Tyhmä kysymys.

L

Liskojussi

Guest
Miten automaattivaihteisella autolla vedetään asuntovaunua? Pitääkö käyttää pelkästään vaihdetta 3 (p,r,n,d,3,2,l) vai vaihdetaanko vaihteita l->2->3?

Maksiminopeus 3-vaihteella on n 105km/h, riittäisi hyvin vaunun vetoon.
Kyseessä on space wagon -00.

:seina
 
Tyhmä vastaus ilman varmaa tietoo. ;D
no eiköhän sitä voi vetää myös ihan normaalilla vaihteella. ei ainakaan tarvi vaihdella kokoaikaa. voi silti myös ajaa 3:sella..
no ainakin ajelin D vaihteella vaan, erona kyllä auto "hieman" isompi koneinen dieseli (6.5l V8 TD). ;D
Ittellä ei oo automaattii eikä vaunuu. mut vetänyt kyllä :p
 
Tiedätkö, että miten wagonin vaihteiston öjlynjäähdytinjärjestelmä on toteutettu?

Olen kuullut, että jos vetää vaunua d (drive) vaihteella, niin vaihdelaatikon öljy saattaa kuumentua liikaa. Tämän vuoksi jotkut suosittelevat erillisen jäähdytinjärjestelmän asentamista laatikkoon. Mikä lie totuus tässä asiassa?
Kysyisin vielä sitä, että voinko vaihtaa vaihdetta ajonaikana, esim. 2 ->3:lle? (Ohjekirja ei anna tähän vastausta).
Lisäksi haluaisin tietää, että mitä tarkoittaa automaattilaatikon nk. "suoravaihde"?

Olen ajanut tomaatilla vasta viikon päivät ja näin ollen olen tekemisissä uuden asian kanssa. Upea on auto!
:seina
 
Elikkä sitä vissiin suositellaan ettei sillä Ylivaihteella ajettaisi vaunun kanssa. Sieltä voi mennä se laatikon laakeri.
Jäähdyttimestä siinä autossa ei oo mitään tietoo. Johonkin tosiaan on suositeltu erillisen jäähdyttimen lisäämistä mutta ei hajuukaan tarvitaanko tässä.  ???

Jonkun nerokkaan tietäjän tarvitsisi nyt vastata,  kun mulla ei tosta autosta oo mitään tietoa.
 
Ei varmaan liity aiheeseen mitenkään, mutta 02 mallin Galantilla vaunu ainakin tuli perässä ihan mukavasti D asennossa. Ja öljyt pysyi normaali lämpöisinä.
 
jo vain, ylivaihdehan merkitään OD eli OverDrive. ja sillä ei saa vedellä.
kyllä tavis D:llä tulee vaunu ihan huoletta perässä.
kattelet vaan vähän mäkisessä maastossa ettei tosiaan laatikon öljyt lämpene liikaa
 
OD pois päältä ja menoksi. Eikä kuumene öljyt minnekään jollet alpeille ole menossa :)
 
Juu ylivaihteella ei suositella vedettäväksi yleensä raskaita kuormia, juuri tuon öljyn lämpiämisen vuoksi ja ei siitä jäähdyttimestä lootalle muutenkaan mitään haittaa ole, kyllä sellainen kannattaa asentaa jos on enempi noita juhta hommia.

Ja voisitkohan pikkasen tarkentaa mistä tuon "suoravaihde" termin olet nykässyt? Suoraveto/suoravälitys viittais nolla välityksiin, mutta tuosta suora vaihteesta ei kyllä ole mitään hajua :)
 
Juuri tuota turbiiniasiaa mietiskelin. "Suoravaihde" tarkoittanee juuri sitä, kun vedän esim. vaunua "3-vaihteella"? Näin ollen automaattilaatikko ei vaihtele vaihteita edes takaisin.
Tätä lukitusasiaa moottorin ja vaihteiston välillä tarkoitin.

Vaihteitakin voi vaihdella ajon aikana huoletta. Tein eilen empiirisen kokeen.

Mielenkiintoinen asia on tuo wagonin kulutus. Ohjekirjan mukaan seka-ajon kulutus on 9.8l/100km. Ajotietokone näyttää kulutukseksi 9.5l/100km (ostohetkellä nollattu) ja omien laskelmien mukaan sain kulutukseksi 8,9l/100km. (400km, 50% kaupunkiajoa, 35.71 litraa).
:seina
 
Hmm...
Näin se on. Turbiinin momenttimuuntimen lukitusta kiinteäksi eli Lock up:ia tarkoitin. Suoravaihde kytkee planeettapyörästön pois, eli vaihde "lukittuu" tietylle vaihteelle.
Kolikolla on kaksi puolta. Näinkin on sanottu, että lock up- tilaa ei saisi käyttää juhtahommissa, koska turbiinin kitkapinnat ovat pienempiä, kuin esim. auton kytkinpinnat.

:seina

Onneksi jotain myönteistäkin olen saanut selville: itse oppiva tomaatti sopeutuu erikoistilanteisiin nopeasti, kunhan sille annetaan opetusta tilanteen muuttuesa.
 
Takaisin
Ylös Bottom