Vs: Venettä tahtoo hän... Onko asiantuntijoita?
Laitetaas tohon odotellessa muutama peruskohta mitä kannattaa tutkailla:
Peräpeili, eli veneen perän pitää olla kova, jos se on päässyt imasemaan jostain huonosta läpiviennistä tai ruuvin reiästä vettä, niin se alkaa hitaasti pehmenemään, siellä kun on puuta kuidun välissä. Ikävä korjata. Eli peräpeilin pitää kopista kunnolla kun jollain palikalla naputtelee.
Pohjan kunto ja siisteys, ei mielellään kauheasti kiville ajojälkiä tai huonosti tehtyjä korjauksia.
Rungon kunto noin muuten, onko pahasti haalistunut vai meniskö vielä pesulla ja vahalla.
Kylkilistat kertovat laituri- ja muiden pusujen määrän,
Lasit olis tietysti kiva olla ehjät, menee melkeinpä aina teettämispuuhaksi.
Mahdollisen kuomun kunto, uusi kuomu alkaen 400e plus kaaret.
Sisustan kunto, jos on siisti niin yleensä on muutakin venettä hoidettu. Nuhruiset jenkkinahat on monesti aika kauheita. Samaten ne paksut jenkkimatot jemmaa hometta usein. Puu on kiva matsku, sen kun pystyy siistimään tarvittaessa ja kestää hyvin.
Varusteet tietysti läpi, kaiken pitäis toimia, muutenhan sillä ei ole varustelistalla mitään virkaa.
Sitten se konepuoli:
Sisäkoneen kanssa kato jäähdytysveden läpiviennit, siellä pitäis olla kuivat paikat ja toimivat hanat. Akselivetoisten voimansiirrosta saa joku muu kertoa tarkemmin.
Sisäperämoottorin kanssa kulmakivi on makeavesi vai merivesijäähy. Eli nimensämukaisesti makeavesijähdytteisessä kiertää makeavesiglykoliseos moottorissa, jolloin vältytään meriveden aiheuttama korroosio. Vanhat merivesijäähdytteiset koneet voi olla aika tukossa ruosteesta. Vetolaitteesta pitäis tietää onko impelleriä vaihdettu ikinä, eli vesipumpun siipipyörää, pitäis yleensä parin vuoden välein vaihtaa, muuten kovettuu huonoksi. Moottorista itestäänhän katot vaan samat vuodot ja mestat ku autojenkin moottoreista, vetolaitteesta pitäis avata peräöljyjen tyhjennysproppua sen verran, että näkee peräöljyjen kunnon. Jos on maitokahvia niin äkkiä alkaa maksaa kun voi mennä kaikki potkuriakselista eteenpäin uusiks.
Potkurikin olis kiva kun olis kaikki lavat tallessa. Trimmisylinterit on kalliita, ne olis kans hyvä olla ehjät.
Perämoottorissa nyt ei niin paljon ole, kuhan lähtee käyntiin ja peräöljyt on terveet, riippuu tietysti perärutkun koosta, mutta itellä ollut vain pieniä, suurin 115hv V4, isommat koneet sitten olleet laidan sisäpuolella.
Tosta nyt alkuun.