GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

Clavurion sanoi
kimele,

Tehtiinkö suuttimien puhdistus tulpanreiän kautta omalla GDI-systeemillä vai pelkästään Fortella?
Mikäli kunnon puhdistus tehty, kaasuläppäkotelo uusittu ja ajelet 98:lla, ei voine sanoa muuta, kuin tervetuloa GDI-kansalaiseksi!
Joo kyllä puhdistus tehtiin tulpanreiän kautta omalla GDI-systeemillä.Vian kanssa on vaan elettävä tai vaihettava autoa.Oon ajellu Galanteilla 12vuotta ja ollu tähän asti tois tyytyväinen.Tämä uusin ostos oli kyllä pettymys.Onneksi on toi -97 farkku se ei nyi.
 
Ny pari mielenkiintosta seikkaa tänää tuli havaittua.

Tuossa lähes tasaisella paikalla oli auto ajon jälkee käynnissä ja P-asennossa vaihde. Alkoi kone nostelee kierroksia tasaisin väliajoin 1000 rpm asti. (Toinen kerta kun mun aikana teki tätä)
Laitoin D-asentoon sen verran, että auto liikahti ja sitten takas P-asentoon, ja ei nostellut enää kierroksia missään vaiheessa.

Muutenkin tuntus että ny ois vähentynyt aavistus tuo tasaisessa ajossa nykiminen. Sekä lisäksi iltaisin viileässä säässä ei nyi mielestäni.

Eli olisikos "vikaa" etsittävä vaihelaatikosta?
Onko Invecs II :ssa millaisia antureita siellä, lämpötila tms ? Tasauspyörästö ? (jota Risto on useasti epäillyt)
 
Harri K sanoi
Alkoi kone nostelee kierroksia tasaisin väliajoin 1000 rpm asti. (Toinen kerta kun mun aikana teki tätä)
Laitoin D-asentoon sen verran, että auto liikahti ja sitten takas P-asentoon, ja ei nostellut enää kierroksia missään vaiheessa.

Jos jätät auton lämpimänä tyhjäkäynnille niin aika tarkasti 4 minuuttia menee ja käyttää kierroksia n. 1000 rpm. Tuota tuli ihmeteltyä kun oli TPS rikki, silloin se nosti huomattavasti korkeammalle, eikä laskenutkaan takasin vaikka MUT-II näyttii Target Idle:ksi n. 700 rpm. Nyt taas ehjällä TPS:llä käyttää vain muutaman sekunnin.

Osaisikohan se MUT-II näyttää bensan paineen, sitä voisi vertailla...
 
Myxi sanoi
Jos jätät auton lämpimänä tyhjäkäynnille niin aika tarkasti 4 minuuttia menee ja käyttää kierroksia n. 1000 rpm. Tuota tuli ihmeteltyä kun oli TPS rikki, silloin se nosti huomattavasti korkeammalle, eikä laskenutkaan takasin vaikka MUT-II näyttii Target Idle:ksi n. 700 rpm. Nyt taas ehjällä TPS:llä käyttää vain muutaman sekunnin.

Osaisikohan se MUT-II näyttää bensan paineen, sitä voisi vertailla...

Siis laskee takaisin kyllä kierrokset, mutta melkein samantien nostaa uudelleen ja alkaa siis "heijaamaan" 500-1000 rpm väliä. Normaalisti siis tyhjäkäynti ~700 rpm.
 
Offtopicina : mikäli kone ny avataan "kunnolla". Saatetaan ottaa tomaattiloota auki kans ja kiristää levypakkaa ni "ripeys" saattaa olla toistaluokkaa ;D
 
Vielä tasakaasulla nykimisestä: kävin juuri piipahtamassa Göteborgissa ja ajoin taksilla takaisn lentokentälle. Valitsin taksijonosta tarkoituksella tietysti uuden karhean Mitsun, 2.4 GDI-koneella olevan Space Wagonin, kävin oikein tsekkaamassa peräkontin teksteistä, että on GDI :) Alon sitten haastella kuskin kanssa vähän kehnolla englannin "GDI-aihepiirisanastollani" ;) Auto sattui olemaan kuskin oma ja on omistanut useita ennen sitä (hyvin tyytyväinen tuntui olevan), joten siitähän hyvä juttutuokio syntyi. Auto oli vuosimallia 2004 ja siis GDI, ei taida olla tuotu Suomeen moista enää tuolloin? Sanoi, että oli ihan viimeisiä yksilöitä ennen Grandista. Maksoi uutena vuosi sitten Ruotsissa n. 23 500 eur (autoverostamme käytiin toinen keskustelu ;) ... Ok, mutta kiinnostavinta oli kuulla, että hänellä oli ollut samaa tasakaasulla nykimisongelmaa joko tässä samassa tai sitten edellisessä Space Wagonissaan (tästä en ihan päässyt jyvälle, kummassa, mutta oli saanut sen häviämään käyttämällä useita pullollisia jotain alkoholia ("carburetor alcohol") tankissa, aina vaan seosta kasvattaen, eli tankissa oli aina vaan vähemmän bensaa ja hän lisäsi uuden pullollisen. Lopulta nykiminen katosi. Mielenkiintoista, eikö?
 
Eli suuttimia se o vaa tukkinut toi EGR. Siihen alkaa viittaamaan. Minulle tehty 2pv / yhen yön suutin/palotila pesu näyttäis ny vasta merkkejä, että nykiminen ois lakkaamassa.
Olis ehkä pitäny avata ja puhdistaa imusarjakin kokonaan.

näitähä o monenlaisia :
http://www.atoy.fi/new_default/kemikaalit/sivu_poltto.asp
 
No ei mulla carismassa auttanut edes suuttimien vaihto ja en kyllä usko että laatikkokaan mitään nykimistä aiheuttaa jos samaa vikaa on tomaateissa ja manuaaleissa, enkä ole muutenkaan ikinä kuullut että loota nykis, luistaa se kyllä voi mutta sehän ei taas nyi.

Kimele vie vaan se auto takas liikkeeseen ja ota rahat pois turhaan menetät sen kanssa yö unias, eiköhän nuo GDI:den hinnat kohta tipu kuitenkin niin ettei niitä ole edes järkevää tällä hetkellä omistaa, johan GDI carismakin on ykkösenä hinnan laskussa eli tieto lienee on jo kohta kaikissa liikkeissäkin ja tuskin edes tuota tietämättään noita myyvät, näyttäähän tuo munkin ex carisma jo hävinneen Tampereen Veholta, kukahan lie ressukka saanut senkin riesakseen :(
 
Noh noh, eipä viljellä noin paljon pahaa verta ;D
Tuo tosin kylläkin helpottaa (tiedän kokemuksesta, kun teki erään toisen auton kanssa mieli tiputtaa vain surutta tulitikku bensatankkiin - jep, kyseessä euro).

Täällä päässä ei ole GDI:stä johtuneita ongelmia, itse autossa tosin on ollut sanomista hieman ja tälläkin hetkellä on eräs alue rassauksessa :mad: Ei liity koneeseen mitenkään. Pientä kuitenkin, mutta veemäistä sitä sen enempää erittelemättä.

Lueskelin joskus tossa jotain ulkomaalaisia forumeita niin siel oli jotain juttua et jollain oli Carisma kanssa nykinyt ja oli sitten kokeillut joitain ihan eri tulppia siihen niin ongelma oli kadonnut. Sulle ei tuota taidettu kokeilla ?
 
En itse kyllä rehellisesti sanottuna edes pidä  vaihtoehtona, että vaihtaisi autoa johonkin muuhun... en tällähetkellä tiedä, mihin tuon edes vaihtaisi 8) En itse ihan noin vakavasti ota tuota. Kyllä kaikissa vehkeissä aina jotain vikoja/huomauttamista löytyy... Mun mielestä GDI Galant on mielenkiintoinen kokonaisuus ja kaikin puolin hieno, tyylikäs auto, ulkonäöltään jopa edustava, harvinainen - ainakin Suomessa (ei tule edes joka viikko samanlaista vastaan) ja kyllä sillä ajaminen on nautinto, jo koneen mahtavan alaväännön ansioista. Ja kyllä sillä maantieajossa, automaattilaatikollakin, pääsee asiallisiin kulutuslukemiin, kun malttaa ajella sopivasti.  :)
 
Juu kaksilla uusilla tulpilla kokeiltiin ja molemmat lienee olivat tuota mitsu krääsää :)

Niin ja komeitahan nuo ovat, mutta kyllä minä ainakin odotan että pääsen autolla paikasta A paikkaan B niin ettei pakki ole vallan sekasin :)
 
Tuossa muuten juttelin muutamien Volkswagenin FSI:hin (suoraruiskutus - sama systeemi myös esim. joissain Audeissa) perehtyneiden kanssa ja tätä nokeentumis ongelmaa on niissäkin esiintynyt (puhuvat lastentaudeista). Rikittömän bensan tulon myötä ongelmat ovat käytännössä kadonneet ja itse en moisia ole vielä kohdannutkaan :)

Ja toinen asia mistä olen nyt myös jutellut asiaan perehtyneiden kanssa, oli ilmastointilaite ja sen autoon tuomat nykäykset ja muut auton menoon epätasaisuutta aiheuttavat tekiät. Jos ne ovat koneelta lähtöisin (esim. juuri ilmastointi, vaikka ei suoranaisesti koneeseen kuulukkaan) niin automaattivaihteisessa niiden pitäisi hävitä laatikkoon ??? Asiaan perehtyneet varmasti tajuavat pointtini.
 
Noniin..taas tehty tutkimuksia (lomalla aikaa rassata ;D )

Purettiin tuo kaasuläppäkotelo "atomeiksi".

http://mau.ton.tut.fi/~lancer/lappakotelo

magneetti on sisällä niinkuin pitääkin (ei irti liimauksistaan)

sitten tarkistimme yleismittarilla TPS (throttle position sensor). Mittausten aikana käsin hiljaa kaasuläppää "avattiin)
Sensorissa on 4 napaa.
Mittaukset osoittivat seuraavaa:
1-2 navan välistä tasan 2.25k ohmia
1-3 navan välistä arvot heitteli miten sattuu (1.2 alkoi..sitten nousi 2.4..sit lopussa 0.9 k ohmia)
1-4 navan välistä 1.2 -2.8 k ohmia (ainut oikea arvoja antava !!)

eli meneekö tuo nyt vaihtoon ? (160e? )
 
Kyllähän tuo aika hämärältä vaikuttaa... oletko varma, ettei sekoilu johtunut yleismittarin automaattisesta alueenvalinnasta, joka napsi vähän väliä seuraavan alueen päälle?

En nyt osaa ulkoa sanoa, mikä napa on mikäkin, mutta voipihan se olla, että sua hämäsi siellä se tyhjäkäyntikytkin, joka siis kyttää josko kaasua painetaan yhtään/ei.

Ja oli miten oli, ei sitä vaihtaa kannata... ehjäyttää vaan :)
 
Vasemmalta oikealle lukee siinä TPS:n napojen yläpuolella seuraavasti:

+ 1 - 2

(mikäli muistin oikein..on lapullakin ylhäällä kaikki siitä)

Vaan mistä nyt löytäisin tarkistuksen, jotta miten tuota voi mitata.
Ja yleismittarilla oli kiinteä alue valittuna.Parempi olisi vielä analogisella mittarilla mitata kyllä.
 
Palstalta kokemuksia lukeneena päätin sokkona vaihtaa Galantin TPS:n. Paskat sillä ollut mitään vaikutusta. Minulla on nyt tuossa käyttämätön ilmeisen hyvin toimiva alkuperäinen TPS, joka on kaiketi vielä uudempaa mallia (MD628204).

Harrille vähän vertailupohjaa mittauksia varten.

Alkuperäinen vs. uusi TPS (kohm):
1-2    2,12-0,07    2,53-0,08
1-3    2,05            2,41
1-4    0,08-2,19    0,33-2,49
2-3    0,06-2,17    0,29-2,48
2-4    2,18            2,66
3-4    2,12-0,10    2,53-0,10

Potentiometrin vaihtelualueella ei tietenkään suvaita katkoksia tai vastuksen yllättävää hyppimistä.

TPS:n asento säädetään painamalla kaasuläppä käsin täysin kiinni. MUT II:lla katsotaan TPS:n molempien kanavien ECU:lle antama jännite, jossa on kyllä kohtuullisesti toleranssia. Säätö onnistunee kotikonstein mittaamalla molempien kanavien vastukset kaasuläppä suljettuna.

Sellainen mielenkiintoinen seikka vielä tuli ilmi tuota manuaalia selatessa: Sähköistä kaasuläppää varten on erillinen ohjausyksikkö ohjaamon puolella tulipellissä keskikonsolin kohdalla. Minä oletin, että ECU hoitaa tuon ohjauksenkin. Joku voisi kaivaa tuon mokkulan esille ja ihmetellä sen sielunelämää.

Esku, Mitenkäs tuo TPS uudistetaan, kun se on valettu epoksiin?
 
Clavurion sanoi
Palstalta kokemuksia lukeneena päätin sokkona vaihtaa Galantin TPS:n. Paskat sillä ollut mitään vaikutusta. Minulla on nyt tuossa käyttämätön ilmeisen hyvin toimiva alkuperäinen TPS, joka on kaiketi vielä uudempaa mallia (MD628204).


Tehdäänkö kauppoja ? ;D

Muuten,...ois kiva koittaa, jos se o tosiaa helppo vaihtaa ja "kalibroida" ni toho mulle toi TPS ja katsoo onko vaikutusta...
 
Harri K sanoi
Muuten,...ois kiva koittaa, jos se o tosiaa helppo vaihtaa ja "kalibroida" ni toho mulle toi TPS ja katsoo onko vaikutusta...

Kalibrointi vaatii MUT-II:n joten merkkiliikkeessä käynnin vaatii...
 
MUT II on ajoittain myynnissä eBay:ssä, mutta hintaa kertyy ihan kiitettävästi. Edullisempi hankinta voisi olla vaikka tälläinen.
 
Minulla 2.4 GDI Galant automaatti vm. -99 kiihdyttelee itsestään tietyllä kaasun asennolla matka-ajossa. Kierroksia koneessa tällöin 2900rpm. Sopivasti nopeusmittari näyttää tällöin 108km/h. Oletin että polkimen asentotunnistin (potikka??) olisi kulunut tästä kohtaa ja antaisi tietokoneelle vaihtelevia arvoja. Tämän keskustelun perusteella kyse ei olekkaan asentotunnistemesta.
 
Kuka asentaa ensimmäisenä vesi/alkoholi-ruiskutuksen Galluun. Palotila pysyy puhtaana ja bensaa palaa entistä vähemmän 8) Voihan olla että niitä kuskien kaipaamia tehojakin tulee lisää, mutta ainakin palotilan pitäisi pysyä puhtaana.
 
Nykiminen kadonnut !!

Väheni vähitellen Vehossa tehdyn "palotila" pesun jälkeen. Tämän jälkeen käytin vielä 2 tankillisen verran bensan sekaan lisättävää suuttimien "puhdistusainetta". (Nimeä en muista mutta voin sen tarkistaa )

Nyt vaihdettu myös "tasurit".
http://mau.ton.tut.fi/~lancer/Tasurit/
 
Modifield sanoi
Minulla 2.4 GDI Galant automaatti vm. -99 kiihdyttelee itsestään tietyllä kaasun asennolla matka-ajossa. Kierroksia koneessa tällöin 2900rpm. Sopivasti nopeusmittari näyttää tällöin 108km/h. Oletin että polkimen asentotunnistin (potikka??) olisi kulunut tästä kohtaa ja antaisi tietokoneelle vaihtelevia arvoja. Tämän keskustelun perusteella kyse ei olekkaan asentotunnistemesta.

Samaa juttua tekevät sekä GDI galantit että GDI Carismat.
 
GDI Galantistia Oulun seudulla?

Allekirjoittanutta haluttaisi kovasti koittaa tuota omaa kiesiä toisella ilmamassamittarilla. Löytyisikö lähiseudulta ystävällinen Galantisti, joka suostuisi pieneen vaihtotestiin? MAF:n vaihtohan onnistuisi nopeasti, kun se tulee ilmanputsarikotelon takaosan mukana.
Kiitollisena odotellen yhteydenottoa esim. YV:llä.
 
Tietääkö joku gdi-mies momentteja egr:n ja kaasuläppäkotelon pulteille (2.4 gdi -00)?

Näin sais tuon uuden "alumiinitiivisteen" mahdollisimman pitäväksi...

;D
 
Liskojussi sanoi
Tietääkö joku gdi-mies momentteja egr:n ja kaasuläppäkotelon pulteille (2.4 gdi -00)?

Näin sais tuon uuden "alumiinitiivisteen" mahdollisimman pitäväksi...

Pienel räikäl laitoin ni kovaa ku uskalti ;D
 
Jaahas,  eli momentit löytyy hauiksesta.
:peukku

Laitoitko "alumiinitiivisteen" ja pakosarjan väliin kolmatta ainetta?
 
Eli puhut ny "sokeasta laipasta" jonka lisäät vaiko ?
Missään en ole käyttänyt lisätiivistysaineita, jossei alkuperäisessäkään tiivisteessä ole niitä käytetty.
 
Juuh, eli otin alkuperäisen tiivisteen pois ja leikkasin 2mm alumiinipellistä vastaavan kokoisen tilalle.

Alkuperäisessä tiivisteessä oli jotain ainetta, joka irtosi reunoilta. Ikään kuin jotain maalia, sinkin väristä. Tulkitsin sen tiivisteen tapaiseksi aineeksi, mitä töhnää lie ollut?

Miten autosi on toiminut egr:n sulkemisen jälkeen?
 
Pistin itelle kans tollasen "sokeen laipan" egr:n ja imusarjan väliin n. 10000km sitten.. Auton toimintaan ei sinänsä ole mitenkään tuntunut vaikuttavan, mutta josko tuo nyt hiukan hillittis sitä karstottumista...
 
En ole huomannut mitää outoa käytöksessä. Kaasuläppä on ainakin puhdas aivan nyt :)

Parin viikon päästä katsastus...
 
En ole viel..oliki aikaa viel helmikuulle :)

Pitää täs katsoo kuin kerkee jossai välis, kun tuo autoki saattaa vaihtaa omistajaa..
 
Liskojussi sanoi
Harri K sanoi
En ole huomannut mitää outoa käytöksessä. Kaasuläppä on ainakin puhdas aivan nyt :)

Parin viikon päästä katsastus...

Noh, joko auton katsastit?
Kuis kävi?

Auto nyt katsastettu (ja myyty).
Katsastukseen otin kuitenkin block-off platen pois, KOSKA se oli syöpynyt jo aukinaiseksi toisesta aukosta (moottorin lohkon puolelta) Syy: alumiinilevy ei kestänyt palamiskaasuja ilmeisesti. Kuitenkin levy oli toiminut, koska EGR-venttiilin toinen aukko (imusarjan puolellle johtava) oli vielä aivan ehjä ja syöpymätön. Tästä voi myös päätellä, että egr on aika vähän auki loppujenlopuksi.
 
Jo vain!

Viestisi jälkeen avasin egr:n, ihan vain tutkiakseni asiaa.
Tein saman havainnon: alumiinilevy oli syöpynyt hivenen auki lohkonpuolelta.
Kiinnitin myös huomiota noen määrään. Pakosarjan puoleella block off-levyn takana oli vain n. puoli teelusikallista nokea 6thkm ajon jälkeen.(teelusikkamitasta, olen ollut nyrkin/kaulimen ja hellan välissä tovin aikaa  :'() 

Palautin egr:n originaalin tiivisteen ja näin taas lähtöpisteessä.
Ugh.
 
Ei muutakuin rst levystä se block-offi sinne :peukku
Itse en tehnyt enää, kun auto vaihtoi omistajaa (hänelle kerroin kyllä asiasta)
 
Vs: GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

Ei muutakun purat sen vaan irti ja sitten brake cleanerilla, tiskiharjalla, käsillä ja astianpesukoneella puhdistus.
 
Vs: GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

Save sanoi
Ei muutakun purat sen vaan irti ja sitten brake cleanerilla, tiskiharjalla, käsillä ja astianpesukoneella puhdistus.

Ei oo häävit vehkeet ;D tuota viimestä en taida kokeilla ;D vois joku hieman suuttua :p
 
Vs: GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

Ape86 sanoi
Ei oo häävit vehkeet ;D tuota viimestä en taida kokeilla ;D vois joku hieman suuttua :p

Ei siihen puhdistukseen mitään ihme poppakonsteja tarvitse... Itsellä lähti hyvin puhtaaksi noilla konsteilla. Oikeastaan kolmella ekalla lähti hyvin puhtaaksi kaasuläppä ja imusarjan heitin koneeseen, kun tallitoveri sattui kysymään on mitään tiskikoneeseen...

Eikä kukaan suuttunut... Sattuu pajalla olemaan siihen tarkoitukseen pyhitetty tiskikone...
 
Vs: GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

No minä hommasin 10 litraa liuotinpesuainetta ja kaadoin ne maljaan ja laitoin imusarjan likoamaan siihen vuorokaudeksi. Siitä se alko noki pehmenemään. Sitten sitä voi vielä tehostaa ruiskuttamalla hommaan tarkoitettua vaahtoa imusarjaan ja liottaa vielä semmoisessa kylvyssä. :peukku
 
Vs: GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

MitsuMi sanoi
No minä hommasin 10 litraa liuotinpesuainetta ja kaadoin ne maljaan ja laitoin imusarjan likoamaan siihen vuorokaudeksi. Siitä se alko noki pehmenemään. Sitten sitä voi vielä tehostaa ruiskuttamalla hommaan tarkoitettua vaahtoa imusarjaan ja liottaa vielä semmoisessa kylvyssä. :peukku

Mä aattelin jotain sellasta Teräksistä pulloharjaa? löis semmosen porakoneeseen, jos semmosia nyt edes on olemassa? :)
 
Vs: GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

Ape86 sanoi
Mä aattelin jotain sellasta Teräksistä pulloharjaa? löis semmosen porakoneeseen, jos semmosia nyt edes on olemassa? :)

onhan niitä kapoisia savupiipun nuohoukseen tarkoitettuja harjoja, mut ainakin omasta mielestä sellainen muovinen pulloharja olis parempi. Eipähän tee tuhoa, vaikkei se mahdollista olisikaan :)
 
Vs: Re: GDI:n imusarjan ja kaasuläpän putsaus (Galant 2.4)

Ape86 sanoi
Milläs porukka on putsaillu noita imusarjoja?

Pineline Metallipesu on pätevä aine imusarjan puhdistukseen. Kun laittaa tuota imusarjaan ja antaa liueta vaikka yön yli, niin karstan lähtö on varmaa. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom