foorumilta ;) ja jos saat "luvan" laittaa TD perällä niin laita koko perä... helpompi homma ;)
 
pitäis käydä konttorilta kysäsemässä että mitä katsastussetä on mieltä siitä että jos jätänki sinne jäykän taka-akselin mutta levyjarruilla :)

onko sillä nyt sitten niin suurta käytännön eroa onko siellä jäykkä vai taittuva taka-akseli.. pitää toivoa että katsastussetä ajattelee samalla tavalla. ;D

jos ei tule "lupaa" niin pitänee värkätä se taittuva sinne taakse. kyllä sitä migillä osaa värkätä kaikenlaista kun sille päälle sattuu :D
 
Bensaturbossa on sama laatikko kuin TD mallissa. Samoin perävälitys on sama bensaturbossa, farkku TD:ssä kuin sedan TD:ssä. Farkun perä ei käy heittämällä sedaniin koska tukivarret ovat erilaiset ja eri paikoissa. Sitä en muista että käykö farkun levujarrut heittämällä sedanin taka-akseliin.
 
Poikkeuslupaa voisi hakea sillä perusteella että samalla tekniikalla olevassa Lancer Turbossa on jäykkä akseli. Luvan saannista en takaa mitään, veikkaan ettei lupaa tipu.
 
osaako kukaan sanoa jokinlaista faktaa minkälainen homma olisi värkätä se taittuva taka-akseli sinne jäykän tilalle? tolpathan siihen tulee eli iskarin yläpään kiinnitys on erilainen mutta mitä muuta pitää hitsata,laikata,hitsata,laikata ja hitsata? :)
 
Team 1000 sanoi
Bensaturbossa on sama laatikko kuin TD mallissa. Samoin perävälitys on sama bensaturbossa, farkku TD:ssä kuin sedan TD:ssä. Farkun perä ei käy heittämällä sedaniin koska tukivarret ovat erilaiset ja eri paikoissa. Sitä en muista että käykö farkun levujarrut heittämällä sedanin taka-akseliin.

oijoi mikä moka... muistin ihan että ne olis ollu samalaisilla kiinnityksillä... onneksi korjasit asian ;D
 
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2006/

Tuolla on pari kuvaa tosi lahosta turbon kopasta. Koppa oli hieman pahasti lavojan päällä joten oikein hyvää kuvaa alta ei saanut. Sen verran äkkiä katsoin että korissa on eroa ainakin ne iskaritornien ja runkopalkkien osalta. Tavallisessa korissa ei ole apurungon kiinnityspisteitä sillä kohtaa missä runkoaisat ovat korkeimmillaan ali aika tarkkaan akselin kohdalla. Apurungon etukiinnikkeet saattavat käydä samoihin kohtiin mihin tavallisesti tulee alatukivarret kiinni. Kardaanitunnelin takapäässä saattoi olla myös jotain kiinnikkeitä mutta niitä ei nyt päässyt näkemään.

Linkissä on myös muutama kuva kisagalantista. Tänään putsailin alustasta viimeisiä massoja pois. Se on pitänyt tehdä jo kolme vuotta :-[ Kuvissa myös näkyy hieman minun tekemiä alusta ratkaisuja jäykän akselin osalta.
 
Se taitaa olla vielä niin, että ton tbo-mallin apurungon kiinnityspisteet ovat kyllä erittäin lähellä samaa kohta kuin 4-linkki mallissa mut ovat vielä vähän erikorkeudessakin kylkilinjaan nähden. Sama on myös "runkoaisan" korkeus peräylityksen kohdalta?
Joten voi olla aikas työläs puuhattava muutakuin vaihtamalla koko takalattia kiinnikkeineen mikä ei myöskään ole ihan "kesämiehen" homma.

Toi team 1000:in tyyli tehdä 4-linkki on kyllä magee, mut harmi kun ite ei pysty tota soveltaa(pitää näet saada leimasetä tyytyväiseksi tos omassa rojektissa) ;) ainakaan vielä...
-A
 
ei kellään olisi mahdollisuutta ottaa kuvaa irrallisesta taka-akselista? jäykästä ja taittuvasta. sais sitten vertailla.
 
Ei kovin selkeä kuva mut kuitenkin suuntaa-antava... :)
En halua masentaa mutta joskus mietin samaa muutosta
omien autojenkin kanssa ja tulin siihen tulokseen että
turhan isotöinen projekti... Tietysti jos intoa riittää...
 
kyllä se aika isotöiseltä tuntuu. :-\ mutta pitää nyt kävästä kuitenkin sieltä konttorilta kysäsemässä että onko sen akselin PAKKO olla taittuva. perkule jos on.
 
mutta hmm.. jos vaihtaa vapari 2.0 gallun koneen tilalle vaikkapa 2.2 (pelkkää teoriaa) koneen jossa on vaikkapa 115hv, niin käytetäänkö silloin vertailumallina vapari vai tbo 2.0 mallia? itsellä mielikuva että tboa EI käytettäisi koska alusta on erilainen.

joten.. jos laittaisi gallun keulille tbo koneen jossa on vaikkapa juuri tuo 115hv (lue: ahdot nollilla ;)) niin käytettäisiinkö silloinkin vertailumallina tuota turbotonta koska eihän se teho nouse yli sen sallitun 20%?

vai katsotaanko se tbo gallu siltikin mallisarjan tehokkaimmaksi vaikka sen alusta on erilainen?

saikohan tästä höpötyksestä nyt kukaan selvää.. ;D
 
etuveto sapporon koneen(2.4i) varmaan sai korvakkeet modaamalla istumaan... jokku tuplat ja peltisarjan rakennella niin kyl pitäs liikkua jo ihan kivasti...
virranjakaja taitaa käydä suoraan 1.6sesta hilpeineen
ja kone sopii ainakin 2.0vapaaasti hengittävän laatikkoon 2.0vautipyörällä ja asetelmalla&kytkimellä suoraan...
 
JKorpela sanoi
etuveto sapporon koneen(2.4i) varmaan sai korvakkeet modaamalla istumaan... jokku tuplat ja peltisarjan rakennella niin kyl pitäs liikkua jo ihan kivasti...
virranjakaja taitaa käydä suoraan 1.6sesta hilpeineen
ja kone sopii ainakin 2.0vapaaasti hengittävän laatikkoon 2.0vautipyörällä ja asetelmalla&kytkimellä suoraan...

mitäs tuommosessa on tehua vakiona?
 
No 2.4 ottaa nopeemmin sen 100+ mut sen jälkee gti..
2.4:n on alavääntönen, ei tee oikeestaa mitään yläkierroksilla.. Gti sitten taas yläkierrokset on omiaan ja huippunopeus.
 
noniin.. tuli sitten käytyä konttoreilta kyselemässä tuota asiaa..

ensimmäisellä sanoivat puolen sekunnin miettimisen jälkeen että laki määrää auton muutettavaksi vastamaan mallisarjan tehokkainta. ja jos siinä turbossa on taittuva taka-akseli niin sitten se pitää olla taittuva ja piste. mutta vastausta en saanut siihen että kumpaa käytetään vertailumallina.

no toisella konttorilla oltiinkin sitten jo vähän toisella mielellä.. taka-akseli hommaan sanottiin samaa että kyllä pitää vaihtaa.

siihen vertailumalli kysymykseen ei osattu sielläkään vastata suoralta kädeltä, mutta onneksi katsastussetä oli sen verran hyvällä päällä että otti tiedot ylös ja aikoi tutkia asian kunnolla että kumpaa käytetään, ja aikoi vieläpä soittaa kun saa selvyyden! :peukku
 
Hapa sanoi
noniin.. tuli sitten käytyä konttoreilta kyselemässä tuota asiaa..

ensimmäisellä sanoivat puolen sekunnin miettimisen jälkeen että laki määrää auton muutettavaksi vastamaan mallisarjan tehokkainta. ja jos siinä turbossa on taittuva taka-akseli niin sitten se pitää olla taittuva ja piste. mutta vastausta en saanut siihen että kumpaa käytetään vertailumallina.

no toisella konttorilla oltiinkin sitten jo vähän toisella mielellä.. taka-akseli hommaan sanottiin samaa että kyllä pitää vaihtaa.

siihen vertailumalli kysymykseen ei osattu sielläkään vastata suoralta kädeltä, mutta onneksi katsastussetä oli sen verran hyvällä päällä että otti tiedot ylös ja aikoi tutkia asian kunnolla että kumpaa käytetään, ja aikoi vieläpä soittaa kun saa selvyyden!  :peukku


Ihan ooteenä.

Uteliaisuuttani, mikähän katsastuskonttori on kyseessä, mistä luvattiin selvittää/soittaa?
-A
 
tietysti helpoin keino on ostaa kilvissä oleva turbo galant mutta niitä ei joka nurkalla vastaa tule.. :-\ saa tarjota jos joku haluaa myydä omansa ;)

lainattu toisesta jutustelusta:
Niko Päivinen sanoo: "helppoja moottoriswappeja rajoittaa se, että turbo galant on erilaisella taka akselistolla -se ei siis kelpaa vertailumalliksi."

tosiko on? :nykii
 
Hapa sanoi
tietysti helpoin keino on ostaa kilvissä oleva turbo galant mutta niitä ei joka nurkalla vastaa tule.. :-\ saa tarjota jos joku haluaa myydä omansa ;)

lainattu toisesta jutustelusta:
Niko Päivinen sanoo: "helppoja moottoriswappeja rajoittaa se, että turbo galant on erilaisella taka akselistolla -se ei siis kelpaa vertailumalliksi."

tosiko on? :nykii

joo... mutta jos teet omasta alkuperäsitä turboa vastaavan niin ei ongelmia.... eli joudut vaihtaan sen taka-akselin....
eli jos siis muutat oman identtiseksi turbo galantiksi jarruilta & jousitukselta & alustalta yleensä niin saat luvat jopa vaihtaa 16v vr4 galantin koneen ;) mutta näidenkin juttujen kanssa joudut tappeleen :seina

lue tuota projektipäiväkirjoista "mitsu":n muutos hommelia...
 
kohta lähtee järki.. :seina

sanokaas onko se ruisku hankala asentaa sinne kaasarin tilalle? mitä siinä joutuisi tekemään että sen saisi sinne asennettua ja toimimaankin kunnolla.. kun tuolla "Mitsu"lla olis näköjään ylimääräisenä nuoita turbo osia, mukaanlukien ruisku,ecu ja johtosarja..

jos se asennus on kovinkin v***umainen homma niin jääköön sikseen.. ::)

hommataan sitten alkup. tbogallu :p (jos sattuu jostain löytymään)
 
onko noissa takavetoisen 4g63 ja 4g63t lohkoissa mitään muuta eroa kuin se vaihdelaatikon kiinnitys juttu?

eli pystynkö laittamaan 4g63 myllyyn ahtimen jos vaihdan männät ja kanget, kannen ja vaihdan kaasarin ruiskuun? ja pitääkö normaalin 2l kytkin turbokäytössä?
 
Aika heppoisia taitaa olla vapareiden kytkimet. TD:ssä ja bensaturbossa on sama kytkin ja vauhtipyörätkin käyvät ristiin. Dieselin vp on vaan hivenen painavampi. TD galantissa on sitten se turbiini hässäkkä mutta kytkin on kumminkin sama. L200 ja L300 on sitten tavallinen vauhtipyörä. Nämä kytkimet pitävät noin 200hp ja 360nm sitten alkaa luistaa.

Tuota lohkojuttua en muista kun ei ole tullut mitsun bensakoneiden kanssa juurikaan pelattua. Tuosta meidän bensaturbostakin meni kone erääseen toisen tiimin kisa-autoon.
 
Vs: takaveto galluun turbo

osaako kukaan kertoa faktaa että onko se 2litranen vapari suomessa se mallisarjan tehokkain . mielestäni turbo mallissa täytyy olla esim vahvistuksia korin rakenteissa ja taka akseli erilainen eli luettas eri mallisarjaan ja täten "eri auto"? itsellä selvitys työ kesken saako vapariin laittaa puhaltimen,,,,
 
Vs: takaveto galluun turbo

hege85 sanoi
osaako kukaan kertoa faktaa että onko se 2litranen vapari suomessa se mallisarjan tehokkain . mielestäni turbo mallissa täytyy olla esim vahvistuksia korin rakenteissa ja taka akseli erilainen eli luettas eri mallisarjaan ja täten "eri auto"? itsellä selvitys työ kesken saako vapariin laittaa puhaltimen,,,,

korin rakenne taitaa olla sama turbossa ja vaparissa paitsi se taka-akseli...
en tiedä sitten käviskö konttorin ukolle se että laittas
farkku galantista (2.3TD) levyjarrullisen taka-akselin.

2-vapari on tehokkain ellei turbo mallia oteta huomioon.
saathan laittaa siihen ahtimen, lisäät myös katalysaattorin ja penkität todistuksen että on 20% tehokkaampi
ku alkuperäinen.

jollain paineistetuilla tuplilla ja välijäähyllä voi olla vain pienoinen ongelma saada teho pysymään alle 126hv :nykii :p
 
Vs: takaveto galluun turbo

Samaa mallisarjaahan noi ovat kaikki A164A -mallit, jopa A161A (1.6ltr) luetaan samaan mallisarjaan.
Joten, kun mallisarjan tehokkain on 170 hv, siihen + 20% = 204hv:ta saa löytyä dynolipetin mukaan. ;)

Ja jos auto on valmiiksi "linkkuperällä" kuten esim. 2.0gsr niin en usko ,että taka-akselia tarvitsee edes vaihtaa? Takajarruissa saattoi olla pieni ero tbo vs. 2.0 gsr......? mut ne on helppo swapata.

hege85: eli turbottaa saa :peukku
 
Vs: takaveto galluun turbo

e15mitsubishi sanoi
Samaa mallisarjaahan noi ovat kaikki A164A -mallit, jopa A161A (1.6ltr) luetaan samaan mallisarjaan.
Joten, kun mallisarjan tehokkain on 170 hv, siihen + 20% = 204hv:ta saa löytyä dynolipetin mukaan. ;)

Ja jos auto on valmiiksi "linkkuperällä" kuten esim. 2.0gsr niin en usko ,että taka-akselia tarvitsee edes vaihtaa? Takajarruissa saattoi olla pieni ero tbo vs. 2.0 gsr......? mut ne on helppo swapata.

hege85: eli turbottaa saa :peukku

automaagihan on myös linkkuperäinen :peukku
 
Vs: takaveto galluun turbo

maahantuojan mukaan tuo on tosiaanki samaa mallisarjaa vaikka mun mitsusa on jäykkä takaakseli , suunitellu semmosta että pistää 1,6koneen ja siihen turbo niin voi käyttää 100hv tehorajaa .tuo moottorihan on ihan saman näkönen päälle päinkin
 
Vs: takaveto galluun turbo

Hapa sanoi
mulla on viittä vaille hitsattuna tuommonen -82 gallu jonka nokalla on nyt 1.6 mutta paperit on 2.0 koneelle. mieleen tuli että haluttaisi semmoinen vähän tehokkaampi takaveto saada alle ;) joten.. jos haluan nakata nokalle 2.0 turbokoneen, niin saako siihen kilpiä sitten ihan suosiolla? eli käykö tuo turbokoneinen vertailumallina muutoskatsastettaessa? vai joutuuko pitämään turbon "omana tietona" ;D ??? kannattaako hommata alkuperäinen turbo kone vai turbottaa vapari 2.0 kone? kun kaverilla olisi myydä tuollainen vapari kone? jos turbottaa vaparin niin mitä hilppeitä siihen pitäisi vaihtaa? kansi, ruisku, pakosarja ym?? alakerran laakerointikin olisi varmaan kannattavaa. jos tulee mieleen jotain mitä minun olisi syytä tietää niin antaa tulla vaan ;D ensin ajattelin että hommaan turbo bemarin mutta sitten tuli mieleen että saisinkohan gallusta n.200hv irti mitenkään.. niin ei mene "maine" ;D ;D

ja ilmottaa saa jos on myydä turbokone tai "turbosetti" vaparikoneeseen. tai vaikka kone/setti ilman turboa (ahtimia saa kaupasta ;D)
Laitoin aikoinaan G62BT ruiskuturbo koneen ja askin 1.6 stw galanttiin.takana jäykkä akseli ja rummut.hain luvan akelta ja sainkin sen myös.ps multa löytyy pari konepuolen täyttä johtosarjaa tietokoneineen,ja ehkä jotain kaavioita,lupa kopioita???eix kerran haettu ja saatu lupa käy aina? :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom