E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MakeM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

DaJackal sanoi
Ovat, jos tutkivat auton ja tuosta jää kiinni. (Overdriven foorumilla on jopa puhetta sellaisesta casesta, missä tilalle hankittu tarviketankki (mallikohtainen) oli alkuperäistä isompi ja sanomista tuli - tämä tosin voi olla myös ns. tornihuhu, joten en ottaisi 100% todesta.) Toisaalta normaali henkilöautolla ei ole suurta riskiä joutua heti syyniin, sillä eihän näihin japanilaisiin perussedaneihin mitään 200ltr tankkia saa kuitenkaan.
Kuulostaa kyllä tornihuhulle. Tai jos on totta niin tässä tapauksessa on joku kateellinen käräyttänyt. Eihän tarviketankkia niin selvästi erota alkuperäisestä että osaisi epäillä. Ja kait tuossa jotkut toleranssit on myös? Meinaan omassa dassessa pitäisi olla 60l tankki, mutta 64l olen sinne tankannut ja ihan ajamalla ajoin mittarille, eikä vielä oireillut loppumista. :nykii Huoltsikan omistajalle vähän vihjailin että olipa tyhjä tankki kun 60l vaan pitäisi mahtua... ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

noh, mulla oli tuollainen 3 koppanen paskatti missä oli mittaristossa 70l ja ohjekirjassakin luki 70l + 10l varatankki, mutta yksi ostaja kiven kovaan väitti että pitäis olla 100l tankki jos on alkuperäinen suomiauto.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Kun noista kulutuseroista oli puhetta aiemmin täällä, niin tässä Tekniikan maailman testitulos:

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testasi-95-e10-kasvattaa-kulutusta-niukasti
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Ja näppärästi Tuulipukujen Maailma valitsi testimoottoriksi turbokoneen, säädettävällä moottorinohjauksella. Jossa toki tulokset menevätkin varmasti noin, mutta näkisin mielelläni vastaavan testin vähän vanhemmasta vapaastihengittävästä (joita kuitenkin Lipposlovakian museoautoista on suurin osa), ja auton oman moottorinohjauksen säätämänä (koska monikaan ei osaa tai pysty säätämään autostaan ennakoita manuaalisesti polttoaineen mukaan).

Yksi tuloshan tuo on, mutta normaalikuluttajan kannalta aika nollatulos. Jälleen herää kysymys, että miksi "tutkimuksia" ja "testejä" tavataan tietyissä medioissa tehdä hieman tarkoitushakuisesti...
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mietin kans tuota että piti tässäkin testissä valita kohteeksi turbo kone, kun siinä autobildissäkin jossan oli vielä 1.4L että varmasti ei syntyisi paljoa eroa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Niko Päivinen sanoi
Yksi tuloshan tuo on, mutta normaalikuluttajan kannalta aika nollatulos. Jälleen herää kysymys, että miksi "tutkimuksia" ja "testejä" tavataan tietyissä medioissa tehdä hieman tarkoitushakuisesti...

Mun mielestä toi on erittäin järkevä tutkimus, koska se kertoo kuinka paljon kulutus lisääntyy vaikka kaikki olisi niin ideaalisti kun voi olla.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Mun mielestä toi on erittäin järkevä tutkimus, koska se kertoo kuinka paljon kulutus lisääntyy vaikka kaikki olisi niin ideaalisti kun voi olla.

Kaikki ei vaan tajua sitä että toi on optimi tilanne, eikä se vastaa kaikkia tapauksia.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mikäs sun mielestä sitten olis järkevää? TM testaa kaikki maailman autot, ajotavat ja tilanteet, jotta jokainen voi tulkita taulukosta itselleen lähinnä sopivan? Tosin ei sitäkään osattaisi käyttää.

Kaikki ei nyt muutenkaan tunnu tajuavan, jos nyt väittää että syö 35% enemmän 95E10 niinkun jossain iltalehden lukijakommenteissa oli. Kaiken maailman moottoririkkoja laittoivat myös uuden bensan piikkiin. Vähän kun sanoisin että rengas puhkesi heti kun tankkasin 95E10.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

No tulihan tuossa TM:n testissä ainakin se selville, että jos modernissa Turbo moottorissa kulutus kasvaa 3% 95E10 bensalla verrattuna 98E5:seen eli saman verran mitä tuo 98 on kalliimpaa kuin 95, niin johtopäätöksenähän voisi todeta, että kenelläkään ei ole mitään järkeä käyttää autossa 95:sta. Vanhemmissa ahtamattomissa autoissa todennäköisesti polttoaineen kulutus kasvu on suurempaa, joissa ei ole noin pätevää moottorinohjausta eli 98 ei varmasti tule kalliimmaksi käyttää vanhoissa autoissa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Jos sytytysennakko on säädetty 95:lle niin periaatteessa 98:n käyttö pitäisi olla suhteessa vähemmän taloudellista jos moottorinohjaus ei osaa lisätä ennakkoa kuten tässä testissä oli ilmeisesti tehty.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

ast sanoi
Jos sytytysennakko on säädetty 95:lle niin periaatteessa 98:n käyttö pitäisi olla suhteessa vähemmän taloudellista jos moottorinohjaus ei osaa lisätä ennakkoa kuten tässä testissä oli ilmeisesti tehty.

Olettaen siis, että molemmissa on viinaa yhtä paljon seassa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

artova sanoi
Olettaen siis, että molemmissa on viinaa yhtä paljon seassa.

Ei, kuten sanoin suhteessa.

Eli jos ero testissä moottori optimoituna kummallekin oli 3% niin moottori optimoituna 95:lle ero saattaa olla jotain muuta kuin 3%.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

En ole testejä katsellut, enkä muutenkaan asiaan perehtynyt kovin vahvasti, mutta huomattava ero ainakin omassa käyttö escortissa. E10:llä kulutus reipasta ja meno tukkoista, 98:lla kuluttaa huomattavasti vähemmän ja moottori vetää paremmin. Alkuvuoden ajelin tyytyväisenä E10:llä mutta nyt toissapäivänä ajattelin kokeilla 98:a, ei puhettakaan että enää tankkaisin E10:ä...
Joo ja auto on vanha, ei mitää virityksiä, optimitestiolosuhteista puhumattakaan! ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Sieltä vähän wanhaa tutkimusta..

http://en.scientificcommons.org/8003355
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Todellakin toi E10 "hippibensa" kuluttaa enemmän kuin 98 oktaaninen ja hintaero taitaa olla plus miinus nolla :D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

lancer fani sanoi
Todellakin toi E10 "hippibensa" kuluttaa enemmän kuin 98 oktaaninen ja hintaero taitaa olla plus miinus nolla :D

Tämän koki myös vanhempani 3v vanhassa V50 Volvossa ja ajavat nyt 98E:llä :peukku

Kakstahtipeleihinhän toi E10 ei sovellu..varsinkin jos on kyseessä laite joka seisoo välillä pitkään, niin etanolilla on taipumus liuottaa laakeripinnoilta yms kaikki öljy pois....
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

lancer fani sanoi
Todellakin toi E10 "hippibensa" kuluttaa enemmän kuin 98 oktaaninen ja hintaero taitaa olla plus miinus nolla :D
plus miinus nolla se oli jo ennen E10 tuloa hyvin monessa autossa..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/03/1303457/eu-bensa-ja-diesel-pois-kaupunkiliikenteesta-vuoteen-2050-mennessa
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Raziel sanoi
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/03/1303457/eu-bensa-ja-diesel-pois-kaupunkiliikenteesta-vuoteen-2050-mennessa
Eikös öljyn pitäisi muutenkin loppua 2050? ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Nyt kun tämä ruohonleikkuri kausi taas alkaa niin voikohan E10 aiheuttaa jotain hämminkiä ruohonleikkurin moottorille ??? Toisaalta ei paljon vaihtoehtoja muuta käyttää kun vanhaa 95:sta ei enään saa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

evo6 sanoi
Nyt kun tämä ruohonleikkuri kausi taas alkaa niin voikohan E10 aiheuttaa jotain hämminkiä ruohonleikkurin moottorille ??? Toisaalta ei paljon vaihtoehtoja muuta käyttää kun vanhaa 95:sta ei enään saa.

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/e10-bensiinin_soveltuvuus_pienkoneisiin/

Ainakin jotain lueteltu mihin käy.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Samppa sanoi
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/e10-bensiinin_soveltuvuus_pienkoneisiin/

Ainakin jotain lueteltu mihin käy.

Jees tuollahan se mainitaan että se käy :peukku
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Eikös noihin pienkoneisiin ole omaa bensaa. Se tietenkin on et se on kalliimpaa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Ruohonleikkuria ostaessa mulle ainakin sanottiin, että ihan normi 95:sta kuuluu tankata.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

pienkone bensa on 95:sta....

ja en tiedä mitä kuraa on abc asemien e5(98) :seina gtin kulutus noussu ihan tuntuvasti...
ettei vaan olisi vähän enempi ku 5% etanolia :seina
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mr mmc sanoi
ettei vaan olisi vähän enempi ku 5% etanolia :seina
Ei saa olla.

Mutta eetteriähän saa olla "vaikka kuinka paljon",että saadaan päästösuhteet kuntoon,ja yhtä huono asia tuo eetteri on kuin etanolikin..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Minä kun vähän epäilen että poikien reilut kulutuksennousut johtuu jostain aivan muusta kuin Shellin/Nesteen/ABC:n/ST1:n/Teboilin bensiinistä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Minä kun vähän epäilen että poikien reilut kulutuksennousut johtuu jostain aivan muusta kuin Shellin/Nesteen/ABC:n/ST1:n/Teboilin bensiinistä.

muttakun 50e tankkiin abc = 350km teboil = 420km ja persuksissa tuntuu että auto vetää eritavalla...
kuhan saan tuon ecun vaihdettua ja saisin sen 1.3u kaapelin niin pitää logata että mitä eroa noiden kahden aseman bensiineissä on.

olishan toki kaapeliki nykyiseenkin jos vain olis rs232-usb toimiva... :'(
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mr mmc sanoi
muttakun 50e tankkiin abc = 350km teboil = 420km ja persuksissa tuntuu että auto vetää eritavalla...
kuhan saan tuon ecun vaihdettua ja saisin sen 1.3u kaapelin niin pitää logata että mitä eroa noiden kahden aseman bensiineissä on.

olishan toki kaapeliki nykyiseenkin jos vain olis rs232-usb toimiva... :'(

Se on varmaa, että ST1 käyttää 5% etanolia 98:ssa. Muista asemista aina miten sattuu. Etanolin hinta on niin kova ettei sitä kannata laittaa 5%. Eli se riippuu ihan tuurista minkälaista tulee. Maksimi on kuitenkin tuo 5%.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mr mmc sanoi
muttakun 50e tankkiin abc = 350km teboil = 420km ja persuksissa tuntuu että auto vetää eritavalla...

Ei ainakaan eri etanolisisällöstä johdu, sais olla jo melkein 50% etanolia toisessa ja toisessa ei ollenkaan jos se tuollaisia eroja aiheuttaisi. Montako kertaa olet kokeillut ja paljonko bensoissa hintaeroa? Teboilin bensalla kun saattaa päästä pidemmälle jos se maksaa vaikkapa 8snt vähemmän. ABC on ainakin täällä melko hinnakas.

Ilotalo sanoi
Se on varmaa, että ST1 käyttää 5% etanolia 98:ssa. Muista asemista aina miten sattuu.

Eikös ST1 hoida monen muunkin lafkan jakelut nykyään?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

evo6 sanoi
Nyt kun tämä ruohonleikkuri kausi taas alkaa niin voikohan E10 aiheuttaa jotain hämminkiä ruohonleikkurin moottorille ??? Toisaalta ei paljon vaihtoehtoja muuta käyttää kun vanhaa 95:sta ei enään saa.

Jaahas nyt oli uutinenkin aiheesta ja taas heräsi kysymys, että kumpaa ruohonleikkuriin pitäisi tankata. ???
http://www.autobild.fi/artikkeli/6107/valta-turhat-vauriot-kayta-ruohonleikkurissa-98-oktaanista/
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Ruohonleikkurit, mopot, sahat, raivaussahat, mönkijät niin aina itse oon iät ja ajat käyttäny 98-oktaanista kun kulutus on senverran vähän noissa laitteissa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

No nimenomaan kaikkiin autoa pienempiin ajopeleihin kannattaisi laittaa 98 koska sitä on niin monelta taholta suositeltu... Ja itse viimeistään tuon uudistuksen jälkeen laitan kaikkiin autoihinikin 98 jo ihan periaatteenkin vuoksi koska hinnanero on niin pieni...
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

No niin.. Tulipahan kokeiltua kaksi kertaa tuota 95E10, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Colttiin (1,3GLi -96) tankkasin melkein kuivaan tankkiin tuota E10 kokeeksi tankillisen. Kivaa nykimistä oli kunnen moottori lämpesi normaaliin lämpöön. Normaali lämpöisenä ei mitään huomattavaa eroa. Kulutusta en kerennyt katsoa.
Akunkenkäkin oli puoli päivää irti kun kannentiivisteen vaihdoin joten ecukin lienee kyllä kerennyt itsensä etsiä sen jälkeen.
Jää tuo tökölööri tästä eteenpäinkin mittariin :peukku
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Minä en vaan jaksa uskoa näihin e10 vikoihin ja litrojen kulutus eroihin,taitaa olla psykolookinen vaikutus ;D
Jos ajatellaan että sadassa litrassa on toisessa bensassa 10l etanolia(tai alle) ja toisessa 5litraa,väitän että ei v*tunkaan väliä.
Niin tällä toisella bensalla micra menee ihan täysiä ja kuluttaa 2litraa/100km ja toisella pätkii,renkaat kuluu,ei mennyt katsastuksesta läpi ja ei mee läheskään niin täysiä ja kulutuskin on 10l/100km luokkaa.
Jos niitä vaikutuksia jostakin tulee niin tuosta oktaani erosta.
Mutta sen voin sanoa että evo ei toimi kunnolla polttöljyllä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Tunari-82: Riippuu aika paljolti moottorista ja varmaankin myös ajotyylistä. Kaverilla on aika laajamittainen henkilökohtainen testi ollut käynnissä oman Saabinsa kanssa, ja siinä tulokset näyttävät 1-1,5 ltr kulutuseroa sataselle 98:n hyväksi vs E10. Ja tuota nykytystä jne olen todellakin kuullut monelta. Sitten on toki niitäkin, jotka eivät ole huomanneet mitään eroa näiden kahden välillä.

Itse protestoin tuota E10:ä vastaan jo ihan siitä periaatteesta, että ympäristön kannalta tuolla ei ole mitään (ainakaan positiivista) vaikutusta kun se etanoli kuitenkin raijataan Etelä-Amerikasta asti (missä sitä tuotetaan todennäköisimmin sademetsiä ja ruokaa tuottavia viljelmiä tuhoten). Tosin kuluvan vuoden aikana en ole tankannut Galanttiin 98:akaan kuin kerran kahdellakympillä sen ~13 litraa, ja toivottavasti ei tarvitse toiste tankatakaan. ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

DaJackal sanoi
Sitten on toki niitäkin, jotka eivät ole huomanneet mitään eroa näiden kahden välillä.

:offtopic
Meidän rouva ei huomannut tuossa viikolla edes auton vaihtumista töistä tultuaan vaikka viereen ajoi parkkiin :D

Kysyin kun töistään tuli et huomasitko mitään uutta pihalla..
- en?
Vaihdoin coltin lanceriin.. noh harmaitahan ne on molemmat. Ei vieläkään mitään reaktiota.. Sitten kävi iltasella katsomassa ja ihmettelemässä..

Et siinä se nähdään et kaikki ei huomaa vaikka jotain pientä muutosta tapahtuu ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Imperio sanoi
:offtopic
Meidän rouva ei huomannut tuossa viikolla edes auton vaihtumista töistä tultuaan vaikka viereen ajoi parkkiin :D
...
Et siinä se nähdään et kaikki ei huomaa vaikka jotain pientä muutosta tapahtuu ;D

Ja äijien pitäisi kuitenkin huomata heti, jos vaimo on laitattanut hiuksia vähänkään eri tavalla tai muuta vastaavaa... Ei mene tasan ne kuuluisat nallekarkit. ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

tuo 1-1.5 litraa kuulostaa kyllä aika kovalta väitteeltä, johon en kyllä ite jaksa uskoa. tietysti auto merkki, vuosimalli, puristukset jne voi asiaan vaikuuttaa mut mut.. eräs ukko testas uudella 2011 volvolla 95 - 98 eroa ni oli siinä ja tässä huomasko eroa, tai no onhan n.2dl/100km suurta säästöä... omassa v6 gallussa oon kokeillu kumpaaki bensalaatua ja mitään eroa en oo kyllä huomannu, toiminnan taikka kulutuksen suhteen, joten 95 oon ajellu ja hyvin toiminu vaikka valmistaja suosittelee 98 ajamista. ainut mikä tuossa e10 bensassa on huono juttu, tai väitetty huono juttu, että se liuottais tiivisteet bensajärjestelmästä, on kyllä osottautunu perättömäks väitteeks. n.8-9 kk sit kaverit kävi hakemassa e85 bensaa parin litran lasipurkkiin ja laitto sinne lillumaan erilaisia autossa käytettäviä tiivisteitä, alumiini osia jne.. tulos tähän päivään mennessä on: ei minkään näköistä vaikutusta ja jokainen voi siis miettiä onko e85 enemmän alkoholia kuin e10:DDD ja lopuks voi todeta että, ainakin porvoon kilpilahden jalostamosta, neste oilin litkut tulee samoista varsista kuin esim teboil,sti,abc,neot,shell... olikohan niin että 97% tavarasta on samaa ja vain 3% lisäaineita, en usko että tuol 3% lisäaineilla saadaan suuria eroja eri valmistajien bensiinien kulutus lukemiin.. jonkun tutkimuksen mukaan tuo 5%lisäys etanolia 95 vähentää tehoa n.2%, mikä ei kyllä pitäis näkyä normaalin autoilijan ajelussa millään tavalla. ja tämä keskustelu ei taida koskea turbo autoilijoita ollenkaan, eikös jokainen muutenki tajua sitä 98 tahi 99 tankata:D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

"Itse protestoin tuota E10:ä vastaan jo ihan siitä periaatteesta, että ympäristön kannalta tuolla ei ole mitään (ainakaan positiivista) vaikutusta kun se etanoli kuitenkin raijataan Etelä-Amerikasta asti (missä sitä tuotetaan todennäköisimmin sademetsiä ja ruokaa tuottavia viljelmiä tuhoten)."

hmmm. mutta jos miettii asiaa siltä kannalta että eihän sitä öljyä tällä pallolla loputtomasti ole, niin onhan se 5% korvaaminen etanolilla kumminki tällä hetkellä ihan hyvä juttu vaikka se veis sen 2% tehoa jokaisen tehokkaasta perhekiesistä:) sitä jos miettii ihan vaikka suomen mittakaavassa tai maailmanlaajuisesti ni tollasella 5% etanolilla säästetään pelkästään päivässä miljoonia litroja bensiiniä, sen 2% kustannuksella, eihän se öljy varmaan ihan heti lopu, mutta jossain välissä kyllä! tervetuloa sähköautot joilla ajetaan talvella alle 100km latauksella:DDD
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

eemeli20 sanoi
hmmm. mutta jos miettii asiaa siltä kannalta että eihän sitä öljyä tällä pallolla loputtomasti ole, niin onhan se 5% korvaaminen etanolilla kumminki tällä hetkellä ihan hyvä juttu vaikka se veis sen 2% tehoa jokaisen tehokkaasta perhekiesistä:) sitä jos miettii ihan vaikka suomen mittakaavassa tai maailmanlaajuisesti ni tollasella 5% etanolilla säästetään pelkästään päivässä miljoonia litroja bensiiniä, sen 2% kustannuksella, eihän se öljy varmaan ihan heti lopu, mutta jossain välissä kyllä! tervetuloa sähköautot joilla ajetaan talvella alle 100km latauksella:DDD

...ja luuletko, että se etanoli sieltä Etelä-Amerikan pellolta itsestään tänne Suomen bensa-asemille löytää? Ei. Siinä välissä pitää käyttää maatalouskoneita sadonkorjuuseen ja säiliöautoja + tankkereita, ja itse aineen valmistusprosessikaan ei varmaan suju ilman jonkinmoista määrää sähköenergiaa. Nämä laitteet tuskin liikkuvat E85:llä. Sen lisäksi on mielestäni hieman väärin, että sademetsää ja ruokaviljelmiä käytetään polttoaineiden tuotantoon ja sitten ollaan olevinaan kovinkin vihreää. St1:n Suomessa elintarvikejätteistä valmistama bioetanoli on sitten asia erikseen ja sen tuotannon näkisin mielelläni kasvavan. Nykyinen meininki kun ei ainakaan hiilidioksidipäästöjä vähennä tai ole muutenkaan kovinkaan eettisesti vahvalla pohjalla.

Mitenkäs sitten toimitaan, kun EU:N tavoitteiden mukaan biopolttoaineiden osuus tulisi olla vuonna 2020 jo 10% (ja 25% vuonna 2030)? Nykyinen 10% etanolipitoisuus kun on aika siinä ja rajoilla, enempää ei meinata USA:ssakaan uskaltaa. Fiksuinta olisi vain tehostaa biojäte-etanolin tuotantoa ja laajentaa E85-jakeluverkostoa (kuten jenkeissä), jos kerran pitää biopolttoaineita suosia.

Niin, ja tuo tiivisteiden hapertuminen ei ole ainoa ongelma etanoli-bensaseoksissa, kuten edellisestä linkistä voit lukea. Muistelen vahvasti, että juuri bensiini-etanoliseos olisi tiivisteille se pahin (ts. bensiini kiihdyttäisi etanolin vaikutuksia), mutta tähän en löytänyt pikaisella etsimisellä enää lähdettä, joten jätetään se ainakin toistaiseksi pelkäksi arveluksi.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

DaJackal sanoi
...ja luuletko, että se etanoli sieltä Etelä-Amerikan pellolta itsestään tänne Suomen bensa-asemille löytää? Ei. Siinä välissä pitää käyttää maatalouskoneita sadonkorjuuseen ja säiliöautoja + tankkereita, ja itse aineen valmistusprosessikaan ei varmaan suju ilman jonkinmoista määrää sähköenergiaa. Nämä laitteet tuskin liikkuvat E85:llä. Sen lisäksi on mielestäni hieman väärin, että sademetsää ja ruokaviljelmiä käytetään polttoaineiden tuotantoon ja sitten ollaan olevinaan kovinkin vihreää. St1:n Suomessa elintarvikejätteistä valmistama bioetanoli on sitten asia erikseen ja sen tuotannon näkisin mielelläni kasvavan. Nykyinen meininki kun ei ainakaan hiilidioksidipäästöjä vähennä tai ole muutenkaan kovinkaan eettisesti vahvalla pohjalla.

Mitenkäs sitten toimitaan, kun EU:N tavoitteiden mukaan biopolttoaineiden osuus tulisi olla vuonna 2020 jo 10% (ja 25% vuonna 2030)? Nykyinen 10% etanolipitoisuus kun on aika siinä ja rajoilla, enempää ei meinata USA:ssakaan uskaltaa. Fiksuinta olisi vain tehostaa biojäte-etanolin tuotantoa ja laajentaa E85-jakeluverkostoa (kuten jenkeissä), jos kerran pitää biopolttoaineita suosia.

Niin, ja tuo tiivisteiden hapertuminen ei ole ainoa ongelma etanoli-bensaseoksissa, kuten edellisestä linkistä voit lukea. Muistelen vahvasti, että juuri bensiini-etanoliseos olisi tiivisteille se pahin (ts. bensiini kiihdyttäisi etanolin vaikutuksia), mutta tähän en löytänyt pikaisella etsimisellä enää lähdettä, joten jätetään se ainakin toistaiseksi pelkäksi arveluksi.


ei tietenkään tule ilmaiseksi ja varmasti sitä energiaa kuluu tuottamiseen. pointti ei ole siinä että kuinka eettistä tai kannattavaa jonkin aineen tuottaminen on vaan siinä että tämä pallo on vain riippuvainen öljystä ja jollakin sitä on yritettävä korvata, ja käsittääkseni palmut joita bioetanoliksi kasvatetaan, kasvavat todella nopeasti verrattuna suomessa kasvaviin puihin. pumppaamalla joka 25 tynnyri öljyä menee sen keräämiseen ja öljylouhoksesta kerätystä joka 5 tynnyri menee tuottamiseen, kuinka kannattavaa se on? ilmeisesti on koska öljyä tarvitaan. yhtä hyvin voidaan sitte alkaa ihmettelemään että mitä järkeä on tuoda tankkerilla raakaöljyä suomeen, jalostaa se täälä ja viedä tankkereilla usa:han myyntiin?! niin, aivan raha ratkaisee ei eettisyys.

noihin tuleviin tavotteisiin on paha mennä kommentoimaan kun nykyisellä vauhdilla 10-20 vuoden päästä kulutukset ja moottorit ovat kehittyneet aikalailla nykyisestä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

eemeli20 sanoi
käsittääkseni palmut joita bioetanoliksi kasvatetaan, kasvavat todella nopeasti verrattuna suomessa kasvaviin puihin

Ömm, palmuista bioetanolia? Anteeksi vain, mutta bioetanolin suurimmat raaka-aineet ovat sokerijuurikas, sokeriruoko, vehnä ja maissi. Sekoittanet biodieseliin, jota voidaan valmistaa palmuöljystä (ympäristöystävällisyys ja eettisyys on sitten mutkikkaampi juttu). Palmujen kasvunopeuskaan ei minun käsittääkseni ole mitenkään huikea - kotoisista puulajeistamme ainakin paju (tai jos jonkun mielestä paju ei ole puu, niin samansukuinen raita sitten) voittanee palmut aika kepoisesti. Mikäli sinulla on poikkeavaa tietoa, voisitko olla hyvä ja linkittää. Ilman lähteitä kun teksti tahtoo mennä tällaisissa asioissa melko mutuiluksi; vaikka en noita ilmoittamiasi tynnyrimääriä epäile enkä kiistä, niin jonkinlainen uskottava linkki asiaa vahvistamaan ei olisi pahasta.

eemeli20 sanoi
noihin tuleviin tavotteisiin on paha mennä kommentoimaan kun nykyisellä vauhdilla 10-20 vuoden päästä kulutukset ja moottorit ovat kehittyneet aikalailla nykyisestä.

Jotenkin en jaksa uskoa, että seuraavan 20v aikana nähtäisiin kovin dramaattista moottoritekniikan kehittymistä siinä määrin, että kulutuslukemia saataisiin enää kovin oleellisesti tiputettua. Ottomoottorien hyötysuhteen tietäen ei vain vaikuta realistiselta, että perusperheauto kulkisi 20v päästä kolmella litralla sataa kilometriä. Tulevina vuosina nähtävät parannukset nykyisiin tulevat todennäköisesti olemaan 10-15 % luokkaa (ts. 5l/100km -> 4,5l/100km jne).

Tottahan öljy jossain vaiheessa loppuu. Sitä odotellessa kehottaisin tutustumaan vaikkapa Motivan selvitykseen vaihtoehtoisista polttoaineista ja ajoneuvoista.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

DaJackal sanoi
Tottahan öljy jossain vaiheessa loppuu. Sitä odotellessa kehottaisin tutustumaan vaikkapa Motivan selvitykseen vaihtoehtoisista polttoaineista ja ajoneuvoista.



No olipahan taas tekstiä. Väitettiin, että Toyota Land Cruiser hörppii 12,7 yhdistettynä ja 10 maantiellä. Total bullshit. Oon 4 vuotta ajanu kyseisellä virvelillä taxia kahdella eri yksilöllä ja IKINÄ ei yhdistetty oo ollu yli 10 ja maantie jossain 6,5-7...

Perkeleen ituhippien ja viherpiiperöiden propagandapaskaa.


EDIT: kävin kattoo viimesimmän yhdistetyn, 9.1
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MSRH sanoi
No olipahan taas tekstiä. Väitettiin, että Toyota Land Cruiser hörppii 12,7 yhdistettynä ja 10 maantiellä. Total bullshit. Oon 4 vuotta ajanu kyseisellä virvelillä taxia kahdella eri yksilöllä ja IKINÄ ei yhdistetty oo ollu yli 10 ja maantie jossain 6,5-7...

Perkeleen ituhippien ja viherpiiperöiden propagandapaskaa.


EDIT: kävin kattoo viimesimmän yhdistetyn, 9.1

tuo kahvinkeitin hiace on vissiin sitten paljon isoruokaisempi... sillä ei pääse alle 11 vaikka miten yrittäs rauhassa matkaa ajaa....
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MSRH sanoi
No olipahan taas tekstiä. Väitettiin, että Toyota Land Cruiser hörppii 12,7 yhdistettynä ja 10 maantiellä. Total bullshit. Oon 4 vuotta ajanu kyseisellä virvelillä taxia kahdella eri yksilöllä ja IKINÄ ei yhdistetty oo ollu yli 10 ja maantie jossain 6,5-7...

Perkeleen ituhippien ja viherpiiperöiden propagandapaskaa.


EDIT: kävin kattoo viimesimmän yhdistetyn, 9.1

Oletko nyt aivan tosissasi että olet ajanut taksia bensiinikäyttöisellä 4.0 V6 automaatti Land Cruiserilla? Tuon kapistuksen nimittäin jos saat kulkemaan moisilla lukemilla niin olet pärjännyt reilu 4 litraa vähemmällä sopalla kuin Toyotan testiajajat (Toyota ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi 13.5l/100km).

Ja tiedoksi, ei todellakaan ole mitään puhdasta ituhippipropagandaa tuo selvitys vaan yllättävän realistinen. Huomaisit tämän jos ko. artikkelin lukisit. Sisältää voimakastakin krittiikkiä mm. etanolibensaa ja biodieseliä vastaan ja pitää EU:n ympäristötavoitteita epärealistisina.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Piti ihan joutessaan rueta laskeskelemaan tankkaus.comin lukemista kulutuksia. Täytyy vuoden vaihteen jälkeen vielä laskea koko kalenterivuoden tarkka.
Vuosi 2010 ajettu 95E:llä ja 2011 alusta alkaen ajettu 98E5 tuolla farkku Galantilla.
Molemmat vuodet ovat olleet kelien suhteen hyvin samanlaisia. Talvet kylmiä ja kesät kuumia.
Kilometrejä tänä vuonna on tullut muutama tuhat enemmän.

2010 koko vuoden keskikulutus: 9,446L/100km
Tammi-elokuun 2010 keskikulutus: 9,94L/100km
Tammi-elokuun 2011 keskikulutus: 9,21L/100km

Tuosta jos vielä leikkii laskimen kanssa tämän päivän hintojen kanssa..
ABC, Prisma Iloharju Savilahdentie 10 Kuopio 03.08. 95E5 1.569 98E10 1.609

9,94L x 1,569€ = 15,596€/100km
9,21L x 1,609€ = 14,819€/100km

Ei tuo nyt ainakaan kalliimaksi ole tullut :peukku
Loppuvuotta odotellessa :driver
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Imperio sanoi
Vuosi 2010 ajettu 95E:llä ja 2011 alusta alkaen ajettu 98E10 tuolla farkku Galantilla.
Molemmat vuodet ovat olleet kelien suhteen hyvin samanlaisia. Talvet kylmiä ja kesät kuumia.
Kilometrejä tänä vuonna on tullut muutama tuhat enemmän.

2010 koko vuoden keskikulutus: 9,446L/100km
Tammi-elokuun 2010 keskikulutus: 9,94L/100km
Tammi-elokuun 2011 keskikulutus: 9,21L/100km

Oletko nyt 2011 ajanut siis 95E10 vai 98E5:llä? (Loppupuolen tekstistä päätellen jälkimmäisellä...)

Jos nuo lukemat ovat tulleet ysikasilla niin aika hyvä data, vaikkei toki tilastollisesti tuosta voi mitään merkittävää sanoakaan. Jos E10:llä niin sitten jopa hieman ihmettelen, joskin täysin mahdollista moinen on.

Nyt vain mietityttää, että ovatko nuo lukemat perus 2.0 farkun numeroita? Kun V6 on kuluttanut nyt koko kevään ja kesän 8.5-9L/100km enkä talvellakaan sillä päässyt kylmäkäynnistelemällä kuin kymppiin, niin joko tuo 2.0 ei todellakaan ole polttoainetaloudellinen kone tai sitten kuljetat koko ajan takapaksissa reilusti tavaraa. Kaasujalka kun ei ainakaan itsellä ole mikään kevyin mahdollinen, niin tuskin sekään on selittävä tekijä. :)

Vertailun vuoksi viimeisimmät lukemat V6:lla 850km ja 75 ltr -> 8.8L/100km.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

DaJackal sanoi
Oletko nyt 2011 ajanut siis 95E10 vai 98E5:llä? (Loppupuolen tekstistä päätellen jälkimmäisellä...)

Jos nuo lukemat ovat tulleet ysikasilla niin aika hyvä data, vaikkei toki tilastollisesti tuosta voi mitään merkittävää sanoakaan. Jos E10:llä niin sitten jopa hieman ihmettelen, joskin täysin mahdollista moinen on.

Nyt vain mietityttää, että ovatko nuo lukemat perus 2.0 farkun numeroita? Kun V6 on kuluttanut nyt koko kevään ja kesän 8.5-9L/100km enkä talvellakaan sillä päässyt kylmäkäynnistelemällä kuin kymppiin, niin joko tuo 2.0 ei todellakaan ole polttoainetaloudellinen kone tai sitten kuljetat koko ajan takapaksissa reilusti tavaraa. Kaasujalka kun ei ainakaan itsellä ole mikään kevyin mahdollinen, niin tuskin sekään on selittävä tekijä. :)

Vertailun vuoksi viimeisimmät lukemat V6:lla 850km ja 75 ltr -> 8.8L/100km.

Juu oli typo tullut. Siis 2011 alkaen 98E5 :)

Lukemat on perus 2.0 farkun. Se syöpi kyllä kaiken mitä tankkaa.
Pienin kulutus kautta aikain on matka-ajossa on jotain 6,32 mikä on menty tosiaankin sukkasillaan ja "paras" talvikulutus on lyhyellä pätkäajolla on 12,68. Kesäkelissäkin 650kg vetokoukussa menee reippaalla jalalla se liki 12 :)

Nämä ovat kuitenkin satunnaisia piikkejä mitä tulee joka vuosi x kappaletta.

99%:sesti ajo on vuodesta toiseen ollut samanlaista.

Tankki tankataan joka kerta täyteen ja yleensä tankkaus kerralla tankkiin menee 40-50 litraa. Joten sinällään jopa itse uskon nuihin tuloksiin.

Olisi asia erikseen jos sinne loroteltaisiin aina vitosella ja kympillä kerrallaan ja laskettaisiin trippimittarista vähän sinnepäin kulutuksia ;D


graph_yearcons.php
 
Takaisin
Ylös Bottom