verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
tuli mieleen tässä tehdessä kun eipä muistanut vedellä alakertaan kaapeleita eikä
yläkertaankaan kunnolla että onnistuukosko

verkon luominen antenni kaapeleiden kautta nykyään?
sähkö verkon kautta onnistuu ainakin.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Mr mmc sanoi
tuli mieleen tässä tehdessä kun eipä muistanut vedellä alakertaan kaapeleita eikä
yläkertaankaan kunnolla että onnistuukosko

verkon luominen antenni kaapeleiden kautta nykyään?
sähkö verkon kautta onnistuu ainakin.

Mikset halua tehdä sähköverkon kautta ?

Esim. Ylä/alakerran väliin , sähköverkon kautta ja sitten tarvittaessa W-Lania siittä eteenpäin.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Miksi noin vaikeesti mietit asiaa ??? ostat wlanin missä on 2 tai jopa 3 antennia josta siirrät 1 tai 2 antennia kaapelilla sinne minne tarviit kuuluvuutta.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Sähköverkkoa käyttävät HomePlug AV sovittimet toimivat kokemukseni mukaan yllättävän hyvin, selvästi paremmin kuin wlan esim. videon streamauksessa. Halvimmillaan 200 Mbit/s mallit noin 50 euroa pari, 500 Mbit/s vähän enemmän. Löytyy myös sellaisia missä on 4 porttinen kytkin samassa mikä on varsin kätevää esimerkiksi olohuoneessa, nykyisinhän kaikki AV laitteet haluavat verkkoon. Itselläni on 200 Mbit/s Dlink ja 500 Mbit/s neliporttinen Zyxel. Ja yksi Dlink käyttämättömänä.

Antenniverkon kautta et saa kustannustehokasta ratkaisua tehtyä.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

siksi en haluaisi tehä sähköverkonkautta koska joutuisin siirtämään yläkerrassa olevan johdon vaihe paikkaa.
meillä kun on jaoteltu vaihe kuormitus tyyliin huone = 1vaihe ja eipä tietenkään vaiheet täsmänneet...
jos antenni verkon kautta ei onnistu niin pitää kokeilla pujotella vielä keittiöön ja olohuoneeseen yläkautta väliseinän sisään
johtoja... kiva homma mutta mahdollinen toistaiseksi... yläkerran lattia kun vielä uupuu viikon päivät
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Just tota vaiheistus homma jäin miettimään et jos haluaa et toimii sähköverkon kautta niin tulee ongelmia vaihe kuormiin ja jos tosiaan haluaa et toimii niin pitäis olla koko talo olla yks vaiheisena.

AST kaikki missä lukee lopussa link sana niin kyllä mä kierrän noi tuotteet tehokkaasti :D. Mä ainakin tekisin tolla wlanina pääsee paljon helpommalla :D
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

astilla hyvä pointti mutta kyllä WLAN verkonkin saa, myös kovilla siirtonopeuksilla luotettavaksi kun hypätään pois noista consumer merkeistä. Ehdottomasti tuosta link asiasta samaa mieltä callen kanssa siis :D Voin antaa pääni pantiksi että jos satsaa Cisco Systems, Juniper Networks, Meru ja ehkä jopa Motorolan MIMO 3x3 802.11n WLANiin niin ei varmasti pitäisi olla luotettavuus ongelmia edes 1080p streamauksessa ;)

WAN ammattilaiset yleensä pitää noita sähköverkon kaapelointeja ihan vihoviimeisinä ratkaisuina, ja yleensä esim. tilapäisinä jonkun muutostyön vuoksi. Tosin jos ei pidä siirtää dataa faradayn häkistä niin yleensä nekin toteutetaan Point-to-Point WLAN linkeillä ;)
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Tai voihan vaihtoehtoisesti pistää 2 wlan purkkia..toinen suoraan nettiin waniin, ja toiseen wan siitä purkista kaapelilla, mikä on netissä ja eri puolille huushollia.

Yks muuten edullinen wlan laite ois tossakin: Cisco linksys E1200 Wireless N-router

Ihan hyvät signaalitasot vaikuttais olevan tuon hintaiseksi vehkeeksi. Nettiliittymien kylkiäisenä oon asennelly muutamiin paikkoihin, ja joissain paikoissa rivitalon päätyasunnosta toiseen päätykämppään yltää signaali, kunhan eio kiviseiniä tms välissä..

Edit: linkki arvosteluun.. http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2383274,00.asp
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Suoraan sanottuna en tiedä varmasti mikä rasia talossa on missäkin vaiheessa. Kaikkia olen kokeillut ja jokaisesta yhteyden saanut. Siirtonopeutta on irronnut joka paikassa ainakin se mitä ADSL:n yli taloon tulee, muuta ei ole kiinnostanut kokeilla.

Autotallissa kokeilin 20 metrin johtokelan päässä ja edelleen toimi, johto tosin oli siinä kelalla mikä voi vaikuttaa.

Hidastuuhan se toki, mutta sama vaihe ei ole aina välttämättömyys. Toimii tai ei, olen hyvn tyytyväinen muutaman kympin investointiin, jonka käyttöönotto ei voisi helpompaa olla, laitteet kiinni rasioihin ja painetaan joka sovittimesta salausnappia 2 minuutin sisällä niin hetken päästä on salattu yhteys käytössä.

Epäilen että olisin joutunut maksamaan hieman enemmän noista Ciscon/Juniperin/younameit Wifi N tunkeista. Ammattilaiset saavat tunkata ja säätää niin paljon kuin haluavat ammattilaislaitteitaan, minä streamaan vaikkapa muutaman elokuvan sähköverkon yli mieluummin :)
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Siis sähköverkon kautta tiedonsiirto on niin vanha juttu että varmasti toimii.. :)
Ja nyky laitteet esim mitä ast mainitsi käyttää nolla kevi johtoa ja jossain tapauksissa vaihetta... Ei niillä ole mitään merkitystä missä vaiheessa se pistorasia ryhmä on...
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

meidän talossa on vanha sähkökaappi ja nolla ja kevi on samassa... eli ovat oikosessa keskenään, joten niiden välillä tieto ei varmastikkaan kulje
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Jahvetti kyllä se vaan on väliä et missä vaiheessa se tieto kulkee et onko se L1,L2 vai L3 eli jos sulla on vaikka 2 makkaria ja ne on eri vaihessa esim. L1 ja L2 niin tulee ongelma. Mr mmc on ne nykyäänkin keskusksessa nolla ja maa samassa siinä on vaan yliheitto niitten välissä.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

calle sanoi
Jahvetti kyllä se vaan on väliä et missä vaiheessa se tieto kulkee et onko se L1,L2 vai L3 eli jos sulla on vaikka 2 makkaria ja ne on eri vaihessa esim. L1 ja L2 niin tulee ongelma. Mr mmc on ne nykyäänkin keskusksessa nolla ja maa samassa siinä on vaan yliheitto niitten välissä.

vikavirtasuojahan nykyään on välissä. meillä ei :( eikä budjetti anna nyt uusia keskusta... tulee meinaan kalliiksi koko keskuksen uusiminen...

pujottelin jo 3 johtoa alaspäin, pari olohuoneeseen yhden keittiön nurkkaa... ehkä jos löytää vielä johtoa niin toisenkin keittiön toiseen päähän....
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Juu siis ehdottomasti oon sitä mieltä, että tommonen sähköverkon läpi voi, etenkin sijoitukseensa nähden, olla ihan loistoratkaisu tommoseen.

Mutta halusin myös huomauttaa että WLANillakin saa luotettavia yhteyksiä kun unohtaa ne "linki"t sieltä valmistajien nimistä :D Mun on annettu ymmärtää että valtaosa consumer kytkimistä/reitittimistä ja you name it tiedonsiirto vehkeistä on jonkun edullisen bulk valmistajan rautoja, samoja siis, missä jokaisella on vähän erilainen, oma softansa. Harva tommonen halpavalmistaja siis ite tekee esim. omia WLAN radioitaan jne. Sen takia monesti ei laatuvaikutelma parane vaikka vaihtaa toisesta toiseen.

Ite kun oon nähny paljon noita operaattoripuolen ja vähän isompien toteutuksien ratkaisuja niin oon muutenkin enemmän kaapelimiehiä :D Esim. FTP Cat6/SML kuidut on lähempänä mun sydäntä enemmän kun nää WLAN toteutukset ;) Ja jos joku nyt remontoi ja jättää cat kaapelit vetämättä sen takia koska "ei jaksa ostaa turhaan kun onhan toi langaton" niin mä voin vaikka tarjota ne kaapelit jos joku jaksaa hakee ne täältä. Joskus jäänyt käsiin tommonen ~300m Cat6e UTP:tä niin kyllä siitä muutaman kymmentä metriä voi club membereille luovuttaa :D
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

pitää laitta alas wlan exteder jos tarvii mutta nyt taidan pysyä kaapeleissa...

nuo kiina pihdit + liittimet tuntu toimivan erittäin hyvin :peukku
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Mr mmc näinhän se on et vanhissa keskuksissa ei ole vikavirtasuojia mutta kun uusitaan tai remontoidaan niin nyky sääntöjen mukaa pitää laittaa noita vikavirtasuojia määrättyihin paikkoihin esim. kosteet tilat. Ei noi kaapelit mitään halpoja ole enään esim. 50m kelasta saa maksaa about 60€ ja toikin on 3x1,5.

Urran silloin kun rakensin tän mun talon niin jo mun sähkö suunnittelu vaiheessa tein ratkaisun et vedän ton catin mut ei oo vielä edes käytössä mut mun poika on alkanut puhumaan et otettaisi käyttään toi koti verkko olis parempi kun toi wlani ;D. Noh poika käy amista ja on ICT linjalla kaise se tuolta tulee ;D
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

calle sanoi
Mr mmc näinhän se on et vanhissa keskuksissa ei ole vikavirtasuojia mutta kun uusitaan tai remontoidaan niin nyky sääntöjen mukaa pitää laittaa noita vikavirtasuojia määrättyihin paikkoihin esim. kosteet tilat. Ei noi kaapelit mitään halpoja ole enään esim. 50m kelasta saa maksaa about 60€ ja toikin on 3x1,5.

Urran silloin kun rakensin tän mun talon niin jo mun sähkö suunnittelu vaiheessa tein ratkaisun et vedän ton catin mut ei oo vielä edes käytössä mut mun poika on alkanut puhumaan et otettaisi käyttään toi koti verkko olis parempi kun toi wlani ;D. Noh poika käy amista ja on ICT linjalla kaise se tuolta tulee ;D

39,90 on nyt maksettu 50m keloista 3x1,5, riittänee vallaistukseen ja kun on erikseen pistorasiolle johdot.

mut keskus pitäs uusia jossain välissä.
tällähetkellä tosiaan on nyt ohi tuo tilanne vedin siis cat kaapelit alakerran väliseiniin... vähän "hurjissa " paikoissa erikeen tulee pistorasiat mutta aina ei voi voittaa :'(

tästä muuten lisäkysymys...
mäkun on vetäny pistorasian tykkiä varten mutta ideaa millainen kaapeli voisi olla kuvalle välissä?
senkin kun pystyis nyt pujottamaan valmiiksi, ei roikkuisi äly pitkiä (+10m) kaapeleita seinillä katossa
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Se nyt taas riippuu siitä mistäö lähteestä meinaat kuvaa siirtää tykille ja mitä liitäntöjä tykissä on et noitten mukaan pitää päättää mikä/mitkä kaapelit pitäis olla siellä.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Mr mmc sanoi
tästä muuten lisäkysymys...
mäkun on vetäny pistorasian tykkiä varten mutta ideaa millainen kaapeli voisi olla kuvalle välissä?
senkin kun pystyis nyt pujottamaan valmiiksi, ei roikkuisi äly pitkiä (+10m) kaapeleita seinillä katossa

hdmi- pistorasia seinään ja kattoon, ei kyllä taida olla mitään sopivaa "normaaleihin" asennuskalusteisiin, eli joko irrallinen muista kalusteista tai sitten itse modaa tyhjään peitelevyyn.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Mr mmc sanoi
tästä muuten lisäkysymys...
mäkun on vetäny pistorasian tykkiä varten mutta ideaa millainen kaapeli voisi olla kuvalle välissä?
senkin kun pystyis nyt pujottamaan valmiiksi, ei roikkuisi äly pitkiä (+10m) kaapeleita seinillä katossa

Jos sulla on vielä seinät/katto auki niin HDMI sähköputkeen ja seinänväliin piiloon. Jos ei niin sitten ostat kaapeli kourua ja vedät pinta vetona , esi. huoneen nurkkaa ja katon rajaa pitkin. Itse sen kyllä huomaat , mutta ei kukaan muu. Eli piiloon jää.

Älkää ihmiset alkako jatkamaan Singnaali kaapeleita... suora veto vaan , lähteestä näyttöön.
 
Vs: verkon tekeminen omakotitaloon antenni kaapelin kautta?

Mä asensin remontin yhteydessä 35 mm putkea kattoon, josta HDMI tulee seinään alumiini asennuskouruun muiden piuhojen (220V, kaiuttimet) ohella. Kourua pitkin alas ja kourun alapäästä johto läpiviennin kautta vahvistimelle. Tykin viereen laitoin normaalin kojerasian, johon tuo paksu putki tulee. Rasiaan sitten ihan normaali peitelevy johon tein kaapelin mentävän reiän. Voin ottaa kuvat illalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom