EVO 9 dumppi

Vs: EVO 9 dumppi

On kokeiltu dumppia väärin päin ja K&N:n kartiofilsua... Olivat päivän, dumppi käänty takas oikein päin ja filtteri lähti tallin nurkkaan pölyyntymään! Toimii ja ei vuoda lähes vakiopaineilla... 1,8 bar... :peukku Sit kun saadaan paukkujärjestelmä ja muut systeemit kiinni, filsu saattaa tulla takaisin konehuoneeseen. Toki penkityksessä se päätetään, riippuu lukemista... Dumppi saattaa vaihtua, jatkossa kun paineet on n 2,1-2,3 baria. Sit toi vakio saattaa antautua... ::)
 
Vs: EVO 9 dumppi

oonkohan tyhmä vai mitä mutten tajua mitkä letkut nyt vaihtaa paikkaa :'( voiskos joku nappaa vaikka pari ennen ja jälkeen kuvaa ni tajuais ;D vai etinköhän väärästä paikasta
 
Vs: EVO 9 dumppi

Ja jos jollain on kokemuksia noista hybrideistä Evossa, niin kommenttia tänne! Onko viivettä jne....
 
Vs: EVO 9 dumppi

Tälläinen konstruktio näyttää asialliselta kartiofilsulle:

http://www.nengun.com/hks-kansai/carbon-fiber-air-box-kit

nengun-1541-00-hkskansai-carbon_fiber_air_box_kit.jpg

nengun-1541-02-hkskansai-carbon_fiber_air_box_kit.jpg
 
Vs: EVO 9 dumppi

Hieman jatkoa hyvin alkaneelle aiheelle !

Olen ajatellut asentaa evo9:n vakio Bowin tilalle Forgen kierrätettävän mallin!
http://www.lancershop.com/customer/product.php?productid=1186&cat=27&page=1
Kysymys kuuluu:
Onko muuten vakiossa paikkaa johon laittaa tuo kierrätys putki paikalleen?Ja sopiiko kyseinen ns, suoraan paikaalleen? ???
 
Vs: EVO 9 dumppi

Evolve8 sanoi
On kokeiltu dumppia väärin päin ja K&N:n kartiofilsua... Olivat päivän, dumppi käänty takas oikein päin ja filtteri lähti tallin nurkkaan pölyyntymään! Toimii ja ei vuoda lähes vakiopaineilla... 1,8 bar... :peukku Sit kun saadaan paukkujärjestelmä ja muut systeemit kiinni, filsu saattaa tulla takaisin konehuoneeseen. Toki penkityksessä se päätetään, riippuu lukemista... Dumppi saattaa vaihtua, jatkossa kun paineet on n 2,1-2,3 baria. Sit toi vakio saattaa antautua... ::)

Joko on paukut ja muut systeemit kiinni?
 
Vs: EVO 9 dumppi

laarix sanoi
Hieman jatkoa hyvin alkaneelle aiheelle !

Olen ajatellut asentaa evo9:n vakio Bowin tilalle Forgen kierrätettävän mallin!
http://www.lancershop.com/customer/product.php?productid=1186&cat=27&page=1
Kysymys kuuluu:
Onko muuten vakiossa paikkaa johon laittaa tuo kierrätys putki paikalleen?Ja sopiiko kyseinen ns, suoraan paikaalleen? ???

Siis KIERRÄTTÄVÄ (ei kierrätettävä) ...tuossa mainoksessa oleva bowi on juurikin sopiva evoon, koska se on kierrättävä malli (vakiokin on kierrättävä) Tuossa Forgen dumpissa pystyy säätää tuota vastapainetta pyöritämällä tuota hantaakia tuossa päässä.
Tepiltä tuollainen ainakin vr4:sta löytyy....
 
Vs: EVO 9 dumppi



HUps..


Siis kierrättävä... Oma kirjoitus häriö ::)
Kyllä juuri tuollainen löytyy tuolta laatioista minkä tuossa linkissä laitoin:)
Kuinkas sopivuus? Lähinnä ettei tartte rupee rakenteleen kummemmin..
 
Vs: EVO 9 dumppi

laarix sanoi
HUps..


Siis kierrättävä... Oma kirjoitus häriö ::)
Kyllä juuri tuollainen löytyy tuolta laatioista minkä tuossa linkissä laitoin:)
Kuinkas sopivuus? Lähinnä ettei tartte rupee rakenteleen kummemmin..
Eikait siinä ole kuin jos lähdöt ovat erikokoisia, voi joutua letkuja vähä vaihtaan tai tekee adaptereita. Muuten passeli peli.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Nostetaan vanhaa aihetta. Mikäli vakioventtiilin kääntää ja saa aikaan sakkauksen äänen niin eikös turbo ota hiukka kipiätä prosessissa? Olen lueskellut aiheesta ja paljon löytyy mielipiteitä puolesta ja vastaan. Mikähän on totuus? Oma auto näyttäisi toimivan hiukka napakammin vena käännettynä.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Joo, kyllä se turpo ei siitä nauti. Ite kokeilin kääntää, mutta ei sitä kauaa viitsinyt ajella, koska omaiseksi tuli oito käyttäytyminen, etenkin heti sakkauksen jälkeen, jolloin ecu ei tiedä mitä tapahtuu :p
 
Vs: EVO 9 dumppi

Itse olen ymmärtänyt, että vakio bypassin kääntäminen ei vaikuta lainkaan käytökseen. Paineet vain pysyvät paremmin kun ahtopaine painaa venttiiliä kiinni eikä se ole jousen varassa.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Huomaa toki vakios:

Ahtopaine painaa venttiiliä auki + alipaine yrittää aukaista venttiiliä

Käännetty:

ahtopaine painaa venttiiliä KIINNI + alipaine yrittää avata venttiiliä

Aika isoo voima kohdistuu mäntään, jos ajellaan vaikka 1.5bar. --> venttiili käyttäytyy aikalailla eri tavalla, että onko oikein vai väärinpäin.

Itse taisin muutaman kerran saada venttiilin aukeamaan, kun oikein tosissani vedätin, silloin kun se oli väärinpäin. Oikeinpäin toimii paljon paremmin.
 
Vs: EVO 9 dumppi

osku sanoi
Huomaa toki vakios:

Ahtopaine painaa venttiiliä auki + alipaine yrittää aukaista venttiiliä

Käännetty:

ahtopaine painaa venttiiliä KIINNI + alipaine yrittää avata venttiiliä

Aika isoo voima kohdistuu mäntään, jos ajellaan vaikka 1.5bar. --> venttiili käyttäytyy aikalailla eri tavalla, että onko oikein vai väärinpäin.

Itse taisin muutaman kerran saada venttiilin aukeamaan, kun oikein tosissani vedätin, silloin kun se oli väärinpäin. Oikeinpäin toimii paljon paremmin.

Paitsi että kun kaasun nostetaan, ei ahtopainetta enää ole, eikä se siten estä venttiilin avautumista.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Kun kaasuläppä sulkeutuu aiheutuu paineisku joka tulee putkistosta takaisin turbon kompressorisiivelle aiheuttaen sakkauksen joka kuuluu äänenä ja on haitallista turbolle. Paine mikä putkistossa oli purkautuu siis vielä vastaan pyörivien turbon siipien kautta takaisin ilmanpuhdistimelle.

By-pass venttiilin tarkoitus on aueta sillä hetkellä kun kaasuläppä sulkeutuu ja kierrättää imuputkistoon jäänyt paine takaisin turbon imupuolelle. Näin estetään turbon pyörimisnopeuden laskua eli vähennetään viivettä ja estetään paineiskun turbolle aiheuttamat rasitukset.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Voisiko tästä päätellä että vaihteen vaihtamisen jälkeen sakannut turbo on pysähdyksissä ja tarvitsee enemmän aikaa kuin ei sakannut vastaava saadakseen ahtoja?

Venttiilin kääntäminen pitää siis ahdot paremmin ylhäällä mutta aiheuttaa stressiä turbolle ja hidastaa vaihtamista. Tulee mieleen että jos alkuperäistä metallista venttiiliä olisi saatavilla laittaisin sellaisen.
 
Vs: EVO 9 dumppi

ansman sanoi
Voisiko tästä päätellä että vaihteen vaihtamisen jälkeen sakannut turbo on pysähdyksissä ja tarvitsee enemmän aikaa kuin ei sakannut vastaava saadakseen ahtoja?

Venttiilin kääntäminen pitää siis ahdot paremmin ylhäällä mutta aiheuttaa stressiä turbolle ja hidastaa vaihtamista. Tulee mieleen että jos alkuperäistä metallista venttiiliä olisi saatavilla laittaisin sellaisen.

RS mallissa on metallinen bovi.
 
Vs: EVO 9 dumppi

ast sanoi
Kun kaasuläppä sulkeutuu aiheutuu paineisku joka tulee putkistosta takaisin turbon kompressorisiivelle aiheuttaen sakkauksen joka kuuluu äänenä ja on haitallista turbolle. Paine mikä putkistossa oli purkautuu siis vielä vastaan pyörivien turbon siipien kautta takaisin ilmanpuhdistimelle.

By-pass venttiilin tarkoitus on aueta sillä hetkellä kun kaasuläppä sulkeutuu ja kierrättää imuputkistoon jäänyt paine takaisin turbon imupuolelle. Näin estetään turbon pyörimisnopeuden laskua eli vähennetään viivettä ja estetään paineiskun turbolle aiheuttamat rasitukset.

Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Mutta edelleen, käsittääkseni bypassin kääntämisellä ei ole huonontavaa vaikutusta tähän perustoimintaan. Ero tulee vain siinä, että kun normaalisti venttiili pidetään kiinni jousen avulla (kovilla voi siten vuotaa), kännettynä ahtopaine painaa venttiiliä kiinni. Koska kaasu nostettaessa ahtopaine tippuu, se ei enää vaikeuta venttiilin avaamista alipaineella. Itsellä on ollut kasissa, kutosessa ja nelosessa käännetty vakio bypass ilman minkäänlaisia ongelmia. Itse en löydä edes teoriassa ongelmaa sen suhteen miksi venttiili ei käännettynä toimisi.

Tarkennetaan vielä varmuuden varalta, että dumppia käytettäessä se suhina ei siis ole sakkauksen ääntä.
 
Vs: EVO 9 dumppi

nokonzok sanoi
Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Mutta edelleen, käsittääkseni bypassin kääntämisellä ei ole huonontavaa vaikutusta tähän perustoimintaan. Ero tulee vain siinä, että kun normaalisti venttiili pidetään kiinni jousen avulla (kovilla voi siten vuotaa), kännettynä ahtopaine painaa venttiiliä kiinni. Koska kaasu nostettaessa ahtopaine tippuu, se ei enää vaikeuta venttiilin avaamista alipaineella. Itsellä on ollut kasissa, kutosessa ja nelosessa käännetty vakio bypass ilman minkäänlaisia ongelmia. Itse en löydä edes teoriassa ongelmaa sen suhteen miksi venttiili ei käännettynä toimisi.

Tarkennetaan vielä varmuuden varalta, että dumppia käytettäessä se suhina ei siis ole sakkauksen ääntä.

Mikä on ollut idea sitten laittaa tuo alun perin toisin päin? Jos se vain ja ainoastaan on huonompi niin päin.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Cirrus sanoi
Mikä on ollut idea sitten laittaa tuo alun perin toisin päin? Jos se vain ja ainoastaan on huonompi niin päin.

Se ei siis nimenomaan ole huonompi. Venttiili avautuu aivan normaalisti, mutta väärinpäin käännettynä se ei vuoda kovillakaan paineilla. Tässä sen kääntämisen idea on.
 
Vs: EVO 9 dumppi

nokonzok sanoi
Se ei siis nimenomaan ole huonompi. Venttiili avautuu aivan normaalisti, mutta väärinpäin käännettynä se ei vuoda kovillakaan paineilla. Tässä sen kääntämisen idea on.

Ainakin itsellä ei toiminut, kuin täyskaasulla toi dumppi, kun oli väärinpäin.

Vastaavaa ääntä piti mulla kuin tämä, eli ei dumppi aukia

Tuossahan se aukiaa loppuvideosta
 
Vs: EVO 9 dumppi

Mulla on metallinen dumppi oikein päin ja ahdotkin tällä hetkellä vakiot niin 5.vaihteella kun kiihdyttää ja pikku hiljaa nostaa kaasua ylös niin kuuluu sellanen tsup tsup tsup tsup tsup tsup..Mutta jos nostaa kaasun kerralla ylös niin silloin dumppi vain suhahtaa..Ääni alkoi kuulumaan kun laitoin kartio suodattimen,että kuuluuko tuo ääni sitten ilman suodattimesta vai turbosta??Muilla vaihteilla ei ääntä kuulu...
 
Vs: EVO 9 dumppi

osku sanoi
Eli dumppi on pitävä, ainakin pienillä ahdoilla.

Eli tuosta äänestä ei ole mitään haittaa turbolle tai muutenkaan??Jännä juttu ettei kuulu muilla vaihteilla...Kiitokset tiedosta
 
Vs: EVO 9 dumppi

rodney sanoi
Eli tuosta äänestä ei ole mitään haittaa turbolle tai muutenkaan??Jännä juttu ettei kuulu muilla vaihteilla...Kiitokset tiedosta

Ei minun tietääkseni ole. itsellänikin tekee.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Samis sanoi
Ei minun tietääkseni ole. itsellänikin tekee.

No hyvä juttu..Onkos se sitten tuon kartiosuodattimen ansiota ,että se ääni kuuluu vai mistä??Kiitokset sinnekkin selvennyksestä
 
Vs: EVO 9 dumppi

Pahin skenaario on kun ajetaan isolla turbolla, isoilla ahdoilla, ilman dumppia.

Parhaimmis tapauksis saa turpon akselin poikki :p


Taitaa evo vakiona sen verta hyvin suojattu, että sen ajelemalla sais rikki. Eri asia on kun ruvetaan kääntämään dumppia tai poistamaan sitä.

Ääni tuloo turposta. Ennen ei ole varmaan kuulunut korvakuulolla, koska alkuperäinen ilmansuodatinhässäkkä vaimentaa paljon imuääniä
 
Vs: EVO 9 dumppi

osku sanoi
Pahin skenaario on kun ajetaan isolla turbolla, isoilla ahdoilla, ilman dumppia.

Parhaimmis tapauksis saa turpon akselin poikki :p


Taitaa evo vakiona sen verta hyvin suojattu, että sen ajelemalla sais rikki. Eri asia on kun ruvetaan kääntämään dumppia tai poistamaan sitä.

Ääni tuloo turposta. Ennen ei ole varmaan kuulunut korvakuulolla, koska alkuperäinen ilmansuodatinhässäkkä vaimentaa paljon imuääniä

Eli tästähän voi vetää sellaisen johto päätöksen ,että tekee jo tuota ns.tehtaalta tullessaan ,mutta sitä ei kuule??Tai eihän mulla vakio ole kun on kartio suodatin ja metallinen dumppi :peukku.Mutta Summarum eli tuosta äänestä ei siis suuremmin haittaa komponenteille ole..
 
Vs: EVO 9 dumppi

osku sanoi
Pahin skenaario on kun ajetaan isolla turbolla, isoilla ahdoilla, ilman dumppia.

Parhaimmis tapauksis saa turpon akselin poikki :p


Taitaa evo vakiona sen verta hyvin suojattu, että sen ajelemalla sais rikki. Eri asia on kun ruvetaan kääntämään dumppia tai poistamaan sitä.

Ääni tuloo turposta. Ennen ei ole varmaan kuulunut korvakuulolla, koska alkuperäinen ilmansuodatinhässäkkä vaimentaa paljon imuääniä

En edelleenkään osaa nähdä vaaraa bypassin kääntämisestä, se kuitenkin toimii tarkoituksensa mukaisesti siitä huolimatta. Ongelmia tulee jos dumppi ei toimi (eli venttiili ei avaudu) tai sitä ei ole ollenkaan.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Haluaisin tietää, että toimiiko tuo evon dumppi samalla lailla, molemminpäin.

Itse sanon maalaisjärkiä käyttäen, että 98% todennäköisyydellä ei toimi yhtä hienosti.
 
Vs: EVO 9 dumppi

osku sanoi
Haluaisin tietää, että toimiiko tuo evon dumppi samalla lailla, molemminpäin.

Itse sanon maalaisjärkiä käyttäen, että 98% todennäköisyydellä ei toimi yhtä hienosti.

Kolmen evon kokemuksella tuntuisi toimivan erittäin mainiosti.

Toimii jopa "hieman" modattuna täysin moitteetta. Tässä väärinpäin ja ulospuhaltavaksi muutettuna:

bov.jpg
 
Vs: EVO 9 dumppi

Mikä voi olla kun käännän ton vakio "dumpin" niin autossa alkaa tyhjäkäynti seilaamaan, ja jos annan mennä esim. 2 vaihteella ilman kaasua niin vauhti on tosi kova ihan kuin joku painaisi kaasua?? auto on siis evo 3.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Jos dumpin kääntää, niin se toimii, mutta viiveellä. Johtuen siitä, että ahtopaine painaa venttiiliä kiinni.-> Aukeaa vasta kun alipaine voittaa ahtopaineen.

Venttiilin kääntämisen hyödyt:
Paineet ei karkaa
Vaihto tilanteessa vastaa paremmin kaasuun
Moottori käyttäytyy aina, vaihto tilanteessa, samalla tavalla

Haitat:
Ahdin joutuu kovempaan rasitukseen
Voimakkaasta sakkauksesta johtuen ilmaa menee massamittarin läpi -> ECU syöttää polttoainetta -> katalysaattori kärsii (tämä sama asia tekee aiemmin mainitun paremman kaasuun vastaavuuden)
Mahdolliset toimintahäiriöt, varsinkin jos ilmanputsari on vaihdettu ns. kartiomalliin. (vrt. edellinen kohta)
 
Vs: EVO 9 dumppi

pexi sanoi
Voimakkaasta sakkauksesta johtuen ilmaa menee massamittarin läpi

Tarkoitatko, että venttiili ei kerkeä avautumaan ennen kuin osa paineesta on kaasuläpän sulkeuduttua takaisin turbolla? Itse en ole havainnut käännetyllä bypassilla sakkausilmiötä, tosin eipä ole ajeltukaan kuin parhaimmillaan 1,3 kilon paineilla.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Kokeileppas laittaa ahtopainemittari ahtoputkeen turpon ja kaasuläpän väliin. Saattaa tulla pieniä "piikkiä", jos ei dumppi toimi
 
Vs: EVO 9 dumppi

nokonzok sanoi
Tarkoitatko, että venttiili ei kerkeä avautumaan ennen kuin osa paineesta on kaasuläpän sulkeuduttua takaisin turbolla? Itse en ole havainnut käännetyllä bypassilla sakkausilmiötä, tosin eipä ole ajeltukaan kuin parhaimmillaan 1,3 kilon paineilla.

Juuri näin, kaasuläpän sulkeuduttua paineisku osuu turbon siipiin (sakkaus) ja osa ilmasta "menee läpi" ja massamittarin kautta ulos. Venttiili ei aukea heti koska ahtopaineen voima on isompi, kuin moottorin tekemä alipaine. Näistä seuraa tuo ECU:n tekemä polttoaineen suihkutus, josta osa menee palamattomana katille. -> Lambda korjaa -> käy laihalla -> Lambda korjaa uudestaan ja tilanne normalisoituu.
(Tämä tapahtuma ketju riippuu paljon ajotilanteesta, ongelma on pahin, kun ns lopetetaan vedätys, eikä painetakkaan kaasua heti uudestaan pohjaan. Täyskaasu kiihdytyksessä tuo polttoaineen ylimääräinen suihkutus taas tuo hiukan etua)
Tapahtuma on niin nopea, että tuskin sieltä muuta on riskissä hajota, kuin katti. Toki pidemmän päälle, ahdin tuosta kärsii.

Kaikki nämä ongelmathan poistuvat MAP:lla, jolloin voidaan huoletta laittaa kunnollinen venttiili ja ohjata se tyhjentämään vapaaseen ilmaan.
 
Vs: EVO 9 dumppi

pexi sanoi
Kaikki nämä ongelmathan poistuvat MAP:lla, jolloin voidaan huoletta laittaa kunnollinen venttiili ja ohjata se tyhjentämään vapaaseen ilmaan.

Olen omalta osaltani poistanut mainitut ongelmat täysin :)
 
Vs: EVO 9 dumppi

ST-Motorsissa neuvoivat kääntämään tuon venttiilin toisinpäin. Sanoivat vielä, että toimii paljon paremmin, kuin alkuperäisessä asennossa. Ja autohan oli EVO VIII -05 (oli vakio silloin). Ja tiesivät kyllä, että auto tulee olemaan joka päiväisessä liikenne käytössä. Tuskin antaisivat tuollaisia neuvoja, jos olisi haittaa koneelle/ahtimelle. Veikkaampa, että tietävät asiasta jotain tuolla (enemmän kuin esson baarissa)....
 
Vs: EVO 9 dumppi

maxp sanoi
ST-Motorsissa neuvoivat kääntämään tuon venttiilin toisinpäin. Sanoivat vielä, että toimii paljon paremmin, kuin alkuperäisessä asennossa. Ja autohan oli EVO VIII -05 (oli vakio silloin). Ja tiesivät kyllä, että auto tulee olemaan joka päiväisessä liikenne käytössä. Tuskin antaisivat tuollaisia neuvoja, jos olisi haittaa koneelle/ahtimelle. Veikkaampa, että tietävät asiasta jotain tuolla (enemmän kuin esson baarissa)....

ST-motors:ssa on tietotaito kohdallaan, sitä ei kukaan kiistä. Ja veikkaan että kysyttäessä Temppakin sanoo, että ahdin kärsii enemmän, kun poppari on väärinpäin. Se, paljonko se lyhentää käyttöikää onkin toinen asia, mutta joka tapauksessa lyhentää.

Jos hiukan perehtyy siihen mitä moottorissa ja sen ympärillä olevissa komponenteissa tapahtuu, kun täyskaasu kiihdytykseltä nostetaan kaasu ja poppari on väärinpäin, niin voi jo ihan maalaisjärjellä päätellä mitkä komponentit eivät toimi ihan oikein ja minkä osien rasitus kasvaa.

Popparin käännöstä on hyötyä, mutta myös haittaa.

t. Shell:n baarin asiakas....
 
Vs: EVO 9 dumppi

Pointti olikin, että tuskin neuvoisivat moisia, jos muutos lyhentäisi merkittävästi jonkun osan kestoa. Kohtuu pitkälläkään aikavälillä.
 
Vs: EVO 9 dumppi

maxp sanoi
Pointti olikin, että tuskin neuvoisivat moisia, jos muutos lyhentäisi merkittävästi jonkun osan kestoa. Kohtuu pitkälläkään aikavälillä.

No jos tuon edellä mainitun lukee ajatuksen kanssa ja vielä ymmärtää lukemansa niin ei pitäisi olla epä selvyyttä miten toimia.
 
Vs: EVO 9 dumppi

-JP- sanoi
No jos tuon edellä mainitun lukee ajatuksen kanssa ja vielä ymmärtää lukemansa niin ei pitäisi olla epä selvyyttä miten toimia.

Näin on, eli ainoa järkevä vaihtoehto on hankkia kunnon ECU MAP-sensorilla ja sen kaveriksi laadukas ulospuhaltava dumppi.

:)
 
Vs: EVO 9 dumppi

maxp sanoi
Pointti olikin, että tuskin neuvoisivat moisia, jos muutos lyhentäisi merkittävästi jonkun osan kestoa. Kohtuu pitkälläkään aikavälillä.
Täytyy muistaa että, kun autoa muutetaan tehtaan asetuksista niin se yleensä menee kestävyyden kannalta huonompaan suuntaan. Tollanen vakioauton turbo saattaa kestää jopa 300tkm. Kun dumppi käännetään niin yleensä siihen sisältyy ahtopaineen nosto jonka seurauksena turbon ikä saattaa hyvinkin lyhentyä 100tkm:iin. Onko se jo merkittävästi. ;)
 
Vs: EVO 9 dumppi

Markok sanoi
Täytyy muistaa että, kun autoa muutetaan tehtaan asetuksista niin se yleensä menee kestävyyden kannalta huonompaan suuntaan. Tollanen vakioauton turbo saattaa kestää jopa 300tkm. Kun dumppi käännetään niin yleensä siihen sisältyy ahtopaineen nosto jonka seurauksena turbon ikä saattaa hyvinkin lyhentyä 100tkm:iin. Onko se jo merkittävästi. ;)

Ja ajotapa vaikuttaa asiaan myös olennaisesti. Jos ajaa koko ajan "nilkka suorana" niin varmasti käyttöikä lyhenee merkittävästi. Jos taas ajelee "mummoa kirkkoon", niin asialla ei liene suurtakaan merkitystä.
 
Vs: EVO 9 dumppi

pexi sanoi
Ja ajotapa vaikuttaa asiaan myös olennaisesti. Jos ajaa koko ajan "nilkka suorana" niin varmasti käyttöikä lyhenee merkittävästi. Jos taas ajelee "mummoa kirkkoon", niin asialla ei liene suurtakaan merkitystä.
Kuulostaa peräti oudolta: viritän autoa että, voin ajaa sillä hiljempaa? ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom