Vikalistaa konttoriltaonko paha?

Pasi

Pajero -89 3.0V6 AT LWB
Liittynyt
9 Tammikuu 2004
Sijainti
Pornainen
Tuli käytyä yrittämässä katsastusta:

Valmistenumero: vaikeasti luettavissa, korjattava
Alatukivarren pallonivel vasemmalla: välyksellinen, uusittava
Kallistuksenvakaajan kiinnitys: völyksellinen, korjattava
Apusimpukka: välyksellinen, korjattava

Ok, valmistenumeron ajattelin meistää uuden parempaan paikkaan, kellään lainata meistejä?

Onkos tuon pallonivelen vaihdosta kokemusta, tuleeko kuinka hiki tai muuten vaikeuksia tuon kanssa?

Vakaajaan saa kai uusia kumeja, kukas se sanoikaan hyvän paikan ostaa, Niko?

Apusimpukka prk, Motonetin osa kesti siis vajaan vuoden!!! vaihdoin sen viime syksynä, pitänee hakea alkuperäisosa!

Kannattaakos tuo pallonivelkin ostaa mitsulta originaalina?

Muutenhan se ei ole yllättävää, että vikoja löytyy, vanha auto on vanha auto.

MCFORC-05:ssä hajonnut jarruletkun pätkä tuli vaihdettua ja siitä viiisastuneena olisi ehkä hyvä ostaa varalle (tai vaikka vaihtaa etukäteen) jo muutama muukin letkunpätkä, eihän niitä montaa siellä olekaan.
 
Sen meistämisen suhteen saattaa olla parempi tiedustella konttorilta, siis kelpaako oma numero jossain muualla, vai pitääkö olla jonkun virallisen instanssin tekele! Itse ajattelin jyrsiä numeroita syvemmiksi dremelillä ja sit jotain lakkaa/maalia päälle.
 
"Valmistenumeron meistäminen uudelleen

- sovittava katsastustoimipaikan kanssa numeron tarkastamisesta ennen toimenpiteitä
- jos ajoneuvoon joudutaan esim. korinvaihtotapauksessa meistämään uusi valmistenumero,
tulee korissa ollut alkuperäinen numero mitätöidä ylimeistämällä,
mutta kuitenkin niin että se on edelleen luettavissa
- jos valmistenumero on jouduttu meistämään uudelleen tulee se varmentaa katsastustoimipaikan
tunnuksen sisältävällä meistoksella ja varmennuksesta tehdä
merkintä myös rekisteritietoihin.
- sijoitus: vanhemmat tyyppikatsastuksessa määritettyyn paikkaan; uudet ajoneuvot:
oikealle puolelle 01.01.1993 alkaen.
- merkkien korkeus vähintään 7 mm (L-luokan ajoneuvoissa 4 mm)
- numeron alkuun ja loppuun symboli, joka ei ole arabialainen numero, eikä latinalainen
iso kirjain ja jota ei voi sekoittaa kumpaankaan"

Omassa meni motonetin apusimpukka alta vuoden väljäksi ja jokuaika sitten vielä katkesi, eli enpä osta motonetistä enää mitään ohjaus/pyöräntuenta osia.
 
ei pahakaan lista.

-valmistenumero täytynee meistäyttää (?) konttorilla, apusimpukka, no, senhän olet jo vaihtanutkin kerran.

Kallistuksenvakaajan edessä voi korjata ihan pitkällä pultilla ja "yleismallin" kumityynyillä. Löytynee melkein mistä vaan tarvikeliikkeestä.

Pallonivelestä en osaa sanoa, mutta ainakin nyt voidaan siis sanoa, että downpipea tai apusimpukkaa ei kannata ostaa tarvikkeena....
 
ja juuri viime viikolla ostin yhden   

älä välitä, niin minäkin, tällä viikolla.  ;D
En tosin moponetista, mutta tarvikkeena kyllä. Enpä olisi ostanut jos olisin tiennyt Pasin kokemukset....

PS. PASI: muistitko kysyä päästörajat? Voisit nostaa katin hyllylle jos.....

PPS: muista tulpata se EGR, ASAP.
 
Niko Päivinen sanoi
ja juuri viime viikolla ostin yhden   

älä välitä, niin minäkin, tällä viikolla.  ;D
En tosin moponetista, mutta tarvikkeena kyllä. Enpä olisi ostanut jos olisin tiennyt Pasin kokemukset....

PS. PASI: muistitko kysyä päästörajat? Voisit nostaa katin hyllylle jos.....

PPS: muista tulpata se EGR, ASAP.
Kyllä muistin, eli autoni on päästöarvoiltaa ei-kat, vaikka se katti siellä onkin, eli sen puolesta voipi poistaa, mutta:

Aiheuttaako katin poisto ja egr:n tulppaus jotain ongelmia moottorinohjaukselle? Kai siellä jotain antureita kuitenkin on ja tietoa eculle kulkee...
 
jaskajokunen sanoi
Sen meistämisen suhteen saattaa olla parempi tiedustella konttorilta, siis kelpaako oma numero jossain muualla, vai pitääkö olla jonkun virallisen instanssin tekele! Itse ajattelin jyrsiä numeroita syvemmiksi dremelillä ja sit jotain lakkaa/maalia päälle.

Tuohan on hyvä idea, onkos kokemuksia akkudremelistä vai pitääkö hankkia perinteinen langallinen malli?
 
nettijussi sanoi
"Valmistenumeron meistäminen uudelleen

- sovittava katsastustoimipaikan kanssa numeron tarkastamisesta ennen toimenpiteitä
- jos ajoneuvoon joudutaan esim. korinvaihtotapauksessa meistämään uusi valmistenumero,
tulee korissa ollut alkuperäinen numero mitätöidä ylimeistämällä,
mutta kuitenkin niin että se on edelleen luettavissa
- jos valmistenumero on jouduttu meistämään uudelleen tulee se varmentaa katsastustoimipaikan
tunnuksen sisältävällä meistoksella ja varmennuksesta tehdä
merkintä myös rekisteritietoihin.
- sijoitus: vanhemmat tyyppikatsastuksessa määritettyyn paikkaan; uudet ajoneuvot:
oikealle puolelle 01.01.1993 alkaen.
- merkkien korkeus vähintään 7 mm (L-luokan ajoneuvoissa 4 mm)
- numeron alkuun ja loppuun symboli, joka ei ole arabialainen numero, eikä latinalainen
iso kirjain ja jota ei voi sekoittaa kumpaankaan"

Omassa meni motonetin apusimpukka alta vuoden väljäksi ja jokuaika sitten vielä katkesi, eli enpä osta motonetistä enää mitään ohjaus/pyöräntuenta osia.

Konttorin setä ei yhtä kattavaa ohjetta antanut, sanoi vain, että laita sitten sellaiseen paikkaan se uusi, että he voivat helposti (ilman esim. pyrän irrotusta) laittaa omat varmennuksensa...
 
Aiheuttaako katin poisto ja egr:n tulppaus jotain ongelmia moottorinohjaukselle? Kai siellä jotain antureita kuitenkin on ja tietoa eculle kulkee...

ei aiheuta: EGR vaikuttaa toimiessaan seokseen ehkä 1%:n verran, mutta lambda korjaa sen vähäisen vaikutuksen osakaasulla, täyskaasulla sillä ei edes ole merkitystä. Ja vertaa sitä siihen mitä esim. vuotava EGR tekee seoksille, eli ei varmasti mene huonompaan suuntaan kun poistaa sen. Katti taasen on lambdan jälkeen, eli se ei vaikuta moottorin ohjaukseen mitenkään.
 
Re: Vikalistaa konttorilta, onko paha?

Alkuperäisosia nyt hankittuna,

apusimpukka 101 eur
vakaajan helat 11 eur
alapallonivel 66 eur

joten yhteensä meni sitten 178 euroa. Tarvikeosat olis ollu alle puolet tuosta, mutta josko nuo sitten kestäs paremmin. Huomiota apusimpukasta sen verran, että tehdasasennetussa originaalissa oli rasvanippa rasvausta varten, mutta tässä uudessa varaosassa ei ole! Miksikös se on pois jätetty?

Ja sen alapallon vaihtoa kehuivat tiskillä työlääksi...hmmm (printtaa manuaalia paperille)...joo-o. Siis pitää irrottaa vääntösauva ja koko alatukivarsi...mahtaa olla pari kolme ruosteista pulttia ja mutteria avattavana...
 
Jos on samanlainen ku dieselissä, niin ei tosiaankaan tarvi mitään vääntösauvoja irrotella. Vetoakseli pitää irrottaa (ei sovi pallonivelen pultit muuten pois).

Korjaus: Vetoakselia ei tarvi kokonaan irrottaa, vain navan sisällä oleva lukkorengas.
 
Motonetin apari on toiminut jo vuoden (kop, kop puuta). Verrattuna alkuperäisosaan jotain 2,5x halvempi. Voisin jopa uskoa, että on kestoltaan myös ton 2,5x lyhyemmän ajomäärän eli alkuperäinen kannattaa.

Se rasvanipan puuttuminen on kyllä hanurista (ei todellakaan ole myöskään Moponetin aparissa). Tietääkö kukaan onko missään tarvikeapusimpukassa nippaa? Saiskos sen kiinnitettyä siihen jälkikäteen?

Mullois ollut ylimääräisenä uudet vakaajan kumipuslat eteen ja taakse, mutta ovat niin halpoja ettei rahastaminen + lähettely oikein kannata. Uretaaniset maksaakin sit jotain 4x enemmän.
 
nettijussi sanoi
Jos on samanlainen ku dieselissä, niin ei tosiaankaan tarvi mitään vääntösauvoja irrotella. Vetoakseli pitää irrottaa (ei sovi pallonivelen pultit muuten pois).

Korjaus: Vetoakselia ei tarvi kokonaan irrottaa, vain navan sisällä oleva lukkorengas.
Kerropas tarkemmin tuosta, pitääkö napalukkopaketti irrottaa ja onko siellä alla joku lukkorengas, vai tarkoitatko tuota napalukon kannen alla olevaa lukkorengasta?

Ja lukkorenkaan irroituksen jälkeen akseli siis liukuu sisään tai ulos sen verran, että saa nuo pultit pois?

En näillä näkymin ehdi tuota työtä tehdä ihan lähipäivinä...
 
Tarkoitan juuri sitä navan kannen alla olevaa lukkorengasta. Sitten vaan palloniveltä irrottaan. On tosi tiukilla, että sopiiko irti, mutta kyllä se sieltä irtoaa.
On jo jokuvuosi ku oon sen irrottanu, niin ei ihan tarkkaan muista, että oisinko ottanu napahökötyksen yläpallostaki irti.
 
Tuota tuota??? ???

Osaakos joku sanoa miten ne pakokaasurajat taas menee. Omassa on katti, mutta rekisteriotteessa ei ole muuta mainintaa kuin, käytettävä lyijytöntä p-ainetta. Niin ja vm-90.

No nyt katsastussetä sanoi ettei sitä kattia saa poistaa ja sen on toimittavakin. Selitteli sitä jollain moottorin vaihdon pykälällä ja ettei pykälän sejase mukaan saa arvoja huonontaa. Ihmetyttää vain kun eihän mistään moottorinvaihdosta ole kyse.
 
jos ei oo merkintää vähä päästöinen niin korkeammat rajat => voi poistaa katin.. tai ainakin sisukset

menee siis päästörajoihin kuiteskin..


Jari
 
Takaisin
Ylös Bottom