VR-4 Galant

Väärin se on. Mutta nyt olis suhteellisen hieno ja aika tuorekin VR-4 Virossa haettavissa, kun vaan riittäisi pelimerkit: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=382582
 
Yrittänyttä ei laiteta, niinkuin sanotaan... Eli järvenpäähän vain juttusille Japan Motorssiin [www.japaninmoottorituonti.fi] ja kysymään josko olis mahdollista saada tuommoinen tai vastaava suomen kamaralle.

Niillä kuulemma on aika hyvät kanavat siellä nousevan auringon maassa jotta mahdollista on tuotattaa sieltä vaikka mitä. Kysyminenhän ei mitään maksa edelleenkään. ;)
 
Voipi olla aikamoinen projekti saada tommonen kilpii jos edes onnistuu :seina
 
96:nen.... Vaatii jo ey-tyyppihyväksynnän autolle :'(
Eli no can do... :seina

Ellei sitten satu tuurilla saamaan hempeällä konttorilla lävitte ;D (kuten on monesti tullut vastaan autoja..)
 
Japan moottorituonnissa vieraillessa sattui tulemaan puhetta kyseisestä tekniikasta... Tuovat kyllä Jaappanista koneen tai vaikka koko keulan VR-4 tekniikalla tarvittaessa. Voi tietysti kestää hetkisen, ennen kuin löytyy, mutta jos tuotattaa koko etupään, niin silloin mukana on kaikki tarvittava.

No... tästähän heräsi väistämättä mieleen hypoteettinen kysymys, jos ARK:lta sattuisi saamaan jotenkin ihmeellisesti luvat tekniikanvaihtoon tuplaturbolle 97 galluun:  ::)

Onko tietoa VRnelosen ja normiGallun eroista jarruissa, ym. palikoissa, jotka vaihdon yhteydessä pitäisi päivittää mallisarjan suurinta vastaavaksi? Ja onko ylipäätään mahdollista sovittaa tuota tekniikkaa järkevästi etuvetoiseen?
 
Vanteet 5 pulttiset alunperin jo 16 tuumaiset ja sekä etu- että takalevyt jäähdytetyt ja kooltaan isommat. Jos muistan oikein niin etulevy on noin 290mm halkasijaltaan ja taka noin 270mm. Tuskin kannattaa tuottaa pelkkää keulapalaa...
tekee siittä kerralla alkuperäistä vastaavan nelivetoisen.... ;)
ei muuta kun koittaan onneensa :D :peukku
 
VR-4 Galantin tuonti ja kilpien väliin laittaminen ei olekkaan täysin mahdotonta. Vemicciin ja AKElle soittelujen jälkeen on oma käsitys jotakuinkin näin:

1. Vääntö : VR-4 täyttää tottakai japanilaiset pykälät auton tekniikan ja turvallisuuden suhteen (akronyymihirviö jota en enää muista=), joka on pitkälti samanlainen kuin eurooppalainen vastineensa. Autoon tulee kuitenkin jotain muutoksia, esim takasumari + valosälää, mutta niitähän saa sitten suoraan euroopan mallista soviteltua.

1. Ongelma : englannin kielisen dokumentin saaminen Japanista (korinumeron perusteella) että tuotava auto täyttää nämä määräykset, eli vaatimustenmukaisuustodistus (Certificate of complience), josta AKE voi sitten hämmästellä että "kas kas, sehän on aikalailla samanlainen kuin 2.4 GDI gallu =)"

2. vääntö : eurooppalaisen päästömittauksen ajosykli eroaa siinä määrin japanilaisesta että se on pakko tehdä uudestaan EU-notifioidussa tutkimuslaitoksessa (samassa rytäkässä on sitten ohiajomelomittaus). Päästömääräykset ovat erittäin tiukat japanissakin, joten tämän kanssa ei tule olemaan ongelma. Mutta!

2. ongelma : VTT eikä Test Center Tiililä Oy omista 4-veto dynometria. Autoa siis kuormitetaan dynolla tuossa päästömittauksessa jonkinlaisen ajosyklin mukaan.

Vaihtoehtoisesti 4-veto pitäisi saada pois päältä. 4-veto tekniikkahan on vastaava kuin saman ikäisessä EVOssa. Onko kenelläkään tietoa miten iso proju olisi tuon 4-vedon pois kytkentä?

Vemicistä arveltiin että lähin tutkismuspaja 4-vedolle löytyisi sitten Saksasta.

Tällä hetkellä japanin MMC:lle on lähetty kysely tuosta CoC:sta. Katotaan miten. Jos hyvin niin joskus ehkä sitten kaasutellaan ja kurvaillaan (niinku lehdissä aina sanotaan) VR-4 gallulla =)
 
ospi sanoi
1. Ongelma : englannin kielisen dokumentin saaminen Japanista (korinumeron perusteella) että tuotava auto täyttää nämä määräykset, eli vaatimustenmukaisuustodistus (Certificate of complience), josta AKE voi sitten hämmästellä että "kas kas, sehän on aikalailla samanlainen kuin 2.4 GDI gallu =)"

2. vääntö : eurooppalaisen päästömittauksen ajosykli eroaa siinä määrin japanilaisesta että se on pakko tehdä uudestaan EU-notifioidussa tutkimuslaitoksessa (samassa rytäkässä on sitten ohiajomelomittaus). Päästömääräykset ovat erittäin tiukat japanissakin, joten tämän kanssa ei tule olemaan ongelma. Mutta!

2. ongelma : VTT eikä Test Center Tiililä Oy omista 4-veto dynometria. Autoa siis kuormitetaan dynolla tuossa päästömittauksessa jonkinlaisen ajosyklin mukaan.

Vaihtoehtoisesti 4-veto pitäisi saada pois päältä. 4-veto tekniikkahan on vastaava kuin saman ikäisessä EVOssa. Onko kenelläkään tietoa miten iso proju olisi tuon 4-vedon pois kytkentä?

Ja näistä samoista jutuista tappelen itse (ja muutama muukin) evojen rekisteröinnin osalta.
VTT ja Tiililä tosiaan eivät pysty testaamaan kuin 2WD auton, mutta se riittää, jos pystytään 4-veto kytkemään pois. Ja tämähän onnistuu lancer evo 1-3 ja galant(vanhat vr4:set) seuraavalla tavalla :
TRE-spec Billet Viscous Coupling Eliminator
http://www.teamrip.com/awd.html
Want to dyno your AWD but can't find an AWD dyno? Not a problem with this heavy duty viscous coupling eliminator. Features a unique one piece design CNC'd from high quality steel and heat treated for strength. Installation is less than an hour with simple hand tools. The VCE can easily be removed and used over and over again. Perfect for the dyno owner and those with an AWD

huom.. myös melutesti teetettävä (kustannukset x2 siis) :-\
 
Mikkom sanoi
AWD muuttaminen etu- tai takavedoksi päästöanalyysin ajaksi ei ole oikopolku onneen. Paitsi jos haluaa rekisteröidä VR4:sen etuvedoksi ;D.

Mm. Skylinet ajetaan päästötesteissä 2WD-mallisena, eli ei estä rekisteröintiä 4-vetoiseksi. Kuitenkin siis, koska edellä puhutaan uudemman VR4-mallisen Galantin rekisteröinnistä, ja koska tällä autolla ei ole virallisesti EY-tyyppihyväksyntää, niin jokainen "osa-alue" (vaihteisto yms) jouduttaisiin käymään lävitse.

Evon ja Skylinien osalta helpompia ovat siis -95 ja vanhemmat autot, jotka eivät tarvitse tyyppihyväksyntää, vaan päästö/melutestit.
 
VTT:n heppu ei maininnutkaan tuosta että 2WD päästömittaus johtaisi 2WD rekisteröintiin. mitenköhän se nyt sitten on...

Kustannusten jakamiseksi (eli siis Vemic maksaa viulut) taitaa olla ainut vaihtoehto tuo kansallinen tyyppihyväksyntä. Mitenköhän saatais ne innostumaan asiasta? Puhumattakaan siitä että tuotaisiin nuo autot ominpäin tänne pohjolaan, eli siis Vemic korkeintaan kostuisi vuosihuollot + varaosat (jos niitäkään)  :-]

ei prkl, epätoivosta hommaa. Tota prkleen baijerilaista pskaa saa raahata laivatolkulla maahan, mutta kun puhutaan yhdestä vähäpäästöisestä, taloudellisesta ja käytännöllisestä autosta ni johan on seinä pystyssä.  ;D

No kattelenpa mitä tuolta MMC Japanista saa dokumentteja, Vemic varmasti osaa paremmin sanoa parin viikon päästä miten edetä vaiko edetäkkö ollenkaan.
 
Janne R. Tapio sanoi
Vaikuttaako Viron EU-jäsenyys asiaan?

Vaikuttaa sinänsä ettei auton tuonnista tarvitse maksaa 10% tullia ja arvonlisäveroa 8)

Kilpiin saamiseen se ei vaikuta.
 
avataan sanaista arkkua hieman tässä vaiheessa kun huomasin tämänkin jutun. Tämän verran olen asiaa selvittänyt(kopioitu toisaalta clubin sivuilta):

kysymys gt-r.com kavereille(todennäköisesti pitää paikkansa, mutta ei kannata pitää pomminvarmana):
blobbari:


Hieman utelen että jos kyseessä olisi evo I,II tai III, niin miten nykyisin menee rekisteröinti jos kyseessä on tuontiajoneuvo? Evolla kun ei ole yhteneväisyystodistuksia olemassa ja mitään eu-tyyppihyväksyntiä ei ole niin onko tämmöisen tapauksen kohtelu muuttunut?

Terve,

Kohtelu on muuttunut sen verran että vain ensimmäisen käyttöönottoajankohdan normit on osoitettava täytetyiksi - vanhemman pään Evon kohdalla se yksinkertaisimmillaan voi tarkoittaa että katsastukseen on toimitettava mukana dokumentit päästöistä, '95 ja 96 alkuvuoden autossa vaatimuksia tulee lisää, lähinnä ohiajomelun ja jarrujen testipaperit. Test Center Tiililän nykytariffi EU-normitesteille on 1200€/kpl + ALV, mistä firmalle ollaan neuvottelemassa sopivampaa määräalennusta mahdollisuuksien mukaan.

Meidän kantiltamme mielenkiintoisin Evo on ensimmäinen "käännetyllä" moottorilla varustettu eli IV, joskin markkinoille '96 syksyllä tulleena sen leimausasiat ovat toistaiseksi työn alla. Evo V on ollut myynnissä vasta '98 joten sen ja myöhempien rekisteröintiprosessi on suhteettoman kallis.

Mitsun maahantuoja ei ole toistaiseksi suostunut kirjoittamaan vaatimustenmukaisuustodistuksia Japanista tuoduille Evo VIII -autoille vaikka euromallia myydään tiettävästi samaa sarjaa olevilla runkonumeroilla. Ko. todistuksella rekisteröinti on läpihuutojuttu.


Lisää aken kautta selvitetty(99% varma):
Mitä nyt olen lukenut noita aken sivuja niin lista vaatimuksista on tällainen(Tätä sivua minut passitettiin lukemaan kun puhelimitse yritin saada näitä asioita selville:

Tässä on sit ihan kaikki, jotka kirjoitin ylös:
-peruutusvalot
-rattilukko
-turvavyöt
-pääntuet etuistuimista
-vilkut
-Ajovalon korkeudensäätö (14.6.1995)
-Vaatimustenmukaisuustodistus tai muu vastaava todistus. Maahantuojan todistuskin käy. (Tarvitseeko näin vanhoille autoille? kysytään... )
-Melutaso alle 75dB (en saanut selvää tarkennusta direktiivistä ja mittaustavan selvitän vielä.)
-vähäpäästöisyys (1.1.1992) Kuulemma japanin autoihin tehtävä tämä joka tapauksessa vaikka olisi vanhempi. (Minkä tason testi on läpäistävä? Kysytään...)
-takasumuvalo (1.1.1993)

Eli näiden tietojen pohjalta ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemätöntä estettä sille että evo I-III ei saisi rekisteriin. Ja nämä ovat tosiaan kaikki aken nettisivuilta yön tunteina poimittu


Lisää soitettu akeen(näin minulle sanottiin puhelimessa ja olen kirjoittanut kys.tiedot puhelun aikanan ylös):
-melumittaus on tosiaan suoritettava hyväksytyssä testilaitoksessa.
-Vm.95 auto vaatii eu1-tason testin. Direktiivi 91/441/ety mukaisesti tehtynä.
- Jenkkivalot hyväksytään 14.6 saakka.
- Japanilaiset e-valot vaihdettavat joka tapauksessa, koska ovat tehty väärälle puolelle suuntaaviksi.
-Lisäselvityksiä voi katsastusmies vaatia aika monesta asiasta, mutta riippuu katsastusmiehestä:
Tässä muutama asia:
-Penkin kiinnitys
-Turvavöiden kiinnitys
-Varkaudenestolaitteet
-jarrut
-Polttoainesäiliö
-Ovet
-jne.


2wd päästömittaustesterin käyttö ei todellakaan tarkoitta sitä että AWD autoa ei saisi nelivetoisena rekisteriin. Ihmeellistä hölynpöliä. Ainoa kriteeri on että alittaa sen vaaditun päästömittaus rajan ja testilaitos on hyväksytty testilaitos. Eli voi tehdä testin myös ruotsissa tai muussa eu-maassa.
 
Takaisin
Ylös Bottom