E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
no niin joko joku tosiaan tällä ajelee/kokeillu

oon tässä illan kahlannu jenkki foorumeita aheesta ja siellä ainakin väittävät että on ihan paskapuhetta, että pitäs tiivisteet vaihtaa, että muka syövyttää.
pari kaveria ajellu jo 5 vuotta eikä mitään oo hajonnu eikä mitään tiivisteitä vaihdettu, tosin öljyt pitää kuulemma vaihtaa tiheämmin ja olla sellaset jotka on tarkotettu etanolin kanssa käytettäviksi,

pittää ostaa purkkiin sitä e85 ja laittaa sinne pätkä kumiletkua ja kattua syöpyykö...uskon kyllä että ei tapahu mittään....ja vielä vähemmän se rautaa syövyttää.

korjatkaa ja haukkukaa jos parempaa tietoa löytyy. ;D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mitsumikko sanoi
no niin joko joku tosiaan tällä ajelee/kokeillu

oon tässä illan kahlannu jenkki foorumeita aheesta ja siellä ainakin väittävät että on ihan paskapuhetta, että pitäs tiivisteet vaihtaa, että muka syövyttää.
pari kaveria ajellu jo 5 vuotta eikä mitään oo hajonnu eikä mitään tiivisteitä vaihdettu, tosin öljyt pitää kuulemma vaihtaa tiheämmin ja olla sellaset jotka on tarkotettu etanolin kanssa käytettäviksi,

pittää ostaa purkkiin sitä e85 ja laittaa sinne pätkä kumiletkua ja kattua syöpyykö...uskon kyllä että ei tapahu mittään....ja vielä vähemmän se rautaa syövyttää.

korjatkaa ja haukkukaa jos parempaa tietoa löytyy. ;D
Tuollasia kokeita tehtiin jo. Ei ne letkut parissa kuukaudessa syöpyneet mihinkään. Ei myöskään alumiininen kaasutin. Tosin kaasuttimen hapettuminen alkoi sitten kun purkissa oli parin kuukauden päästä jäljellä enää merkillisen hajuista vettä. Eli ei saa jättää tankkiin seisomaan kun näkyy vettä keräävän tosi reilusti.

Suurin ongelma on moottorinohjauksen kanssa. Harvassa autossa ECU:n itseoppi on niin laaja että pystyy itsekseen säätämään tarpeeksi rikkaalle. Parissa ruiskuautossa on kokeiltu ja max. 50% bensaa ja 50% E85:ta toimii nykimättä. Ja sittenkin kun vaihtaa bensasta etanoli-bensa seokseen niin erinäisiä kilometrejä ryskyttää ennen kuin ECU oppii uudet säädöt. Pelkkä E85 käyttö vaatii ECU:n ohjelmoinnin. Mutta sitten ei ole enää bensaan paluuta ilman että taas vaihdetaan ohjelmaa. Muuten vetää tautisen rikkaalle. Primerakin pölläytteli oikein komeaa dieselmäistä mustaa voimasavua kun ajoi tankin tyhjäksi seoksesta ja tankkasi kannusta pelkkää bensaa. Taas kesti hetken ennen kuin ECU:n itseoppi sai sopat kohdalleen. Katti varmaan tykkäsi hyvää. ;D

Vanhoissa kaasarikoneissa ehkä helpompi säätää kun suurentaa vaan pääsuuttimia sen 30%. Kokeillaan heti kun Turkuun saadaan E85 myyntiin. :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

juu, samaa ootetaan täällä oulun seudullakin että tulis myyntin, moni vaan sekottanu vissiin tuon etanolin metanoliin joka syövyttää jonkinverran niintä kumeja/alumiinia,
mitenhän lie jos tumppaan toisenki walbro255 tuonne tankkiin, niin mahtaakohan vakio linjoissa koko enää riittää...vai menneeköhän neki uusiksi :nykii
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Satakunnassa odotellaan myös.. nimimerkillä 850cc ootellessa kotiovelle.. näinä päivinä.. :D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

cubeqtio sanoi
Satakunnassa odotellaan myös.. nimimerkillä 850cc ootellessa kotiovelle.. näinä päivinä.. :D

montako pumppua sulla on/ onko vakio syöttö linjat?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mitsumikko sanoi
juu, samaa ootetaan täällä oulun seudullakin että tulis myyntin, moni vaan sekottanu vissiin tuon etanolin metanoliin joka syövyttää jonkinverran niintä kumeja/alumiinia,
mitenhän lie jos tumppaan toisenki walbro255 tuonne tankkiin, niin mahtaakohan vakio linjoissa koko enää riittää...vai menneeköhän neki uusiksi :nykii
30% enemmän kuluu tavaraa joten sen mukaan linjojen ja pumppujen mitoitus.

Kyllä puhdas etanolikin syövyttää puhdasta alumiinia. esim. 60-lukulaisten ja vanhempien ja miksei uudempienkin autojen kaasarien kunnostukseen on hyvä ollut Sinolilla liuotus. Alumiini oikein alkaa pehmetä. Sitten taas seostettu alumiini mitä on jo ainakin -80 luvulla käytetty Hitachi/Nikki kaasuttimissa sitten jo kestää etanolin. Semmostakin on käyny mielessä että olisko kaasarien materiaali vaihdettu seostettuun alumiiniin -80 luvulle tullessa sen takia että ison rapakon takana alettiin jo silloin käyttää bensan rinnalla gasoholia eli 10% etanolia sisältävää bensaa. Tuotantoteknisesti luulisi olevan ainakin järkevää tehdä kaikki kaasarin rungot samasta materiaalista, kun ei sinne kultaa tai platinaa ole tarvinnut seostaa. ;D

Pitäisköhän pistää galantin Mikunit testiin? Muistankohan oikein että olis Mikunit ollu galantissa?Tulis testattua, kun tuo -70 luku on vähän tutkimaton vielä.

Ja tosiaan muistutetaan vielä ettei aine saa seistä tankissa kovin kauaa joten säilytyksen ajaksi tankki tyhjäksi ja täyteen bensaa jos peltitankki. Muovitankin kanssa ei korroosioropleemaa, mutta tuohon vedenkertymiseen ei silti taida olla muuta konstia kuin tankin tyhjennys ennen seisontaa? ??? Ei taida vesi oikein hyvää tehdä sille Walbro:lle.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mitsumikko sanoi
montako pumppua sulla on/ onko vakio syöttö linjat?

Kyllä Evossa vakio linjat 850:llä vielä riittää. Ite ajattelin laittaa jotkut 1600 suuttimet ja kaks 044 + walbro tankkiin, jos e85:lle säädän. Kattoo nyt mitä tuo antaa tehoa eri nokilla normi bensalla, että tarviiko alkaa ees E85:n kanssa läträä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mitsumikko sanoi
montako pumppua sulla on/ onko vakio syöttö linjat?

Vakiolinjat. Tankissa walbro. Ameriikoissa tolla kombolla porukka ajelee 850cc suuttimilla. Pitäis saada vähintää vakiotehojen päälle +10% about tolla.

Samppa sanoi
Kyllä Evossa vakio linjat 850:llä vielä riittää. Ite ajattelin laittaa jotkut 1600 suuttimet ja kaks 044 + walbro tankkiin, jos e85:lle säädän. Kattoo nyt mitä tuo antaa tehoa eri nokilla normi bensalla, että tarviiko alkaa ees E85:n kanssa läträä.

Tällä kombolla sitten taas saa sitä VOIMAA. :) :peukku

Tossa kesällä jo vähän kirjoittelin itselle ylös mitä pitää huomioida kun ton E85:n ottaa käyttöön. Tod näk Suomessakin tehdään niin kuin muissakin kylmissä maissa talvella ja E85 muuttuu E70. Eli talveksi tarvitaan eri ennakkokartat. Tosin näppärä jannu tekis koodiin muutoksen (evon ecuun etenkin) ja ottais lisäanturin bensalinjaan joka haistelis E85 laadun ja sen mukaan lisäis/poistais ennakkoa.. Tästäkin jo vähän ideaa..

Suuttimien o-renkaat ehkä kannattaa vaihtaa. Tosin en tiedä mistä tavarasta evon suuttimien o-renkaat on tehty..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

cubeqtio sanoi
Suuttimien o-renkaat ehkä kannattaa vaihtaa. Tosin en tiedä mistä tavarasta evon suuttimien o-renkaat on tehty..

Sulla tulee uudet tiivisteet niiden uusien suuttimien kanssa. Eli riippuu mitä materiaalia ne uudet on. Ja vakioiden kanssa tuskin kannattaa alkaa edes E85:sta käyttää. Niistä kun alkaa loppua tuotto normi bensallakin perus piristyksien jälkeen. Jos ei tietty ole joku perversio käyttää tuota ainetta ihan ilman tehon lisäämistä.

Jos jollain on tankki vaihdettu, niin kannattaa olla tarkkana vaahtojen kanssa. Saattavat murentua vaikka pitäisi kestää kyseistä ainetta.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

cubeqtio sanoi
Tankissa walbro.

Itse lueskelin toisen merkin jenkkifoorumilta, että walbrot eivät tykkää etanolilitkuista. Eli onko tietoa, miten ne kestävät E85:tä?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

markho sanoi
Itse lueskelin toisen merkin jenkkifoorumilta, että walbrot eivät tykkää etanolilitkuista. Eli onko tietoa, miten ne kestävät E85:tä?

Ei ole. Pitänee siis tutkia.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Gallu sanoi
30% enemmän kuluu tavaraa joten sen mukaan linjojen ja pumppujen mitoitus.

Kyllä puhdas etanolikin syövyttää puhdasta alumiinia. esim. 60-lukulaisten ja vanhempien ja miksei uudempienkin autojen kaasarien kunnostukseen on hyvä ollut Sinolilla liuotus. Alumiini oikein alkaa pehmetä. Sitten taas seostettu alumiini mitä on jo ainakin -80 luvulla käytetty Hitachi/Nikki kaasuttimissa sitten jo kestää etanolin. Semmostakin on käyny mielessä että olisko kaasarien materiaali vaihdettu seostettuun alumiiniin -80 luvulle tullessa sen takia että ison rapakon takana alettiin jo silloin käyttää bensan rinnalla gasoholia eli 10% etanolia sisältävää bensaa. Tuotantoteknisesti luulisi olevan ainakin järkevää tehdä kaikki kaasarin rungot samasta materiaalista, kun ei sinne kultaa tai platinaa ole tarvinnut seostaa. ;D

Pitäisköhän pistää galantin Mikunit testiin? Muistankohan oikein että olis Mikunit ollu galantissa?Tulis testattua, kun tuo -70 luku on vähän tutkimaton vielä.

Ja tosiaan muistutetaan vielä ettei aine saa seistä tankissa kovin kauaa joten säilytyksen ajaksi tankki tyhjäksi ja täyteen bensaa jos peltitankki. Muovitankin kanssa ei korroosioropleemaa, mutta tuohon vedenkertymiseen ei silti taida olla muuta konstia kuin tankin tyhjennys ennen seisontaa? ??? Ei taida vesi oikein hyvää tehdä sille Walbro:lle.
Miksi se ei saa siellä tankissa seistä se e85? joutuvatko tyhjenteleen flexifuel autoistaki tankkeja välillä vai onko niissä jotku veden erottimet?
syöpyy tankit tai ei overdrive.fi sivustolla on myös e85 keskustelu jossa joku ukko on ajellu jenkeissä "löytyy video juutuupista" e85 jollain 80 luvun pickupilla vakio hiluilla/tiivisteillä/tankeilla 100 000 mailia..... ja on kestäny?
(samaisessa keskustelussa joku ST1 hemmo kertoo, että se 15% mikä lisätään siihen etanoliin ei ole bensaa vaan joku ihan oma ST1 kehittämä lisäaine?)

3si.org sivustolla kehutaan kyllä, että walbro pelittää vallan mainiosti e85 kanssa ainoastaan bensansuodatin pitää vaihtaa rosteriseen.
jenkkipojat väittää, että liian moni on sekottanut tämän etanolin Metanoliin ja siittä on sitte syntyny joku urbaani legenda, että kumit katoaaa tonnareilla myös ajettu 5v vakio hiluilla ilman mitään probleemaa....jenkeissä.

voihan se olla, että niitten e85 on eriä ku mitä meille tullee, en tiiä.

mutta cubeqtio taitaa olla pisimmällä täsä hommasa niin kertoile sitte ku sitä pumppuun ilimestyy että miten se pelittää :peukku
mulla on kumminki ympärivuotinen käyttö/harraste pirssi joka pitää lähtee aina heti käyntiin oli pakkasta -30 tai sitte ei


jos alkaa kovin vaikialta kuulostaan niin pitänee sitte tyytyä laittaan se vesi/metanoli ruisku :nykii
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mitsumikko sanoi
Miksi se ei saa siellä tankissa seistä se e85? joutuvatko tyhjenteleen flexifuel autoistaki tankkeja välillä vai onko niissä jotku veden erottimet?
Ilmeisesti flexifueleissa luotetaan siihen että aine vaihtuu tankissa riittävästi jotta vesi ei muodostu ongelmaksi. Tai ehkä on onnistuttu estämään aineen haihtuminen tankista? Tiedän vaan sen mitä olen omin silmin nähnyt. 3 litran muoviastiaan laitettiin tuota ST1 litkua, alumiininen kaasari ja kumiletkun pätkiä ja 2kk päästä jäljellä oli puolisen litraa vettä. Useimmissa autoissa pumppu on tankin pohjalla? Eli parin kuukauden seisonnan jälkeen pumppu likoaa vedessä. Kaasarikin alkoi hapettua vasta kun se likosi vedessä. Ensimmäisen kuukauden aikana ei tapahtunut mitään. Eikä tuohon kaasariin kyllä tehonnut puhdas Etanolikaan (Sinol). Ihan hyvin kestää.

Ja juu mitä tulee kumiosiin niin ei ne kumiletkut tuossa ajassa miksikään mennyt joten siltä osin varmaan puppua kumiosien syöpyminen kuten jo aiemmin sanoin. Ja varmaan Walbrokin etanolin kestää. Kunhan veden tiivistyminen on jotenkin hallinnassa esim että autolla ajetaan jotta aine vaihtuu.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Gallu sanoi
Ilmeisesti flexifueleissa luotetaan siihen että aine vaihtuu tankissa riittävästi jotta vesi ei muodostu ongelmaksi. Tai ehkä on onnistuttu estämään aineen haihtuminen tankista? Tiedän vaan sen mitä olen omin silmin nähnyt. 3 litran muoviastiaan laitettiin tuota ST1 litkua, alumiininen kaasari ja kumiletkun pätkiä ja 2kk päästä jäljellä oli puolisen litraa vettä. Useimmissa autoissa pumppu on tankin pohjalla? Eli parin kuukauden seisonnan jälkeen pumppu likoaa vedessä. Kaasarikin alkoi hapettua vasta kun se likosi vedessä. Ensimmäisen kuukauden aikana ei tapahtunut mitään. Eikä tuohon kaasariin kyllä tehonnut puhdas Etanolikaan (Sinol). Ihan hyvin kestää.

Ja juu mitä tulee kumiosiin niin ei ne kumiletkut tuossa ajassa miksikään mennyt joten siltä osin varmaan puppua kumiosien syöpyminen kuten jo aiemmin sanoin. Ja varmaan Walbrokin etanolin kestää. Kunhan veden tiivistyminen on jotenkin hallinnassa esim että autolla ajetaan jotta aine vaihtuu.

Niin siis jos on harrastepeli ja sillä ajetaan 5000km vuodessa niin sitten tää kondensoituminen (taijjotain...) voi olla riski. Jos on käyttöpelinä niin en usko että ongelmaa tulee.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

cubeqtio sanoi
Niin siis jos on harrastepeli ja sillä ajetaan 5000km vuodessa niin sitten tää kondensoituminen (taijjotain...) voi olla riski. Jos on käyttöpelinä niin en usko että ongelmaa tulee.
Juuri tämä siinä seisonta/polttoaine kaasuuntuu pois-asiassa oli ideana. Eli johtopäätöksenä että jos seisoo n.kk tai sinne päin niin tyhjää tankin tai tankkaa täysbensalla.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

cubeqtio sanoi
Niin siis jos on harrastepeli ja sillä ajetaan 5000km vuodessa niin sitten tää kondensoituminen (taijjotain...) voi olla riski. Jos on käyttöpelinä niin en usko että ongelmaa tulee.
Juuri näin. Aineen vaihtuvuus on ratkaisevaa. :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

http://www.e10bensiini.com/vaarintankattu_e10_rajaytti_auton/ ???
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Heips kaikille tän topicin lukijoille. Luin myös jenkkifoorumeilta yhtäsun toista E85 keskusteluun liittyvää.
Etenkin Ed Wallacen kolumnien kautta löytyy kaikenlaista ajattelemisen aihetta.
Lainataan tähän yksi esimerkkiä.Muutamissa Lexus- malleissa , joissa on flexifuel systeemi on valmistaja joutunut kutsumaan
autoja huoltoon, siisE85:tä käyttäneitä, vakavien moottorivaurioiden takia. Syynä ei varmaankaan aina ole tekniikka,
jota käytetään vaan myös se tosiasia, että polttoaine ei aina ole tasalaatuista( vaihteluväli n. 12-30%),
johon taas flexifuel järjestelmä ei pysty reagoimaan.
Kysyn vaan mitä sitten tapahtuu kun laitetaan suomen talvi ym. muut muuttuvat tekijät?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jos polttoaineen etanoli-bensiini seossuhteessa on suuria eroja käytännössä sitä on mahdotonta käyttää perinteisellä moottorinohjauksella, pitäisi olla flexifuelin tyyppinen järjestelmä joka osaa (tai sitten ei kuten edellä ilmeisesti joissain tapauksissa on käynyt) sopeutua muuttuvaan tilanteeseen joka tankkauksella.

Tiedä sitten miten vakio tuon RE85:n koostumus Suomessa on. Ei kai täältä muiden yhtiöiden tavaraa ole saatavissakaan?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Seniori sanoi
Heips kaikille tän topicin lukijoille. Luin myös jenkkifoorumeilta yhtäsun toista E85 keskusteluun liittyvää.
Etenkin Ed Wallacen kolumnien kautta löytyy kaikenlaista ajattelemisen aihetta.
Lainataan tähän yksi esimerkkiä.Muutamissa Lexus- malleissa , joissa on flexifuel systeemi on valmistaja joutunut kutsumaan
autoja huoltoon, siisE85:tä käyttäneitä, vakavien moottorivaurioiden takia. Syynä ei varmaankaan aina ole tekniikka,
jota käytetään vaan myös se tosiasia, että polttoaine ei aina ole tasalaatuista( vaihteluväli n. 12-30%),
johon taas flexifuel järjestelmä ei pysty reagoimaan.
Kysyn vaan mitä sitten tapahtuu kun laitetaan suomen talvi ym. muut muuttuvat tekijät?
Kerroppa mule kuun oon tyhmä,niin miksei toi litku ole tasalaatuista ???
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

epestrand sanoi
Kerroppa mule kuun oon tyhmä,niin miksei toi litku ole tasalaatuista ???

niii in.....eihän tuo e10 ees oo tasalaatuista vaan "nesteen mukaan vaihtelee välillä 0%-10%!!!! miksi? koska kuulemma etanoli on talvella niin kallista...niin käytetään sen sijasta bensaa enemmän....muuten ei tuu kunnon optioita johtajille ku joutuu tappiolla myymään ;D )

sti1: on myös sanottu että se vaihtelee tosiaan noin 10% se eteanoli siinä e85.... oisko samat syyt?=?? niin ja tosiaan jenkeissähän tuo e85 on 85% etanolia ja loput BENSAAA, kun taas tämä st1 RE85 sisältää 75-85% etanolia(bio) ja se 15-25% ei oo BENSAA vaan jotaki st1 valmistamaa lisäaineistusta??? näin he on sieltä kertonu.

alkaa mennä sen verran jo henkimaailman hommiksi tämä että, alan kallistua vakavasti sen vesi/metanoli ruiskun kannalle :driver
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Muistaakseni jenkeissä se on niin että E85 on kesälaatu ja talvilaatuna E70..

Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Flexifuel systeemi on onneton jos ei kykene sopeutumaan eri etanolipitoisuuksiin välillä 0-100%. Ainakaan Saabin Biopowerissa ei ole tuon suheten mitään ongelmaa ja voi tankata rauhassa vaikka vuorotellen bensaa ja E85 tankkiin jos huvittaa. Itse asiassa jopa talvella suositellaan laittamaan hieman bensaa sekaan paremman kylmäkäynnistyvyyden saamiseksi.
Ehkä jossain köyhemmissä "flexifuel" systeemeissä sitten oletetaan binäärisesti vain joko pelkkää E85 tai pelkkää bensaa. Jos näin tuossa Lexuksessa on niin aika kuraa on kyseinen toteutus.
Eikä se veden kertyminen tankkiin ole ongelma, se on sen verran suljettu astia etenkin autoissa joissa on tankin huohotuksen aktiivihiilisäiliö.

Periaatteessa ei tarvita mitään uutta anturointiakaan hyvällä softalla toteutetussa flexifuel järjestelmässä, vaan lambdalla voidaan päätellä etanolipitoisuus ja tämän tiedon avulla voi interpoloida bensa- ja etanolikarttojen välillä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

jcarlson sanoi
Flexifuel systeemi on onneton jos ei kykene sopeutumaan eri etanolipitoisuuksiin välillä 0-100%. Ainakaan Saabin Biopowerissa ei ole tuon suheten mitään ongelmaa ja voi tankata rauhassa vaikka vuorotellen bensaa ja E85 tankkiin jos huvittaa. Itse asiassa jopa talvella suositellaan laittamaan hieman bensaa sekaan paremman kylmäkäynnistyvyyden saamiseksi.
Ehkä jossain köyhemmissä "flexifuel" systeemeissä sitten oletetaan binäärisesti vain joko pelkkää E85 tai pelkkää bensaa. Jos näin tuossa Lexuksessa on niin aika kuraa on kyseinen toteutus.
Eikä se veden kertyminen tankkiin ole ongelma, se on sen verran suljettu astia etenkin autoissa joissa on tankin huohotuksen aktiivihiilisäiliö.

Periaatteessa ei tarvita mitään uutta anturointiakaan hyvällä softalla toteutetussa flexifuel järjestelmässä, vaan lambdalla voidaan päätellä etanolipitoisuus ja tämän tiedon avulla voi interpoloida bensa- ja etanolikarttojen välillä.
kyllä menee uffo touhuks :seina :seina
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Prkl kun tuon e85 hinta nousi niin nopeasti. Viimeks kuullu että ois ollut jo 1,274/l.. :mad: kovasti on noussut verrattuna siihen kun se tuli markkinoille.. Itselläkin oli tarkoitus auto muuttaa e85 toimivaks, kaikki osatkin hommattu millä pitäis onnistua säädätys sille.. Mutta nyt pistänyt miettimään onko se sen väärti.. Halvemmaks sillä ei ainakaan enää tule ajella.. Mut oishan siinä hyviäkin puolia.. :) Ennen penkkireissua pitäis tietää kummalla aineella sitä mennään, ellei maatsi sit tee säädöt molemmille.. :p
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

plodi sanoi
Prkl kun tuon e85 hinta nousi niin nopeasti. Viimeks kuullu että ois ollut jo 1,274/l.. :mad: kovasti on noussut verrattuna siihen kun se tuli markkinoille.. Itselläkin oli tarkoitus auto muuttaa e85 toimivaks, kaikki osatkin hommattu millä pitäis onnistua säädätys sille.. Mutta nyt pistänyt miettimään onko se sen väärti.. Halvemmaks sillä ei ainakaan enää tule ajella.. Mut oishan siinä hyviäkin puolia.. :) Ennen penkkireissua pitäis tietää kummalla aineella sitä mennään, ellei maatsi sit tee säädöt molemmille.. :p

Tuplakartat. Napista vaihto. Toimii.

Tosin jos tuo litrahinta on tuota mitä tuossa sanoit niin ei paljoa kannata. :(
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tyhjennät tankin aina kun vaihdat polttoainetta kun kahdella kartalla meinaat selvitä? ???
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Tyhjennät tankin aina kun vaihdat polttoainetta kun kahdella kartalla meinaat selvitä? ???

Niin totta tuo.

Tosin jos sais eculle syötetty tietoa, että minkä verran bensaa on alkoholin joukossa (tai toisin päin) ja verrata sitä ennakko ja bensakarttaan joka muuttuisi sen perusteella. Eli alkoholin määrä kertoisin miten paljon seosta rikastetaan "rikastuskartan" perusteella. Sama myös ennakoihin. Alkoholin määrä bensassa vaikuttaa ennakoiden "lisäennakkokarttaan". Peruskartat ois säädetty ihan 98:lle ja taas toinen ääripää E85:lle.

Täten saatais skaalojen ääripäät ja sen välinen skaalaus selville.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Tyhjennät tankin aina kun vaihdat polttoainetta kun kahdella kartalla meinaat selvitä? ???

Helppo homma ku fuelrailii tekee liittime ja pumppu päälle vaan evoscannil tai "mut":lla ;D
Tai sitte vaa ajaa tankin almost tyhjäks ja lisää täyteen toista laatua ;)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Ei ole kukaan sattunu tekemään maailmalla valmista koodia mikä osaisi lambdan perusteella kattoa?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mahdollisia ratkaisuja on lambdan perusteella päättely tai anturi joka kertoo suoraan polttoaineen etanolipitoisuuden. GM käyttää tätä ainakin jenkeissä flexfuel autoissaan. 50 Hz lähtösignaali = 100% bensa, 150 Hz = 100% etanoli muistaakseni. Molemmat toki tarvitsevat ECU:lta tuen.

Jopa Megasquirt tukee flexfuel anturia, mutta OEM ECU:n kanssa voi olla vähän vaikeampaa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mites muuten nuo flexifuel rakennussarjat joita jenkeissä myydään.. jotka siis haistelee kai jotain jostain ja tulevat suuttimien väliin.. (ie lisää aukioloa tms. etanoolipitoisuuden mukaisesti)
a.k.a http://www.youtube.com/watch?v=B11fXI67-Q8

Toki tämä ei taida olla se moar power from E85 ajattelu joka kai aiemmin mielessä.

Jotain muuta:

http://www.dailymotion.com/video/x8fet8_e85-conversion-kit-cold-start-video_auto
http://www.youtube.com/watch?v=I-MNQFlRilE
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jos siinä ei ole mitään tunnistinta missään niin eipä se varmaan muuta tee kuin lisää polttoaineen syöttöä x% jolloin saadaan AFR järkevälle alueelle e85:lla. Mikään flexfluel tuo ei ole, ainoastaan e85 polttoainetta voi käyttää tuon virityksen kanssa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Jos siinä ei ole mitään tunnistinta missään niin eipä se varmaan muuta tee kuin lisää polttoaineen syöttöä x% jolloin saadaan AFR järkevälle alueelle e85:lla. Mikään flexfluel tuo ei ole, ainoastaan e85 polttoainetta voi käyttää tuon virityksen kanssa.

Kyllä siellä luki webbisivulla että voi käyttää mitä tahansa yhdistelmiä, ja haluamallaan tavalla sekaisin.. http://www.mye85kit.com/ tiedä sit, tuossa manuskassa vissiin oli jotain sen toiminnasta..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

J. Puhakka sanoi
Kyllä siellä luki webbisivulla että voi käyttää mitä tahansa yhdistelmiä, ja haluamallaan tavalla sekaisin..

Saisiko linkin tähän, kiitos? Ei löydy.

Edit: niin joo onhan siinä trimmeri lisäruiskutuksen keston säätöön eli voit ajaa vaikapa E66:lla, mutta vain sillä E66:lla sitten...
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Mahdollisia ratkaisuja on lambdan perusteella päättely tai anturi joka kertoo suoraan polttoaineen etanolipitoisuuden. GM käyttää tätä ainakin jenkeissä flexfuel autoissaan. 50 Hz lähtösignaali = 100% bensa, 150 Hz = 100% etanoli muistaakseni. Molemmat toki tarvitsevat ECU:lta tuen.

Jopa Megasquirt tukee flexfuel anturia, mutta OEM ECU:n kanssa voi olla vähän vaikeampaa.

Jep. Mega tukee etenkin se uus versio 3. Tai miksi sitä uutta kutsutaan.

Esim 8 eculla ois toinen lambdapaikka vapaana niin siihen voisi kiinnittää anturin. Tämän jälkeen jonkun pitäis koodata softapätkän, että ecu vertaa anturin tuloksia ja tekee muutoksia lennossa (kuten jo aikaisemmin esitin).

Ei plug and pray - mutta mahdollista.

Saahan megankin varmaan suoraan evon johtosarjaa - ei siinä mitään.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Mahdollisia ratkaisuja on lambdan perusteella päättely tai anturi joka kertoo suoraan polttoaineen etanolipitoisuuden. GM käyttää tätä ainakin jenkeissä flexfuel autoissaan. 50 Hz lähtösignaali = 100% bensa, 150 Hz = 100% etanoli muistaakseni. Molemmat toki tarvitsevat ECU:lta tuen.

Jopa Megasquirt tukee flexfuel anturia, mutta OEM ECU:n kanssa voi olla vähän vaikeampaa.

Saiskohan näitä antureita jostain ostettuakin. Koitin joskus ettiskellä niitä ni ei osunu silmään. Varmaan jostain fordin marmoritiskiltä sais, mutta hinta sitten sen mukainen.

Edit: Halpaa kun saippua.

From a GM dealer this part will run $613
From GMPartsDirect.com it runs $350
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Juu, ei se anturi ilmainen tosiaan ole. Mutta mielestäni kyllä paras vaihtoehto.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Nostetaas ylös...

Paljon on näköjään muuttunut jo näiden kirjoitusten jälkeen, varsinkin "evo"puolella

Nyt kun itselle on tullut työ ja halli matkan äärelle e85 asema niin ajattelin että tuon arvottoman 1.5 lancerin voisi uhrata kokeiluille.Nyt on siis testailtu kuinka paljon pystyy mixailemaan ajettavuuden kärsimättä. Nykyisillä säädöillä orggis suuttimilla käynnistyvyys ja kulku oli ok 70% e85 ja 30% 95e10 suhteilla parilla modilla. Pakkasilla joutuu starttaamaan muutaman kerran ja tyhjäkäynti on hieman vaivalloista. Muuten ok

Suunnitelmissa olisi nyt laittaa pysyvästi isommat suuttimet 210cc tai 240cc orginaalien 182cc? tilalle ja dialata bensanpaineensäätimellä sekä laajakaistalla seossuhteet ok:si ja katsoa saako ajettavaksi pelkällä e85:llä.

Kumiosien, korroosion yms en usko tähän enään vaikuttavan kun auto jää peltoautokäyttöön leiman umpeennettua ;D

Tuossa olisi mielenkiintoinen dokumentti asiasta, harmi kun ei saa kun ei ole tunnuksia.
http://irep.iium.edu.my/7293/
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mitäs muutoksia teit autoon?

Eli miten sait seossuhdetta muutettua?

Kuten "evo"puolella on huomattu, niin talvella E85 onkin lähemmäs E70 jo suoraan pistoolista eli mahdollista lantraamista ei tarvitse tehdä. USA:ssa on niin, että "talvella" pistoolista tulee E70 ja taas kesällä E85.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

MTV3.doc: Öljystä uusiutuviin – St1:n tarina http://vimeo.com/31933136
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Pitäsköhän ottaa projekti ja tehdä köyhän miehen piggy eli laite joka mittaa suuttimien pulssinleveyden ja antaa heti perään suuttimille pulssin joka on tietty osa alkuperäisestä eli näin rikastaisi seosta E85 vaatiman verran. Tälleen kai ne jotkut muutossarjat toimivat, ei kovin vaikea toteuttaa DIY:näkään, toki ajaa ei voisi kuin E85:llä (tai bensalla jos näille tekis jonkun valintanapin). Jos tolle pigille saisi vielä lambdakorjauksen tiedoksi niin voisi sitä integroimalla tehdä open loop flexin :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Vaparissa varmaan riittäisi kun antaisi eculle tarpeeksi trimmausvaraa lambdan mukaan, monessa autossa se on luokkaa +/-25% mikä ei ihan riitä. Todella ghetto-ratkaisu on nostaa tällaisessa autossa bensanpainetta niin että bensalla trimmit on miinuksella ja E85:lla plussalla :)

Ja paineen nostohan oikeaoppisesti tapahtuu rusentamalla säädintä kasaan ruuvipenkissä jolloin saadaan lisää esijännitystä jouselle.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Vanhan kaasarisunnyn uhraan nyt tälle kokeilulle. Suuttimet noin 30% isommat ja kaasari muutenkin huollettu ei muita modeja. Toimii. Näillä isommilla suuttimilla jouduin ajamaan huoltsikalle tavan bensalla eikä meinannut toimia kuin isolla kaasulla. ;D Joku litra jäi vielä bensaa alle ja 20l tankkasin. Melko lähelle suutinvalinnat osui, kun kulku normalisoitui kun RE85 oli sekoittunut ja ehtinyt kaasariin asti. :) Jää nähtäväksi kunhan viimeisetkin bensanrippeet tankista kuluvat miten käy.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

http://areena.yle.fi/video/1331668898093

Etanoli-osuus alkaa noin 17 minuutin kohdalta.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Vaparissa varmaan riittäisi kun antaisi eculle tarpeeksi trimmausvaraa lambdan mukaan, monessa autossa se on luokkaa +/-25% mikä ei ihan riitä. Todella ghetto-ratkaisu on nostaa tällaisessa autossa bensanpainetta niin että bensalla trimmit on miinuksella ja E85:lla plussalla :)

Ja paineen nostohan oikeaoppisesti tapahtuu rusentamalla säädintä kasaan ruuvipenkissä jolloin saadaan lisää esijännitystä jouselle.

eikös se onnistuisi myös suurentamalla suuttimia 20% ?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
http://areena.yle.fi/video/1331668898093

Etanoli-osuus alkaa noin 17 minuutin kohdalta.

Stig sano että letkut ei happane joten en vaihda minäkään omaani yhtään pätkää :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mikähän tollanen Saabbi olisi oikeesti?
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4287164

Ruotsista saisi kyllä pikkasen edukkaammin. Toi etanolibensan halpuus kyllä pistää miettimään. Fordia ja Volvoa ei vaan pysty ostamaan, niin tollanen Saabi vois olla vaihtoehto. Ei taida vaan saada nelivetona.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mitähän askareita tuo Sapporon 8-valve SOHC 4G64 tarttisi E85:lle? Letkut varmaan kestää, mutta joku paineensäädin tai suuttimia yms?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

public sanoi
Mitähän askareita tuo Sapporon 8-valve SOHC 4G64 tarttisi E85:lle? Letkut varmaan kestää, mutta joku paineensäädin tai suuttimia yms?

periaatteessa isomat suuttimet (esmes gti galantin) ja esim apexin afc ja säätää sillä sytkä ja pa- puoli
 
Takaisin
Ylös Bottom