GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

Clavurion

Ex Galant -00 2.4 GDi
Liittynyt
1 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Juggis sanoi
Onneks kumminkin noi ensimmäisten GDI -koneiden taudit on näihin uusiin vehkeisiin suurimmaks osaks saatu kitkettyä pois, mitä nyt välillä pitää läppäkoteloa putsailla (aivan uusimmista, joita Suomessa ei hirveästi ole, se nokeentuminen on ilmeisesti about kokonaan saatu pois ?). Sen puhdistaminen kuuluu ihan huolto-ohjelmaan ja ainakin Helkamalla se tulee automaattisesti.
Valitettavasti tuo huollossa tehtävä kaasuläppäkotelon puhdistus on pääasiassa kosmetiikkaa. Siinä irrotetaan imuputki ja kevyesti pyyhkäistään kaasuläpän ulkopinnalta noet liuottimella pois. Otin hiljakkoin kaasuläppäkotelon irti ja karu totuus paljastui. Siellä sisäpuolella se karsta muhii. Eihän pakokaasujen takaisinkierrätystä ennen kaasuläppää ohjata. Imusarjan seinämillä oli kauttaaltaan n. 4 mm nokikerros.

Suosittelisin TI-miehiä huoltovälin mukaisesti irrottamaan koko kaasuläppäkotelon ja puhdistamaan sen myös sisäpuolelta. Hintaa kotelon ja imusarjan välisellä tiivisteellä oli luokkaa 3 euroa. Huollossa varoittelivat, että "läpän asentoa ei saisi mennä muuttamaan lainkaan lepoasennosta". Ohjausmoottori on kytketty kaasuläpän akselille ainoastaan induktiivisesti. Ei siis kiinteää mekaanista yhteyttä. Ainut yhteys on asentotunnistimella. Kun autoon laittaa virrat kaasuläppä hakee alkuvaiheessa ääriasennot ja ilmeisesti siten justeeraa 0-asentonsa.

Näistä kuvista löytyy 2.4 GDi purettu kaasuläppäkotelo.

Asiaa EGR:n nokeentumisesta.

GDi-moottorin tyyppivikoja.

Omaan kiesiin olisi tarkoitus tehdä hieman laajempi kartoitus: Imusarja irti ja lusikoidaan karstat ulos. Puhdistetaan luonnollisesti kaasuläppäkotelo. Samalla putsautetaan ruiskusuuttimet (UÄ-pesu) ja tarkistetaan suuttimet penkissä. Mahdollisuuksien mukaan yritetään rassata palotilaa ruiskusuuttimien ja tulppien reikien kautta ja puhalletaan puhtaaksi. Kun paketti on kasassa enimmät karstat poistettuna, voisi jopa kokeilla vesittämistä. Toinen vaihtoehto saattaisi olla näiden "ihmeaineiden"(Power Boost) käyttäminen. Ainakin periaatteessa tuommoista kemiallista noenpoistoa voisi lämpimästi suositella GDi-motille, joka ei ole täysin umpeen nokeutunut.

Mitenkähän uudemmissa malleissa on saatu ongelmaa vähennettyä? Alunperinhän ongelma juontaa juurensa pakokaasupäästöistä ja pakokaasujen takaisunkierrätyksestä (EGR). Galantissa kierrätysaste on pahimmillaan erittäin korkea, jopa 30%. Ei kai tuota nokeentumisongelmaa voi vähentää muuten, kuin vähentämällä EGR-osuutta. Ilmeisesti tilanne Japanissa on näin. Polttoaine on rikitöntä ja käytössä siten kolmitoimikatalysaattori. Taitaisi nyt onnistua Suomessakin Nesteen rikittömällä Futuralla, lisäämällä jälkikäteen kolmitoimikatalysaattori. Voisi samalla laskea PA/ilma-suhteen todelliselle laihaseokselle (1:40).
 
Clavurion sanoi
Juggis sanoi
Huollossa varoittelivat, että "läpän asentoa ei saisi mennä muuttamaan lainkaan lepoasennosta".
Joo ÄLKÄÄ ihmeessä menkö käsin pitämään läppää auki koteloa puhdistettaessa.
Tästä omia kokemuksia. 30tkm huollossa läppäkotelo puhdistettiin, Ok. Kun hain auton huollosta ja olin ajanut noin kilometrin, ihmettelin auton ihmeellistä "jälkikaasuttelua" eli kun ajoi jonossa lyhyen pätkän ja pysähtyi niin kierrokset putos normaalisti tyhjäkäynnille, mutta sitten nousi pariksi sekunniksi n. 1600 rpm (tämä jälkikaasuttelu kuuluu asiaan, mutta kierrosten ei juuri yli 1000rpm pitäisi nousta) ja myös kylmä tyhjäkäynti nousi reilusti.
Minä takaisin huoltoon ja siitä sitten seurasikin monen monta huoltoreissua. Osia vaihdettiin, myös ecu softa päivitettiin. Lopulta vaihdettiin koko läppäkotelo ja kas auto käyttäytyi niin kuin pitäisikin. Huollossa todettiin, että muutamille yksilöille on käynyt vastaavasti. Silloin huollossakaan ei ilmeisesti tiedetty että läppään ei pitäisi koskea.
Itsekin kuulin vasta n. vuosi sitten asian eli jos putsailee niin koteloa on käsiteltävä aika hellästi.
 
Valitettavasti tuo huollossa tehtävä kaasuläppäkotelon puhdistus on pääasiassa kosmetiikkaa. Siinä irrotetaan imuputki ja kevyesti pyyhkäistään kaasuläpän ulkopinnalta noet liuottimella pois. Otin hiljakkoin kaasuläppäkotelon irti ja karu totuus paljastui. Siellä sisäpuolella se karsta muhii. Eihän pakokaasujen takaisinkierrätystä ennen kaasuläppää ohjata. Imusarjan seinämillä oli kauttaaltaan n. 4 mm nokikerros.

Hmm tuo pitää kyllä sitten tarkistaa. Mitään oireita en ole kyllä huomannu mitä noilla sivuilla esitetään. Mielestäni sanoin kunnolla, että röörit kunnolla puhtaiksi. Mua ei hirveesti huvittais mennä tuota vehjettä availemaan :-\
 
jl sanoi
Joo ÄLKÄÄ ihmeessä menkö käsin pitämään läppää auki koteloa puhdistettaessa.

Oliko kyseessä 2.4 vai Carisman 1.8 GDi? Näissä on ilmeisesti kovasti eroa.
Aikaisempaan tekstiini viitaten en näkisi suurta vaaraa läpän siirtämisellä, jos edeltävästi irrottaa läpän moottorin ja asentotunnistimen johdot. Kun imuputken irrottaa, näkee hyvin kuinka läppä hakee ääriasennot virtojen kytkemisen jälkeen. Ymmärtäisin, että läppäkotelo "nollaa" itsensä ja asettaa sitten perusasennon ECU:n ohjelman mukaisesti.

Tosiaan tutun automekaanikon johdolla oma kaasuläppäkotelo tuli puhdistettua. Asentotunnistin irrotettiin tunnistimen asennon merkkaamisen jälkeen. Moottori ei toiminut ainakaan huonommin puhdistamisen jälkeen, vaikka läppään aivan taatusti koskettiin.

Maalaisjärjellä tuossa läppäkotelossa ei voisi vikaantua kuin asentotunnistin. Nokeentuminen (etenkin läpän akselille) saattaa aiheuttaa takeltelua. Läppää ohjaava moottori voi tuskin vikaantua muuten kuin käämin langan katkeamisen muodossa, mutta tuolloinhan läppä ei toimisi lainkaan. Tuossa Carisman 1.8 GDi:n läppäkotelossa lienee täysin erilainen läpän liikutusmekaniikka.
 
Juggis sanoi
Hmm tuo pitää kyllä sitten tarkistaa. Mitään oireita en ole kyllä huomannu mitä noilla sivuilla esitetään. Mielestäni sanoin kunnolla, että röörit kunnolla puhtaiksi. Mua ei hirveesti huvittais mennä tuota vehjettä availemaan :-\

Vaikka mitään oireita ei vielä olisikaan, kone nokeentuu takuuvarmasti. Tässä vaiheessa saattaisi olla paikallaan tuollainen kemiallinen noenpoisto. Kovasti positiivisia arvosteluja tuo edellä mainuttu Power Boost näyttää saaneen. GDi:n reippaan EGR-osuuden takia, tässä koneessa vaikutus varmasti näkyy, jos missään.

Toisessa topiikissa kerroin tuosta merkkiliikeiden tekemästä palotilan nuohouksesta. Kone toimikin heti operaation jälkeen erinomaisesti. Valitettavasti riemua kesti vain noin 500 km. Syynä ilmeisesti imukanavien reipas nokeentuminen, joihin ei tietysti tullut muutosta. Niinpä palotilakin nokeentui nopeasti entiselleen. Ehdotinkin merkkiliikkeessä, että jo 90 tkm huolto-ohjelmaan otettaisiin mukaan tuo palotilan nuohous ja kaasuläppäkotelon perusteellinen puhdistus ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. GDi-koneita on Suomessa kuitenkin liikenteessä varsin rajallinen määrä, joten Suomen Mitsulla ei liene hirveästi mielenkiintoa paneutua näiden ongelmiin.
 
Harri K sanoi
"uuden" gdi Galluni asiassa olen Tampereen Stockman autossa käynyt asian tiimoilta ja he tekevät jokaisessa 15tkm huollossa kaasuläpän puhdistuksen "hammasharjalla" sekä myös imusarja irroitetaan ja puhdistetaan. Aikaa tässä menee 1h kuulemma. Neuvoivat myös miten itse tehdä.

Toinen on kait tämä "UÄ" pesu joka tehdään tulpan reistä ja suuttimet puhdistetaan tällä tavalla. Yksi laite kait kiertää Suomen huolloissa.
Vastausta tähänkin asiaan tulossa maahantuojalta piakkoin lisää
Erinomaista palvelua, jos todella jokaisessa 15 tkm huollossa irrottavat imusarjankin. Jotenkin jaksan epäillä tämän paikkansapitävyyttä. Jos imusarjakin irrotetaan ja puhdistetaan kunnolla, tuo operaatio kokonaisuudessaan tuskin onnistuu tunnissa, ainakaan merkkihuollon veloitusperusteilla.

UÄ-pesu on suuttimille penkissä irtonaisina tehtävä toimenpide. Tuo palotilan nuohous tehdään tulpanreiän kautta. Olen lukemieni linkkien perusteella ymmärtänyt, että siinä käytetään karkeaa pähkinärouhetta (SIC!). Suomessa tosiaan on ainoastaan 1-(2) kpl ko. laitteita, ja nämä kiertävät liikkeiden välillä tarpeen mukaan.

Aiemmin mainitsemani projektin tiimoilta olen viimeiset pari viikkoa odotellut tarvittavia uusia tiivisteitä, että projektin käynnistystä voi edes harkita. Tuttava automekaanikko on se, joka projektissa kantaa päävastuun. Katsotaan paljonko ehdin olla projektissa mukana. Koitan näppiä kuvia, jos pystyn.
(Mm. imusarjan tiivisteen heikko saatavuus asettaa myös aiemmin mainitun säännönmukaisen imusarjan irrotuksen ja puhdistuksen hieman kyseenalaiseen valoon. Eikös tuo tiiviste pidä kuitenkin aina irrotuksen jälkeen uusia?)
 
noni.
Eli äske tuossa avattiin 2.4 GDI galanttini kaasuläppäkotelo auki. Hetki mietittii ja tutkittiin ja otettii koko mötikkä irti, koska katsottiin ettei mitään voi vahingoittaa kun johdot vain ensin otettiin irti kaasuläpästä.

Autolla nyt ajettu 66tkm mittarin mukaan, eikä tietoa onko imusarjaa/kaasuläppäkoteloa putsattu saksan aikana. Mitään dramaattista ei löytynyt, kuten kuvatkin osoitttavat
kuvia avaamisesta ja putsaamisesta

karstaa oli kaasuläpän päällä noin 3mm kerros ehkä..
Putsauksessa käytettiin "kaasuttimen putsaus sprayta" jota saa varaosaliikkeista ihan. Ensin kastelu ja vähän aikaa annetiin olla ja imusarjaa putsattiin silllä välin mitä kaasuläppäkotelon jättämästä aukosta saatiin putsattua vain.
Hankausta piti vähän suorittaa kaasuläppään ja samalla lisää liuotinta. Vähän tasapäisellä meisselillä "harsopyyhkeellä" suojattuna hankausta.

Tiiviste imusarjaan ja kaasuläppäkotelon välillä katsottiin virheettömäksi, koska siinä ei mitään liimoja ollut käytetty niin sama kiristettiin takaisin tasaisesti ristiinkiristämällä paikoilleen
 
kaikki info GDI koneesta tervetullutta.itseä kiinostaa Garisma 2000-> GDI:in koneella. toivottavasti noi kuvalinkit toimii vielä puolen vuoden jälkeenkin, varmaan aika monia kiinostaa tää aihe nyt ja tulevaisuudessa.
 
Harri K sanoi
noni.
Eli äske tuossa avattiin 2.4 GDI galanttini kaasuläppäkotelo auki.
Way to go! Noissa kuvissa näkyvä kaasuläppä oli suorastaan neitseellinen verrattuna omaani (140 tkm) ennen puhdistusta. Voitko vahvistaa tuon kaasuläpän asentojen hakemisen virtojen kytkemisen jälkeen? Miten toimi puhdistamisen jälkeen? Eli uskallatko edelleen rohkaista muitakin samaan operaatioon.
 
siis virrat ku laittaa päälle ni ainahan koneesta kuuluu 5-10 kertaa semmonen kovaääninen naksuminen, joka tulee siitä että se kaasuläpän moottori hakkaa sitä läppää kiinnipäin varmistaen kait että se menee kiinni.

Karsta periaatteessa tekee sitten sen että kun se on tahmeata ja se "hakkaa sitä kiinni" niin se karsta jää vähitelle siihe kaasuläpän väliin ja estää sen täyden toiminnan sitten.

Kaasuläpästä otettiin siis piuha irti ja kyllä mä sitä läppää meisselin heiluttelin ja sitten ku laittettii piuha kii ja virtalukosta virrat päälle ni kyllä se taas pelas ja "hakkas" sitä kiinni ku meil oli muovinen ilmaputki irti ja katottii mitä tapahtuu.
Aluks se starttuutti aika pitkään ku se anturi kait nollas itsensä ja vaati infoa ensin.
Käynti heti normaalin tasainen eikä ajossa tuntunut mitään. En ole vielä ajanut kuin muutaman kilometrin mutta maanantaina voin kertoa lisää toimiiko normaalisti.
 
Harri K sanoi
"uuden" gdi Galluni asiassa olen Tampereen Stockman autossa käynyt asian tiimoilta ja he tekevät jokaisessa 15tkm huollossa kaasuläpän puhdistuksen "hammasharjalla" sekä myös imusarja irroitetaan ja puhdistetaan. Aikaa tässä menee 1h kuulemma. Neuvoivat myös miten itse tehdä.

Et voi olla tosissasi? ??? Ei varmasti irroita imusarjaa Tampereen Stockmann autossa 15tkm huollossa - meikäläisellä ei tullut kuuloonkaan edes 120tkm huollossa.. Kyselin sieltä myös tota palotilojen pesua, niin eivät tee kuulemma lainkaan! "Meillä se hoidetaan tankkiin laitettavalla lisä-aineella" !! LOL ;D

Muutenkin oli touhu sellaista, että oli tasan ensimmäinen ja viimeinen kerta kun sinne vien autoani .. :mad: (Perustelen mielelläni, kunhan pulssi hieman tasaantuu, jos jotakuta kiinnostaa.. ;) )
 
Todella helppo yhtyä edelliseen. Jos vielä omistaisin GDI:n en kyllä veisi sitä Stockmanille. Siellä ei ole kuin yksi henkilö joka jotain tietää GDI:stä. En todellakaan usko tohon Harrin mainitsemaan imusarjan irrotukseen.

Harri mainitsi myös että Galantin läppä hakkaa kiinni kun laitetaan virrat päälle. Tiedä sitten onko eroo Carismaan vai ei, mutta ei sen läppä likkunut mihinkään kun laitto virrat päälle. Kun virran sammutti niin läppä "ajeli" hiljakseen laidasta laitaan.

Harri kun kerran toit noin komeen biilin niin miks ihmeessä et valkannu V6 vaan ikuisesti epävarman ja kallin ylläpidettävän GDI:n. Onhan siinä GDI:ssä hyviäkin puolia, mutta ite en toista huolisi.
 
Kalliin ylläpidettävän ?

ja kuis nii... jakopään vaihto yms tehdään itse osat tilamalla jne ni en pitäis normaalia kalliimpana :) kaasuläppäkin putsattiin itse jo eli eipä tässä tarvi stockmannia yms paljo "vaivailla".
Ja kulutus puoli sanelee mulla aika paljon kun 3tkm tahtoo ny tulla kkdessa.. (2 eka viikkona tullu 2tkm ny jo mittariin)
Diesel ei ollu viel vaihtoehto kuitenkaan.

Läpän naksumista voi jokainen tulla kuunteleen.. kuulee TODELLA selvästi kun laittaa virrat päälle autoon eikä käynnistä sitä vielä.

JL puhut kuitenkin eri moottorista kuin omassasi oli . vrt 2.4 vs 1.8 ja tämän pitäisi olla se viimeisin versio...
 
Todella hyvä on just taloudellisuus ja mahtava alavääntö. Ite ajoin Carilla parhaimmillaan yli 1100 km tankillisella. Tankkasin sen jälkeen 65l (tankin kooksi ilmoitetaan 60l, todellinen tilavuus on varmaankin jotain 67l).
Siitä ooppelista ni eiköhän niitten ja muitten euroihmeiden kanssa huoltohenkilökunta tule varsin tutuks.
Mitsulla kyllä mun mielestä huolto pelaa hyvin ja maahantuojan suhtautuminen takuuhommiin on kiittettävää, mutta tietotaitoo pitäis olla huolloissakin eikä vaan maahantuojalla. Huomasin sen tosiaan GDI:n kans, että huollossa ei juuri tiedetty eikä uskallettu tehdä juuri mitään ennen kuin tiedusteltiin maahantuojalta ja siinähän meni aikaa.
 
Kyl toi läppä hakkaa kaikissa galantin gdi: ssä mitä oon tähän asti kuunnellu kun laittaa virrat päälle. Oma mukaanluettuna.
 
mitä Stockman autoon tulee... ni ehkä niillä "Motivaatio" on hukassa kanssa vähän ku veho myy täällä mitsua sentään... ;)
Itse saanu siel hyvää palvelua.. ehkä siksiki ku tietävät että jos pskaa tuloo ni tietävät että kuulevat siitä...muualtaki ku multa suoraa ;D

Tiedä milloin huolto täälläkin alkaa oleen Vehon puolella ??
 
Onhan Veholla ollu Mitsun huolto viime syksystä lähtien, mutta siitä en tiedä kuinka paljon Mitsuista tietävät.
 
jaa Treella vai ?
Minut o ohjattu kyl si väärin :D

no tämä varmaa selittää sen ettei vemic todellakaan kouluta enää Stockkan huoltajia kyl.
Juuri joku huoltokoulutus taisi olla mitä vemic suunnalta sain tietooni.
 
Rinta-Jouppi huoltaa edelleen Mitsuja Turussa vaikka edustuksen menettikin, VEHO harjoittelee huoltoa edelleen, eli eiköhän siinä oma aikansa mene että huoltohenkilökunta omaksuu timanttien omituisuudet.
 
No niin poijjaat! GDi Galantin imusarja ja ruiskuosat on nyt saatu irrotettua.

Imusarja ja imukanavat eivät tosiaan olleet mikään kaunis näky, muistuttivat lähinnä mökkisaunan savupiippua.

Yksi selkeä vikakin havaittiin sivulöydöksenä. EGR-venttiilin kiinnitys kanteen oli ilmeisesti tärinän takia löystynyt ja imusarjan irrotuksen jälkeen siinä oli jo käsin selvä klappi. Eli seurauksena vuotava imukanava, kun EGR-venttiili on auki. Tämä oli oikeastaan positiivista, koska näinkin yksinkertaisen vian korjaaminen jo sellaisenaan varmasti parantaa moottorin toimintaa. Huollossa kannattaa tarkistuttaa tuo kiinnitys. Kokoamisvaiheessa tilalle laitetaan lukkomutterit.

Imusarja lähtee huomenna pesukoneeseen ja lasikuulapuhallukseen. Ruiskusuuttimet menevät UÄ-pesuun. Suuttimien testausta ei valitettavasti saada tehtyä, koska kaikki ruiskuhuollot ovat nostaneet kädet pystyyn eikä Vemic:in huoltopäällikkökään osannut asiassa auttaa.

Kuvia on tullut napsittua ja tarkoitus olisi niitä täällä kiinnostuneille jakaa. Mitäs ylläpito on mieltä, pitäisikö tämä GDi:n putsaus eriyttää tästä omaksi ketjukseen, vai aloitanko projektista uuden säikeen?

Tämä Galantin EGR-venttiili poikkeaa ilmeisesti Carisman versiosta. Venttiili on täysin sähkökäyttöinen (ei toimi alipaineella). Venttiili on lepotilassa kiinni ja solenoidi sitten tarpeen tullen sitä availee. Virtojen kytkemisen yhteydessä kuuluva naksutus tulee ilmeisesti tästä, eikä kaasuläppäkotelosta. Mikäs on asiantuntijoiden mielipide EGR:n disabloimisesta yksinkertaisesti ottamalla EGR-venttiilin piuha irti? OBD tuosta alkaa varmasti herjata, mutta aiheuttaako mahdollisesti muita ongelmia? Leimauksen jälkeen voisi piuhan napata irti. 8)

Edit: Ei näköjään tässä topiikin siirrossa kauaa nokka tuhissut. Eiköhän tämä marssijärjestys ole parempi informatiivisuuden suhteen, ainakin foorumin uusi osiointi huomioiden. Kiitokset ylläpidolle!
 
jos sinulla on hyvät jutut ohjeet / kuvat aiheesta, niin voin tehdä ihan ARTIKKELIN tuonne artikkelit ylävalikon alle..
 
Haeppa Harri hakusanalla EGR blockoff plate(s), löydät mahdollisesti sinunkin autoosi sopivan palikan jo valmiina.

On sitten helppo aina palauttaa järjestelmä alkuperäiseen kuntoon katsastusta varten.

Lisää GDI-vikoja tämän saitin common faults-osiosta.
 
Eilen saatiin paketti kasaan. Varsin jouhevasti koko projekti meni. Hieman erinäköisiä ovat nyt imusarja ja -kanavat. Ainakaan imusarja ei tule enää nokeentumaan. Jokainen tehköön tuosta omat johtopäätöksensä. 8)

Hyvin vaikuttaa auto toimivan operaation jälkeen, lähtee niin kuin "purkka tukasta". Ainakin tämä mies on hieman väsynyt, mutta onnellinen. Pitää ilmeisesti tänään hieman nautiskella asian kunniaksi.

Laitan projektista kuvia, kun pääseen takaisin kotikoneen ääreen. Aiemmin mainittua artikkeliakin asiasta voisi harkita, olin kuitenkin projektissa koko ajan vasempana kätenä. Jälkeenpäin ajatellen varsin perusruuvaamista tuo projekti on sellaiselle, joka on moottorien kanssa hieman värkännyt. Suosittelen lämpimästi!
 
Oheisen linkin kautta löytyy kuvamateriaalia projektista.
Projektikuvat

Kuten EGR-kiinnitys -kuvasta näkee, EGR on suljettu kiinteällä laipalla kannen ja EGR-venttiilin välistä. Johdotukset ovat kiinni normaalisti. Solenoidi-venttiili siis toimii normaaliin tapaan, mutta pakokaasut eivät kierrä. Toimenpiteen jälkeen OBD ei ole herjannut mitään vikakoodeja ja juuri kävin katsastuksessa, jossa pakokaasumittauksen tulokset olivat hyvät.
 
tyhmä kysymys:

pääseekö ne pakokaasut karkaamaan muuta kautta pois ?

muuten..onkos autossasi edes OBD anturointia...tietääkseni vasta 01 ne tuli Galanttiin.
 
Harri K sanoi
tyhmä kysymys:

pääseekö ne pakokaasut karkaamaan muuta kautta pois ?

muuten..onkos autossasi edes OBD anturointia...tietääkseni vasta 01 ne tuli Galanttiin.
Enpä tarkemmin tiedä tuosta OBD-anturoinnista. Joka tapauksessa Mitsu-huollossa pistokkeen kautta katsottiin, oliko vikakoodeja ja nollatiin tarvittaessa.

Pakokaasut ohjataan EGR-venttiilille kannen läpi tulevan kanavan kautta. Ei tullut tarkemmin tutkittua pakokaasujen kulkureittiä tuohon kanavaan. Kanavat joko pakosarjasta tai suoraan kannen sisällä pakopuolen kanavista. Kun kiinteä seinä on vastassa, niin eihän sinne kanavaan vastapaineen takia mitään ohjaudu, eli sama tilanne kuin EGR-venttiilin solenoidi kiinni.

Kannen ja EGR-venttiilin välissä on kaksiosainen peltinen tiiviste. Tuon tiivisteen mukaan ohuesta pellistä leikattiin kiinteä laippa. Tiivisteen niitit porattiin auki ja yksiliuskaiset tiivisteet laitettiin pellin molemmin puolin. Sen verran EGR-venttiili tuli ulospäin peltiliuskan takia, että EGR-venttiilin imusarjanpuoleisesta kiinnityslaipasta piti hiukan viilalla pultinreikiä avartaa. Tiukat on toleranssit, mutta hyvä niin. Kun katsot kuvaa, niin siellähän se peltiliuska on jo paikallaan.

Sen mitä olen GDI:n sielunelämää tutkiskellut, EGR:ää joudutaan käyttämään tietyissä kuormitustilanteissa syntyvien NOx-päästöjen takia. Normaalissa pakokaasumittauksessa ongelmia ei pitäisi olla. Tyyppihyväksynnän vaatimassa laajemmassa ajon aikana tapahtuvassa päästömittauksessa NOx-ongelma tulee esiin. EGR:n kautta kiertävässä "ilmassa" on varmasti niin vähän happea mukana, että ilmamassamittarin ohi tulevalla EGR-virtauksella ei olettaisi olevan mitään vaikutusta palotapahtumaan EGR:n sulkemisen jälkeen.
 
Olipas aika yllättävää, puhdistus on nyt vielä kesken mutta eipä tuolla oikein ollut mitään puhdistettavaa muualla kuin kaasuläppäkotelon imusarjanpuolella. ::)

Odotukset oli etukäteen aivan toista luokkaa mitä totuus lopulta oli. Eipä olisi kannattanut puhdistaa muuta kuin kaasuläppäkotelo, muuten paikat on niin vähän karstoittunut :eek:

Imusarja vielä putsataan iltapäivällä kun kerran on pöydällä levällään ja sitten laitetaan takaisin kasaan. 8)

Toista kertaa tuotakaan operaatiota ei tarvitse tehdä, pysynee röörit puhtaina tästä edes ;D

Kuvitusta operaatiosta saatavilla myöhemmin...
 
Myxi,

Oletin, että olet ennen projektiin ryhtymistä kurkannut imusarjaan raottamalla kaasuläppää tai irrottamalla läppäkotelon.
Pitäisikö tuota nyt sitten harmitella?  ::)

Oliko projektin suhteen muuten erityistä?
 
Joo, ei meitilläkää ollu oikein mitään sen erikoisempaa puhdistettavaa, kuin juuri kaasuläppäkotelossa jotain. Eräs huoltomies hieman ihmetteli kun "vouhkasin" tuosta GDi:n karstan putsauksesta ja sitten kerroin ohimennen jotain juttuja mitä esim. täällä olen bongannut. Tokaisi vain, että kyllä sitten on omistajassa vika jos niin pahaksi äityy :-*

Mutta tiedä sitten..
 
Juggis sanoi
Joo, ei meitilläkää ollu oikein mitään sen erikoisempaa puhdistettavaa, kuin juuri kaasuläppäkotelossa jotain. Eräs huoltomies hieman ihmetteli kun "vouhkasin" tuosta GDi:n karstan putsauksesta ja sitten kerroin ohimennen jotain juttuja mitä esim. täällä olen bongannut. Tokaisi vain, että kyllä sitten on omistajassa vika jos niin pahaksi äityy :-*

Apua, mikä minussa on vikana!  ;D

Tiedä sitten, miten aikaisempi omistaja kohdellut omaa häkäpönttöäni ensimmäisen 86 tkm aikana. Mihinkähän pojat ovat tehtaalla jemmanneet Galantiini lisävarusteena asennetun nokigeneraattorin, en ole vielä löytänyt. Täytyy kyllä myöntää, että ajoittain oma ajotapa on ollut taloudellisuuteen tähtäävä, matalia kierroksia ja vääntöä hyväksikäyttävä. Tarpeen tullen pitää tietysti näyttää, kuka on isäntä tuvassa.
 
Nythän nuiden karsta ongelmien pitäisi olla mennyttä, koska nehän on ainakin internetbuzzin mukaan johtuneet suomen rikkipitoisesta bensasta jota japanissa siis ei ole, ja nyt suomessa myydään lehtitietojen mukaan KAIKILLA asemilla bout samaa bensaa ku japanissakin, eli eikös tämä meinaisi että GDI karstaa enimore? ??? :peukku
 
Vkonloppuna avaan luultavasti taasen kaasuläppäkotelon ja tiivisteen vaihdan samalla. Katsotaan onko karstaa tullut.
Ajotavasta ei pitäs olla kii ;D
 
Mielenkiintoinen havainto (rikitön bensiini).
Nesteen sivuilla mainitaan samasta asiasta.
Vuoden 2005 alusta alkaen rikkipitoisuus saa olla vain 0,005 massaprosenttia (50mg/kg).
Toisaalta 95e:n tuoteoppaassa mainitaan, että tämän aineen rikkipitoisuus olisi keskimäärin 8mg/kg.

???

Onko toisiaan näin, että nokeentuminen johtuisi nimenomaan rikistä?

:seina

http://www.neste.fi/artikkeli.asp?path=791;820;822;830;4492;4499#
 
Tuohan oli hyvä linkki EGR:n sulkemiseen, jos imusarjaa ei irroteta. Tuosta siihen pääsee varsin hyvin käsiksi enempiä purkamatta ja sulkulaipan voi poistaa, jos tulee katumapäälle. Itse en ruvennut tuota EGR-venttiiliä edes enempää purkamaan, kun vehkeet oli joka tapauksessa levällään.
 
Harri K sanoi
löytyi vaihtoehtoinen tapa blokata

tässä

gdi_puhdistus%20046_pieni.jpg


;D
 
Toimiihan toi, ei nyt kyllä ihan täydellisesti mutta paremmin jo, tinattiin siinä kelan liitännät...

Mutta itse aiheeseen. Eli kaasuläppäkoteloon. Ongelmat niissä liittyvät tiettyihin autoihin. Galantin kohdalla tämä tarkoittaa käytännössä -99 valmistettuja, samoin mm. Space Runner ja varmaan muutkin 2.4-litraiset kärsivät samasta ongelmasta. Tähän tuli parannus, kun tuli uudistetut versiot TPS:stä ja koko kaasuläppäkotelosta.

Ongelmia alkuperäisessä versiossa on ilmeisesti ainakin kolme: TPS, kaasuläpän kestomagneetin kiinnitys akseliin ja kaasuläpän kelan liitokset.

TPS:n ongelma on ilmeisesti väärät materiaali valinnat, ja ajan myötä asentotunnistin ei enää toimi kunnolla. TPS:n voi ostaa erikseen, tosin hinnoittelu käytännössä estää tämän. Erikseen ostettuna noin 160 euroa, kaasuläppäkotelon mukana taisi olla noin 30 euroa.

Kestomagneetti on kiinnitetty kahdella liimapisteellä akseliin, niillä on taipumusta irrota. Noki tarttuu kaasuläppään ja sen ympärille, joka lopulta puhdistamattomana johtaa siihen että läppä jumiutuu kiinni nokeen ja irroittaa magneetin liimauksen akselilta. Tämä aiheuttaa sen että läppä ei käänny akselin mukana oikein. Korjauskeinoa tähän ei tullut vastaan, jollain tehokkaalla liimalla sitä voisi tietenkin yrittää. EGR:n tukkiminen ennalta ehkäisee...

Kelan johtoja ei ole tehtaalla tinattu ollenkaan. Aiheuttaa ongelmia ajan kanssa. Liitokset kohtuu helppo puhdistaa ja tinata.

Edellä mainituista syistä johtuen ensimmäisissä 2.4-litraisissa on ollut ongelmia. Valitettavasti autot ovat jo siinä iässä ettei takuu kata korjausta, eli käytännössä uutta kaasuläppäkoteloa. Itse olen kotikonsteja kokeillut, ja auto toimiikin melkein normaalisti.

Vemic on hinnoitellut osan lähes 1300 euron arvoiseksi TPS:n kanssa. Alennusta ei tuntunut saavan. Sen sijaan vähän alennusta olisi luvassa merkkiliikkeen varaosatiskillä, tosin rajallinen oli alennus sielläkin. Tutkimatta on vielä hinnat muualla.

Toisaalta, on monissa autoissa kalliimpiakin tyyppivikoja...

MD 628071 - Alkuperäinen TPS
MD 628204 - Uusi TPS
MD 355334 - Alkuperäinen kaasuläppäkotelo
MR 514334 - Uusi kaasuläppäkotelo

Toivottavasti tämä selvitys auttaa myös muita. Uudemmissa näitä ongelmia ei enää ole.
 
Itselläni on taas alkanut tyhjäkännin "hummaaminen".
Viimeksi kun alkoi niin putsasin ton "kaasuläpän" ja loppui mutta nyt tosiaan alkoi eikä siitä viimeisestä putsaamisesta ole kuin 5 kk.kuinka usein toi pitää sitten putsata:autonihan oli siis 2,0 gls galant.
 
EGR blokattu edellisen ohjeen mukaisesti juurikin autossani. Aikaa meni korkeintaan tunti ja auto ainakin pelaa normaalisti.

Nyt vähän aikaa testataan tuota, ja sitten tulpat ja palotilan pesu vielä. Tämän jälkeen kaasuläppäkoteloa ei toivottavasti enää avata ;D
 
Harri K sanoi
Nyt vähän aikaa testataan tuota, ja sitten tulpat ja palotilan pesu vielä.

Joo aikasta mustaa tuli kun palotila/suuttimet pestiin viime viikolla. Melkein väittäsin että pari heposta palasi laitumilta...
 
Suuttimienpesun nimellä tuo toimenpide tuntui ainakin täälläpäin kulkevan...

EDIT: Niin ja kuulemma ei pitäisi olla tarvetta varsinaiseen suuttimien pesuun kun on lisätty polttoaineen sekaan öljynvaihdon yhteydessä suuttimien puhdistus Fortea, tiedä häntä noista...
 
Hianoa Veho Tampere taas *taputtaa karvaisia käsiään yhteen*

Soittelin suuttimien/palotilan pesusta ja vastaus oli seuraava: "joo..on meillä se suutin/palotila pesuri tossa..mut ei olla vuoteen käytetty... fortea vaa bensan sekaan, ni ajaa saman asian..kukaa ei ole varma toimiiko toi laite ni ei käytetä"

Vastasin, että forte käsittely ei ole minulle taasen riittävä.
Pitää tässä kait sit taas pöyhästä Vemiciä et alkaa tapahtuu täällä... :mad:
 
Harri K sanoi
"kukaa ei ole varma toimiiko toi laite ni ei käytetä"

Aijaahas, puhutaankohan me nyt olleskaan samasta laitteesta ???

Jos meinaan epäilee että toimiiko metalliputki, jossa on yksi vipu joka kääntää suutinta putken alapäässä sekä yksi muoviletku jota pitkin puhdistusaine sumutetaan palotilaan...

Vai onko niillä joku pulloharja kiinnitettynä akkuporakoneeseen tjsp... ;D
 
Tätä minäkin olin mieltä, etteivät tiedä ko. pesusta mitään täällä  :mad:

Ja sanoin vielä että vemicillä on 2 laitetta tätä varten, jotka kiertävät maata ympäri.
Stockmann auton puoleen käännyttävä.
 
Myxi,

Oletko kysynyt kunnostettua läppäkoteloa BBA:sta?
Kertoivat aikanaan "We will require the EAC Number off the throttlebody to check options open to us." En omasta onnistunut löytämään mitään mallinumeroa. ???

Mistä olet onkinut tuota tietoa läppäkotelon ongelmista? Onko sinulla kuvamateriaalia tuosta aikaisemmasta (omastasi) läppäkotelosta?

Eiköhän tuo läpän akselin ja magneetin välinen liitos hoidu epoksilla. Jos hyvän puhdistamisen ja akselikiinnityksen varmistamisen jälkeen uusii TPS:n, niin ei kai se paljon enää uutta häpeä. Eikö tuossa pelkän TPS:n hinnoittelussa ollut neuvotteluvaraa? 160e on kyllä melko kova hinta potikasta. Voiko uuden mallista TPS:ää käyttää vanhemman läppäkotelon yhteydessä?
 
Clavurion sanoi
Myxi,

Oletko kysynyt kunnostettua läppäkoteloa BBA:sta?
Kertoivat aikanaan "We will require the EAC Number off the throttlebody to check options open to us." En omasta onnistunut löytämään mitään mallinumeroa. ???

Mistä olet onkinut tuota tietoa läppäkotelon ongelmista? Onko sinulla kuvamateriaalia tuosta aikaisemmasta (omastasi) läppäkotelosta?

Eiköhän tuo läpän akselin ja magneetin välinen liitos hoidu epoksilla. Jos hyvän puhdistamisen ja akselikiinnityksen varmistamisen jälkeen uusii TPS:n, niin ei kai se paljon enää uutta häpeä. Eikö tuossa pelkän TPS:n hinnoittelussa ollut neuvotteluvaraa? 160e on kyllä melko kova hinta potikasta. Voiko uuden mallista TPS:ää käyttää vanhemman läppäkotelon yhteydessä?

"Thank you for your e-mail enquiry; we will require the EAC number off of the unit so we may check options open to us. Please forward info by e-mail.
Thanks Mark "

Laitoin tiedustelua jo että mistähän sen EAC:n löytäisi...

Tietoa on kerätty vähän sieltä sun täältä, lähinnä kuitenkin merkkihuollon henkilökunnalta ympäri Suomea, Helkama-autosta sekä www.alflash.narod.ru -sivustolta.

Onhan toki TPS -potikalla hintaa, se ei tosin olisi kovin kallis jos sillä säästäisi läppäkotelon hinnan. En edes koittanut tingata sitä, jää muuten turhan kallis potikka käteen jos joutuu kuitenkin ostamaan koko kotelon.

Tässä tieten kannattaisi ehkä riskillä tilata TPS ja vielä kerran aukaista läppäkotelo ja ihmetellä onko liimaus irronnut vai ei, olen sitä mieltä että se oli kiinni... Pahimmassa tapauksessa siinä menettää kuitenkin vain TPS:n ja työn hinnan, ja hyvällä tuurilla voi säästää tonnin...

EDIT: Sähköinen se on kait kaikissa 2.4 -litraisissa, mekaaninen ollut 1.8:ssa alkuaikoina, joka muuten on käsitykseni mukaan toiminut erittäinkin hyvin...
 
Takaisin
Ylös Bottom