Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

KptKauhu

New Member
Liittynyt
4 Heinäkuu 2018
Hei,

Pitkään foorumia jo sivusta seuranneena ja vinkkejä ja ajatuksia Japanin ihmeistä ammentaana ajattelin nyt turvautua foorumin apuun.

Elikkä ongelma lyhyesti:

Vaihtaessa vaihdetta a, niin vaihdekepissä tuntuu vähän ylimääräistä vastusta ja vaihde menee silmään ylimääräisten pysäytysten kautta. Eli vaihde ei mene silmään sulavasti. Eli kun kepistä vetää kohti lokeroa, niin ei tunnu kädessä vaan TÖK vaihde silmässä vaan menee TÖK-TÖK-TÖK ja sitten vaihde silmässä. Eli matkalla on ylimääräisiä pysähdyksiä.

Tätä ilmenee kaikilla vaihteilla, mutta ei jatkuvasti. Välillä vaihteet menevät aivan sulavasti lokeroonsa ja välillä taas vähän töksähtelee matkalla ja välillä enemmän.
Ei ole merkitystä onko auto liikkessä vai sammutettuna parkissa.

Taustaa:

Auto Outlander 2.0 AWD 2005. Ajettu 200 tkm

- Eli tämä tuntuma on ollut niin kauan ku auto ollut. ( Eli vajaan vuoden). Ei tunnu kepissä samalta kuin huonoilla synkrojen aiheuttama rattaiden rutina.

- Alkukesästä laatikko purettu ja vaihdettu syncrot. Edellinen omistajan jäljiltä parit syncrot kuluneet. Samalla katsottu muutenkin sisäosat, että ei mitään poikkeavaa. Luultiin, että tämä poistaa vaihdekepistä kaiken ylimääräisen pois, mutta ei

- Vaihdettu kytkinpaketti keväällä. Samalla ilmattu kytkin. Kytkin irroittaa lähellä lattiaa (olisiko 5 cm ennen lattiaa) (?), mutta ottaa takaisin kiinni melkein ylhäällä. Ensimmäinen mitsu, niin en osaa sanoa minkälainen on näissä normaali kytkintoiminta.

Omat ajatukset:

- Voisiko vika olla vaihdelaatikon päällä olevassa vaihteen vaihtajassa ja sen nivelissä, johonka olisi voinut tulla väljyyttä tai ruostetta mikä tahmoaa tuota vaihtamista ?

- Sama ajatus sitten itse vaihdekepin alapuolella olevat nivelet? Tai itse vaijerit?

Tietenkin jos näissä ei vikaa löydy. Niin sittenhän se ongelma vaihdelaatikon sisällä olevissa komponenteissa..

Tuossa ensi viikolla tarkoitus nostaa auto pukille ja katsoa mitä löytyy. Ja vinkkejä ja ajatuksia otetaan vastaan.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

Mitkäs öljyt siellä laatikossa nyt on?
Örkkisöljyt Diaqeen varma valinta, Red line myös kuulostaa toimivan Mitsun laatikoissa, Mobil varauksin.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

hanski-58 sanoi
Mitkäs öljyt siellä laatikossa nyt on?
Örkkisöljyt Diaqeen varma valinta, Red line myös kuulostaa toimivan Mitsun laatikoissa, Mobil varauksin.

Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 laitoin. En muista mistä taulukosta katsoin sen passeliksi Outlanderiin.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

Itsellä ja lähipiirissä huonoja kokemuksia tuon toimivuudesta Mitsun syncroissa....
Vaihtaisin orkkisöljyt ennenkuin ne kovin kyllästyy tuolla, menee tovin aikaa ennenkuin toiminta palaa normaaliksi vaikka vain olisi olleet muutamankaan matkan siellä.
Jos vaihdat ne niin otappa talteen ja katsoppa minkalaista moskaa ne on liuottaneet sieltä sillä voi käsittää sen miksi öljymerkin vaihto saattaa aiheuttaa ongelmia.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

Kyllä noi Castrollit on toiminu meidän Mitsuissa erittäin hyvin.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

No itsellä ei kokemusta kuin muutamasta, Colt,Lancer,Galant ja L200 sekä Pajeroita, kaikissa nuissa tuli takeltelua nuilla Castrolilla, moottorissa ne kyllä on toimineet.Mutta kerroinmpa vaan omista....
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

Joo sama täällä et kokemusta vaan muutamista Evo, Colt, ASX, Galant nyt viimeisimpänä. Eikä ole takerrellut yhdessäkään. Mut ei se ole huono vaihtoehto laittaa Mitsun omaakaan jos epäilyttää.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

Mjahas,

Nythän se sitten epäily jäi takaraivoon pyörimään.Noh pittää ensin katsoa, että minkä hintaista tuo Mitsun litku on ja mistä sitä suapi.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

Yleisesti ottaen "Mitsun litkua" myyvät Delta autot.
 
Vs: Vaihdekepin ylimääräiset "pysähdykset"

Päivitetääs tännekkin nyt lopputilanne.

Eli vaihdoin nuo puslat ja kepin toiminta parani, mutta se ei ongelmaa kokonaan hävittänyt. Timanttitiskiltä kävin hakemassa pöntöstä mitsun öljyä ja vaihdelaatikko on nyt aivan eri vekotin.
Nyt vaan harmittaa, että ei tullut aikaisemmin ajateltua öljyä syylliseksi :seina , vaan tuli uusien synkrojenkin kanssa ajettua pari tuhatta km. Noh onneksi se ei vaihdelaatikko ei nyt ihan sutena toiminut noilla Castrolin öljyilläkään, mutta silti. Noh saipahan hyvän oppitunnin.

Mutta kiitokset vielä vinkkejä antaneille :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom