Yhtäkkinen jarrujen epätasapainoutuminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3cvan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

3cvan

Mitsubishi Minicab Super Deluxe 1987
Liittynyt
9 Lokakuu 2018
Sijainti
Helsinki
Noniin, oli Mitsussa joulukuussa jarrujen tila tämä(tulos kN):

1. Akseli Vasen 1,7 Oikea 1,7
2. Akseli Vasen 1,5 Oikea 1,4
Ja seisontajarru Vasen 1,6 Oikea 1,4

Nyt tuli tulokseksi yhtäkkiä että

1. Akseli Vasen 1.8 Oikea 2.1
2. Akseli Vasen 0,4 Oikea 2
Ja seisontajarru Vasen 0.4 Oikea 1.4

Onko tämä nyt vain jäätynyt letku vai mikä on? Auto ei kuitenkaan puolla kun jarruttaa joten vähän ihmetyttää miten voi olla 80% ero ja auto ei puolla yhtään. Jarruneste säiliö on täysi, neste on haalean keltaisen väristä(DOT 4). Auto pysyy käsijarrulla paikallaan eikä ala esim vasemmalta päästämään jos D/2/L vaihteen sisään pistää. Ei ole selkeätä puoltoa kun autoa pakottaa liikkumaan käsijarru päällä.
 
Viimeksi muokattu
Onko jarrunesteet vaihdettu milloin viimeksi ja onko milloin ilmattu (hyvin) viimeksi? Mulla ilmeni vasta kovilla pakkasilla että linjaan on jäänyt ilmaa, lämpöisellä kelillä (eli lämpimämpi kuin -15°C) huono ilmaus ei mun tapauksessa esiinny. Eli jos sulla on vastaava ongelma niin varmasti on alentunut jarruteho. Mutta se tuntuu myös polkimessa ilmalta, eli joutuu pumppaamaan, helppo todeta onko siitä kyse vai ei. Ja jarruneste ei vaikuta seisontajarruun joten tuskin on tästä kyse sinun tapauksessa.

Mutta toinen vaihtoehto mikä noista mittaustuloksista seuraa, on se että takavasen satula olisi jumissa. Todennäköisesti käsijarru vaikuttaa tuossakin autossa (jonka mallia tai ikää en tiedä) käyttöjarrun mäntään joka on jumissa. Mäntä voi olla jumissa niin että jarruttaa koko ajan vähän, jolloin normaalitilanteessa puoltoa ei välttämättä huomaa mutta dymossa ero näkyy. (jatkuva jarrun päällä olo taas kuluttaa bensaa ja jarrua ja kuumentaa satulaa sekä pyörännapaa). Talvella tiesuola yms. jumittaa kyllä helposti satulat.

Rengas ilmaan ja kokeile pyörittää ilman jarrutusta ja jarruttamalla, mitä tapahtuu. Veikkaan että on raskas pyörittää jo jarruttamatta, ei muuta kuin satulaa auki ja jarrumäntätyökalulla mäntää liikkeelle (vaatinee useampia herkistelykertoja ja jos helpolla (=rahalla) haluat päästä niin satula vaihtoon, JOS siinä on vika).

Etujarrujen ero menee mielestäni normaalivaihtelun sisälle, toki kannattaa kaikki satulat tarkistaa ja herkistellä samalla kertaa.
 
Joo ei kyllä poljin tuntumaan tuossa mitään eroa saanut kun polki poljinta. Kässärikään ei pahemmin muuta tuntoa vaikka edes takaisin veivailee. Epäilisin että nuo nesteet ollut Japanissa vaihdettu ennen kauppaa, joka oli tuossa viime kesänä. Ainoa mitä tossa huomasi että edestä kuuluu naksuttelua kun poljinta polkee, ja sen tuntee tuossa vaihdekepin takapuolella. Tuntu kässärissäkin kun piteli kiinni siitä kun polki poljinta. Äänikin tulee siltä samalta alueelta, jostain siitä kässärin/vaihdekepin välistä. Kässäri ei taas aiheuta samaa ääntä tai värinän tuntumaa.
 
Viimeksi muokattu
Olisko kumminkin sylinteri jumahtanut. Vaatiihan ne jarrut huoltoa välillä. Ei ne huoltovapaita ole. Parhaiten sen saa selville huoltamalla ne. Ja kun perus asiat on kunnossa voi ruveta ihmettelemään onko sitä vikaa enää edes. Epäilen et ruostunut jumiutunut komponenti on kyseessä.
 
Joo itellä ei ole tallia/hallia missä tuota nostella, niin auto menossa huoltoon Tiistaina. Tässä nyt näitä teorioita keräilen että jos sais vähennettyä niitä tunteja mitä ne siellä käyttää ihmetellessä.

Vasen puolihan tuossa useimmiten on lumen alla parkkipaikan olosuhteiden takia, on naapuri auto joka ei koskaan liiku niin siinä on välillä vasemmat renkaat aivan täysin lumen alla. Tosiaan unohtu mainita että takana tuossa on rumpujarrut, edessä on levyjarrut.
 
Tuollainen on kyllä huoltoliikkeelle aika peruskauraa selvittää mistä vika löytyy. Jarrujen huollolla siitä selviää niin kannattaa samalla huollattaa jarrut joka kulmasta.
 
Oliko jarrujärjestelmässä kuorman mukaan säätyvä ALB venttiili? vastaavan ongelman kerran korjannut ja syynä oli jarruletkusta irronnut kuminpala joka tukki venttiilin ja toinen puoli ei näin ollen jarruttanut ollenkaan.
 
Ei oikein tietoa onko toi tuossa vai ei, varaosa luettelo antaa niin monta eri vaihtoehtoa. Joissakin kaavioissa ton löytää joissakin ei. Huoltomanuaali antaisi ymmärtää että olisi universaali, mutta varaosa kaavio jonka olettaisin olevan tämän auton takajarru linjoihin liittyvä ei sitä näytä. Eikä tuosta auton pohja kuvasta sitä mekanismia näe.
 

Liitetiedostot

  • venttiili.png
    venttiili.png
    73.2 KB · Lukukerrat 165
  • U61W-0600420_7_vga.jpg
    U61W-0600420_7_vga.jpg
    165.2 KB · Lukukerrat 144
Viimeksi muokattu
Teet tai teetät jarruhuollon ensin, luulen et selviää jo sillä paljon. Turha sitä ruveta miettimään hankalampia vikoja siihen ennen ku perus asiat tarkastettu/huollettu. rumpujarrujen sylkät voi jumahtaa täysin mikä voi selittää tuon tai vuotaa jarrunesteen kenkien päälle mikä taas eliminoi kitkan, sitä mukaan tehoton myös. Ja vaikka auto japanista niin ei tarkoita sitä et olis parhaalla tavalla huollettu.
 
Olen vain huomannut että noissa korjaamo laskuissa säästää pitkän pennin kun sinne osaa sanoa että "varmaan sylinteri jumissa" ja siihen lukemat mukaan eikä "takajarrut epätasapainossa" + lukemat. Muuten ne siellä käyttää vähintään sen tunnin ihan joka jutun tarkastamiseen. Edellisessä autossa kävi huollot todella halvaksi tuon takia kun aina jonkun vian diagnosoimiseen oli joku teoria jo valmiina niin se käytti hyvin vähän aikaan siinä tutkitaan vaiheessa, ja pääsi todella nopeasti toimenpiteisiin.

Ja en tosiaan usko että nuo Japanin autot on parhaalla tavalla huollettu, varsinkin kun halvalla lähtee. Tässä on jossain vaiheessa vuodellut moottoriöljyt ihan tuonne katalysaattoriin asti, termostaatti oli jumahtanut auki, ja nyt tosiaan jarru takana jumittaa tai luistaa. Aina jotain pientä fixailtavaa mutta sen mielellään tekee mahdollisimman halvalla. Ja siihen auttaa tosiaan nämä teoriat mitä ihmiset osaa antaa kokemuksesta.
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom