Uudet nostajat rupesivat nakuttamaan

mongomongo

New Member
Liittynyt
10 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Auto: Lancer Gti -93 (uudempaa mallia)

Kun olin viime viikonloppuna mökillä, rupesi kesken ajon kuulumaan voimistuvaa nakutusta motista..
Oli aika kova pakkanen mutta olin jo aikasemmin ajellu pakkasilla ilman ongelmia..

Nyt nakutus kuuluu jatkuvasti. Samalla tavalla kun vanhat nostajat nakutti kylmänä..

Öljyt on Shell Helix Ultra 5W-40

Mistä moinen voisi johtua?
Onkohan jotain särkyny pakkasten takia ???
 
En tiedä mistä nostajat on hankittu, tulivat auton mukana.. :(

Onneksi oli vanhat nostajat tallella, ei tarvinnu hankkia uutta nostajaa.
Ajattelin putsata kaikki loput vanhat nostajat ja laittaa säästöön "varaosiksi", jos vastaavia hajoamisia sattuu vielä tulevaisuudessa :p

Onko joku muu putsannu vanhoja nostajia ja ottanut uudelleen käyttöön?
 
Tuolta löytyy keskustelua puhdistuksesta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8806.0
 
Vanhat kurat tulee aika hyvin ulos nostajista kun painaa jollain rautalangan pätkällä pohjassa olevaa "kuulaventtiiliä" ja pumppaa samaan aikaan nostajaa puhtaassa öljyssä..
Aika helppo tapa elvyttää nostajat taas ajokuntoon ;D
Oli huomattava ero likaisissa ja puhtaissa nostajissa, puhtaat liikkuvat huomattavasti jouhevammin..
 
mr ahtopaine sanoi
ei kai vaan ollu tarvike nostimia?

Saattaa olla vaikka mitsun omia, ainakin 3 viimeistä hydraulista hihnankiristintä, jotka olen tilannut, ovat olleet susia.

Ilmeisesti kustannustehokkuutta haetaan nyt laadun kustannuksella :mad:
 
Vs: Uudet nostajat rupesivat nakuttamaan

Näistä nostajista on jo niin monta juttua, että en viitsi aloittaa uutta, jotan laitanpa kysymyksen tähän:

Puhdistin juuri nuo nostajat öljyssä pumppailemalla ja nyt pitäisi laittaa osat takaisin. Tuli kuitenkin mieleen joku aiempi keskustelu nostajien ilmaamisesta...

Onko oikea tapa jättää nuo nostajat täyteen öljyä tuon puhdistuksen jälkeen, vai pitäisikö pumpata tyhjäksi?

Eikös venttiili jää kantamaan jos nostaja on täynnä(eli ei jousta yhtään käsin painelemalla), vai "vuotaako" tuo nostaja aina sen verran, että siihen mennessä kun olen saanut koneen käynnistyskuntoon, nostaja on vuotanut sen verran, että venttiili ei enää kanna?

Edellisen kerran kun vaihdoin nostajat muutama vuosi sitten, laitoin vaan tyhjät nostajat paikalleen ja täräytin koneen käymään.
Tuolloin kesti about 15 min ennenkuin nakutus lakkasi.

Tuli vaan mieleen että saisiko tuon heti alusta asti käymään siististi...
 
Vs: Uudet nostajat rupesivat nakuttamaan

Kyllä ne pitää täyttää ja tehtaan ohjeet (ainakin Evo 6 workshop manuaalissa) suosittelevat seuraavaa puhdistustapaa:

Kolme pönttöä dieseliä:
- ulkoisesti nostimet puhdistetaan ensimmäisessä
- toisessa painetaan venttiili auki ja liikutellaan nostinta niin että töhnät tulevat sisältä pois
- kolmannessa täytetään nostin puhtaalla dieselillä pystyasennossa painaen venttiiliä samalla auki

Itse tein juuri noin eikä naputtanut pätkääkään ensimmäisessä käynnistyksessä. Eikä muuten naputa nytkään :)
 
Vs: Uudet nostajat rupesivat nakuttamaan

Eli siis se dieseli jätetään sinne nostimeen, ja laitetaan nostimet koneeseen...

Täytyypä koittaa tehdä vielä tuon ohjeen mukaan...
 
Vs: Uudet nostajat rupesivat nakuttamaan

Jep. Öljyt kannattaa tietysti vaihtaa kohtuu pian vaikka aika vähän dieseliä lopulta sinne joukkoon jää.
 
Vs: Uudet nostajat rupesivat nakuttamaan

totaa itelläni oli sama juttu omassa gti mitsussa. nostajat oli vielä alkuperäset. itelläni oli ainakin vikana että nostajien öljyurassa oli purse. hijoin urrat sorvissa ja laitoin paikalleen. ja rupes toimimaan.
 
Vs: Uudet nostajat rupesivat nakuttamaan

Kyllä ne pitää täyttää ja tehtaan ohjeet (ainakin Evo 6 workshop manuaalissa) suosittelevat seuraavaa puhdistustapaa:

Kolme pönttöä dieseliä:
- ulkoisesti nostimet puhdistetaan ensimmäisessä
- toisessa painetaan venttiili auki ja liikutellaan nostinta niin että töhnät tulevat sisältä pois
- kolmannessa täytetään nostin puhtaalla dieselillä pystyasennossa painaen venttiiliä samalla auki

Itse tein juuri noin eikä naputtanut pätkääkään ensimmäisessä käynnistyksessä. Eikä muuten naputa nytkään

Tuossa viikonloppuna ehdin taas kasaamaan tuota autoa, ja otin ja tein homman vielä uudestaan tuon ylläolevan ohjeen mukaan, ja täytyy sanoa, että ei kyllä kuulunut kertaakan naputusta edes eka startissa...
 
Takaisin
Ylös Bottom