Vetoakselin irroitus

S

Sanna

Guest
Jarruja edelleen katsastukseen virittelen. Kuorman tunnistava venttiili tuntuu tulleen aikas hyvään kuntoon :D mutta pitoa löytyykin vain toisesta takajarrusta :-[

No kyllähän se toisen puolen luistaminen tiedetään aika tarkkaan kun koko vanne on aina ihan öljyssä :mad:

Nyt kun rumpu on avattu ja syykin on selvillä - sillä eihän mitsussa varmaankaan öljykylvyssä jarrujen kuulu olla...

Öljyä on niin maan perusteellisesti kaikkialla. Silti lähes kaikki on vielä kaiken kukkuraksi ruosteessa. Hassua, öljyn kun luulisi voitelevan.

Kun rumpu on nyt auki ja neljä akselin pulttia tuntuu olevan ihan helposti irroitettavissa, mutta mitä muuta pitää avata? Oliko niin että akselin pois vetämiseksi piti irroittaa nuo jarrukilvet? :eek:

Jarruputkia kun ei meinaan millään viitsisi ruveta katkomaan - ei ne mitenkään muuten taida irti lähteä...
 
Jarrukilvet tulee akselin mukana, eli jarruputket pitää irrottaa. Itse irrotin sylinterit osittain putkineen.

Äh...  Vasempaan sylinteriin tulee kaksi putkea. Toiselle sylinterille menevä putki irti ja toisesta putkesta pätkä sylinterin mukaan. Oikea sylinteri putkineen irti.

Ei mikään yleispätevä juttu, mutta kannattaa vähän katsoa, mistä helpoiten saa irti.

Systeemissä on kaksi stefaa ja ulointa ei saa vaihdettua kuin ottamalla laakeri irti. En ruvennut itse laakereita irrottamaan, kun ei ollut riittävän järeätä ulosvetäjää, vaan vein akselit korjaamolle  ::)

Asennuksessa käytin säätölevyjä (hankin sarjan). Päittäisvälys n. 0,2 mm
 
Jarrukilvet tulee akselin mukana, eli jarruputket pitää irrottaa. Itse irrotin sylinterit osittain putkineen.

Pahus :seina

Nyt se kyllä alkoi näin vaikuttamaankin, kun on tullut pari päivää katseltua noita vetoakselin päitä yrittäessäni sovitella uusia jarrupaloja paikoilleen.

Toivotaan että perän vuoto olisi lakannut (vähentynyt), sillä auoin tuon taka-akselin huohotusputken tuossa noin kuukausi sitten. Oli onnettomasti tukossa ja sitä kautta varmaan nostanut paineita akselissa - vuoto oli kasvanut.

Tulee muuten ihan hirveä sotku kun taka-akselin öljyt pääsevät valumaan jarrurumpuun. Sitä oltiin kyynerpäitä myöten rasvassa :eek:

Mitä muuten tuo "putkineen" irroitus auttaa?

Jos putket ovat ruostuneet kiinni jarrusylinteriin kuin "yhtä rautaa" niin milläs irroitat?

Ei mikään yleispätevä juttu, mutta kannattaa vähän katsoa, mistä helpoiten saa irti.

Yleensä kaikki jarru jutut tuntuvat siltä että kaikki on ruostunut ihan tolkuttomasti kiinni. Kun on ruostetta joka paikassa, niin silloin juuri putket, nipat ja pultit katkeaa kun niitä yrittää irroittaa :-[

En ruvennut itse laakereita irrottamaan, kun ei ollut riittävän järeätä ulosvetäjää, vaan vein akselit korjaamolle

Mikähän korjaamo olisi täällä pääkaupunkiseudulla sopiva tuohon hommaan? Ilmeisestikin saattaa olla aika yleispätevä juttu tavalliselle korjaamolle?

Asennuksessa käytin säätölevyjä (hankin sarjan). Päittäisvälys n. 0,2 mm

Hetkinen... mitäs tuo tahtoi sanoa?

Mistä tuollaisen edes mittaa (ja millä)?

No ensimmäinen suunnitelma on mennä noilla uusilla jarrukengillä katsastukseen. Toivottavasti ei ehdi öljyyntyä siihen mennessä. Pito on nyt aika mukava ;D

Jos vuoto jatkuu edellisen kaltaisena niin sitten pitää tehdä jotain. Silloin on edssä stefojen vaihto. Jos vaihdon yhteydessä sitten särkyy osa jos toinen, niin mistä löytyy jarruputkia ja sylintereitä taakse?

Olisikohan Motenetissä?
 
säätölevyjä tarvitaan JOS laakeri vaihdetaan, muutoin ei (koska etäisyys/laakerin paikka ei muutu)

pelkän stefan & 0-renkaan vaihto riittää eikä peräöljyjäkään tartte poistaa jos kallistaa hieman akselia/autoa :)

t:eko_mies

ps. HongKong, tarjoustalo, biltema [19-174:3,95e] yms myymä pieni (siis oikeesti pieni) "töhö" [butaani täytteinen/täytettävä] on tosi kätevä mm. jarruputkien ruostuneiden liitoksien lämmittämiseen/irroittamiseen ...
 
Näinhän se tietysti, jos pelkän sisimmäisen stefan vaihtaa, ei tarvitse lähteä säätelemään välyksiä.

En ollut oikein varma, mitä kaikkea halutaan vaihtaa  :-\
Jos laakerit vaihtaa samalla, niin varmaan korjaamo kuin korjaamo siitä selviää.
Itse vein akselit Järvenpäähän Mäkelän autoon. Oli aika kallista osineen kaikkineen, kun on merkkiliike. Uudet jarrukilvetkin tuli vaihdettua samalla.

Se välys on se liike, jonka vetoakseli liikkuu sivusuunassa silloin, kun akselit on täysin kiristetty paikalleen.
Kait tuo välys jollain mittakellolla virallisesti pitäisi mitata.
Itse katsoin sarjasta sellaisen yhdistelmän, että välystä ei ollut ollenkaan ja sitten lisäsin 0,2 mm levyn.
Välys on juuri tunnistettavissa, kun akselia nykii edes takaisin sivusuunnassa. Jossain ohjeessa oli, että jos molemmat akseli on irrotettu, vasemman puolen kiristetään ensin paikalleen ja välys säädetään oikean akselin kanssa.

Toki noita putkia voi lämmitellä ennen kuin yrittää irrottaa. Kaasuvehkeillä minäkin noita lämmittelen.
Minulla oli vain niin huonot avaimet putkien irrottamiseen suoraan sylinteristä, joten otin ne irti vähän kauempaa. Irrotin putket kyllä sylintereistäkin sitten, kun ne olivat irti ja purettuina. Lämmittämisen jälkeen  ;)

Minulla oli toki avainsarja jarruputkien irrottamista varten, mutta avainpa ei ylettynytkään hieman syvällä oleviin muttereihin. Nyt asia on toki korjattu  :)
 
Takaisin
Ylös Bottom