Jarrupalat ratakäytössä

Vs: Jarrupalat ratakäytössä

MäTSi sanoi
arvasin ;D viesti poistettu ja topic jatkuu oikeanlaisena.

Samma här.

Ei siinä muuten, kun jotkut saattaa lukee pikkasen puolivaloilla ja ostaakki tuollaset radalle, mitkä on sit mitä on. :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Vastoin Valton ja Cuben kokemuksia Bluestuffien jarrutustehoon olin tyytyväinen mutta yhtälailla nekin häipyivät kahdessa nopeassa kierroksessa. ::)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

No bluestaffilla ni toisella nopeella kierroksella jo palmasissa ihmettelyä että mitenkäs tää pysähtyy.
Sitten sitä luottoo ei oikeen enään ollu.

Tarviikos paloja ajaa uudestaan "sisään"? Meinasin kun palat talven jäljiltä ja ajettu tosi vähän talvella ja levytkin oli jonkin verran ruostuneet.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Itse aina joka ratapäivä ajan "jarrut sisään". Eli 2-4 kuumaa läppiä jarrutellen. Sen jälkeen yks kierros jäähdyttelyä jonka jälkeen annan jarrujen levätä about tunnin. Tällä mä saan aina jarrut hyvään kuntoon.

Tosin en paljoa enää ajele evolla muualla kuin radalla. :)

Jani, sun tarvii mennä jonkun kyytii kellä on JARRUT. :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

^Totta.
En väitä että ne oli erityisen hyvät, mutta paremmat ne mulla oli kuin PF.11/vakio. En kuitenkaan kehottaisi ostamaan. :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Sohaistaan ampiaispesää ja sanotaan että bluestaff oli todella positiivinen yllätys..

Hinta laatusuhde rockrock :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maestro sanoi
Sohaistaan ampiaispesää ja sanotaan että bluestaff oli todella positiivinen yllätys..

Hinta laatusuhde rockrock :)

Sä et aja tarpeeks kovaa.. ;) hahah.. eikai.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Heitänpä ilmoille kysymyksen jarrulevyjen merkitystä. En siis väitä mitään, mutta mitä itse päässyt kokeilemaan niin aika isoja eroja on esim. "initial bite" -osastolla eri autoissa samoilla paloilla. Samoin täristystä aiheuttavaa skeidan kertymistä levyn pintaan on joissain autoissa tuntuvasti enemmän kuin joissain toisissa samoilla paloilla varustetuissa autoissa. Uritetut yms. erikseen, mutta voiko sileissä levyissä olla sellaisia eroja, jotka ainakin osittan selittäisivät tätä ilmiötä?

Tuli vaan mieleen kun on empiirisesti tullut havaittua esim. Brembon tarvikelevyjen painavan todella paljon enemmän kuin vastaavat EBC:t. Jotain eroja niissä siis selvästi materiaaleissa on, koska mitat luonnollisesti on samat.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maestro sanoi
Sohaistaan ampiaispesää ja sanotaan että bluestaff oli todella positiivinen yllätys..

Hinta laatusuhde rockrock :)

Viime kesänä kemoran ratapäiville tuli uudet bluestaffit ja siellä ajoin ne sisään ja silloin kemorassa en kyllä havainnut että olis ollut ongelmia jarrujen kanssa. Ja kemorassa on sitä vauhtiakin pikkasen reilummin. Nyt talven jälkeen alastarossa oli vasta ongelmia. Sen takia kyselinkin tosta "sisäänajosta".
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Heitänpä ilmoille kysymyksen jarrulevyjen merkitystä. En siis väitä mitään, mutta mitä itse päässyt kokeilemaan niin aika isoja eroja on esim. "initial bite" -osastolla eri autoissa samoilla paloilla. Samoin täristystä aiheuttavaa skeidan kertymistä levyn pintaan on joissain autoissa tuntuvasti enemmän kuin joissain toisissa samoilla paloilla varustetuissa autoissa. Uritetut yms. erikseen, mutta voiko sileissä levyissä olla sellaisia eroja, jotka ainakin osittan selittäisivät tätä ilmiötä?

Tuli vaan mieleen kun on empiirisesti tullut havaittua esim. Brembon tarvikelevyjen painavan todella paljon enemmän kuin vastaavat EBC:t. Jotain eroja niissä siis selvästi materiaaleissa on, koska mitat luonnollisesti on samat.

Sen voin sanoa että Brembo on ainoa jarrulevyjen valmistaja, joka voi sanoa valvovansa tuotantoa alusta loppuun saakka. Brembolla on mm. omat valimot. Brembon levyt painavat todennäköisesti siksi EBC:n vastaavia enemmän että ne ovat täyttä rautaa ja tällä tarkoitan että seos on tiiviimpi Bremboissa ja EBC:llä huokoisempaa. Tiiviimpi seos on parempi, sillä se ei väänny mutkalle niin herkästi ja toimii lineaarisemmin.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Sen voin sanoa että Brembo on ainoa jarrulevyjen valmistaja, joka voi sanoa valvovansa tuotantoa alusta loppuun saakka. Brembolla on mm. omat valimot. Brembon levyt painavat todennäköisesti siksi EBC:n vastaavia enemmän että ne ovat täyttä rautaa ja tällä tarkoitan että seos on tiiviimpi Bremboissa ja EBC:llä huokoisempaa. Tiiviimpi seos on parempi, sillä se ei väänny mutkalle niin herkästi ja toimii lineaarisemmin.

Tietänet varmaan, että Brembollakin on käytännössä kaksi eri "linjaa", eli ne oikeasti hyvät jarrut ja sitten se tarvikepuoli? Puhun nyt näistä nimenomaan näistä tarvikepuolen jutuista, rahallahan kyllä sitten saa oikeasti hyvää tavaraa. En itse ihan osta tuota väitettä seoksen paremmuudesta ainakaan yksin sen perusteella, että painoa on enemmän. Eihän se paino vanteessakaan tarkoita automaattisesti parempaa kestoa. Muutenkin jousittamatonta massaa kai olisi syytä olla mahdollisimman vähän.

Aika fakiireita ovat Brembolla jos Motonetin hinnoilla tekevät parasta mahdollista laatua. Tarvike Brembothan ei sen enempää maksa kuin vaikkapa Nippartsit ja mitä näitä nyt on. Evon vakio levytkin on vähän mitä on. Ja myyn itse molempia, joten ei ole senkään puolesta ole syytä suurempia asemia ottaa.

Oli miten hyvänsä, levyissä on selkeästi eroja. Kysymys siis edelleen kuuluu mikä merkitys levyllä on tietyn palan ominaisuuksiin? Vai onko mitään?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Oli miten hyvänsä, levyissä on selkeästi eroja. Kysymys siis edelleen kuuluu mikä merkitys levyllä on tietyn palan ominaisuuksiin? Vai onko mitään?

Onhan noissa varmasti erilaisia valurautoja käytetty, joten kestävyyden lisäksi varmasti myös kitkakertoimeen on oma vaikutuksensa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Tietänet varmaan, että Brembollakin on käytännössä kaksi eri "linjaa", eli ne oikeasti hyvät jarrut ja sitten se tarvikepuoli? Puhun nyt näistä nimenomaan näistä tarvikepuolen jutuista, rahallahan kyllä sitten saa oikeasti hyvää tavaraa. En itse ihan osta tuota väitettä seoksen paremmuudesta ainakaan yksin sen perusteella, että painoa on enemmän. Eihän se paino vanteessakaan tarkoita automaattisesti parempaa kestoa. Muutenkin jousittamatonta massaa kai olisi syytä olla mahdollisimman vähän.

Aika fakiireita ovat Brembolla jos Motonetin hinnoilla tekevät parasta mahdollista laatua. Tarvike Brembothan ei sen enempää maksa kuin vaikkapa Nippartsit ja mitä näitä nyt on. Evon vakio levytkin on vähän mitä on. Ja myyn itse molempia, joten ei ole senkään puolesta ole syytä suurempia asemia ottaa.

Oli miten hyvänsä, levyissä on selkeästi eroja. Kysymys siis edelleen kuuluu mikä merkitys levyllä on tietyn palan ominaisuuksiin? Vai onko mitään?

Brembolla on levyjä eri tarkoituksiin. Perusjarrut normaaliin käyttöön ja sitten ratakäyttöön löytyy rei'itettyä, uritettua ja kaikenlaista spesiaalimpaa, jotka on myös mm. lämpökäsitelty. Mutta onko ne sit huonompia jos käyttötarkoitus on eri? Levyjen rauta itsessään on samaa patarautaa kautta linjan mutta eri tarkoituksiin tarkoitetuille levyille tehdään eri asioita.
Olen edelleen sitä mieltä että kevyempi levy = huokoisempaa metallia ja vääntyy sitten helpommin.
Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseesi: En usko että levyillä on mitään käytännön merkitystä minkään palan kulumiseen. Palan kuluminen riippuu huomattavasti enemmän palassa käytettävistä materiaaleista. Toisinpäin asia kylläkin toimii. Jotkin palat kuluttaa levyt kulumatta itse juurikaan.

Vanteissakin näillä eri käsittelyillä saadaan eri ominaisuuksia aikaan. Eli saadaan kestävä vanne vähemmällä määrällä metallia. Esimerkiksi valmistajan OZ HLT teknologia. Jarrulevyjen tapauksessa levyn mitat ovat samat(vaikka vanne esimerkin mukaisesti riittäisi vähempikin) eli saadaan kestävämpää tavaraa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseesi: En usko että levyillä on mitään käytännön merkitystä minkään palan kulumiseen. Palan kuluminen riippuu huomattavasti enemmän palassa käytettävistä materiaaleista. Toisinpäin asia kylläkin toimii. Jotkin palat kuluttaa levyt kulumatta itse juurikaan.

Alkuperäinen kysymys liittyi "pitoon" ei kulumiseen. Eli onko levyllä merkitystä siihen miten pala toimii tai ei toimi.

Mitä tuohon levyn hyvyyteen tulee niin en edelleenkään osta väitettä, että yksin painon perusteella voi tehdä sen suurempia johtopäätöksiä. Muutenhan kannattaisi ostaa aina painavin levy mitä markkinoilta löytyy. Omien kokemusten mukaan halvempi hinta korreloi suuremman painon kanssa. Näin ollen siis halpa ja painava tarvikelevy olisi aivan ylivertainen ostos verrattuna kalliimpaan ja kevyempään.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Alkuperäinen kysymys liittyi "pitoon" ei kulumiseen. Eli onko levyllä merkitystä siihen miten pala toimii tai ei toimi.
Sama juttu sen pidon kanssa. Mut tämä on vaan mun omaa mutua kun ei ole esittää mitään faktaa kummastakaan.

nokonzok sanoi
Mitä tuohon levyn hyvyyteen tulee niin en edelleenkään osta väitettä, että yksin painon perusteella voi tehdä sen suurempia johtopäätöksiä. Muutenhan kannattaisi ostaa aina painavin levy mitä markkinoilta löytyy. Omien kokemusten mukaan halvempi hinta korreloi suuremman painon kanssa. Näin ollen siis halpa ja painava tarvikelevy olisi aivan ylivertainen ostos verrattuna kalliimpaan ja kevyempään.

Ei varmastikkaan kannata ostaa halvinta ja painavinta, kun ei tiedä mitä siihen on sotkettu mutta kyse oli Brembosta, laadukkaasta ja perinteikkäästä jarruvalmistajasta. Tässä tapauksessa uskon että se periaate toimii.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Eli onko levyllä merkitystä siihen miten pala toimii tai ei toimi.

Kyllä.

Urat pitää "moskan" poissa ja halkaisijan kasvattaminen lisää jarruvoimaa.

Eli ihan sama mitkä saman kokoiset levyt asennat niin et periaatteessa voita mitään.

Eli onko vastaus kuitenkin :

Ei vaikutusta ?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Kyllä.

Urat pitää "moskan" poissa ja halkaisijan kasvattaminen lisää jarruvoimaa.

Eli ihan sama mitkä saman kokoiset levyt asennat niin et periaatteessa voita mitään.

Eli onko vastaus kuitenkin :

Ei vaikutusta ?

-JP- sotket nyt kyllä liian monta asiaa yhteen.

Nokozokin alkuperäiseen kysymykseen vastasin jo oman arvioni. Eli ei käytännön vaikutusta jarrupalan pitoon ja nyt siis kyse vain sileistä ei uritetuista ja saman kokoisista levyistä.
nokonzok sanoi
Uritetut yms. erikseen, mutta voiko sileissä levyissä olla sellaisia eroja, jotka ainakin osittan selittäisivät tätä ilmiötä?
Ammattilaistasolla eroja löytynee mutta epäilen että kukaan harrastaja semmoisia voisi huomata.

Sitten aivan eri asiaan:
-JP- sanoi
Eli ihan sama mitkä saman kokoiset levyt asennat niin et periaatteessa voita mitään.
Ei pidä paikkaansa. Pito ei ehkä muutu mutta levyjen kesto on aidoissa Bremboissa parempi kuin, joissain hinnat alkaen tingentangeleissa. Kestolla tarkoitan kululmista ja sitä että ne pysyvät suorana.

nokonzok sanoi
Brembollakin on käytännössä kaksi eri "linjaa", eli ne oikeasti hyvät jarrut ja sitten se tarvikepuoli?
En sanoisi ihan nuin. Mutta Brembolla tosiaan on vielä näitä upgrade jarruja tavallisten lisäksi ja kuten on jo todettu ostamalla paremmat rei'itetyt ja jäähdytetyt levyt, saat samalla lämpökäsitellyt ja ehkä jotenkin muuten parannellut levyt jotka on sitten kovaa käyttöä kestävät ja toimii paremmin.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Nokozokin alkuperäiseen kysymykseen vastasin jo oman arvioni. Eli ei käytännön vaikutusta jarrupalan pitoon ja nyt siis kyse vain sileistä ei uritetuista ja saman kokoisista levyistä.Ammattilaistasolla eroja löytynee mutta epäilen että kukaan harrastaja semmoisia voisi huomata.

Tärinä ? Jonka yleensä moni tulkitsee ,että levy olisi kierossa ?

Sitten aivan eri asiaan:Ei pidä paikkaansa. Pito ei ehkä muutu mutta levyjen kesto on aidoissa Bremboissa parempi kuin, joissain hinnat alkaen tingentangeleissa. Kestolla tarkoitan kululmista ja sitä että ne pysyvät suorana.

Kokolailla ihan sama , jos lasket hinta/laatu. Edullisempia ehkä saa vaihtaa useammin ,mutta kustannukset samat tai edullisemmat.

En sanoisi ihan nuin. Mutta Brembolla tosiaan on vielä näitä upgrade jarruja tavallisten lisäksi ja kuten on jo todettu ostamalla paremmat rei'itetyt ja jäähdytetyt levyt, saat samalla lämpökäsitellyt ja ehkä jotenkin muuten parannellut levyt jotka on sitten kovaa käyttöä kestävät ja toimii paremmin.

Joo... Upgrade ja upgrade... Brembot kun otetaan pois ja muuta isompaa (esim. Alcon) laitetaan tilalle niin silloin upgradetaan, pois lukien tietysti ne joilla varaa upgradeta 12k€ Bremboihin.. Se että vaihdat uritetut tai reijitetyt levyt niin ei ole välttämättä mikään jarruvoimaan vaikuttava tekijä.

Mut pointtis tuli selväks. :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tämmöistä kirjotettiin eräässä julkaisussa valurauta-jarrulevyistä:

http://www.iaeng.org/publication/WCE2010/WCE2010_pp2322-2326.pdf sanoi
To work correctly, the parts
must be produced at the foundry with tightly monitored
chemistry and cooling cycles to control the shape,
distribution and form of the precipitation of the excess
carbon. This is done to minimize distortion in machining,
provide good wear characteristics, dampen vibration and
resist cracking in subsequent use

Eli jos kiinanpojat tekee muutaman kympin jarrulevyt, niin..

Ilmeisesti myös levyn kokoonpuristuvuudella on merkitystä. Muualla järjestelmässä kokoonpuristuminen on tietysti huomattavasti suurempaa, joten merkitys ei liene valtava.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Onkos kukaan testaillu noita Pagidin paloja? Tarkemmin ottaen noita rs15, rs19 taikka rs29.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxxximus sanoi
Onkos kukaan testaillu noita Pagidin paloja? Tarkemmin ottaen noita rs15, rs19 taikka rs29.

Meinasin ostaa Pagidin palat, mutta jäi XP10 käteen.. :D
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Noniin.

Tuli vaihdettua XP10 Ebc bluen tilalle. Oli muuten jo aikakin sillä palat olivat aika loppu.

Ebc blue paloilla ajettu 3 ratapäivää ja 6000 km ajoa maantiellä.

Jarrulevyinä stoptechin uritetut joissa levyn sisällä "evät" eikä halvempien levyjen tapaan tiimalasimaisia torneja. Jarrunesteenä carbonlorraine.

Liitteenä kuva. Vasemmalla Xp10 ja oikealla blue.
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    73.7 KB · Lukukerrat 295
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Löytyykö noista XP10 jotain tuntomerkkiä verrattuna ebc red.
Tuli eilen ostettua brembot. Edessä ja takana palat joissa punainen metalliosa, eli mitkähän palat nuo sitten on..
cubeqtio sanoi
Noniin.

Tuli vaihdettua XP10 Ebc bluen tilalle. Oli muuten jo aikakin sillä palat olivat aika loppu.

Ebc blue paloilla ajettu 3 ratapäivää ja 6000 km ajoa maantiellä.

Jarrulevyinä stoptechin uritetut joissa levyn sisällä "evät" eikä halvempien levyjen tapaan tiimalasimaisia torneja. Jarrunesteenä carbonlorraine.

Liitteenä kuva. Vasemmalla Xp10 ja oikealla blue.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Carbotechissä on kaksi niittiä metallin ja kulutuspinnan läpi.

Jep ja EBCn paloissa lukee "EBC" himmeällä. Myös XP10 paloissa ei tule shimmilevyjä toisin kuin EBCssä.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Palat on ehkä 70% uudesta, joten tainnu palaa tekstit pois =) Tarkistan tänään. Ast:n niitti vinkki olikin hyvä.
Jospa ensiviikolla pääsisi testaamaan uutta botniaringiä :p

cubeqtio sanoi
Jep ja EBCn paloissa lukee "EBC" himmeällä. Myös XP10 paloissa ei tule shimmilevyjä toisin kuin EBCssä.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ilmeisesti viime vkl siellä ajettiin ekat kisat uudella radalla?
Mut jatketaanko täällä? http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=47294.0
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Juu on. En ole vielä ajamassa käynyt kun e4 vakiojarruilla turha mennä..Vauhtia rupeaa saamaan jo sitä luokkaa tuolla että paras säätää auto enemmänkin aliohjaavaksi. Kohta jossa uusi rata yhtyy vanhaan on kuuleman mukaan aikamoinen heitto, joten +200 vauhdissa saattaa olla mielenkiintoista. Botniaringin facebook sivuilla jo hieman porukka arvailikin, milloin ensimmäinen "voima-auto" kippaa tuossa.

-JP- sanoi
OT: Siis tuo koko rata on jo alla olevan kuvan mukainen ?

thumbnail
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

....alkoi tulemaan painetta saada auto kasaan ja iskuun ennen Syyskuuta. :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Kokemuksia Carbotech XP10:stä.

Kuuma (+32c..) Alastaron ratapäivä takana uusilla Carbotechin XP10 paloilla.

Ei voi muuta kuin kehua. Omasta mielestäni tällä hetkellä tehokkain jarrukombo vakiobremboilla mitä minulla on ollut!

Auton jarrujen speksit:
- Huolletut vakiobrempot (tiivisteet ostettu merkkiliikkeestä)
- HEL-jarruletkut
- Stoptechin uritetut levy 1v ikää (levyissä sisällä kunnon tuuliohjaimet eikä pelkkiä "torneja")
- Carbonlorrainen 1v vanhat jarrunesteet
- palat asennettu satuloihin sivelemällä taustavaluun palassa kuparitahnaa

Kokemukset:
- Jarrujen käyttäytyminen samanlainen läpi päivän
- purenta on agressiivinen ja HETI
- ei jarrujen häviämistä tai kumimaista tuntumaa
- ei "puulla vasten metallia" efektiä
- pysäyttää nopeammastakin vauhdista hyvin ja tuntuma ei muutu jarrutuksen edetessä
- takapaloissa sama materiaali kuin edess -> seurauksena takajarrujen tehokkaampi jarrutus ja sen kyllä huomaa -> auto ei niiaa keulasta enää läheskään niin paljoa
- silmämääräisellä tarkastuksella palojen kuluminen vähäistä
- Kylmänä ja EI sisäänajettuina ulisevat kuin pienet kiimaiset siat :D -> ulinaa havaittavissa myös todella kuumana.. :D -> ei oikein voi suositella kadulle jokapäiväiseen käyttöön mikäli kovaääninen ulina häiritsee
- Palat ovat hieman vakiopalaa paksummat -> shimmilevyt tod näk ei mahdu

Suosittelen myös muille jäsenillä kyseisiä paloja, etenkin ratakäyttöön. :) Valitettavasti saatavuus on vain tilaamalla Briteistä itse tuottajalta. Hintakaan ei ole halvin, mutta ei myöskään kallein.

Aika näyttää miten monta ratapäivää/kilsaa palat kestää.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Palat oli ebc redstuff ikävä kyllä :/ Tekstit oli aivan selvästi vielä luettavissa.
Noh, niillä mennään tämä kesä.

timppa811 sanoi
Palat on ehkä 70% uudesta, joten tainnu palaa tekstit pois =) Tarkistan tänään. Ast:n niitti vinkki olikin hyvä.
Jospa ensiviikolla pääsisi testaamaan uutta botniaringiä :p
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Evo 8 jossa tehoa reilut 350hv. Takana mitkälie palat ja levyt, edessä tänä kesänä ostetut uritetut powerslotit (kunnon jäähdytyskanavat levyissä) ja etupuskuristay vedetty 70mm putkella jäähdytys etujarruille (puhaltaa satulaan 10cm päästä) palat nyt yhden time attack kisan ja pari tuhatta km maantieajoa ajetut performance friction pf .11 ja ei voi kyllä hirveästi ylistää... Motoparkissa ei jaksanu pitää kunnolla kun yhden nopean kierroksen heti kylmänä, jonka jälkeen jarruteho oli surkea. Tuntui kun olisi puupalikat jarrupalojen tilalla. Köyhän on pakko ajaa näillä kausi loppuun vaikka kuraa ovatkin. Ensi kaudeksi sitten varmaan ferodo ds3000 jos ne pysäyttäs hieman paremmin.
Jarrutustekniikoista on turha sitten jeesustella. Omaan kohtuu pitkän kilpakokemuksen ja jarrutan niinkuin kuuluukin, eli jarrun päällä ei seistä pitkiä aikoja.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Jännä homma mut mulla noi pf .11 on kestäny ihan hyvin ja just kylmänä ei pidä niin hyvin ku hieman lämpimänä. Sit tarpeeks ku kuumenee ni hiipuu kokonaan pito. Sopivat mun mielestä mun ajoihin ku ne on katuajoa pääasiassa. Täytyy sanoa että hirveesti ei oo vertailuakohtia ja en osaa jarruttaa radalla kunnolla, vielä.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Malibudha sanoi
Evo 8 jossa tehoa reilut 350hv. Takana mitkälie palat ja levyt, edessä tänä kesänä ostetut uritetut powerslotit (kunnon jäähdytyskanavat levyissä) ja etupuskuristay vedetty 70mm putkella jäähdytys etujarruille (puhaltaa satulaan 10cm päästä) palat nyt yhden time attack kisan ja pari tuhatta km maantieajoa ajetut performance friction pf .11 ja ei voi kyllä hirveästi ylistää... Motoparkissa ei jaksanu pitää kunnolla kun yhden nopean kierroksen heti kylmänä, jonka jälkeen jarruteho oli surkea. Tuntui kun olisi puupalikat jarrupalojen tilalla. Köyhän on pakko ajaa näillä kausi loppuun vaikka kuraa ovatkin. Ensi kaudeksi sitten varmaan ferodo ds3000 jos ne pysäyttäs hieman paremmin.
Jarrutustekniikoista on turha sitten jeesustella. Omaan kohtuu pitkän kilpakokemuksen ja jarrutan niinkuin kuuluukin, eli jarrun päällä ei seistä pitkiä aikoja.

Kokeile Carbotechin XP10 -paloja. Itse ainakin olen tyytyväinen. Ei halvimmat, mutta ei ne nyt kultaakaan maksa.

Basbarduu sanoi
Jännä homma mut mulla noi pf .11 on kestäny ihan hyvin ja just kylmänä ei pidä niin hyvin ku hieman lämpimänä. Sit tarpeeks ku kuumenee ni hiipuu kokonaan pito. Sopivat mun mielestä mun ajoihin ku ne on katuajoa pääasiassa. Täytyy sanoa että hirveesti ei oo vertailuakohtia ja en osaa jarruttaa radalla kunnolla, vielä.

Itse taannoin myös ylistin PF .11 -paloja. Ovat hyvät katuajoon ja tietyn nopeuksiseen rata-ajoon. Tai ainakin mun mielestä. Kun tuli voimaa lisää ja alusta saatiin kohdalleen = lisää loppunopeuksia ennen jarrutuksia -> eivät pitäneet enää.

Tosin PF:t on hyvät palat muuten, etenkin jos haluaa päivittää vakioista. Itselläni ei ulissut lainkaan ja jarrupölyäkään ei paljoa tullut.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Jännä homma mut mulla noi pf .11 on kestäny ihan hyvin ja just kylmänä ei pidä niin hyvin ku hieman lämpimänä. Sit tarpeeks ku kuumenee ni hiipuu kokonaan pito. Sopivat mun mielestä mun ajoihin ku ne on katuajoa pääasiassa. Täytyy sanoa että hirveesti ei oo vertailuakohtia ja en osaa jarruttaa radalla kunnolla, vielä.

Juu siis aivan kylmänä ei tietenkään pidä, mutta sehän on kaks kevyttä jarrutusta radalla niin ne alkaa toimimaan ja sitten tosiaan 5-7 jarrutusta lisää niin ei enää toimi. Unohtu myös mainita seuraavat tärkeät tiedot, että jarruneste on motul rbf660 (jos oikeen muistan) ja teräspunos jarruletkut joka nurkassa.

Edit* en tiedä uskallanko kokeilla enää muuta ku ihan varmasti toimivia paloja. Kehuttiin noita pf .11 palojakin jokapuolella paremmaksi kuin esim. Ferodo 2500, mutta ei ne kyllä ole...
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Malibudha sanoi
Juu siis aivan kylmänä ei tietenkään pidä, mutta sehän on kaks kevyttä jarrutusta radalla niin ne alkaa toimimaan ja sitten tosiaan 5-7 jarrutusta lisää niin ei enää toimi. Unohtu myös mainita seuraavat tärkeät tiedot, että jarruneste on motul rbf660 (jos oikeen muistan) ja teräspunos jarruletkut joka nurkassa.

Edit* en tiedä uskallanko kokeilla enää muuta ku ihan varmasti toimivia paloja. Kehuttiin noita pf .11 palojakin jokapuolella paremmaksi kuin esim. Ferodo 2500, mutta ei ne kyllä ole...

Olen kyllä eri mieltä DS2500 vs. PF.11 , mutta vissiinkin omista mieltymyksistä homma kiinni. Toiminu PF .11 ihan ok kaikissa alle 200 Kmh jarrutuksissa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tiedä sitten onko noissa PF .11 paloissa suuria eroja eri sarjojen kesken, mulla ei erityisen hyvin toiminut (jos vaatimustaso on Time Attack tasoa niin täysin väärä valinta mielestäni), sanoisin kuitenkin että kelvollisesti perusjampan harrastelukäyttöön muutaman verran vuodessa ratapäivillä kohtuu vakiotehoisessa autossa.

Mutta se pitää sanoa että JP:llä tuntuu toimivan paljon paremmin, enkä osaa sanoa miksi.

Mutta mitään täyttä ratapalaahan noista ei saa vaikka voissa paistaisi, siihen on ihan muut lääkkeet.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

PF .01 vois olla kova luu timeattack harrastajille. MLR jampat väittää ,että vähän isommilla laikoilla kovasta vauhdista melkein stoppiin saa tajun lähtemään päästä. Sitä en tosin tiedä miten paljon vaatii lämmitystä jos on suomenkesä se tavallinen +15C ?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Heittäkääpäs äijät vähä hintoja noista paloista mitä käytätte/ootte ostanu, et saa pientä vertauskuvaa Brembojen palojen hinnoista.
Kyllä varmasti löytyy selaamalla, hinnat muuttuu jne jne mut jos mitenkää sais vertauskuvaa et onko noissa minkälaisia eroja merkkien kesken.
Mainitkaa onko ovh tai ei.
-Carbon lorraine eteen RC8 250€ ja taakse RC6 170€ ovh
-Endless (muistaakseni) N35S 280€ ei ovh.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

XP10 palat eteen ja taakse posteineen Briteistä 452 eur.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

EBC Ultimax eteen ja taakse yhteensä 100€ ei ovh.
Tosin näillä ei kannata mennä lähellekkään mitään rataa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ykköspostaukseen vois tehdä jonkin listauksen missä on vaikka havaitut + ja -. Tai/Ja lainauksia kirjoittajilta koskien kyseistä palaa. Oisko ideaa?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Eteen PF .01 265£
Taakse PF .01 140£

Eteen PF .11 100£
Taakse PF .11 80£
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Ykköspostaukseen vois tehdä jonkin listauksen missä on vaikka havaitut + ja -. Tai/Ja lainauksia kirjoittajilta koskien kyseistä palaa. Oisko ideaa?

Olis ja helkkarin hyväkin...ellei jopa joku vääntäis stickyä rata-ajoon.
Tyyliin.

Valmistaja:
-malli: hinta. Kokemukset...
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Nyt ymmärrän miksi mitsu ratapäivillä usein sivukorvalla kuulee "ei uskalla luottaa jarruihin" kommentteja. Olen pitänyt sitä ihmeellisenä kommenttina, koska omilla evo4 jarruilla(yellowstuff edessä ja takana) jarrutusvoima on ollut aika huono, mutta kokoajan looginen eli mitään ihme häipymisiä ei ole ollut.
Viime kesän ajoin evo4 jarrut takana ja endlesin jarrut edessä xp10 paloilla ja ne oli pirun hyvät.

Tänään botniaringilla bremboilla(redstuff edessä, takana random) en päässyt edes kierrosta vesisateessa slikseillä, kun jarrut olivan kuin puuta! Ei uskaltanut ajaa yhtään. Sitten ilmailin ne uusiksi avaamalla ilmausruuveja ja painovoimalla valuttamalla, mutta tämän jälkeen alkoi satamaan kovemmin joten ei oikeen osaa sanoa auttoko.

Koitan vielä ilmata kunnolla ja käyn radalla testaamassa onko nuo redstuffit oikeasti noin paskat.

Evo4 jarruissa yellowstuffit on ollut 2vuotta kiinni ja palat on kuin uudet. Levyt on tosin syöny vaihtokuntoon, mutta niillä onkin ajettu laikat punaisena =)
 
Takaisin
Ylös Bottom