E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mites muuten, jos tuntuu ettei käynnisty, niin auttaako jos virrat laittaa päälle pari kertaa? Ruiskuttaako se imusarjaan polttoainetta kerran vai joka kerta kun virrat laitetaan päälle?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mystinengalant sanoi
Nojoo oliskin kunnon kesä niin toi olis lähteny vakionakin kuin palmun alta
Eräs tötterö käynnistyi eilen taas parin vk:n tauon jälkeen kun hieman vain avainta näytti..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mitä jokos ST:n vapari-Lanccu kulkee myös viinaksilla?

MakeM jos oon ymmärtäny niin kovilla pakkasilla käynnistyksen yhteydessä ECU "praimaa" (prime) eli syöttää sillon kun venttiili on vielä kiinni. OEM kartan mukaan tää alkaa vasta -18°C lämpötilassa. Käsittääkseni ei mitään tekemistä avaimien ON-asentoon kääntämisellä.

Mutta tosta käynnistyksestä, laitan kohta videoo eilisestä työpäivän jälkeisestä startista, aamustartista ja referenssiksi vielä lämpimän koneen starttaus. Oma tulkinta on että eiliset säädöt (Käytännössä tuplasin Cranking Pulsen alle 34°C lämpötiloissa) riittäisi, jos auto saisi riittävästi kakkua kylmällä koneella. Eli kun auto hörähtää käyntiin niin jää käymään tosi vaivalloisesti (etenkin ilman kaasua). Aamulla ei jääny ollenkaan vaan piti antaa vähän tossua.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Mitä jokos ST:n vapari-Lanccu kulkee myös viinaksilla?

Oma tulkinta on että eiliset säädöt (Käytännössä tuplasin Cranking Pulsen alle 34°C lämpötiloissa) riittäisi, jos auto saisi riittävästi kakkua kylmällä koneella. Eli kun auto hörähtää käyntiin niin jää käymään tosi vaivalloisesti (etenkin ilman kaasua). Aamulla ei jääny ollenkaan vaan piti antaa vähän tossua.
Ei kulje,toistaiseksi ainakaan.

Mutta kyllä Kippo näillä keleillä starttaa jo laakista,ja jää samantien käymään,mutta siinä onkin paremmin "kompensoitu" kakunsaantia,ja suora syöttö Walbrolle,toisin kuin sulla,jossa ohjataan pumppua eri tavalla käynnistettäessä.

P.S.
Noin ei kannata startata,poltat vain startin!
Ennemmin 10s starttausta,pieni tauko,starttausta jne.
Ja etanolilla ainakin Kippo starttaa paremmin tuohon tyyliin.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^ST juu riski oli tiedostettu. Mutta uusista videoista näät ettei moiselle ole enää mitään tarvetta :)

Miten vakio ohjaa pumppua käynnistettäessä? Tiedän että tekee "pumpun säästöä" joissain tilanteissa mutta eikai startissa? Äkkiäkös sinne Releen ja suoran syötön laittaisi.

Mulla on siis tuossa videossa TÄYSIN VAKIOT (siis bensalle tehdyt) starttaus asetukset. Nyt ei enää ole ja auto "starttaa" lähes palmun alta. Tällä hetkellä ongelma on se että kone ei oletusarvoisesti saa riittävästi gasoa käyntiin päästyään. Toki ECU säätää lisää kakkua koska ei pääse Target Idleen, mutta esim. tänään aamulla ei kerennyt eli sammahti. Näette pian kun laittelen videoita.

EDIT:
Ja niitä videoita :driver

Toinen startti:
http://www.youtube.com/watch?v=52NrMj5KSPc

Tässä siis jo korjatut kartat. 34°C asteesta kylmempään päin on Initial Cranking syötöt (ms) käytännössä tuplattu.

Sama setti aamulla (@ ~15°C, eli varmaan lähemmäs 10 astetta kylmempänä kuin ihan eka kylmästartti):
http://www.youtube.com/watch?v=BW1q9IhO_G8

Tästä saa mun mielestä hyvän kuvan missä ongelma piilee. Eli hörähtää, mutta ei saa tarpeeks gasoa jotta pysys sen aikaa päällä että ECU kerkeisi säätää lisää syöttöä (jotta päästäisiin sen haluamaan Target Idleen). Toisella startilla hörähdyksen jälkeen annettu vähän tossuakin.

Ja referenssiksi lämmin startti (kuten kuvasta näkyy, jäähdytinneste @ 95°C):
http://www.youtube.com/watch?v=-rDMVGGBvuU
(suhina kuuluu kun ilmastointi rupee sysäämään, ei siis koneesta)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

En tiedä miten noissa uudemmissa,mutta vanhemmissa ainakin "pulssittain",eli jatkuvaa syöttöä ei ole jos ei starttaakaan,siksi joutuu sahaamaan.


Pistäs Urran sitten jossain vaiheessa kulutustietoa..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Joo kulutustietoja mystinenkin pyyteli mut ei kannata varmaan ottaa tätä ekaa tankkia referenssiks kun ajoissa on melko h*lvetisti ihme räppäämistä kun on tehty säätöjä :D

Mut ens tankillisesta sitten jo :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Okei, mitä tuo initial cranking ipw sitten tekee? Olisin ajatellut että juurikin liittyy tuohon primerpulssin pituuteen.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Itse olen tulkannut että
"Initial Cranking IPW vs Coolant Temp" = Syöttö startatessa (imutahdin aikana)
"Cranking Primer Initial Pulse" = Syöttö startatessa (muuna aikana kun imutahti).

Korjatkaa, olen todennäköisesti väärässä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Ehdotan että kasvavat primeriä edelleenkin, nyt olet jo lähempänä kun yrittää käyntiin.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Ei paskoja tuloksia. Puol tankkii vedätelty ja ihmetelty kaasuun vastaavuutta ja tankilla käynnin jälkeen nopee päässälasku oli ~10L/100km. Jos vertaa siis aiempaan ~7,5L/100km kulutukseen susikasilla, on tulos aika melkoisen hyvä. Näin ollen bensalla ajavat voisi laskea että ajaisin susikasilla mikä maksaisi 1,25e/L. Täysi tankillinen maksaisi siis ~56e kun oikean susikasin hinnalla hinta on ~79e. Eli joka tankillisella säästän 23e.

Puhumattakaan siitä kun ajo normalisoituu. Laten spekulaatio on että tippuu alle 9L/100km..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Onkos jollain mega käytössä vaikuttas että tuossa ois jo sisäänrakennettuna flexi?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mielenkiintoinen aihe täällä. Mega II taitaa sisältää ton Flex valmiuden? Multa löytyy Mega I tosta mun Mitsuturbotetusta Bandit 1200cc motskarista joka pitäs ihan kohta startata, pitäs säätövarat riittää siinäkin että sais jotenkin toimimaan. Täytynee hieman testailla kun on toi laajakaista lambdakin. Toi alkoholin nakutuskestävyys ois kyllä hyvä juttu kun ei oo intercoolereita eikä vesiruiskuja. Suuttimet kyl jää heti pieniksi mut bensan/viinan peruspainetta vois vähän nostaa...
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Megan tuki on ainakin tuon sivun perusteella vähän köpöinen koska ennakko ja polttoainekarttoja ei voi erikseen säätää kummallekin polttoaineelle vaan muutos perustuu polttoaineen osalta ruiskutusajan prosentuaaliseen lisäämiseen tai vähentämiseen ja ennakon osalta määritellyn astemäärän lisäämiseen tai vähentämiseen.

Käytäntö on osoittanut että optimaalista tulosta tuollaisella järjeslyllä ei saa, kelvollisen ehkä kuitenkin. Ja tiedä sitten olisiko tuki kehittynyt uudemmissa versioissa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kohta testataan ceddymodsia RE85 kanssa. Ihmettelin pitkään kun se cranking primer first pulse puuttui kokonaan definitioista, löyty se sitten ite kaivamalla samasta kohtaa kun ralliartin rommista. Toivotaan ettei ny tulisi mitää ongelmia.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Eilen muuten naureskeltiin noille definitioiden teksteille Laten kanssa. Ei kannata yleistää "Primeriä" kun puhutaan käynnistysrikastuksesta. Mulla sen nimi on "Initial Cranking IPW vs Coolant Temp" ja Evo V Stock kartassa sen nimi on "Cranking Primer - First Pulse". Lisähämäykseksi vaparilancun tyhjäkäynnin rikastus vs. jäähdytysnesteen lämpötila on "Cranking Primer Initial Pulse 1".

En oo ikinä ite tehny definitioita niin mahtaakohan tuo olla täysin määritettävissä siinä :D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Eilen muuten naureskeltiin noille definitioiden teksteille Laten kanssa. Ei kannata yleistää "Primeriä" kun puhutaan käynnistysrikastuksesta. Mulla sen nimi on "Initial Cranking IPW vs Coolant Temp" ja Evo V Stock kartassa sen nimi on "Cranking Primer - First Pulse". Lisähämäykseksi vaparilancun tyhjäkäynnin rikastus vs. jäähdytysnesteen lämpötila on "Cranking Primer Initial Pulse 1".

En oo ikinä ite tehny definitioita niin mahtaakohan tuo olla täysin määritettävissä siinä :D

Mahtaa....
Nimimerkki Pietaria saat kiittää omistasi :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Jos Pietari lukee ylläolevan niin oon tosiaan kaljan/pari velkaa :D Tarjoisin mieluusti vaikka koko packin, jos saisin laajemmat definitiot ::)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Uusimpia hintoja viimeisen kahden päivän ajalta:

ST1 Vallila 1.079, 30% kulutuslisäyksellä vertailuhinta bensiiniin 1.403
ABC Alavus 1.217, vertailuhinta 1.582
ABC Palokka 1.149, vertailuhinta 1.494
ST1 Mäntsälä 1.099, vertailuhinta 1.429

Hinta on siis lyhyessä ajassa pompannut melkoisesti, toisaalta niin on kallistunut bensiinikin ja edelleen ollaan reilusti alle bensiinin hinnan kulutuslisäys huomioituna.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
Uusimpia hintoja viimeisen kahden päivän ajalta:

ST1 Vallila 1.079, 30% kulutuslisäyksellä vertailuhinta bensiiniin 1.403
ABC Alavus 1.217, vertailuhinta 1.582
ABC Palokka 1.149, vertailuhinta 1.494
ST1 Mäntsälä 1.099, vertailuhinta 1.429

Hinta on siis lyhyessä ajassa pompannut melkoisesti, toisaalta niin on kallistunut bensiinikin ja edelleen ollaan reilusti alle bensiinin hinnan kulutuslisäys huomioituna.

Keuruulla pari päivää sitten ST1:llä 0.99
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Joo kulutustietoja mystinenkin pyyteli mut ei kannata varmaan ottaa tätä ekaa tankkia referenssiks kun ajoissa on melko h*lvetisti ihme räppäämistä kun on tehty säätöjä :D

Mut ens tankillisesta sitten jo :)
Joko on seuraava tankillinen mennyt?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mistä tai ketkä myy noita tarvittavia komponentteja tohon e85 muutokseen?
Printsportilla näytti olevan koko paketti evo 9:iin jotain +1700e.
Ja onko tolla mahdollista tehdä niin, että jos mulla ois vielä tankissa jonku verran e85:sta mut ei satu kohillee asemaa mistä sitä saa
nii voiko sinne vetää suoraa sekaan 98:ia vai pitääkö ajaa tankki aina tyhjäksi jne?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

emsii sanoi
Mistä tai ketkä myy noita tarvittavia komponentteja tohon e85 muutokseen?
Printsportilla näytti olevan koko paketti evo 9:iin jotain +1700e.
Ja onko tolla mahdollista tehdä niin, että jos mulla ois vielä tankissa jonku verran e85:sta mut ei satu kohillee asemaa mistä sitä saa
nii voiko sinne vetää suoraa sekaan 98:ia vai pitääkö ajaa tankki aina tyhjäksi jne?

Siis kumpaa nyt haet: Tuo 1700e on jo koko kitin jolla saa täydellisen flexin, sillon voit ajaa ihan vapaasti millä pitooksilla vaan. Se on koko sen homman idea et voi tankata sinne sekasin molempia bensoja. Eli ei pidä vetää tankkia tyhjäksi. Jos taas autosi säädetään pelkälle E85:lle (ei vaadi noita osia) niin silloin pitää tankki ajaa tyhjäksi ja vaihtaa ohjelma( tai ainakin jos ohjelmaan saa kartanvaihdon niin vaihtaa napista kartat).
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Vaihtoehdot 1 ja 2:

1. flex-muutos ni saat ajaa millä vaa seoksella...vaikka bensan sekaa laittaa etanolia millon vaa tai sitte toistepäi.(tästä nimi flex-fuel tuleekin ;D)
Eli tarviit : softan, etanolipitoisuus-anturin(joka kertoo softalle etanolin määrän ja softa mukautuu sitä myöden) sekä isommat suuttimet, johtosarjan, isomman bensapumpun joka soveltuu myös etanolille mielellään.

2. Pelkkä re85-muutos (eli ajat VAIN ja ainoastaa re85:lla sitten)
- softan muutos ecuun
- isommat suuttimet
- isompi bensapumppu, joka käy etanolille.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Eli periaatteessa mulle vois passata pelkkä e85:nki ku auto on kuitenkin vaan harrastekäyttöön ja sillä ajetaanki tosi vähän.
Mulla on jo walbro 255:nen, eli tarvisin isommat suuttimet ainaki? Ja pitikö jotain bensalinjoja kasvattaa?
Missä hinnoissa tollaset perus e85 muutokset pyörii?
Toisaalta oishan toi flexikin sitten hyvä jos ei nyt jostain kumman syystä satu asemaan kohilleen.
Eikös tota etanolibensaa nyt kuitenki saa jo aika monesta paikasta?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

suuttimet ~400e
Konehuoneen polttoaineletkut ~50e
Bensapumppu käy tuokin. Ainakin oma Walbro 400(ei etanoli) on toiminut moitteetta yli ½vuotta.
Säätö xxxe?

emsii sanoi
Eli periaatteessa mulle vois passata pelkkä e85:nki ku auto on kuitenkin vaan harrastekäyttöön ja sillä ajetaanki tosi vähän.
Mulla on jo walbro 255:nen, eli tarvisin isommat suuttimet ainaki? Ja pitikö jotain bensalinjoja kasvattaa?
Missä hinnoissa tollaset perus e85 muutokset pyörii?
Toisaalta oishan toi flexikin sitten hyvä jos ei nyt jostain kumman syystä satu asemaan kohilleen.
Eikös tota etanolibensaa nyt kuitenki saa jo aika monesta paikasta?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Miks konehuoneen polttoaineletkut pitää uusia? Enkä nyt suoraan tiedä miks bensapumppukaan pitäs uusia (etenkään, kun on walbro). Tiedän monia mitkä ajanu vakiovermeillä monia kymmeniä tonneja ilman ongelmia, ja itekkin nyt 6tkm.

IMO tohon ei tarvii muuta kun noi isommat suuttimet + mahd. resistorinpoistopalikan (riippuu suuttimista). Sen jälkeen osaava kaveri piuhalla kiinni ja katusäädöt. Tämän jälkeen, auton käyttötarkoituksesta riippuen voi käydä penkissä säätää sytkän kohilleen (saa maksimaaliset hyödyt).

Katusäätöhän meidän foorumilaisilta ei välttämättä maksa paljon mitään :D Osaavat kaverit ilmoittautukoon emsiin yksityisviestilootaan. Ite en ainakaan ilmoittaudu kun noi Evon definitiot on niin kovin erilaiset niin en oo 100% varma mitä niistä pitää säätää vs. mitä vaparissa piti säätää + omassa projektissa ei varsinaisiin karttoihin koskettu lainkaan joten etua laihemmalla seoksella ajamisesta ei oo haettu + et esim. late on kokeneempi säätöpää ahdetuille kun kävelee 24/7 nakukuulokkeetkin korvilla..

emsii sillä aseman kohdalle sattumisella ei oo IMO mitään väliä. Suuttimen vaihdon jälkeen kun teet softan bensallekkin niin etanolilla ajaessa bensavalo syttyy palamaan niin ajat bensikselle, tankkaat tankin täyteen bensaa ja käytät koneen kiinni ECU:ssa ja tiputat sen bensakartan sisään -> kovaa ajoa :) Näin itsekkin teen, mulla on säätökone kokoajan mukana hätävaralta :p Eri asia tietenkin jos kokee että ohjelmisto Ecuflash on liian monimutkainen tai ettei halua muutamaa kymppiä sijoittaa Openport 1.3U kaapeliin :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
emsii sillä aseman kohdalle sattumisella ei oo IMO mitään väliä. Suuttimen vaihdon jälkeen kun teet softan bensallekkin niin etanolilla ajaessa bensavalo syttyy palamaan niin ajat bensikselle, tankkaat tankin täyteen bensaa ja käytät koneen kiinni ECU:ssa ja tiputat sen bensakartan sisään -> kovaa ajoa :)

Tuo nyt on täysin tarpeetonta niissä ecuissa joihin saa kaksi karttaa ja kytkimen niiden vaihtamiseksi. P.S. Evossa on noin 10 litraa bensaa vielä kun valo syttyy ja tällöin seos on jotain ihan muuta kuin 5% tai 85% etanolia jos täyttää toisella aineella. Vaparissa ei ehkä niin väliä, mutta viritetyssä ahdetussa seokset olisi syytä olla muutakin kuin sinnepäin. Tähän ongelmaan vastaavat erilaiset Flex Fuel toteutukset.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Saa kai sen mihin tahansa näistä, kun on riittävän säätöpää :D Itse en kys. softaan oo vielä tutustunut. Mutta olet perin oikeassa, se on huomattavasti kätevämpi :) Ite oon nyt kuitenkin sen 6tkm ajanu putkeen E85:sella ja kertaakaan ei oo tullu tilannetta miks olisin tarvinnu bensaa välissä, joten vaiva vs. hyöty on oikeesti asia, mitä kannattaa miettiä. Evoon onneks on tuo softan pätkä varmaan valmiina joten vaiva on aika paljon pienempi :)

Ja mulla siis tuo säätökone on törkeen pieni, muuten tarpeeton, ilmainen, 12V virroilla ja kulkee mukana paksin alapohjassa (en tiiä löytyykö evosta), joten tilanne toki mulla eri.

Olet myös oikeassa tuosta alkoholiprosentista, jos täytetään valolla. Stoikiometrisella, tai muuten kapeekaistan alueella tasanopeuksia ajettaessa tuolla ei juuri ole väliä ahdetussa tai ei, mutta toki kovissa vedoissa on, vapari tai ei. Vapari lienee huono yleistys, kun niitäkin on kireitä, ei vaan tällä foorumilla liiemmin :D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Ite oon nyt kuitenkin sen 6tkm ajanu putkeen E85:sella
Urran sanoi
Joo kulutustietoja mystinenkin pyyteli mut ei kannata varmaan ottaa tätä ekaa tankkia referenssiks kun ajoissa on melko h*lvetisti ihme räppäämistä kun on tehty säätöjä :D

Mut ens tankillisesta sitten jo :)

Joko on seuraava tankillinen mennyt?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Huomasin kyllä ton sun aiemman viestin. Ootahan kohta niin kerään dataa :D Mul on vihko autossa (joo oon antiikin kreikan aikanen, puhelin on katsos firman tarjoama Symbian nokia niin näillä mennään) ja piti muistaa nappaa lounaalta, no en muistanu. Mut jos en väärin muista niin matka-ajossa (+100km/h) ollaan lähellä 11l/100km kun taasen työmatkaa (60-70-80) mennään ~10,5L/100km. Pitäs tarkistaa noi vanhat susikasi lukemat. Oon alkanu epäilee et nekin alkaa 8:lla eikä 7:lla, vaikka silloin kun autossa oli 70tkm vähemmän kilsoja ja ajoin nätimmin pääsin lähes 7L/100km kulutukseen kun ajeli rauhakseen Poriin :)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
^Miks konehuoneen polttoaineletkut pitää uusia? Enkä nyt suoraan tiedä miks bensapumppukaan pitäs uusia (etenkään, kun on walbro). Tiedän monia mitkä ajanu vakiovermeillä monia kymmeniä tonneja ilman ongelmia, ja itekkin nyt 6tkm.

Ihan siltä varalta että JOS 15v vanhat letkut murenee etanolista ja rupea suihkimaan etanolia kuuman pakosarjan päälle 3,5bar paineella?
Tämähän on taas kiinni ihan omasta itsesuojeluvaistosta. Itse vaihdoin letkut.

Jossain oli keskustelua että walbrot ei kauheasti kestä etanolia. Oma on kestänyt toistaiseksi.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

timppa811 sanoi
Jossain oli keskustelua että walbrot ei kauheasti kestä etanolia. Oma on kestänyt toistaiseksi.
Niin on omanikin.

Ja lupaahan Walbro nuille perusmalleillekkin 500h etanolin kestoa..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

timppa suattaapi olla :D Mut mun oma projekti on 8 vuotias auto ja emsiin lienee melko saman ikäinen? Pakko kysyä että vaihdoitko OEM vai jotkut Aftermarket letkut?

Mut siis lähtökohtaisesti jos OEM pumppu riittää tuotoltaan niin en keksi miks se pitäis vaihtaa etanolihyväksyttyyn, ellei joku ole todistettavasti rikkonut niitä jo etanolilla? Kun ainakin maailmalla nuo puhuu että melkein kaikissa 2000 luvun vehkeissä olisi etanolia kestävät osat jo tehtaalta, mut ei niitä oo suoranaisesti speksattu ::) Saahan mun 1989 vuoden (suunniteltu 1983) ruohonleikkurissakin käyttää 20% etanolia bensan seassa ja jopa 10% metanolia :D Ei se mitään happoa ole.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kuinkas paljon tuo 10% vaikuttaa nakutuskestävyyteen? Seoksen kanssa ei mitään ihan hurjia eroja tule, ja sekin turvallisempaan suuntaan.

Urran: Kestää ja kestää, mutta toisaalta ei se auton palaminenkaan nyt mikään huumoriasia ole :) Hajoaahan noita jo ihan vanhuuteenkin..
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

70% tuntuisi jo riittävän optimaalisen ennakon saavuttamiseen. Ja 70% talvella ei ole aukottomasti todistettu tosiasia Suomessa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Eikös ne puhunut että suomessa ei laskettaisi etanolimäärää talvella? Jenkkimiesten juttuja. Ainakin hatara muistikuva toisen foorumin jutuista (varmasti jollain on faktaa vahvistamaan, ite työkiireisenä en nyt kerkee kaivaa, voin toki myöhemmin). Mutta käyttöturvatiedotteen (http://www.st1.fi/ci/RE85_060711.PDF) mukaan ainakin vaihtelu voi olla juurikin em.

Mutta edelleen hämmästelen miksi kokea letkujen vaihtoa kun yhtä lailla ne hajoo siitä bensasta (kun mun ymmärryksen ja toisten foorumien lukemisesta oman tulkinnan mukaan nää nykyletkut kestää etanolia yhtä kanssa bensan kanssa). Toki tulipalo on vakava asia mut kuinka moni bensalla ajava vaihtaa ne bensaletkut 10 vuoden välein (kyllä, harrasteautot erikseen)? Tosin mä edelleen vertaan jokapäiväiseen käyttikseen. Yleensähän tommoset "huolto ohjelmaan kuulumattomat osat" vaihdetaan kun ne hajoaa, tai kun pelkää niiden hajoavan. Näin myös meillä.

Ja sitten taas. Ketään ei itketä jos yks perhelanceri palaa :D Omavastuuthan siinä menee mutta ei se itketä :D Evojen kanssa toki eri asia ;)
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
timppa suattaapi olla :D Mut mun oma projekti on 8 vuotias auto ja emsiin lienee melko saman ikäinen? Pakko kysyä että vaihdoitko OEM vai jotkut Aftermarket letkut?

Mut siis lähtökohtaisesti jos OEM pumppu riittää tuotoltaan niin en keksi miks se pitäis vaihtaa etanolihyväksyttyyn, ellei joku ole todistettavasti rikkonut niitä jo etanolilla? Kun ainakin maailmalla nuo puhuu että melkein kaikissa 2000 luvun vehkeissä olisi etanolia kestävät osat jo tehtaalta, mut ei niitä oo suoranaisesti speksattu ::) Saahan mun 1989 vuoden (suunniteltu 1983) ruohonleikkurissakin käyttää 20% etanolia bensan seassa ja jopa 10% metanolia :D Ei se mitään happoa ole.

Motonetistä saa etanolin kestävää letkua. Eihän se letkun vanhuudesta periaatteessa ole kiinni. Jotkut kumilaadut ei vain kestä etanolin "syövyttävää" vaikutusta.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Juuri tämän vaikutuksen ei pitäisi tuntua näissä 2000-luvun jälkeisissä Japanin valtamerkeissä, mikäli osia ei oo korvattu tarvikeosilla. Hitto kun en löydä sitä postausta missä oli juttua noista tyypeistä mitä lukee OEM bensaletkuista. Muistaakseni just 2000-luvun jälkeen kaikki suuttimien tiivisteet jne. oli jo Vitonin etanolispeksattua jne :)

Ainoan poikkeuksen vissiin tekee Evo X. Tässä evolutionm foorumilta napattua:
GST Motorsports sanoi
E85 works just fine on Evo 8/9 for years now and many other non-OEM FlexFuel vehicles for years as well.

I've run E85 24/7 for more than a year now on my personal Evo 8. I even posted a thread awhile back about what my motor looked like when I opened it up a couple months ago.

Keskustelun topic oli tosiaan Evo X bensalinjojen ja bensasuodattimen (pumpun) ongelmat E85:sen kanssa.

Saa kai sen vaihtaa jos on skeptinen.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

OT:

Onko kellekkään tullut vastaan säilyvyydestä "faktaa"/faktaa?

Jos Nesteen mukaan 98:n säilyvyys on 3kk,niin kuinka lyhyt onkaan sitten E85:lla?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Pitääpä ilmoittaa mitsu tänne AA-kerhoon ;D. Aloitin hiljattain viina-ajot -04 1,6 (4g18) stw Lancerilla. Auton kulutus pelkällä 98E5:llä on pyörinyt normaalisti 6,5-7,0 litran välillä, pienin yksittäinen mittaus on ollut 6,0l ja suurin 8,xl. Perstuntumalla voi sanoa, että keskikulutus on ollut 6,7x litraa.

Nyt ensimmäinen RE85 kokeilu on menossa seoksella 10l/40l (RE85/98E5). Autoon ei ole vielä tehty mitään muutoksia. Tähän mennessä 300km edennyt ilman ongelmia, odotuksena olisi n.7,1l kulutus nykyisellä seoksella. Seuraavaan tankilliseen ajattelin laittaa 15l RE85:sta ja loput 98:a, jolloin seos olisi ~ 17l/33l (RE85/98E5).

Tavoitteena kokeilussa on rahallinen hyöty... Joten dynot, suuttimien vaihdot yms. ei ole harkinnassa. Sen sijaan ajattelin tilata bioadapterin, toimiessaan se maksaisi itsensä takaisin 3-4 kuukaudessa.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Tavoitteena kokeilussa on rahallinen hyöty... Joten dynot, suuttimien vaihdot yms. ei ole harkinnassa. Sen sijaan ajattelin tilata bioadapterin, toimiessaan se maksaisi itsensä takaisin 3-4 kuukaudessa.

Käytetyt suuttimet tohon autoon maksimissaan 50e ? adapteri xxxe ?
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

tepi sanoi
Käytetyt suuttimet tohon autoon maksimissaan 50e ? adapteri xxxe ?

Jos tuohon hintaan saa, niin ei poissuljeta tuotakaan vaihtoehtoa. Mutta katsellaan nyt ensin mihin nykyiset riittävät. Adapterille tulis hintaa 95€.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tokkopa ne kalliit on mutta liitinmalli kannattaa katsoa tarkkaan (myös siihen ihme boksiin). Omassani ainakin Nippon Denso Top Slot liittimet mitä ei ihan joka putkasta tuntunut saavankaan. Jos samat liittimet niin isoveikan (4G63 NA) suuttimet käynee heittämällä ja multa saat latenssitaulukon.

Mut tosiaan ei niitä suuttimia suoraan voi vaihtaa, ei oo sama kun kaasarin suutin :D Jännitteen mukaan latenssien kompensointitaulukko, suuttimen skaalaus (tarpeen mukaan -> edes TRIM tiedot?) ECU:lta nyt vähintään.

Jos suuttimia lähdetään vaihtelemaan niin sitten tarvitaan joko auttavaa kättä tai sitten tietotaitoa (mitä voi toki kartuttaa) + pääsy ECU:un flashaysmahdollisuuden kera. Uskaltaisin väittää ettei tähän moottorimalliin oo varmasti definitioita valmiina? Tosin tota pataa saa vissiin maailmallakin joten voi ollakkin, mene ja tiedä.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

VAZ sanoi
Jos tuohon hintaan saa, niin ei poissuljeta tuotakaan vaihtoehtoa. Mutta katsellaan nyt ensin mihin nykyiset riittävät. Adapterille tulis hintaa 95€.

Sori, katoinkin auton väärin. Joo ei ihan tuohon rahaan saa suuttimia.
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Urran sanoi
Tokkopa ne kalliit on mutta liitinmalli kannattaa katsoa tarkkaan (myös siihen ihme boksiin). Omassani ainakin Nippon Denso Top Slot liittimet mitä ei ihan joka putkasta tuntunut saavankaan. Jos samat liittimet niin isoveikan (4G63 NA) suuttimet käynee heittämällä ja multa saat latenssitaulukon.

Mut tosiaan ei niitä suuttimia suoraan voi vaihtaa, ei oo sama kun kaasarin suutin :D Jännitteen mukaan latenssien kompensointitaulukko, suuttimen skaalaus (tarpeen mukaan -> edes TRIM tiedot?) ECU:lta nyt vähintään.

Jos suuttimia lähdetään vaihtelemaan niin sitten tarvitaan joko auttavaa kättä tai sitten tietotaitoa (mitä voi toki kartuttaa) + pääsy ECU:un flashaysmahdollisuuden kera. Uskaltaisin väittää ettei tähän moottorimalliin oo varmasti definitioita valmiina? Tosin tota pataa saa vissiin maailmallakin joten voi ollakkin, mene ja tiedä.
Ei oo tietotaitoa moottorinohjauksen säätämiseen... Mutta hyvä kun tuli puheeksi nuo suuttimet. Itse olin siinä käsityksessä, että suuttimet olis voinut vaihtaa astetta suuremmiksi ilman ECU:n säätöä (siirryttäessä E85:een). Niin ja tuossakin oli muuten ne Nippon Denson liittimet.

Hyvää ja halpaa ei taida saada, mutta yritetään silti. ;) Laitetaan bioadapteri tilaukseen ja katsotaan päästäänkö 30%:n kulutuksen lisäykseen. Ja jos ainetta menee enemmän, niin voin myydä sen kuukauden päästä jollekin toiselle viinan himoiselle. :D
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kävinkin jo tankkaamassa lisää E85:sta. Kukutukseksi tuli 7,15l (~E20), eli ihan odotuksen mukainen. Nyt tankissa ~E35, kulutuksen pitäis nousta 7,5l tietämille. Tuosta ei varmaan kannata etanolin määrää enää nostaa. Katselin scantoolilla tietoja, niin näyttäisi LTFT olevan tapissa +12,5% ja STFT huiteli pääsääntöisesti välillä 0...+10%. Nyt kyllä vähän epäilyttää, että riittäisikö ihmeboksin +20% huijaus. :-\
 
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Bioadapterissahan on 4 eri asetusta jotka voi säätää mieleisekseen:

http://bioadapter.com/information.php?info_id=10

Eli 20% lisäykseen ei tarvitse tyytyä. Suuttimet saattavat loppua täyskaasulla korkeilla kierroksilla ja myös kylmäkäynnistysrikastuksen toiminta arveluttaa vaikka sitäkin voi Bioadapterissa jossain määrin säätää.
 
Takaisin
Ylös Bottom