E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Bioadapterissahan on 4 eri asetusta jotka voi säätää mieleisekseen:

http://bioadapter.com/information.php?info_id=10

Eli 20% lisäykseen ei tarvitse tyytyä. Suuttimet saattavat loppua täyskaasulla korkeilla kierroksilla ja myös kylmäkäynnistysrikastuksen toiminta arveluttaa vaikka sitäkin voi Bioadapterissa jossain määrin säätää.

Totta turiset, sehän onkin säädettävissä. :peukku

Jos nyt osasin tulkita suuttimien tietoja oikein, niin nykyiset riittäisivät E85:lla n.100hp tasolle, eli voisivat nippanappa riittääkin. Tiedä sitten miten käytännössä toimivat...
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Joo siis tuo täyskaasuvedon suuttimien loppuminen ei oikeesti oo leikin asia. Esim. Itellä ~6500rpm (voisin tarkastaa logista mutta ei jassa) Duty % ~100%. Siksi rajoitin tällä hetkellä @ 6000rpm, kunnes saan isompaa suutinta paikalleen.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
^Joo siis tuo täyskaasuvedon suuttimien loppuminen ei oikeesti oo leikin asia. Esim. Itellä ~6500rpm (voisin tarkastaa logista mutta ei jassa) Duty % ~100%. Siksi rajoitin tällä hetkellä @ 6000rpm, kunnes saan isompaa suutinta paikalleen.

Noh kun ei tiedetä bensanpaineitakaan (ja niiden käytöstä isoilla virtauksilla) mutta oletettavasti sinne saatta riittää ihan hyvin soppaa. Laajakaistallahan se selviäisi mutta näissä säästöratkaisuissa se kun ei liene tarpeellinen. Harmi että mistään ei pysty vuokraamaan säätöön irrotettavaa laajakaistaa. :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Se on ihan totta. Harva käyttiksen konversiointiin ryhtyvä säätää laajiksen avulla. Se kun yleensä riittää että TRIM:it pysyy tankkausten välillä (missä ainakin oman kokemuksen mukaan voi olla paljonkin eroa, tankkaako ST1:seltä vai ABC:ltä) suht lähellä 0%, milloin kone käy niin lähellä vakiokartan arvoja kun mahd (huomioon ottaen toki se että etanolin tulee käydä rikkaammalla, mutta bensa-lambdalla kun sitä tulkitaan niin eipä juuri väliä..). Toki AFR on eri kun bensalla, mutta esim. tasakaasulla alta 4000rpm silti stoikiometrinen :)

Eipä muuten käynyt edes mielessä, oltashan me late voitu mitata bensapaineet, kyllä multa mittari olis löytynyt.

Ja tosiaan laten tekstiin viitaten. Saa tyrkyttää vuokralle laajista jos sattuu sellainen lojumaan ylimääräisenä :D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tuossa suutin asiassa tuli vähän hutkittua... Suuttimissa on merkinnät "CDH210", oletinkin että tuo 210 on maksimi tuotto. Googlettamalla CDH210 tuotoksi annetaankin 264 cc/min.

Yksi asia jäi vähän askarruttamaan, kun ajelen etanoliseoksilla ilman muutoksia: Ottaako moottorinohjaus huomioon LTFT (long term fuel trim) arvot tayskaasulla?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Riippuu VAZ mikä auto sulla on. Mitsuissa tuo vaihtelee. Esim Urranin autossa muistaakseni mennnään middletrimmillä täyskaasulla, kyseinen trimmi on käytössä maantiekuormituksesta eteenpäin. Sitten noissa vanhemmissa turbopeleissä ei näyttäisi olevan trimmiä low trimmin lisäksi.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Mitä ainakin evolutionm:ssä puhutaan niin ottaa (HUOM! Näissä uudemmissa, ilmeisesti vanhemmissa ei ota). Mutta koska tästä on ristiriitaista tietoa, niin tämä on juuri se syy miksi itse säädin injector scalingin niin että MID TRIM:it on niin lähellä 0% kuin mahdollista.

Huomaathan, että Mitsun ECU käyttää kolmea; Low, Mid ja High LTFT:tä. Alin (Low), minkä scantoolisi varmaan näyttää, on lähinnä tyhjäkäyntiin vaikuttava (itsellä ainakin kytketyy Mid melkein heti kun auto on liikkeellä). Mid trim on se mitä vaparit käyttää täyskaasuvedoissa. Muistaakseni Trim määräytyi MAF:in taajuudesta (Hz) joten se suattaapi olla se syy ettei vaparit ikinä pääse niin korkeelle että High kytkeytyisi :D

EDIT: Late kerkes ensin. Nimenomaan näin :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Esim. Itellä ~6500rpm (voisin tarkastaa logista mutta ei jassa) Duty % ~100%. Siksi rajoitin tällä hetkellä @ 6000rpm, kunnes saan isompaa suutinta paikalleen.
Ts. isommalla paineella voisi teoriassa orkkis-suuttimet riittääkkin.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Scantool näytti vain short ja long trimmit, pitääpä katsoa jollain toisellakin ohjelmalla.

Jos yleinen mutu on, että vedoissa huomioidaan middletrimmit, niin jatketaan ajoja. Ilmoittelen sitten jos 1,6:n osalta toisin todistetaan. ::)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ST sanoi
Ts. isommalla paineella voisi teoriassa orkkis-suuttimet riittääkkin.
Puhumattakaan siitä, että etanolilla vois käsittääkseni vetää noi vedot laihemmalla. Tämä siis tarkastellessa AFR:ää bensasäädöissä olevalla laajiksella (eli joka tapauksessa rikkaammalla). Eli siis suhteessa kys. polttoaineen stoikiometriseen suhteeseen ilman kanssa, laihemmalla. Ilmaisinko riittävän epäselvästi :D

Vapari 4G63:sessa on CDH240 suuttimet niin jos jostain taikos CDH275:set niin sitten ainakin. Tosin niissäkin oli muistaakseni eri resistanssi..

VAZ en tiedä toimiiko sun ODB sätöstelys Evoscannin kanssa, mutta jos toimii niin sillä ainakin pystyy loggaamaan noita. Jos ei toimi, ja muutenkin, suosittelen OpenPort 1.3U piuhan ostoa :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Puhumattakaan siitä, että etanolilla vois käsittääkseni vetää noi vedot laihemmalla. Tämä siis tarkastellessa AFR:ää bensasäädöissä olevalla laajiksella (eli joka tapauksessa rikkaammalla). Eli siis suhteessa kys. polttoaineen stoikiometriseen suhteeseen ilman kanssa, laihemmalla. Ilmaisinko riittävän epäselvästi :D

Kyllä. Kannattaisi unohtaa AFR ja puhua Lambda-arvoista :)

Tai sitten tehdä niin kuin kaikki muutkin ja unohtaa että on muunlaisia AFR arvoja kuin bensaa vastaavia ja puhua niistä oli polttoaine mitä hyvänsä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Kyllä. Kannattaisi unohtaa AFR ja puhua Lambda-arvoista :)

Tai sitten tehdä niin kuin kaikki muutkin ja unohtaa että on muunlaisia AFR arvoja kuin bensaa vastaavia ja puhua niistä oli polttoaine mitä hyvänsä.

No mutta käytännössä voitaneen sanoa että RE85:llä ajettaessa vaparikoneella jos laajakaistassa seisoo täyskaasulla tasan 13, saattaa tilane olla varsinkin optimaalinen? Siellä ei todellakaan pidä lukea 11 -alkusia lukuja.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Lambda arvo olisi selkein, mutta kun kovin moni tykkää noista laajismittareistakin seurata mielummin 11,12,13 ja 14 alkusia numeroita, mielummin kun 0 ja 1 alkusia desimaalilukuja :D Käytännössä kun säätöjä tehdään niin asia on hyvinkin yksinkertainen kun katotaan samaa mittaria (mikä on luonnollisesti bensalle konffattu). On vaan kovin vaikee selittää :D

Tarkoitin nimenomaan tuota Laten mainitsemaa. Eli jos oletetaan että toi mun vapari menee bensalla täyskaasuvedoissa vakiokartoilla jotain AFR 12 pintaan niin etanolilla pitäisi pystyä ajamaan niin että sama mittari indikoisi lähempänä 13 arvoja :)

Onko muuten tästä jotain soveltuvuusohjetta/dokumentaatiota? Olisi mielenkiintoista lukea :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

"Alustavan esityksen mukaan alhaiset hiilidioksidipäästöt antavat jätepohjaiset biopolttoaineet saavat erityiskohtelua verotusmielessä. "


..from Motiva.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ST sanoi
"Alustavan esityksen mukaan alhaiset hiilidioksidipäästöt antavat jätepohjaiset biopolttoaineet saavat erityiskohtelua verotusmielessä. "


..from Motiva.

Niin siis tämähän on nykyinen käytäntö käsittääkseni.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Niin siis tämähän on nykyinen käytäntö käsittääkseni.
Kyllä,mutta tuossa alustavassa esityksessä oli että erityiskohtelua kasvatettaisiin,ja mahdollisesti (eli omasta mielestäni 100%..) veroetu 95E10&98E5 poistettaisiin,ja eiköhän noille sitten lätkäistä jokin "haittaverokin" vielä..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ST sanoi
Kyllä,mutta tuossa alustavassa esityksessä oli että erityiskohtelua kasvatettaisiin,ja mahdollisesti (eli omasta mielestäni 100%..) veroetu 95E10&98E5 poistettaisiin,ja eiköhän noille sitten lätkäistä jokin "haittaverokin" vielä..

Olisiko tähän jotain linkkiä?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Olisiko tähän jotain linkkiä?
Copypasten&sivun sulkemisen jälkeen tuli vasta mieleen,että olisihan lähteenkin voinut linkittää,yritän huomenna muistaa etsiä uudelleen,tuokin sivu tuli vain vahingossa silmiin,kun etsin tietoa pakkastoimivuudesta..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

http://www.st1.fi/index.php?id=5581

20.4.2010
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Kävinkin jo tankkaamassa lisää E85:sta. Kukutukseksi tuli 7,15l (~E20), eli ihan odotuksen mukainen. Nyt tankissa ~E35, kulutuksen pitäis nousta 7,5l tietämille. Tuosta ei varmaan kannata etanolin määrää enää nostaa. Katselin scantoolilla tietoja, niin näyttäisi LTFT olevan tapissa +12,5% ja STFT huiteli pääsääntöisesti välillä 0...+10%. Nyt kyllä vähän epäilyttää, että riittäisikö ihmeboksin +20% huijaus. :-\

E35 ajelun tuloksena 7,60l:n kulutus. Ajettavuudessa ei ollut mitään muutosta, ainoastaan aamuisin alle 10c lämmöissä aavistuksen pidempi startti. Säästöä ei juurikaan E35:lla synny (n.2€/500km). Kun asemia on vielä suhteellisen harvassa, niin eipä kannata muutamaa kilometriä kauempaa hakea.

Nyt on sitten boksi kiinni ja tankissa ~E70. Joku oli askarrellut kivan yllätyksen suuttimen liittimeen: Liittimen sisään oli laitettu Sikaa tms.liimamassaa :seina Olipa mukava irrotella, toivottavasti viritelmiä ei löydy lisää... Vaihtoonhan se hajonnut liitin menee, väliaikaisesti laitoin liittimen nippuun teipillä ::)

Öljynvaihto olis myös tulossa, niin ajattelin kokeilla moottorinhuuhteluainetta, kun ilmeisesti tuo etanoli liuottelee mömmöjä liikkeelle...
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Ajelen työmatka-ajoo -93 2.0 Ruisku Audilla, RE85/95E n.50/50% seoksella. Pari tuhatta kilsaa takana.
Ei mitään teknisiämuutoksia, pelaa kuin ennenkin, käyntiääni hieman "pehmeämpi", pakoputki rämisee edelleen samalla tavalla.
Kestää minkä kestää, ostetaan sit uus kärry...
Onhan tuo kulutus hieman noussut mutta rahaa kuitenkin säästyy ja ennenkaikkea bioetanolin käytöstä tulee niin "kivan vihreä" olo että joka aamu lauleskellen työhön :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tuli viikko sitten asennettua galanttiin tommonen;
http://bioadapter.com/allprods.php

Jo tuota aikaisemmin kesällä tuli ajeltua max 55% lantringeilla ilman isompia ongelmia,
toki kylmäkäynnistys vaati kaksi starttia , mutta muuten ok.

Nyt on tosiaan tolla adapterilla ajeltu sitten n 500km, toki alussa aika pienellä prosentilla
kun tankissa oli asennettaessa puoli tankkia pensaa, mutta nyt taitaa olla jo aika lähelle
puhasta retanoolia.

Varsinaisia ongelmia on vain yksi, eli heti asennuksen jälkeen alkoi sytytellä check engine valoa
aina kun kierrokset tippui normaaliin tyhjäkäyntiin. Jos saa esim risteyksessä
pidettyä kaasua pumppaamalla kierrokset yli 1000rpm ei valo syty. ???

Osaisivatko Mitsun Ecun sielunelämän paremmin tuntevat sanoa ,mistä tuo mahtaa
johtua?

Toinen , tosin pienempi ongelma on tuo kylmäkäynnistys, boxissa oli perusasetuksena 100%
joka on kyllä liikaa. Tuolla asetuksella kyllä käynnistyy ekalla, mutta aivan kuin meinaisi tukehtua liikaan tavaraan.
Säädin jo asetuksen 50%prosenttiin, huomen aamulla näkee toimiiko paremmin

Alustanahan kokeilussa toimii Galant 1.8 gli vm 1994
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Akeem sanoi
Varsinaisia ongelmia on vain yksi, eli heti asennuksen jälkeen alkoi sytytellä check engine valoa
aina kun kierrokset tippui normaaliin tyhjäkäyntiin. Jos saa esim risteyksessä
pidettyä kaasua pumppaamalla kierrokset yli 1000rpm ei valo syty. ???

Osaisivatko Mitsun Ecun sielunelämän paremmin tuntevat sanoa ,mistä tuo mahtaa
johtua?

Pystytkö lukemaan tai luettamaan vikoodia jossakin? Auttaisi alkuun aika paljon...

Itsellä on myös sytyttänyt satunaisesti startin jälkeen vikavalon. Valittanut ykkös pytyn suutinvikaa. Todellinen syy on vielä tutkinan alla. Käynti on kuitenkin ollut ihan normaaalia. Omalla kohdalla ainakin epäilisin adapterin liian suurta resistanssia: Eculle normaali tilanteessa suuttimen vastus pitäisi olla n.16 ohm. Nyt kuitenkin bioadapterin vastus on n.82 ohm., lisäksi 1-sylinterin pitkät ja ohuet johdot vielä lisäävät vastusta(onhan pytty nro 1 lähinnä jakopäätä?)... Eli ECU voisi tulkita tuon, että johdot on poikki tms.

Nämä siis pelkkiä arveluita, itsellä ei sen tarkempaa tietoa mitsujen sielunelämästä.

Akeem sanoi
Toinen , tosin pienempi ongelma on tuo kylmäkäynnistys, boxissa oli perusasetuksena 100%
joka on kyllä liikaa. Tuolla asetuksella kyllä käynnistyy ekalla, mutta aivan kuin meinaisi tukehtua liikaan tavaraan.
Säädin jo asetuksen 50%prosenttiin, huomen aamulla näkee toimiiko paremmin

Mulla toimii 100% hyvin, kun on alle 10c lämpöä ja kylmä kone. Ja moodina E70 tai E85. Yli 10c lämmöissä rikastusta ei välttämättä tarvita. Käytätkö sä AUTO moodia? Omasta mielestä kannatta käyttää E70 tai E85 asetusta, koska tällöin ei ole vaaraa liian laihasta seoksesta, ja lisäksi se parantaa kännistyksiä ilman rikastusta.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Onhan tossa Mitsun merkkihuolto lähellä :'( , mutta ei aavistustakaan mitä tommosen koodin luenta
mahtaa maksaa...

Minullakin käynti kaikissa olosuhteissa normaalia, sytyttää ainoastaan vikavalon, aika omituista olisi,jos
Ecu tulkitsisi noin pelkällä tuhjäkäynnillä, mutta ei esim 4000rpm ???

Mielestäni tälle omalle ei tuo 100% oikein sovellu, kun lyö käyntiin,niin alkaa röpeltämään alhaisilla kierroksilla, eikä
kierrokset nouse niinkuin yleensä kylmänä, jolloin ryyppy nostaa kierroksen johonkin 1600rpm tienoille. Pitänee kokeilla
eri asetuksilla. La aamuna oli 40% ja ens aamuna sitten tuo 50%, edetään pikkuhiljaa...

Ajattelin ensin vaan pidellä tuota poksia tuolla autoasetuksella, sillonhan se on virallisesti FlexiFuel ;D
Minua ei oikeastaan haittaa edes nuo kylmä käynnistys jututkaan, ilman boxin rikastusominaisuuttakin
tarvii kolme lyhyttä starttia ja lähteen tulille niinkuin bensalla, tuota auton ominaista kierrosten nostamista
myöten. Enemmän häiritsee tuo vikavalo tyhjäkäynnillä...
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Akeem sanoi
Onhan tossa Mitsun merkkihuolto lähellä , mutta ei aavistustakaan mitä tommosen koodin luenta
mahtaa maksaa...

Minullakin käynti kaikissa olosuhteissa normaalia, sytyttää ainoastaan vikavalon, aika omituista olisi,jos
Ecu tulkitsisi noin pelkällä tuhjäkäynnillä, mutta ei esim 4000rpm ???
Tuosta voisi olla jotain apua vikakoodien luentaan ->http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0

Riippuu ihan siitä mitä se ECU tarkkailee. Jos se esim. katsoo vain virtaa mitä suuttimet ottavat tietyllä aikavälillä, niin bioadapterin 82 ohm vastuksilla/tyhjäkäynnillä virrat voisivat olla liian alhaiset. Korkeammilla kierroksilla myös bioadapter ottaisi virtaa enemmän ja tällöin pysyttäisi ECU:n hyväksymissä rajoissa.

Mutta kuten aiemmin sanoin, en oikeasti tiedä mitä arvoja ECU tarkkailee, kunhan vain spekuloin. Korjatkaa kenellä on oikeaa tietoa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Joo tuon jutun olen kyllä joskus lueskellut, mutta oli päässyt unehtumaan.

Nyt lueskelin uudestaan ja en löytänyt tyhjentävää vastausta mikä
on näissä "välimallin" galluissa tuo virallinen tapa saada koodi ulos.

Tuon testerin rakentaminenhan ei sinänsä ole kyllä vaikeaa, mutta
jos tosta -94:sta löytyis jo tuo OBD2 , niin sellaisen lukijanhan saa
nykyään jo noin 50€ panoksella, vastannee yhtä vikakoodien luetusta
merkkikorjaamolla ;)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Akeem sanoi
Joo tuon jutun olen kyllä joskus lueskellut, mutta oli päässyt unehtumaan.

Nyt lueskelin uudestaan ja en löytänyt tyhjentävää vastausta mikä
on näissä "välimallin" galluissa tuo virallinen tapa saada koodi ulos.

Tuon testerin rakentaminenhan ei sinänsä ole kyllä vaikeaa, mutta
jos tosta -94:sta löytyis jo tuo OBD2 , niin sellaisen lukijanhan saa
nykyään jo noin 50€ panoksella, vastannee yhtä vikakoodien luetusta
merkkikorjaamolla ;)

Ei se anna ulos obd2 -protokollalla mitään vaikka liitin onkin sen näköinen. Toimii vasta 01 mitsuissa kun tuli pakolliseksi.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Okei ,kiitos tiedosta.

Pitänee sitten jossain välissä rakennella tuo ledvilkutin, vai toimiiko tässä
tuo check engine valon vilkutus systeemi, pinnit jomppaamalla?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

En haluis dumata mutta noi teidän testit kuulostaa jo melko riskialttiilta ::) Omanikin on jo kyseenalainen koska mulla ei oo laajista tarkkailemassa oikeita seoksia, mutta ainakin pystyn varmistamaan että LTFT:t (low ja mid) on ~0% paikkeilla -> Lambda arvot eri kierroksilla/rasitusalueilla on tasan samat kun OEM.

VAZin ECU olisi tod. näk täysin säädettävä ilman mitään bokseja, OpenPort kaapelilla (mistä esim. itse maksoin 40e). mystinen osannee kommentoida, miten tilanne Akeemin ECU:n kanssa. Toki ton kaapelin lisäksi esim. EvoScan lisenssi olisi aika must have (20$). Mitäs ne teidän boksit maksoi?

Mainittakoon vielä että oman 4G63 NA:n CDH250 suuttimet loppui E85 käytössä kesken jo ~6500rpm kesken, vaikka OEM rajoitin on 7500. Miten korkeelle ootta satunnaisesti kierrättäneet ton boksin kanssa? Kun ymmärsin, että ette pääse seuraamaan mitä Injector Duty % on ajossa?

Ei sillä, se vaatii jo melko sitoutumista ja kiinnostusta että lähtee noita OEM karttoja muokkaamaan ja tutkimaan, mutta mielestäni jos tommosen boksin ostaa niin kiinnostus ilmeisesti löytynee jo.

Oma spekulaatio Akeemin ongelmasta: Käynnistyksestä ja käynnissä pysyvyydestä:
ECUn ROMilla on säädöt sekä käynnistyspulssille (missä tietyin stepein on kerrottuna, kuinka monta millisekuntia suutin on auki vs. coolant temp) sekä tyhjäkäyntirikastukselle (sama, mutta kun auto jo on hörähtänyt käyntiin). Käytännössä jos auto hörähtää käyntiin mutta ei jää käyntiin/käy huonosti on mielestäni merkki siitä että se saa aivan liian vähän bensaa pysyäkseen käynnissä -> eikä ECU kerkeä siinä ajassa säätää STFT (tai oletan, että sitä se säätää) jotta auto pysyisi käynnissä. Parin yrittämän jälkeen ECU on tod. näk kerennyt nostaa sen "lähtölukemaa" (tai jopa LTFT Low/Idle Trim:iä) jo niin paljon että auto jää käyntiin. Tämä sama TRIM toki laskee, koska lämmin kone tarvii huomattavasti vähemmän rikastusta E85 käytössä, jopa suhteellisesti, kuin kylmä kone.

Todennäköisestihän toi boksi antaa sen startin jälkeen tasan sen verran lisää kakkua, kuin se antaa lämpimällä koneellakin -> auttamatta liian vähän.

Näin referenssiksi. Omassa OEM kartassa kylmärikastus alkaa vasta -18°C jälkeen, kun E85 käytössä sitä on käytössä jo Coolant Tempin ollessa 20°C.

Ratkaisu: Näitä pitäisi päästä säätämään.

Esim. oma pirssini lähtee nyt käytännössä joka startilla ekalla (aina +7 lämpötilojen yläpuolella, alempia ei paljon oo päässy säätämään/testaamaan) juurikin sen takia koska olen näitä pikkuhiljaa säätänyt.

OT: Mainittakoon vielä että mulla ei ole tullut ensimmäistäkään CEL valoa, E85 käytössä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Nopea vastaus kun on kiire ...

Boxi maksoi EV1 liittimineen 95€

Olen kierrättänyt punarajalle 6500, menee niinkuin bensallakin meni.

Boxin kylmäkäynnistys toiminnolla (jossa rikastus säädettävissä 0-250%)
lähtee kyllä ekalla käyntiin, mutta röpeltämällä. Tuo toiminto on minuutin
päällä , minuutin jälkeen käynti normalisoituu.

Nyt olen haarukoimassa onko kylmä rikastusta liikaa vai liianvähän.

+50%rikastuksella ei lähtenyt kerralla, mutta 100%ja yli lähtee.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Ei liene kysymys siitä että kiertääkö punarajalle saatikka meneekö hyvin. Vaan siitä että käykö se siellä liian laihalla ;) Itseasiassa ainakin omien kokemusten mukaan kulku/kaasuun vastaavuus on nimenomaan juuri kohdallaan kun ajetaan vaarallisen laihalla :D Edes tieto siitä mitä OEM lambda näyttäisi siniaaltona stoikiometrisellä, mitä LTFT:t on jne. olis IMO mandatory kun lähdetään leikkimään.

Mä epäilen kyllä röpellyksestä päätellen että käy liian laihalla. Tai ainakin kuvaus sopii omiin testailuihin (kun oon lähteny säätää kylmärikastuksia) aika hyvin. Idle LTFT kertoisi taas aika paljon.

Kiire varmasti on mutta kiire loppuisi varmaan, jos esim. kone paskoisi?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Nyt ***** oikeesti? Eikö mistään saa lainaksi /vuokralle putken päähän kiinnitettävää laaajakaista settiä.... kyllähän semmosen vois vaikka rakentaa ihan normilaajiksestakin ??? :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Oma spekulaatio Akeemin ongelmasta: Käynnistyksestä ja käynnissä pysyvyydestä:

Spekulaatiosi ei pidä paikkaansa.

Lambda ei ole hereillä startissa eikä ECU sitä käytä. Siten Oxygen feedback trim (STFT) ei vaikuta.

Voisin tehdä vuokrasetin ylimääräisestä laajakaista-paketistani, mutta ette ole kuitenkaan valmiita maksamaan siitä riittävästi :) Alle 10 lainauskertaa ja anturi tai johto on jo varmasti tuhottu.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Joo, onhan tuossa tietysti riskinsä. Omalla kohdalla trimmit on muuttuneet ihan johdonmukaisesti, nyt tankissa ~E70:tä ja boksi E70 moodissa (+35%) -> LTFT +2,3%. Testivedoissa oon kierrättänyt ~6000rpm asti, niissähän en tosiaan varmasti voi sanoa, että suuttimet riittäisivät. Tosin speksien pohjalta suuttimien riittävyys ei pitäisi olla ongelma. Normaali ajossa en yli 5000rpm tarvitsekkaan.

Evoscan tietysti olisi osaltaan parempi vaihtoehto, mutta se juuri tarvitsisi enemmän perehtymistä ja taitoa. Väittäisin, että jos tälläinen amatööri yrittäisi evoscannilla säätää moottorinohjauksen parametrejä, niin riskit olisi paljon suuremmat kuin bioadapterin kanssa ;D

Vikakoodeista tuli mieleen, että omalla kohdallahan katti on aiheuttanut koodeja jo pidemmän aikaa. Tulppien vaihdon jälkeen ei tosin niin useasti, mutta muutaman kerran kuukaudessa kuitenkin. Jostain olin lukevinani, että etanoli olisi bensaa huonompi vaihtoehto kattia ajatellen. Omien E85 kokeilujen aikana vikavaloa ei kuitenkaan katalysaattarin vuoksi ole vielä syttynyt. Hajoaa lienee lopullisesti kerta rysäyksellä ::)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mikäköhän ECU lienee VAZ:n autossa, voipa olla että siellä majailee samantyyppinen SH -prosessori jolloin olisi mahdollista tehdä tuo mitsun omalla ohjelmalla, jolloin vois vaikka myydä eteenpäin adapterin (toki sillä oletuksella että tykkäät ajaa RE85:llä). Flexi ei tällä hetkellä onnistu enkä usko että noin harvinaiseen malliin sitä on tulossakaan. Minkäs kokoset ton 1.6:sen suuttimet lie...

Kyllä toi Urranin systeemi toimii ihan suht hyvin tolleen ja orkkissuuttimillakin lähti ihan kivuttomasti pelaamaan.

PKS porukka ostakaa kimpassa lambda (Jos joukossa on nyt niitä joilla on jotain ihan bensallakin säädettävää vr4:sta tms ettekä haluu investoida siihen laajakaistaan ) Itsellä ei ole nyt kiinnostusta lähteä "alalle" mutta oikeesti tommonen mobiiliratkaisu olisi kyllä ihan pätevä säätöön. Innovaten sais vielä suoraan evoscanniin kiinni ( tai muutaman muun) Ei ole kovin kalliita noi innovaten setitkään! Kestää sitten minkä kestää. Olisi ihan näppärä diagnoosityökalu moneen hommaan. Sitten jos joku olosuhde muuttuu, se on voi voi mutta noin on monella ollut vuosikaudet autoja käytössä että ammattilainen säätää penkissä laajakaistan kanssa ja eletään sitten vaan sen alkuperäisen säätötiedon mukaan. Ei ole paha satsaus muutamaan pekkaan tommonen laajissetti!! Tai sitten Urran tekee sen ja perii vuokraa....
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Spekulaatiosi ei pidä paikkaansa.

Lambda ei ole hereillä startissa eikä ECU sitä käytä. Siten Oxygen feedback trim (STFT) ei vaikuta.

Voisin tehdä vuokrasetin ylimääräisestä laajakaista-paketistani, mutta ette ole kuitenkaan valmiita maksamaan siitä riittävästi :) Alle 10 lainauskertaa ja anturi tai johto on jo varmasti tuhottu.
Hmm. Totta, aamu-unisena en osannut ottaa huomioon ettei Lambda muutenkaan kylmällä koneella ole käytössä (ymmärtääkseni tietyn aikaa käynnistyksen jälkeen kone menee openloopissa, korjatkaa kun olen väärässä). Mutta mikä toiminto ECU:ssa nostaa kierrokset ylös ns. TRIM:in kaltaisesti kun joskus säästöjä tehdessä pääsin tilaan missä auto hörähti käyntiin -> kävi vaivalloisesti -> n. 1-2sec myöhemmin jengat nous kuin itsestään 1500-2000 kieppeille ja vastavuoroisesti lähti heti laskemaan ja asettui vähän yli tonniin.

No jos nopeesti laskee niin 20e/kerta niin toi sun ehdotus toimis. Eikä se mun mielestä oo paha hinta. Ja jos katetta haluut niin ei 25e/kertakaan oo paha :D

VAZ ei sitä taitoa kovin monella muullakaan oo, mut puuttuva taito tai tieto yleensä voidaan korvata opiskeluun kulutetulla ajalla. Mä väitän kyllä että riskit on paljon suuremmat kun ihan sokeena mennään tommosen adapterin kanssa. Edelleenkin noita LTFT:ejä on Mitsun ECU:lla kolme, mistä vapareissa on yleensä käytössä kaks. Sillä Low/Idle TRIM:illä ei oo juuri mitään väliä E85 konversion kannalta, mutta midillä taasen olis. Ja jos sun diagnostiikka OBD laittees näyttää vaan yhtä, niin pahoin pelkään että näyttää käytössä olevan -> paikallaan ollessa Low/Idle.

En ole kuullut spekulaatiota E85 olevan haitallisempi kateille kun bensa, mutta käsittääkseni kun päästöt pitäisi olla pienemmät niin mikä E85:sessa sitten tuhoaisi katit nopeammin?

Noista kateista tulikin mieleen, ast, miten 2nd O² käyttö on määritelty ECU:ssa? Mulla löytyy "ECU Periphery2 (FCA)" valikosta definitioissa kohdat "bit. 6: P0134 Front O2" ja "bit. 3: P0132, P0136 O2" ja molemmat on asennossa "1" niin voisiko 2nd Lambda olla jompi kumpi näistä? Kysyn koska mullahan on nyt kakkos lambda simulaattorin perässä, juurikin VAZ:in mainitseman vikakoodin takia. Sanoit joskus miitissä että se voi aiheuttaa ongelmaa ja ilmetä esim. kasvaneena kulutuksena?

mystinen kun VAZ käsittääkseni ajaa saman korisella autolla kun omani, niin mitään varmuutta siitä ECU:sta ei ole. Mullahan käy OpenPort 1.3U mutta taasen muualla maailmassa kun yleisin woimamoottori on 4G69 niin siinä taas käytetään OpenPort 2.0:aa :D Miitissähän tää olis yleensä melko helppo testata.

Mä itseasiassa eilen just juttelin kaverin kanssa puoliks lambdan ostosta, kun ei kumpikaan sitä oikeestaan tarvii kun tilapäisesti. Harkitaan sitä ehkä vuokralle.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Vikakoodeista tuli mieleen, että omalla kohdallahan katti on aiheuttanut koodeja jo pidemmän aikaa.
Ratatötterössä aiheutti alkuun vikakoodeja orkkis lambda,kun mentiin liian laihalla..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tässä 1.6:ssa on CDH-210 suuttimet. Tuotosta en mene sanomaan muuta kuin, että pitäisi olla välillä 210...263 (riippuen tietolähteestä), mikä pitäisi riittää näille tehoille.

Kyllä mä uskoisin, että tuo Scantool näyttää ihan oikeat trimmit (vain väärällä nimellä). Tyhjäkäynnillä LTFT oli n. +1% (tarkaa arvoa en nyt muista) ja ajettaessa LTFT arvo pompsahtaa +2,3%. Tulkitsisin tuon siten, että se näyttää sillä hetkellä käytössä olevan trimmin (low/middle). Ja vaikka se olisikin näyttänyt vain low trimmin, niin eikö siitäkin olisi pitänyt nähdä boksin mahdollinen toimimattomuus.

Tuon katti jutun luin joskus toiselta foorumilta, joten suhtaudutaan siihen isolla varauksella. Kuitenkin jos muistan perustelut oikein, niin siinä viitattiin lämpötilohin ja erityisesti siihen, että jos etanolia pääsisi palamattomana katille, niin aiheuttaisi pahemmin tuhoa kuin bensa. Jos tuo on totta, niin kylmäkäynnistykset olisi syytä olla kohdillaan...
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Tuon katti jutun luin joskus toiselta foorumilta, joten suhtaudutaan siihen isolla varauksella. Kuitenkin jos muistan perustelut oikein, niin siinä viitattiin lämpötilohin ja erityisesti siihen, että jos etanolia pääsisi palamattomana katille, niin aiheuttaisi pahemmin tuhoa kuin bensa.

En ota kantaa väitteen todenperäisyyteen, mutta etanolihan palaa bensaa matalammalla lämpötilalla joten ei sen ainakaan pitäisi katteja polttaa hajalle.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Tässä 1.6:ssa on CDH-210 suuttimet. Tuotosta en mene sanomaan muuta kuin, että pitäisi olla välillä 210...263 (riippuen tietolähteestä), mikä pitäisi riittää näille tehoille.
Niin, kuten "mitä rassailit tänään" topicissa totesin niin ei noihin ilmoitettuihin CC lukemiin oikein voi luottaa. Omassa 4G63 NA:ssa oli CDH250 mitkä loppui kesken ~6500rpm (Milloin Injector Duty % oli ~100%). Siinä on 99kW. Sinun autossasi on käsittääkseni 72kW, eli ~73% tehoista vs. mun. Ja sun suuttimet on CDH210 eli ilmoitettuun cc-lukuun verraten ~84% kokoiset vs. omani. Jos kuvitellaan että moottorit ja niiden käyttäytyminen olisi muuten teoriassa täysin identtiset niin kyllä sun suuttimet pidemmälle riittäs, sun padassa. Mutta kuinka pitkälle?

Eiks siinä sun OBD loggerissa pysty datalogata Injector Duty%?

Uskon, että ainakin jos High Octane Fuel Mappia säädettäisiin optimoiduksi E85:selle (mitä yleensä täyskaasuvedoissa +4000rpm ajetaan yleensä isommalla lambda arvolla kun bensaa) niin uskoisin että riittää. Tai ainakaan rajoitinta ei pitäisi laskea juuri ollenkaan.

Ja referenssiksi oma Low trimmi on ~4-5% Mid trimmin ollessa ~0%
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Eiks siinä sun OBD loggerissa pysty datalogata Injector Duty%?

Ei ole scantoolin ilmaisversiossa duty%:a, en ainakaan ole huomannut. Kun mulla on bioadapter kiinni, niin eikö se kuitenkin näyttäisi duty%:n väärin? Jos spekuloidaan, että boksi lisäisi syöttöä +35%, niin ECU:n näyttäessä 74 duty%:a todellinen duty% olisikin 100%.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Ei ole scantoolin ilmaisversiossa duty%:a, en ainakaan ole huomannut. Kun mulla on bioadapter kiinni, niin eikö se kuitenkin näyttäisi duty%:n väärin? Jos spekuloidaan, että boksi lisäisi syöttöä +35%, niin ECU:n näyttäessä 74 duty%:a todellinen duty% olisikin 100%.

precis :peukku se boksin "näkemä" duty % on sama kuin se miten se ite ohjaa suutinpulsseja. Todellisuudessa se cycle on isompi. Mutta joo ne LTFT:t yms on tavallaan "oikein" eli kertovat sen mitä ecu joutuu lisäämään sen lisäksi että se boksi kikkailee siellä välissä. Sori en oo jaksanu lukea topiccia nyt ihan tuoreesti niin mitäs luokkaa sulla on kulutus ? (bensan siis :) )
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mystinengalant sanoi
Sori en oo jaksanu lukea topiccia nyt ihan tuoreesti niin mitäs luokkaa sulla on kulutus ? (bensan siis :) )

98:lla 6,5-7 l/100km.

Tähän astisten RE85 kokeilujen perusteella puhdas RE85 nostaisi kulutusta 30-35%.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Katselin tuolta rassailu topikista Urranin suutinkokeiluja.

Urran sanoi
No en tänään (topicin otsikko outo) mutta kolme viime päivää turaillut tuon E85 swapin vaatiman suuttimien vaihdon kanssa.

Toissapäivänä siis aloitin iltaa siten että viimeistelin mun Nippon Denso Top Slot -> Bosch EV1 sovitinkaapelisarjan, missä siis myös 10Ω 50W tehovastus. Sitten purin bensakiskon ja OEM suuttimet irti -> vertailin Evo 5 OEM ja mun OEM suuttimia. Pieni pituusero -> tein sovitteen jatkon kiskolle tilapäisesti prikoista (0,1mm tarkan), tosin Polyasetaalista valmistetut, kerralla oikean mittaiset holkit tilasin jo (eilen). Asentelin suuttimet ja kiskon takaisin paikalleen niin että FPR ja bensan syöttö kiskolle sai uudet O-renkaat. Naputin johtosarjan OEM johtosarjan ja uusien suuttimien väliin siten että tehovastukset makas tilapäisesti kopan päällä.

Autoon istumaan, tab päälle ja Ecuflashi auki. OEM suuttimet on CDH250:set eli 250cc ja ne oli E85 suutinskaalauksella 165 -> 165/250=0,66%, Evo 5 OEM suuttimet on 560cc -> 560*0,66=~369 -> Suutin skaalaus eka ~370. Lisäksi vaihdoin Evo 5 OEM rommista Injector Battery Voltage Latency Compensation arvot omaan romiin. Lähtökohdaksi käynnistyspulssiin, jätin kylmärikastukset samaan tasoon kun ennenkin (mitkä siis pitää jengoja ylhäällä kylmällä koneella) mutta käynnistyspulssi on ilmoitettu suuttimien aukiolona (näin ymmärsin ainakin, ms on mittayksikkö) -> Laitoin omat OEM arvot (mitä oli tottakai aiemmin muokattu jotta lähtee E85 käytöllä käyntiin, nyt laitoin siis OEM:it koska samalla ms. ajalla 560cc suuttimet toki syöttää paljon enemmän).

Sit jännättiin. Niille, jotka ei historiaa tiedä, niin koko tämä mun toteutuksen toimivuus oli vähintäänkin arvelluttava monen foorumilaisen gurun mielestä. Ja sehän selviäisi vain yhdellä tavalla. Taustatietona näiden karvalakkimallien OEM suuttimet on korkeaohmiset, mitattuna n.13.8-14Ω kun taas vastavuoroisesti Evon vakiosuuttimet (ottoauto Evo V) on matalaohmiset, mitattuna n. 3.8-4Ω. Miitissä olikin pari kertaa keskustelua siitä että toimiiko matalaohmiset suuttimet laadukkaankaan passiiviresistorin kanssa, vai aiheuttaako tämä latenssia. Tai vaikka ei aiheuttaisikaan latenssia niin riittäisikö korkeaohmisille tarkoitetun ohjauksen avauspulssin suuruus. No minäpä otin vermeet ja menin testaamaan latenssi asiaa oskiloskoopin kanssa. Nanosekuntteinakaan tarkkailtuna, ei vieressä olevan signaaligeneraattorin antama pulssi tullut eri aikaa resistorin läpi, kuin suoraan. Eli todettiin että mahikset on, ja avauspulssin riittävyyshän selviää vain yhdellä tavalla ... Avaimesta käänsin pari kertaa ihan On asentoon ja pois jotta sain bensapumpun pumppaamaan mahd. ilmat kiskolta pois. Ja start -> ekalla käyntiin, käy nätisti. Sen enempää en käyttänyt vaan seuraavaks piti siistiä johtosarjat kuntoon ja resistorit piti saada kiinni. Laitoin toistaseks ne nippareilla poikkitukeen kiinni, kunnes saan jonkun pysyvämmän ratkaisun kehitettyä

Nyt pari päivää säätänyt ja se mikä on tullut huomattua, on että Japanilainen lupaa huomattavasti luotettavammin, kun mitä sakemanni lupaa OEM Nippon Denson suuttimissa että päästiin ~0 LTFT (Mid) E85 käytössä piti lisätä 33% suutinskaalausta. No ekoilla testiajoilla ihmettelin kun Lambda ei näytä mitään järkevää ja kun kävin logeja läpi niin kävi ilmi että STFT on +25% LTFT:n ollessa 12,5%, eli antoi kakkua siis +30% lisää No skaalausta muutettiin reilusti pienemmäksi ja semmonen "herkullinen" piste on näillä parin päivän testi->muutos->testi->muutos alkanut muodostumaan tohon ~275-280 paikkeille Eli n.50% lisää vs. ilmoitettu cc luku.

Kaikki käy ja kukkuu oikein hienosti, se mikä parasta niin jotenkin nää suuttimet toimii kylmäkäynnistyksessä paremmin kun Densot. Densoilla vaikka aukioloa lisäsi pirusti ei meinannu ikinä lähtee ekalla käyntiin. Eilen lähti Boscheilla, ja tänäänkin mutta tosi vaikeesti -> lisäsin 20 asteesta alaspäin (jäähdytinneste esim. tänään 17°C) 10% pidemmät aukiolot. Seuraillaan tilannetta

Muutama asia jäi vähän askarruttamaan: Eikö tuo suutinskaalauksen arvo olisi pitänyt teoriassa olla ~900? Jos suuttimen ohjauspulssi on 12V, niin tuon vastuksen kanssa suuttimen navoissa on vain 3-4V jännite. Voisiko olla, että suuttimet ei avaudu kunnolla ja siksi skaalaus ~280... Todennäköisempi vaihtoehto kuitenkin, että olen taas ihan pihalla ;D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Suutinskaalaus ei vaikuta avauspulssiin (käsittääkseni avauspulssin tekee suuttimen + puolella olevat kondensaattorit) ja se resistanssi on nyt siis sama kuin se oli OEM suuttimilla -> minkä ohjaukselle OEM ECU on tehty. Ja ECU ohjaa suuttimia - puolelta, jos resistanssi olisi vähemmän (esim ilman vastuksia) niin ECUn mikropiiri saisi konkreettisesti enemmän virtaa -> mahd. damage.

Suutinskaalaus lukua ECU käyttää omissa laskelmissaan että miten se pääsee "tilattuun" AFR:ään. Koska stoikiometrinen piste E85:lla on huomattavasti alemmalla (rikkaammalla) AFR:llä, on helpoin tapa päästä siihen pienentämällä suutinskaalausta (ECU luulee että suuttimet on pienemmät -> antaa enemmän aukioloaikaa).

Ja jälleen kerran itsekkään en ole tässä mikään asiantuntija vaan opiskelija, korjatkaa kun huomaatte minun olevan väärässä.

BTW suuttimet toimii nyt ekan parin tankillisen jälkeen täysin vastaavasti kun Densot. Trim:itkin on saatu säädettyä ~0 paikkeille (siis mid). Kulutus on ollut ainakin nopeasti tulkittuna täysin vastaavaa.

Onks muuten oikeesti tommoselle vuokra-laajikselle tarvetta? Puhuttiin kaverin kanssa et ostettas puokkiin Innovate, mutta ei mekään tarvita sitä kun tilapäisesti eli makaisi hyllyllä valtaosan ajasta.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Hyvä, että joku jaksaa vääntää mulle rautalangasta. :peukku Itse ajattelin, että eculla olis muistissa alkuperäisen suutimen koko... Eihän se näin mennyt.

Tuon ymmärrän kyllä, että vastus on virran rajoittamista varten, mutta samalla se aiheuttaa sen, että suuttimella on huomattavasti pienempi jännite. Ilmeisesti kuitenkin ihan riittävän suuri, kerran käy ja kukkuu.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Tuon ymmärrän kyllä, että vastus on virran rajoittamista varten, mutta samalla se aiheuttaa sen, että suuttimella on huomattavasti pienempi jännite. Ilmeisesti kuitenkin ihan riittävän suuri, kerran käy ja kukkuu.

Taitaa suuttimien ohjaus hoitua virralla, eikä jännitteellä. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jouni_K sanoi
Taitaa suuttimien ohjaus hoitua virralla, eikä jännitteellä. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä.

Ainakin jännitteellä on vaikutusta suutinten latenssiarvoihin ja yleensä softaan syötetään vain yhdet latenssiarvot - nimittäin nuo 14V kohdalla olevat.

http://injector-rehab.com/shop/lag.html
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

DaJackal sanoi
Ainakin jännitteellä on vaikutusta suutinten latenssiarvoihin ja yleensä softaan syötetään vain yhdet latenssiarvot - nimittäin nuo 14V kohdalla olevat.

http://injector-rehab.com/shop/lag.html
Varmasti vaikuttaa, muttei se vielä kerro, onko ohjaus jännite- vai virtatyyppinen. Tietenkin, jos latenssi kovasti muuttuu, kannattaa pohtia, onko alkuperäisistä suuttimista poikkeavan vastusarvon omaavien suutinten käyttö tarkoituksenmukaista. Kyllähän vastusarvon saa lisävastuksella kohdalleen, mutta kuten aikaisemmin tässä ketjussa todettua, jää jännite suuttimen yli huomattavasti pienemmäksi.

Urranilla ilmeisesti näin kuitenkin tehty ja tuntuu toimivan? Siitäpä voisi olettaa (hölmö olettaa, kun ei tiedä paremmin), että suutinten ohjaus toimii virralla. Jotenkin luulisin, etteivät jänniteohjattuina toimisi kovin luotettavasti noin paljon suunniteltua pienemmällä jännitteellä.
 
Takaisin
Ylös Bottom