Vanne asiaa

R

Ramona

Guest
Eli -94 lankussa pyörii täl hetkellä alla 205/55 7,5*16" ET 40 ja pitäis muutoskatsastus papereihin hakee, vakio vanne rek. otteessa 175/70R13, et oisko jollain kokemusta/ tietoo onnistuuko noiden muutos vai meneekö tsw hockenhaimit myyntiin.
 
Eipä noissa mitään ongelmaa jos mahtuvat vaan pyörimään kun inssi ne testaa... Se saattaa vetää vähän rundia katsastusaseman pihalla renkaat linkussa jne niin jos ei mitään kuulu niin kyllä se siitä paperit kirjottaa...

Järkytyin ensi lukemalla renkaiden profiilista, mutta kait ne ihan sopivat ovat kun ei ole madallettu ;D
 
Otin sit puhelimen kätöseen ja kilautin katsastus konttorille, laskivat nopeeta muutos määrät ja tokas et rengas kauppaan ja 205/45- 16 alle ni asia on sil ok. tuli tuol 55 sarjan renkaal kokonais muutosta 56mm ku laki sallii 51mm. varaa ois tuota lankkua tiputtaa tontiin mut arveluttaa kui ahtaaks rupee pyörimis tila sit käymää
 
mulla on noi 205/45R16 kummit ja takana tekee tiukkaa et mahtuu pyörii lokareissa, pokaukset ottaa kiinni, siitä todisteena puolet renkaan nimestä hiotunut pois mut sen kai saa pyöriin ku vanteissa ois oikea ET. Mulla on siä tilaa vanteen ja tukivarren(tai mikä lie se on ::)) välissä noin 1 cm. Niin autoo on pudotettu kummiski noin 30 mm alaspäin.
 
Jep, mulla 'raapii' alla tällä hetkellä 185/55-15, alustaa madallettu n. 35mm. Voin siis hyvin kuvitella että tuumaa isommat ja leveämmät kumit hankaisivat kunnolla.

Onko kellään kuvia tai ajokokemuksia CB-Lancerista 18":lla? Pystyykö vielä ajamaan isoo kovaa? :D
 
Maxx sanoi
mulla on noi 205/45R16 kummit ja takana tekee tiukkaa et mahtuu pyörii lokareissa, pokaukset ottaa kiinni, siitä todisteena puolet renkaan nimestä hiotunut pois mut sen kai saa pyöriin ku vanteissa ois oikea ET. Mulla on siä tilaa vanteen ja tukivarren(tai mikä lie se on ::)) välissä noin 1 cm. Niin autoo on pudotettu kummiski noin 30 mm alaspäin.

Väärä ET? Mulla on saman kokoset fillarit ja hyvin mahtuu pyörimään -40mm madalluksella.
 
Iskareiden ja jousien kunto & jäykkyys vaikuttaa tohon paljon. Tasasella ei hankaa mut töyssyissä ja auto lastattuna löysällä alustalla hankaa varmasti jos renkaiden halkaisija/leveys on suuri. Kantavuus taitaa olla Lancereissa aika heikko. Kumien laitto jousten väliin voi auttaa tuohon ongelmaan ettei perä pääse liian alas. Katsastuksessa niistä taitaa tulla sanomista..
 
Elikkä mikä jako -95 lancer sedanissa on? 4x100? Meinasin ostaa 16 tuumaset 205/45. Mikä ET vanteessa kuuluis olla? Autossa on roiskeläpät niin mahtuuko sentään?
Auto ei ole madallettu.
 
Evo driver sanoi
Elikkä mikä jako -95 lancer sedanissa on? 4x100? Meinasin ostaa 16 tuumaset 205/45. Mikä ET vanteessa kuuluis olla? Autossa on roiskeläpät niin mahtuuko sentään?
Auto ei ole madallettu.

http://www.autodb.fi/mallit/mitsubishi/lancer/mitsubishi_lancer_1995_1.6gli.php

:peukku
 
Evo driver sanoi
Elikkä mikä jako -95 lancer sedanissa on? 4x100? Meinasin ostaa 16 tuumaset 205/45. Mikä ET vanteessa kuuluis olla? Autossa on roiskeläpät niin mahtuuko sentään?
Auto ei ole madallettu.

Eihän tuolla et:tä lue..

Pitäs 99% mahtua, et 40 paikkeilla. Jollain voi olla varmempaakin tietoa, mut vakioalustalla tuskin tulee ongelmia, ehkä täydellä kuormalla takapään kanssa. Toi profiili ois sopiva, harkitse myös 195 leveydeksi.

Kohta koitetaan 215/35-18 kumeja, et 38.  :driver

E: väärä et..
 
hezzu sanoi
Maxx sanoi
mulla on noi 205/45R16 kummit ja takana tekee tiukkaa et mahtuu pyörii lokareissa, pokaukset ottaa kiinni, siitä todisteena puolet renkaan nimestä hiotunut pois mut sen kai saa pyöriin ku vanteissa ois oikea ET. Mulla on siä tilaa vanteen ja tukivarren(tai mikä lie se on ::)) välissä noin 1 cm. Niin autoo on pudotettu kummiski noin 30 mm alaspäin.

Väärä ET? Mulla on saman kokoset fillarit ja hyvin mahtuu pyörimään -40mm madalluksella.

Joo kyllähän se myyjä sieltä vannekatalookista katteli sen ET:n, joku 40-43 jotain sen pitäis olla. Se on ku ois ton tienny sillon ku osti vanteita ni ei raapis. Tosin mulla on sekarengastus et edessä tarvii pitää sellatteita aikas teräväkulmasia renkaita ku se raapii viä pahemmin takana.
 
Muistelin jostain lukeneeni et lankun ET ois vakiona 38 ja 16" vanteille suositus ois ET40, Vianorin ukko sano et vanteelle laitetut nakit mahollistaa viel 35- 40 mm madallulksen, kertoili jostain renkaan profiilin pyöreydestä??? edellisillä ois kuulemma pitäny sivaltaa peltii kaarista pois oikeen urakalla. en kyl tajunnu sen puheist mitään. Tosiaan konttorilla kävin muutoksen hakemas papereihin ja ukko tuumas siel ettei vois tarkemmin olla mitotettu vannetta ja rengasta ulkonemaan lokasuojista, oli sen verran tarkka et MITTAS renkaan ja lokasuojan ulkoneman, tokas vaan et tasanhan se pelti ja rengas on ja läpi menee.
 
Ramona sanoi
Muistelin jostain lukeneeni et lankun ET ois vakiona 38 ja 16" vanteille suositus ois ET40, Vianorin ukko sano et vanteelle laitetut nakit mahollistaa viel 35- 40 mm madallulksen, kertoili jostain renkaan profiilin pyöreydestä??? edellisillä ois kuulemma pitäny sivaltaa peltii kaarista pois oikeen urakalla. en kyl tajunnu sen puheist mitään.  Tosiaan konttorilla kävin muutoksen hakemas papereihin ja ukko tuumas siel ettei vois tarkemmin olla mitotettu vannetta ja rengasta ulkonemaan lokasuojista, oli sen verran tarkka et MITTAS renkaan ja lokasuojan ulkoneman, tokas vaan et tasanhan se pelti ja rengas on ja läpi menee.

On puhunu siitä renkaan ylälaidasta, jos pyöreä takaapäin katsottaessa ni ei hankaa niin helposti lokarin kaareen. Kyl ne kaaret kannattaa leikellä jos vaan jaksaa suojata ne sitten ruosteelta. Pysyy ainakin renkaat ja pellit hyvänä.

Kyllähän se pyörii 30-40mm madalluksellakin, mut lastattuna ei taatusti mahdu..Kantavuus pers*estä ainakin lancerissa.

Rengas saa tulla ulos kaaresta ylhäältäpäin katsottuna, mut kuvio ei saa näkyä.
 
kyllä noihin saa pyörimään mitä vain jos pikkusen jaksaa värkätä ;D Mitsubishi Carisma - 00 alusta -45mm vanteet 18x8 8) (kyllä se välillä vähän raapii)
 
Elikkä 16" ja ET joku 40 niin sopii hyvin lancer -95. Rengas 205. 195 liian kapee 7" vanteelle.

Mikä ET hezzu sulla on nois vanteis?
Hieno auto muuten! (Itell sama vuosmalli ja väri)
 
miepä pistän kuvaa illemmalla mutta siinä se vasta kyllä on rakennusvaiheessa :( ei oo tuota digikameraa siunaantunu.. korisarja on kuitenki just laitettu paikalleen.. poliisit vain ei tykänny tänään tuosta kilven sijoituspaikasta :-\
 
Evo driver sanoi
Elikkä 16" ja ET joku 40 niin sopii hyvin lancer -95. Rengas 205. 195 liian kapee 7" vanteelle.

Niinno, 215 saa menemään 9" vanteelle.. Mulla on ollut myöskin 195 ja 7".
 
Oliko 45 profiilinen rengas?
Eikös -04 lancerissa oo 195 ja vanne 7 tuumaa kans? Miten vaikuttaa jos rengas on liian "kapea" vanteelle? Eli 195/45 R16 on sopiva 7" vanteelle?
(Pakko jauhaa tätä samaa asiaa kun ei tiedä)
 
Evo driver sanoi
Oliko 45 profiilinen rengas?
Eikös -04 lancerissa oo 195 ja vanne 7 tuumaa kans? Miten vaikuttaa jos rengas on liian "kapea" vanteelle? Eli 195/45 R16 on sopiva 7" vanteelle?
(Pakko jauhaa tätä samaa asiaa kun ei tiedä)

Joo oli 195/45-16 joskus. 205/40-17 pyörikin sit vähä paremmin. ET:t 38 ja 40.

Jos rengas on "liian" kapea, se venyy ja reuna pyöristyy. Ts. vanne tulee vaan ulommas. 205 on varmaan parempi 7":lle, mutta kyl se 195:kin menee siihen..
 
Axu sanoi
Niinno, 215 saa menemään 9" vanteelle.. Mulla on ollut myöskin 195 ja 7".

Totas... Korjatkaa jos oon väärässä mut ei taida saada 9" vanteelle laittaa 215-kumia (liian kapea)? Taitaa olla 225 minimi tolle 9" vanteelle?
 
No sanotaan näin jos mul on 16"* 7,5 tuo vannekoko ja minimi rengastus sille on 205. jos googlee käytät vähän aikaa ni löydät aika kattavia ohjeistuksia rengas asioissa ja viel valmistaja kohtaisia suosituksia renkaiden ja vanteiden osalta. Tuomonen vanteiden ihailu paikka ois vaikka www.vannevalitsin.fi
 
-jani sanoi
Totas... Korjatkaa jos oon väärässä mut ei taida saada 9" vanteelle laittaa 215-kumia (liian kapea)? Taitaa olla 225 minimi tolle 9" vanteelle?

Laista en tiedä (voi hyvinkin olla laitonta jos katsastaja näkee vanteen leveyden) mutta noita on nähty (itellä ei o ollu, 215 ja 8" riitti), kaikki ei suostu kyllä tollasia liikkeessä laittamaan. Eikä siinä järkeä ole, mutta toisaalta ei ole korisarjassakaan..
 
Mul on-96 farkkulancerissa 16 " 205/50 et 40. mahtuvat hyvin ja et on passeli. ikävää on vain että autosta tuli jostain syystä kauhea ajaa kovilla nopeuksilla, 120 km/h ja eteenpäin. kaksin käsin saa puristaa rattia että auto pysyy omalla kaistalla. mitään väljää ei löydy, auraus ok, ohjaustehostin ei vaikuta asiaan ja renkaan paikkojakin vaihdoin akselien välillä. alkaa olla jo epätoivoista...
 
coltlancer sanoi
Mul on-96 farkkulancerissa 16 " 205/50 et 40.  mahtuvat hyvin ja et on passeli. ikävää on vain että autosta tuli jostain syystä kauhea ajaa kovilla nopeuksilla, 120 km/h ja eteenpäin. kaksin käsin saa puristaa rattia että auto pysyy omalla kaistalla. mitään väljää ei löydy, auraus ok, ohjaustehostin ei vaikuta asiaan ja renkaan paikkojakin vaihdoin akselien välillä. alkaa olla jo epätoivoista...

Paineet on varmaan kohillaan? Tasapainotus? 100% varmastiko ei ole väljiä puslia tai muita alustan osia?
 
coltlancer sanoi
Mul on-96 farkkulancerissa 16 " 205/50 et 40. mahtuvat hyvin ja et on passeli. ikävää on vain että autosta tuli jostain syystä kauhea ajaa kovilla nopeuksilla, 120 km/h ja eteenpäin. kaksin käsin saa puristaa rattia että auto pysyy omalla kaistalla. mitään väljää ei löydy, auraus ok, ohjaustehostin ei vaikuta asiaan ja renkaan paikkojakin vaihdoin akselien välillä. alkaa olla jo epätoivoista...

Sama vika. 120km/h vauhissa alkaa ratti täryttään aikalailla, suorassa se pysyy mutta käden kun laittaa ratille ni vatkaa kyl kättä. :-\
 
Rengaspaineet on 2,5 bar joka pyörässä, luulisin et on sopivat? Välyksiä olen tutkinut sekä käsin että ravistimella useampaan otteeseen. Samaa vikaa esiintyi jo talvirenkailla (165/70 13), tosin vasta 140:n jälkeen. Eli ohjaus ikäänkuin "kevenee" liikaa ja tulee ihan holtittomaksi, levottomaksi. Siksi epäilin ensin ohjaustehostinta, mutta hihnan poisto ei auttanut. Renkaat ovat uudet Bridgestone Turanzat, tasapainotus on kondiksessa koska ratti ei tärise yhtään. Mitä uraisempi tie ja tuulisempi ilma sen kamalampi ajaa.
 
Sulla on varmaan vakioalusta? Lancerin ohjaushan (keskialue) on aika huono varsinkin kapeilla renkailla, leveillä taas alkaa vetely. Kannattaa miettiä alustan vaihtoa, tai tarvitseeko niitä yli 120 nopeuksia..
 
Joo on. Ja taitaa pysyäkin kun ei ole liian helppoa toi alustasarjan hankkiminen tähän farmarimalliin. :) Tuo "ominaisuus" lähinnä häiritsee ohituksissa yms. kun on keskityttävä itse ohituksen sijasta siihen että auto pysyy käsissä. Taidan antaa mokoman olla, itsepä leveät renkaani halusin. Jos on jotain väljää/hajoamassa niin kyllä se sitten ennen pitkää löytyy. Ainakin sitten seuraavalla omistajalla. ;)
 
coltlancer sanoi
Mul on-96 farkkulancerissa 16 " 205/50 et 40.  mahtuvat hyvin ja et on passeli. ikävää on vain että autosta tuli jostain syystä kauhea ajaa kovilla nopeuksilla, 120 km/h ja eteenpäin. kaksin käsin saa puristaa rattia että auto pysyy omalla kaistalla. mitään väljää ei löydy, auraus ok, ohjaustehostin ei vaikuta asiaan ja renkaan paikkojakin vaihdoin akselien välillä. alkaa olla jo epätoivoista...

Sain idean. Viepä huvikseen 4pyöräsuuntaukseen, jos kulmat kohallaan ni ei pitäs 20e enempää olla.
 
Varmasti, jos noi ei pyöri niin ei mitkään; olettaen että sulla on iskarit ja jouset kunnossa.
 
Kyllähän se on mahdollista "venyttää" kapea rengas leveälle vanteelle. Tällöin renkaan profiili pienenee ja renkaasta tulee "pyöreämpi" kanteista. Saksassahan moista kikkaa käytetään paljon.

Ihan yleisesti tähän kun jengi kyselee mahtuuko se ja se ja sillai ja sillai ilman ongelmia niin:

205/45-16", 7,5" vanteella ET35 pyöri huonolla vakioalustalla ja -35mm alustasarjalla ihan hyvin jos on 1-3 henkeä kyydissä. Ei ota kiinni muuta kuin kunnolla kantatessa (ja huom. kunnolla tarkoittaa myös kunnolla jota ei useimmat varmasti edes tee kertaakaan) ja suuremmalla väkijoukolla tulee hieman ongelmia kantatessa ja töyssyissä.

205/40-17", 7" vanteella ET35 toimii myöskin 1-2 (kolmellakin vielä) hengellä ihan hyvin -35mm alustasarjalla. Mikäli enemmän porukkaa niin töyssyissä ja kanteissa saattaa raapia. Mutta kyllä autoon 5 henkeä saa eikä tuolla kuormalla tasaisella ajettaessa raavi.

Eli nämä oli meitsin kokemukset :peukku
 
JaakkoN sanoi
Kyllähän se on mahdollista "venyttää" kapea rengas leveälle vanteelle. Tällöin renkaan profiili pienenee ja renkaasta tulee "pyöreämpi" kanteista. Saksassahan moista kikkaa käytetään paljon.

:eek:fftopic
Ja on sitten muuten niin maan perusteellisen ruman näköinen lopputulos ;D IMO.
Vannekkin on sit sopivasti ensimmäisenä ottamassa nirhaumia vastaan pienimmistäkin kanttarikosketuksista, kun ei kumipinnasta ole tietoakaan siinä samalla tasolla... jos nyt vähän pilkkua "laitellaan" tän tiimoilta.
Ihan kuriositeettina...Siis tekeekö noi bratwurstin omat pojat tota sen takia, että 1. renkaan profiili madaltuisi? vai 2. kantit saisi "pyöreämmiksi? Oli miten oli, mutta ei mahdu kyllä ymmärrykseen ???. Nooh, kukin tavallaan ;D.
 
zare sanoi
Ihan kuriositeettina...Siis tekeekö noi bratwurstin omat pojat tota sen takia, että 1. renkaan profiili madaltuisi? vai 2. kantit saisi "pyöreämmiksi? Oli miten oli, mutta ei mahdu kyllä ymmärrykseen ???. Nooh, kukin tavallaan ;D.

No, mahtuisko Lanceriin esim 245 rengas? Ja saako helvetin hienoja huulivanteita 7tuumasena? ;D SEN takia..
 
Axu sanoi
zare sanoi
Ihan kuriositeettina...Siis tekeekö noi bratwurstin omat pojat tota sen takia, että 1. renkaan profiili madaltuisi? vai 2. kantit saisi "pyöreämmiksi? Oli miten oli, mutta ei mahdu kyllä ymmärrykseen ???. Nooh, kukin tavallaan ;D.

No, mahtuisko Lanceriin esim 245 rengas? Ja saako helvetin hienoja huulivanteita 7tuumasena?  ;D SEN takia..

ROFL
No ilmankos ;D. Tää on sit vissiin sitä saksalaista täsmällisyyttä, hyvin ne vetää 8).
 
zare sanoi
:eek:fftopic
Ja on sitten muuten niin maan perusteellisen ruman näköinen lopputulos ;D IMO.
Vannekkin on sit sopivasti ensimmäisenä ottamassa nirhaumia vastaan pienimmistäkin kanttarikosketuksista, kun ei kumipinnasta ole tietoakaan siinä samalla tasolla... jos nyt vähän pilkkua "laitellaan" tän tiimoilta.

Täysin tottahan tuo kaikki on... Mutta jostain on sitten pakko tinkiä kun cb#a lancerin kokoiseen autoon tungetaan vannetta, jonka leveys on 8" tai jotain siitä ylöspäin ;D

Nimenomaan juuri noiden saksassa niin suosittujen huulivanteiden takia kikka toimii... ;)
Se mikä halkaisijassa hävitään leveydessä voitetaan kuullu sanottavan jonkun "fiksun" suusta joskus ::)

Itekkin olisin halunnut 17" huulivanteet, mutta 8" leveys verottaa sopivuutta ja kun sitä rengasta haluaisi siihen "ulkopuolelle" suojaksi niin se on moro niille haaveille ;D
 
JaakkoN sanoi
Mutta jostain on sitten pakko tinkiä kun cb#a lancerin kokoiseen autoon tungetaan vannetta, jonka leveys on 8" tai jotain siitä ylöspäin ;D

Nimenomaan juuri noiden saksassa niin suosittujen huulivanteiden takia kikka toimii... ;)
Se mikä halkaisijassa hävitään leveydessä voitetaan kuullu sanottavan jonkun "fiksun" suusta joskus ::

Niin no, elämähän on täynnä vaihtoehtoja ;D ja makuja monenlaisia. Eihän siinä mitään et joku tykkää tolla lailla soveltaa tuota osa-aluetta, antaa mennä vaan :). Itselle vaan ei tulisi heti ensimmäisenä, eikä toisenakaan mieleen modata tuollaista kokonaisuutta auton alle. Onneksi olen suomalainen, enkä omista huulivanteita ;D.

Axu sanoi
zare sanoi
ROFL
No ilmankos ;D. Tää on sit vissiin sitä saksalaista täsmällisyyttä, hyvin ne vetää 8).

Miten niin "saksalaista"?  ;)

No kun niistä nyt tässä on puhuttu, löytyy tietty myös muualtakin päin tellusta. Onneksi ei ihan lähipiiristä ;D ;D.
 
:nykii häh?? renkaatkin?  :D olisko jotain ehdotuksia minkä kokoiset renkaat näyttäis hyvältä kyseisillä vanteilla??
 
jolehvik sanoi
:nykii häh?? renkaatkin? :D olisko jotain ehdotuksia minkä kokoiset renkaat näyttäis hyvältä kyseisillä vanteilla??

195/50-15 on varmaan aika normi mitä niihin laitetaan.
 
Territorial_ sanoi
205 / 40 / 17' Jako 4*100. et 40


Mahtuukohan noi pyörimään lancerin alla ilman suurempia ongelmia
Noh, mulla on omassa lancerissa 7x17 vanteilla 205/40R17 kumit ja vanteissa ET 38...eibach jouset...edessä ei ongelmia mut takaa raapii ja otin siitä kantista jo jonku 6-8mm pois ja vielä pitää se takapuskurin kiinnike leikata pois ja keksiä joku eri tapa millä kiinnittää se puskuri...sitten ei kyllä pitäisi raapia, itseäni ainakin ärsyttää tuo raapiminen ja helpoimmalla ois päässy kun ois ostanu vaikka et45 vanteet mutta kun ei mieleisiä löytyny sillä et:llä. Eli suosittelen et42-45 jos ei halua leikellä kaaria yms...ainiin ja takana on 300mm kaaresta pyörän navan keskelle ja ei ne takajouset mitkään löysätkään ole.
 
joku kyseli kuvaa carismasta ozin vanteilla.. tuossa olis http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=2250
 
Vs: Vanne asiaa

Jatketaan tähän asiaan. Olis nytten uusien vanteiden oston aika. Mikäs olis kapein rengas mitä 7,5" vanteelle voi laittaa? Ei noi leveät renkaat niin kiinnosta...
Meneekö liian kapeaksi jos 205/40 R18 laittaisi 7,5" vanteelle ja kun toi profiili on kuitenkin noin matala?
 
Vs: Vanne asiaa

itse olen käyttänyt omassa -90 GLXi lankussa alla 215/45-17 vanteita ja jäi sentti vielä jousilautaseen varaa eikä osunut kaariin tai muuallekkaan kun kanttaili mutkiin.
Autosta tuli tosin hieman maasturi koska siinä on vakioalusta ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom