Veikeä jarruonkelma Pajerossa

Napalukko

Mitsu Pajero TD IC, L200
Liittynyt
6 Syyskuu 2003
Sijainti
Lahti
Sorateitä pöllytellessä oli mennyt kivi etujarruun, ja kitinä oli kamala. No; satula irti ja kivi pois. Satula kiinni ja testiajolle. Ilmeni, että kun tekee useita nopeita ja reiluja jarrutuksia peräkkäin, muuttuu poljin kivikovaksi ja jarrun merkkivalo syttyy hetkeksi. Vika on saattanut olla jo pitkäänkin, koska normiliikenteessä ei tule tehtyä useita lyhyitä lukkojarrutuksia peräkkäin. Muuten jarrut pelaavat ihan jees, ainoastaan viime talvena huomasin kovimpina pakkaspäivinä, että jarrun merkkivalo paloi aamulla vartin verran ja ikäänkuin lämmettyään sammui. Nestettä on ollut koko ajan riittävästi, ei näy vuotoja ja jarrut siis toimivat ihan normaalisti. Mutta miksi poljin "kivettyy" ja merkkivalo palaa aina hetken? Pääsylinterikö syyllinen?
 
ei ole vika, vaan ominaisuus: tehostimelta pääsee alipainetta pois nopeammin kuin pumppu kerkiää sitä tuottamaan, tehostimessa on anturi, joka varoittaa liian pienestä alipaineesta, valo syttyy ja tehostus häipyy hetkeksi. Jarrut kuitenkin toimivat, poljinta pitää vaan painaa vähän reilummin.

Saman "vian" saat esille paikallaankin: pumppaat nopeaan tahtiin poljinta muutaman kerran, niin valo syttyy.
Pakkasella minullakin haamuili se valo, mutta en usko sen olevan samoja peruja, vaan pikemminkin nesteen määrän anturilta peräisin (vähän nestettä, vetiset nesteet vetävät jähmeäksi pakkasella ja kurvaillessa anturi jää varoittamaan nesteen vähyydestä). Mutta minulla se syttyi ajossa, ei startatessa...
 
Tuossa omassa on aika usein varsinkin napakammalla pakkasella tuo valo jäänyt palamaan, ja samalla tuo tehostus on ollut heikkoa, jokin vesihelmi luultavasti jossain putkessa joka sitten moottoritilan lämmettyä sulaa.

Ja normaali homma eteenkin dieseleissä tuo että alipainepumppu ei (varsinkaan tyhjäkäynnillä) jaksa kehittää alipainetta siihen tahtiin mitä sitä noissa tiheissä pumppauksissa kuluu.
 
nestettä voi lisätä vähän yli sen merkin niin se ei ainakaa pakkasella pala
 
Takaisin
Ylös Bottom