EVO 9 dumppi

Vs: EVO 9 dumppi

maxp sanoi
ST-Motorsissa neuvoivat kääntämään tuon venttiilin toisinpäin. Sanoivat vielä, että toimii paljon paremmin, kuin alkuperäisessä asennossa. Ja autohan oli EVO VIII -05 (oli vakio silloin). Ja tiesivät kyllä, että auto tulee olemaan joka päiväisessä liikenne käytössä. Tuskin antaisivat tuollaisia neuvoja, jos olisi haittaa koneelle/ahtimelle. Veikkaampa, että tietävät asiasta jotain tuolla (enemmän kuin esson baarissa)....

Vemix:n myyjän kanssa jutustelin tuossa jokin aika sitten ja hän (myynyt useita Evoja) kertoi, että eräs Evo IX:n omistaja toi auton myymälän kautta takuukorjaukseen, kun auton moottori ei toiminut kunnolla. Asiaa tutkittiin korjaamolla ja huomattiin, että etukatti oli palanut + huomasivat, että poppari oli ollut joskus kytkettynä väärin päin + vaihdettu takaisin oikein päin (en tiedä miten sen totesivat) ja tätä kautta takuu raukesi ja korjaus meni viime metreillä asiakkaan piikkiin. Taisi olla pari tuhatta ekua. Taitaa ehkä kovassa ajossa syöttää löpöä sen verran paljon, että katti vaarassa ylikuumentua + palaa viime kädessä. Että silleen. Onkohan täällä saitilla ko. pääkaupunkiseudun kaveri vieraillut? en ole ainakaan ko. tapauksesta täällä kertomuksia näkenyt.

Mitsu07
 
Vs: EVO 9 dumppi

Mitsu07 sanoi
Vemix:n myyjän kanssa jutustelin tuossa jokin aika sitten ja hän (myynyt useita Evoja) kertoi, että eräs Evo IX:n omistaja toi auton myymälän kautta takuukorjaukseen, kun auton moottori ei toiminut kunnolla. Asiaa tutkittiin korjaamolla ja huomattiin, että etukatti oli palanut + huomasivat, että poppari oli ollut joskus kytkettynä väärin päin + vaihdettu takaisin oikein päin (en tiedä miten sen totesivat) ja tätä kautta takuu raukesi ja korjaus meni viime metreillä asiakkaan piikkiin. Taisi olla pari tuhatta ekua. Taitaa ehkä kovassa ajossa syöttää löpöä sen verran paljon, että katti vaarassa ylikuumentua + palaa viime kädessä. Että silleen. Onkohan täällä saitilla ko. pääkaupunkiseudun kaveri vieraillut? en ole ainakaan ko. tapauksesta täällä kertomuksia näkenyt.

Mitsu07

Vemic tekee aina kaikkensa kiemurellakseen irti takuista. Herää kaksi kysymystä: mistä ne voi tietää, onko bypassiin koskettu ja miten sen kääntäminen saa aikaan katin palamisen?

Itseasiassa kolmanneksi voi kysyä miten pirussa saa menemään pari tuhatta ecua etukatin vaihtamiseen? Toisaalta Vemicin parhaita puolia on aina ollut laskun kirjoittaminen.

No offense, mutta ensikuulemalta pidän juttua kevyenä urbaanilegendana. Jotain on tainnut jäädä kertomatta.
 
Vs: EVO 9 dumppi

nokonzok sanoi
Vemic tekee aina kaikkensa kiemurellakseen irti takuista. Herää kaksi kysymystä: mistä ne voi tietää, onko bypassiin koskettu ja miten sen kääntäminen saa aikaan katin palamisen?

Itseasiassa kolmanneksi voi kysyä miten pirussa saa menemään pari tuhatta ecua etukatin vaihtamiseen? Toisaalta Vemicin parhaita puolia on aina ollut laskun kirjoittaminen.

No offense, mutta ensikuulemalta pidän juttua kevyenä urbaanilegendana. Jotain on tainnut jäädä kertomatta.

Ei ole ihan pelkkä urbaanilegenda. Olen itsekkin tämän tarinan kuullut, varsin luotettavalta taholta. (tosin tuosta kustannuksesta ei ole tietoa, enkä tiedä puuttuuko tarinasta jotain olennaista) Tuo katin palaminen on mahdollista ja jopa oletettavaa, kun by-pass on käännetty, niin kuin jo aikasemmin tässä ketjussa olen maininnutkin. Tosin sen venttiilin kääntämisen todistaminen jälkikäteen on tietyssä mielessä hiukan hankalaa, mutta "jäljethän aina johtavat sylttytehtaalle".
 
Vs: EVO 9 dumppi

Katti kyl tosiaan voi palaa niinku pexikin mainitsi.
Eikä noi uudemmat katit ole halpoja... tosin hyväksyttyi muitaki kattei löytyy.
Huomatkaa, että uudemmis autois vakiokatti maksaa maltaita (ex GDI gallusta meni ja ois ollu lähes tonni mitsulta...muualta sai paril satkulla..tosin ei sit ollu hyväksytty, mut ei ne leimal kattoneet)
 
Vs: EVO 9 dumppi

Jos se oli tunnustanu, että oli ollu dumppi väärinpäin?

Vai onko vemiksin asiakas vastuussa, kunnes toisin todistetaan ;D
 
Vs: EVO 9 dumppi

En tiedä mitä te meinaatte, mut jos katti palanut ni eipä tuo kovi montaa johtopäätöstä tartte tehä... Muutos on muutos, vaikkakin omistaja olisi vaihtunut eikä tiedä siitä.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Harri K sanoi
En tiedä mitä te meinaatte, mut jos katti palanut ni eipä tuo kovi montaa johtopäätöstä tartte tehä... Muutos on muutos, vaikkakin omistaja olisi vaihtunut eikä tiedä siitä.

Mulle vaihdettin katti tossa viimeviikolla.
Eikä ollut mitään ongelmia, takuuseen meni.
PS: Poppari oikeinpäin
 
Vs: EVO 9 dumppi

Tdi?? sanoi
Mulle vaihdettin katti tossa viimeviikolla.
Eikä ollut mitään ongelmia, takuuseen meni.
PS: Poppari oikeinpäin

Yseissähän on se softaongelma, että kiekkarajoitintavasten jauhaessa sytkää pätkitään, mutta syöttöä ei. Näitä on päivitelty kait huoltojen yhteyksissä, mutta katti kärsii tuosta, joten ehkä kattiremontteja on osattu odotella...
 
Vs: EVO 9 dumppi

Cirrus sanoi
Yseissähän on se softaongelma, että kiekkarajoitintavasten jauhaessa sytkää pätkitään, mutta syöttöä ei. Näitä on päivitelty kait huoltojen yhteyksissä, mutta katti kärsii tuosta, joten ehkä kattiremontteja on osattu odotella...
Kiekkarajoitinta vasten ajamista pitäisin Evolla lähinnä tyhmänä ajovirheenä...
 
Vs: EVO 9 dumppi

^...Paras vetoalue ku on vähän muualla...
Vaikka kyllä toi ykkösellä varsinkin menee aika helposti rajoittajalle. :)
 
Vs: EVO 9 dumppi

Peke sanoi
^...Paras vetoalue ku on vähän muualla...
Vaikka kyllä toi ykkösellä varsinkin menee aika helposti rajoittajalle. :)

Ja pitkästä ykkösestä on juuri moitittu evoa...no..kympissä asia on parantunut :peukku
 
Vs: EVO 9 dumppi

mulla oli dumppi käännettynä viime kesänän jonkin aikaa.
ilkee vaikutus sillä oli kun ajoi tasakaasulla, nyki nimittäin hyvin ilkeästi.
tällä hetkellä dumppi on oikeinpäin, mut vois piruuttaan kyllä koittaa miten se toimii nyt remapin jälkeen.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Miten dumppi voi vaikuttaa tasakaasulla nykimiseen kun sen pitäisi joka tapauksessa olla sulkeutunut oli se käännetty tai ei?
 
Vs: EVO 9 dumppi

no mistäs minä tiedän, kumma juttu kun se vaan hävis kun vaihdoin dumpin oikeinpäin.

ilmoitin asian ehkä vähän huonosti..

siis kun ajaa tasaista matkavauhtia, ja jos kaasun asento vaihtuu (ie. kaasuläppä sulkeutuu/menee kiinnipäin) se tuotti ikävää nykimistä.
 
Vs: EVO 9 dumppi

No tuossa tilanteessa se on toki mahdollista eli luultavimmin dumppi ei käännettynä aukea ja siksi ilma poukkoilee putkistossa edestakaisin purkautuen ahtimen siipien läpi väärään suuntaan sotkien mahdollisesti myös ilmamäärämittarin mittausta. Luulisin tosin että ongelmaa esiintyy vain silloin kun ahdin jo tuottaa painetta, ei välttämättä imusarjaan vaan ahtoputkistoon ahtimen ja kaasuläpän väliin.
 
Vs: EVO 9 dumppi

MaxFlower sanoi
Kyselin tuossa asiaa Englannista ja sielläkin näyttäisi ysissä olevan vakiona tuo alumiinirunkoinen by-pass ja kyse ei ole mistään FQ-versiosta vaan ihan tuosta perus-euromallista. Japanissahan tuo on ollut käytössä jo EVO 8 MR:stä lähtien.

Samalla venttiilillä korvaa nätisti myös tonnarin (vuotavan) muovisen by-passin.

Kuva
Onko tuo alumiinirunkoinen ihan joka suhteessa parempi kuin tuo suomimallin vakio muovinen? Kannattaako siis vaihtaa ihan varmuuden vuoksi?
 
Vs: EVO 9 dumppi

Mitä tuollanen metallinen maksaa ja onko tietoa fiksuista ostopaikoista?

edit: Jaaha.. Löytyhän se jo tuolta. 111e Veholta RS:n malli.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Mikä on tuon RS:n metallisen bypassin koodi, että tulee oikea, kun tilaa? Löysivät kolmea erilaista koneelta eikä ollut varmuutta mikä on oikea ja onko muovia vai metallia.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Samppa sanoi
Mikä on tuon RS:n metallisen bypassin koodi, että tulee oikea, kun tilaa? Löysivät kolmea erilaista koneelta eikä ollut varmuutta mikä on oikea ja onko muovia vai metallia.

Tilaa printsport:ilta, saat varmasti halvemmalla. Esim lambda-anturi n.100€ halvempi kuin oulun veholla.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Vilkaskaapa joku jolta löytyy listat, mitä sanotaan koodista MN153284. Onko tuo mahdollisesti se RS:n metallinen vai tavan muovinen pässi?
 
Vs: EVO 9 dumppi

Samppa sanoi
Vilkaskaapa joku jolta löytyy listat, mitä sanotaan koodista MN153284. Onko tuo mahdollisesti se RS:n metallinen vai tavan muovinen pässi?

Tähän RS:n dump/bypass osanumeroasiaan ei tullut kait selvyyttä? Ja olikon sen uuden hinta tosian tuo 111eur veholla?
 
Vs: EVO 9 dumppi

Oliskohan tuolta kaupsta: http://www.japanparts.com/db/partslist.php?dealer=4&car=116&middle=1&small=1&page=2

Tuo sivun alalaidan osanumero: 040-005-003 11728 VALVE AIR BYPASS For CT9A EVO.8 MR- MY Jan.04- oikea?
Hintaa tulisi joku 70eur toimituksineen. Alvit kait pitäisi vielä sitten maksaa.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Olisiko vinkkiä, auttaisiko RS:n metallinen dumppi pitämään paineet paremmin? Autona Evo IX, jota jonkin verran piristetty. Paineet nousevat kiihdytyksessä hetkellisesti jonnekin noin 1,5bar lukemiin, mutta eivät pysy siellä vaan laskevat siitä noin 1,1bariin...autossa on vakio dumppi.
 
Vs: EVO 9 dumppi

pakemppa sanoi
Olisiko vinkkiä, auttaisiko RS:n metallinen dumppi pitämään paineet paremmin? Autona Evo IX, jota jonkin verran piristetty. Paineet nousevat kiihdytyksessä hetkellisesti jonnekin noin 1,5bar lukemiin, mutta eivät pysy siellä vaan laskevat siitä noin 1,1bariin...autossa on vakio dumppi.
käännä se vakio ensin toisin päin ja jos ei enää paineet tipu, niin sitten metallinen dumppi kannattaa vaihtaa. yleensä vakio kyllä pitää noin 1.4bar paineet.
 
Vs: EVO 9 dumppi

pakemppa sanoi
Olisiko vinkkiä, auttaisiko RS:n metallinen dumppi pitämään paineet paremmin? Autona Evo IX, jota jonkin verran piristetty. Paineet nousevat kiihdytyksessä hetkellisesti jonnekin noin 1,5bar lukemiin, mutta eivät pysy siellä vaan laskevat siitä noin 1,1bariin...autossa on vakio dumppi.


Mulla oli sama ongelma,paineet laski 1.5bar-1.1bar niin hain veholta metallisen dumpin 1545A001 (112€),sen jäkeen paineet pysyi 1.5bar:ssa.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Pitäs nyt hommata toi metallinen, Printsportilla eivät vastaa ollenkaan ja sivustokaan ei aukea??????
Kuinkahan pitkään tuota Veholta joutuu odottelee?
 
Vs: EVO 9 dumppi

vois itekki käydä tilaa tollasen merkkiliikkeestä. ..ellen sit saa halvemmalla tuolta rallipiireistä...
 
Vs: EVO 9 dumppi

Noin näkyy sivuilla lukevan..

Päivitykset

22.9.08
-........................HUOMIO........... Printsportin lankanumero ei ole enään käytössa, vaan
meidät tavoittaa, matkapuhelin numeroista.

Ville Uusitalo 040-301 1411 Mekaanikko/varaosat
Eero Räikkönen 040-301 1401 Motec
Tero Korhonen 040-301 1412 Mekaanikko/Iskunvaimentajat
Juha Nurmi 040-301 1414 Varaosat
 
Vs: EVO 9 dumppi

Peke sanoi
Pitäs nyt hommata toi metallinen, Printsportilla eivät vastaa ollenkaan ja sivustokaan ei aukea??????
Kuinkahan pitkään tuota Veholta joutuu odottelee?

Hmm. Tilasin tiistaina ja sain maanantaina. Tuli japanista. Maksoi 112eur
 
Vs: EVO 9 dumppi

Evokuutio sanoi
Noin näkyy sivuilla lukevan..

Päivitykset

22.9.08
-........................HUOMIO........... Printsportin lankanumero ei ole enään käytössa, vaan
meidät tavoittaa, matkapuhelin numeroista.

Ville Uusitalo 040-301 1411 Mekaanikko/varaosat
Eero Räikkönen 040-301 1401 Motec
Tero Korhonen 040-301 1412 Mekaanikko/Iskunvaimentajat
Juha Nurmi 040-301 1414 Varaosat

Siis toimiiko teil niiden sivut? Mun kone ei ainakaan aukase. :mad:
 
Vs: EVO 9 dumppi

Peke sanoi
Siis toimiiko teil niiden sivut? Mun kone ei ainakaan aukase. :mad:
Ulkomuistista puhelimessa antoi dumpin hinnaksi mulle 114eur printsportilla. Veholla siis 112eur ja ei tarvinnut köyhtyä kulujakaan, joten siksi ostin sitten sieltä. Eli jos naapurissa on veho, niin ei välttämättä maksa edes vaivaa tilata tuolta.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Höh, nyt toimi. :eek: Tilasin ps:ltä hintaan 114€ lähimpään Matkahuoltoon tuotuna. Ja testaavat tuon ennen lähettämistä, mitä Veho ei tee.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Minkäslainen tuo on vaihtaa? Ei varmaan tartte purkaa mitään pois, eikös se ollu ihan siinä edessä? ::)
 
Vs: EVO 9 dumppi

Peke sanoi
Minkäslainen tuo on vaihtaa? Ei varmaan tartte purkaa mitään pois, eikös se ollu ihan siinä edessä? ::)

Näyttäs ainakin tuossa Juichin 9:n kuvassa olevan tossa ylävesiletkun alla. Joku 2min. homma, arviolta.
http://img382.imageshack.us/my.php?image=pict3561zi4.jpg
 
Vs: EVO 9 dumppi

Samppa sanoi
Näyttäs ainakin tuossa Juichin 9:n kuvassa olevan tossa ylävesiletkun alla. Joku 2min. homma, arviolta.
http://img382.imageshack.us/my.php?image=pict3561zi4.jpg
Yeps. Helppoa kuin heinän teko, vaikka ei olisi koskaan heinää edes tehnyt. :)
 
Vs: EVO 9 dumppi

No huomasko mitään ajossa ? Onko kukaan ajellut softattuna (lue: ~1,5bar paineilla) vakio by pass:llä ?
 
Vs: EVO 9 dumppi

puerco sanoi
No huomasko mitään ajossa ? Onko kukaan ajellut softattuna (lue: ~1,5bar paineilla) vakio by pass:llä ?

Mulla on tuo 1.5bar ja vakiokalut. Epäilys on että vähän vuotaa kyllä.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Mulla rupes vuotaa jossain vaiheessa, sen tunti ihan ajossa. Uudella venttiilillä menee ihan eri tavalla.
 
Vs: EVO 9 dumppi

Eilen tulin töistä iltavuorosta ja kaikki tehot oli hävinny suven per.... Tuntuu kuin 100hp olis hävinny joulupukin reen kyytiin :'( En tiedä tekikö alkuperäinen hukkaportti täyden lakon vai särkyikö jotain muuta :seina. Moottori käyttäytyy kuin ei sallisi täysiä ahtoja. Alle 3200 kierroksen ahtaa tuntumalla suht normaalisti, mutta siinä vaiheessa kun pitäis lähteä niin impotenssi iskee ja jatkuu reippaille kierroksille asti :-[ Onko hukkaportti vai muu vika? Mitään 95 oktaanista ei ole lipsahtanut tankkiin vaan suurin osa pitäis olla 99+. Reipas 1000km ajettu suolasohjossa, ilmansuodatin??
 
Vs: EVO 9 dumppi

ewopower sanoi
Eilen tulin töistä iltavuorosta ja kaikki tehot oli hävinny suven per.... Tuntuu kuin 100hp olis hävinny joulupukin reen kyytiin :'( En tiedä tekikö alkuperäinen hukkaportti täyden lakon vai särkyikö jotain muuta :seina. Moottori käyttäytyy kuin ei sallisi täysiä ahtoja. Alle 3200 kierroksen ahtaa tuntumalla suht normaalisti, mutta siinä vaiheessa kun pitäis lähteä niin impotenssi iskee ja jatkuu reippaille kierroksille asti :-[ Onko hukkaportti vai muu vika? Mitään 95 oktaanista ei ole lipsahtanut tankkiin vaan suurin osa pitäis olla 99+. Reipas 1000km ajettu suolasohjossa, ilmansuodatin??

Voisi olla hukkisvika. Kannattaa tarkistaa se tanko, joka hukkista käyttää. Ei olisi ensimmäinen Evo jossa se hieman jumittaa, varsinkin kun on tullut suolasohjossa mentyä. Voi olla myös bypass jos se on syystä tai toisesta väsähtänyt täysin.
 
Takaisin
Ylös Bottom