Jarrupalat ratakäytössä

Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Kerro sinä ensin miksi kehoittamallasi tavalla tulisi toimia ?

No kerrotaan. Kun levyn pinnasta hiotaan tuo halkeillut kitkamateriaali pois nähdään missä kunnossa itse levy on ja onko se turvallinen. Lisäksi jos levyn pinnassa on tuota jarrupalaa sen pito voi vaihdella eri kohdilla levyä.

Joko kerrot miksi näin ei saisi tai pitäisi tehdä?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Nuo mustat viirut ovat ihan halkeamia, eivät kitkamateriaalia. Näin ainakin minulla on aina ollut.
:peukku juu ja ihan ajettavissa oleva levy täysin, tosin tilannetta kannattaa seurata.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Brakecleaner ei hiomakone.

Kyllä tossa vähintään karhunkieli tarvitaan.

ast sanoi
Nuo mustat viirut ovat ihan halkeamia, eivät kitkamateriaalia. Näin ainakin minulla on aina ollut.

Voi olla. Mut varmuuden sais kun kattois ns. pintaa syvemmälle. Kuvasta on vähän hankala sanoa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Kyllä tossa vähintään karhunkieli tarvitaan.

Voi olla. Mut varmuuden sais kun kattois ns. pintaa syvemmälle. Kuvasta on vähän hankala sanoa.

Älä koskaan hio koneellisesti jarrulevyn pintaa. Varsinkaan jos kyseessä on auto jolla ajetaan yli 200Kmh jarrutuksiin.

Ladat ja muut käyttikset ovat eri asia.

Jos jarrulevy on paska/huono niin se heitetään romulavalle.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Koskaan en oo koneellisesti hionut jarrulevyjä. Käsityönä se on hoidettu, enkä ole koneita maininnut sanallakaan. Autoina on ollut kilpa-autoja, ei käyttiksiä.

Edit. Tuo koneellinen hionta vaikuttaa mun mielestä olkinukelle. Mut varmaan joku taitavampi vois asian niinkin tehdä.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Kannattaahan se levyn pinta karhentaa vaikka hiekkapaperilla paloja vaihdettaessa, mutta halkeamia nuo ovat tuossa kuvassa eikä ne lähde kuin sorvaamalla tarpeeksi pois. Toisaalta ei niistä haittaakaan ole ennen kuin joskus mahdollisesti napsahtaa isommin halki jäähtyessään.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Koskaan en oo koneellisesti hionut jarrulevyjä. Käsityönä se on hoidettu, enkä ole koneita maininnut sanallakaan. Autoina on ollut kilpa-autoja, ei käyttiksiä.

Edit. Tuo koneellinen hionta vaikuttaa mun mielestä olkinukelle. Mut varmaan joku taitavampi vois asian niinkin tehdä.

Mutta jos puhdistaa levyn pinnan niin eikös uusipala tavallaan "hio" levyn pinnan ?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Osaatko sanoa ajettua kilometrimäärää vaikka yhteensä siirtymät+rata ?

yht ~10 ratapäivää/kisaa. 80-100km per päivä radalla, joka paikkaan siirtymät lappeenrannasta (pitkiä matkoja..) sekä vielä huviajelut keväästä syksyyn. oisinkohan ajanu tolla ~8tkm yhteensä 3 vuoden aikana.

ast: pientä kovaa täkyä on vanteissa mutta nekin lähtee raapimalla irti, ei ruostetta.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Makeko sanoi
yht ~10 ratapäivää/kisaa. 80-100km per päivä radalla, joka paikkaan siirtymät lappeenrannasta (pitkiä matkoja..) sekä vielä huviajelut keväästä syksyyn. oisinkohan ajanu tolla ~8tkm yhteensä 3 vuoden aikana.

Ok. Eli ihan normaalit.

Tuossa vaan pitäis siirtyä takas "Sergei"Ferodon leiriin niin sillä kysyin. Miettiny DS3000 tai DS1.11 , pitää vaan vetää kunnon kyykky kännit ennen kun painaa VISAn kanssa entteriä...
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Älä missään nimessä toimi näin miten yllä olevassa viestissä kehoitettiin !!

älä huoli. Meillä jarruosat pahoinpidellään vain ja ainoastaan radalla ;D

mutta ymmärrän Basbarduun pointti

kuva on kuitenkin huono. Levy oli about -15 astetta kun kävin kuvaamassa että en viitsinyt kovin kauan siellä "pakastimessa" olla.. Ei siinä on mitään kitkamateriaalia.
Levyt pestään Brakecleanerillä ja palat karheentaan hiekkapaperilla ennen asennusta.

ja uskon että näillä ajetaan vielä jonkun aikaa.. ja tilanetta seurataan!

----
E: kirousvihje ;D
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mulla ei ole kestänyt nuo ds2500.set oikein talviajoa,kun pala jäätyy levyyn kiinni ja kitkapinnasta on ollut keväällä murtunut paloja irti.
Tai tätä jäätymistä olen ainakin epäillyt syyksi,kun paloja on murtunut.
Ei ole pitkä kun pesun jälkeen seuraavana aamuna ei meinannut päästä autokatoksesta pois,oli niin lujaa jarrut tarranneet kiinni.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tunari-82 sanoi
Mulla ei ole kestänyt nuo ds2500.set oikein talviajoa,kun pala jäätyy levyyn kiinni ja kitkapinnasta on ollut keväällä murtunut paloja irti.
Tai tätä jäätymistä olen ainakin epäillyt syyksi,kun paloja on murtunut.
Ei ole pitkä kun pesun jälkeen seuraavana aamuna ei meinannut päästä autokatoksesta pois,oli niin lujaa jarrut tarranneet kiinni.

Käy ajamassa lenkki jarrutellen pesun jälkeen että saat levyt ja palat kuivaks. Mulla on arkiajossa toiminu RaodHousen palat loistavasti. Aivan loistava kylmäpito vrt. pf .11 mut Pesämäessä en sit uskaltanu jarrutella samaan tapaan ku nuilla .11:lla.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Jarruttaessa alkanut kuulua pientä rohinaa ja Yellowstuff-kauhukuvien jälkeen piti kurkata miltä Bluestuffit näyttää.
Yllättävän hyvät oli vielä, näillä on nyt ajettu n. 23000 km, 5 ratapäivää ja 5 Kysua ratailtaa. Kai ne vielä hetken kestää...
Kuten aiemmin olen kirjoittanut en enää uutta sarjaa ostaisi, mutta ei nämä nyt aivan niin huonot vaikuta olevan kuin red/yellow/orange.
 

Liitetiedostot

  • 20150121_124909_resized.jpg
    20150121_124909_resized.jpg
    186.5 KB · Lukukerrat 681
  • 20150121_125208_resized.jpg
    20150121_125208_resized.jpg
    167.7 KB · Lukukerrat 700
  • 20150121_125053_resized.jpg
    20150121_125053_resized.jpg
    185 KB · Lukukerrat 709
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Paloiksi eteen vaihtui "Sergei" Ferodon mallistosta DS1.11 , Hienosti pelaa kaupunki liikenteessä. Muita komentteja myöhemmin.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

JaniB sanoi
Jarruttaessa alkanut kuulua pientä rohinaa ja Yellowstuff-kauhukuvien jälkeen piti kurkata miltä Bluestuffit näyttää.
Yllättävän hyvät oli vielä, näillä on nyt ajettu n. 23000 km, 5 ratapäivää ja 5 Kysua ratailtaa. Kai ne vielä hetken kestää...
Kuten aiemmin olen kirjoittanut en enää uutta sarjaa ostaisi, mutta ei nämä nyt aivan niin huonot vaikuta olevan kuin red/yellow/orange.

Nuohan näyttävät ihan hyviltä vielä. Varmistaisin vielä oliko kyseessä Bluestuff NDX vai vanhempi Bluestuff?

Ostin vielä kerran EBC:n palat, tällä kerralla Bluestuff NDX:t, toivottavasti lauantain jälkeen ensimmäisiä kokemuksia niistä.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Ostin vielä kerran EBC:n palat, tällä kerralla Bluestuff NDX:t, toivottavasti lauantain jälkeen ensimmäisiä kokemuksia niistä.

No nyt niitä on kokeiltu. Toimivat ihan ok muutaman kierroksen (yli kaksi, alle viisi), sen jälkeen pito häviää ilman ennakkovaroituksia palan lämmettyä tarpeeksi. Seuraavassa jarrutuksessa pitoa saattaa taas vähän ollakin. Häipymisen raja on liian terävä ja kitkakerroin laskee yhtäkkiä niin paljon ettei jarruihin uskalla luottaa ensimmäisen kahden kierroksen jälkeen.

Kadulla ihan hyvä pala ja voi toimia jos käy radalla kurvailemassa joskus. Silloin kun ajetaan niin kovaa kuin vehkeet liikkuvat suosittelen jotain muuta merkkiä.

Väri muuttui kirkkaan sinisestä turkoosin kautta varsin epämääräiseksi.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0552_20150419_002818.jpg
    DSC_0552_20150419_002818.jpg
    55.6 KB · Lukukerrat 535
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Paloiksi eteen vaihtui "Sergei" Ferodon mallistosta DS1.11 , Hienosti pelaa kaupunki liikenteessä. Muita komentteja myöhemmin.

Näillä paloilla hoituu myös Rata-ajelut ilman mitään ongelmia , jarrunlämmöistä riippumatta tuntuma on kokoajan samanlainen. Testattu ääri olosuhteissa n.1000 Km , ilman mitään ylimääräistä jarrujen jäähdytystä.

EDIT: Jäi manitsematta , etteivät juurikaan pöllytä/pölyä samaa luokkaa PF .11 kanssa , jos jollekkin tämä on tärkeää.

Ei ole paluuta "Carbotech"-tuotteisiin , jotka ovat laadultaan vaihtelevia.

DS UNO kuulemma samasta palasta uudempi versio , jolle luvataan pidempää kulutuskestävyyttä.

Helpoin ostopaikka on : MAMASAN
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Näillä paloilla hoituu myös Rata-ajelut ilman mitään ongelmia , jarrunlämmöistä riippumatta tuntuma on kokoajan samanlainen. Testattu ääri olosuhteissa n.1000 Km , ilman mitään ylimääräistä jarrujen jäähdytystä.

Ei ole paluuta "Carbotech"-tuotteisiin , jotka ovat laadultaan vaihtelevia.

DS UNO kuulemma samasta palasta uudempi versio , jolle luvataan pidempää kulutuskestävyyttä.

Helpoin ostopaikka on : MAMASAN

Saakos DS Unoakin?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
En ymmärrä kysymystä , mutta kaupassa myydään tuotteita.

Sanoit että helpoin ostopaikka MAMASAN. Niin myydäänkö siellä myös DS UNO paloja? Vaiko tilauskamaa?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

cubeqtio sanoi
Sanoit että helpoin ostopaikka MAMASAN. Niin myydäänkö siellä myös DS UNO paloja? Vaiko tilauskamaa?

Niin helpolla tarkoitin sitä ,että palvelua saa Suomen kielellä. Maahantuojan kautta luultavasti tulevat liikkeeseen kun ensin tilaat tuotteen ? Josta sitten posti kuljettaa ne sinulle , eli kyllä varmaankin täytyy tilata tuote ennen kuin sen saa kotiin.... ?

(nus....nus.... ) :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Niin helpolla tarkoitin sitä ,että palvelua saa Suomen kielellä. Maahantuojan kautta luultavasti tulevat liikkeeseen kun ensin tilaat tuotteen ? Josta sitten posti kuljettaa ne sinulle , eli kyllä varmaankin täytyy tilata tuote ennen kuin sen saa kotiin.... ?

(nus....nus.... ) :)

PUS PUS. :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Näillä paloilla hoituu myös Rata-ajelut ilman mitään ongelmia , jarrunlämmöistä riippumatta tuntuma on kokoajan samanlainen. Testattu ääri olosuhteissa n.1000 Km , ilman mitään ylimääräistä jarrujen jäähdytystä.

EDIT: Jäi manitsematta , etteivät juurikaan pöllytä/pölyä samaa luokkaa PF .11 kanssa , jos jollekkin tämä on tärkeää.

Ei ole paluuta "Carbotech"-tuotteisiin , jotka ovat laadultaan vaihtelevia.

DS UNO kuulemma samasta palasta uudempi versio , jolle luvataan pidempää kulutuskestävyyttä.

Helpoin ostopaikka on : MAMASAN

Ei löydy hintoja netistä, niin onko tää Evoon joku n. 500e setti?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Hakala sanoi
Ei löydy hintoja netistä, niin onko tää Evoon joku n. 500e setti?

SRTllä näytti etupalat olevan evon Bremboihin 410.71€.

http://srtkauppa.fi/jarrupalat/211-ferodo-fcp1334.html#/kitkamateriaali-w_ds1_11
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

lancer evo-r sanoi
SRTllä näytti etupalat olevan evon Bremboihin 410.71€.

http://srtkauppa.fi/jarrupalat/211-ferodo-fcp1334.html#/kitkamateriaali-w_ds1_11
Näyttää noille sitten hintaa tulevan, vaikka jostain vähän halvemmalla saisikin

Ei enää harmita tuo n. 300e PF .11/.10 satsaus :)
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tänään vähän tutkiskellut näitä jarrupaloja.
Tästä vähän valmistajien omaa kitkakerroin-dadaa suuntaa-antavasti, EBC ilmoittaa kuumimmillaan 800C lämpötilassa ja Ferodo 700C.

ValmistajaPalaKitkakerroin kylmänäKitkakerroin 550CKitkakerroin 700-800CKitkakerroin 1100C
EBCYellowstuff0,500,310,21
EBCBluestuff0,750,450,42
EBCOrangestuff0,500,600,63
FerodoDS25000,400,410,36
FerodoDS30000,390,510,50
FerodoDS1.110,480,480,48
Carbon LorraineRC80,600,610,610,58
Carbon LorraineRC60,500,500,500,53

jarrupalat.png


Ei sinänsä ihme, ettei EBC:n Yellowstuffit toimi monessakaan autossa, kestää todella huonosti korkeita lämpöjä. Kun lämpenevät kunnolla, niin kitkakerroin suorastaan romahtaa. Esim. valmistajan mukaan "vastaavaan" DS2500:n verrattuna tuottaa tuolla 700C lämmössä karkeasti 60% samasta jarrutusvoimasta.

Ehkä ollut vähän väärä markkinointi alunperin, ja edelleenkin.
Itseä kyllä hämmentää toisaalta tuo käytännössä tuntuva kylmäpitokin. Mun mielestä aika huono initial bite, ja palat on kuitenkin parhaimmillaan kylmänä?

Kevyissä autoissa kuten MX5 tuntuu natsaavan kyllä. Tai sitten Porscheissa, joissa on jarrut alunperin "aavistuksen" paremmin mitoitetut ratakäyttöön.

Outoa taas, ettei esim. Bluestuff toiminut ast:lla sen paremmin? Toki moneen kilpapalaan verrattuna vähän väärän muotoinen toi kitkakertoimen käppyrä lämpötilan suhteen, mutta pitäisi silti tuottaa siedettävä jarrutusvoima ylhäällä. Ellei nämä mitsujen jarrut pyöri vielä huomattavasti korkeammissa lämpötiloissa sitten.


Carbon Lorrainet on kyllä aivan pöpit mihin tahansa verrattuna, mutta hintaluokkakin tuntuu olevan.
Nuo Ferodon DS1.11 melkein tällä hetkellä kiinnostaisi eniten. Osaatko JP sanoa miksei ole valmistajan mukaan sopivat katukäyttöön?

Jos joku ehtii laittaa linkkejä muiden valmistajien käppyröihin/mittauksiin, niin voisi melkein tehdä jonkun sticky-taulukonkin hintoineen?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

MakeM sanoi
Nuo Ferodon DS1.11 melkein tällä hetkellä kiinnostaisi eniten. Osaatko JP sanoa miksei ole valmistajan mukaan sopivat katukäyttöön?

En tiedä , mutta veikkaan seuraavaa :

On helpompi laittaa tietynlaiset palat "Racing" (NOT FOR STREET USE) sanan alle , niin ei tarvitse valmistajana istuskella lakituvassa.

Ferodoltahan löytyy High performance autoihin myös : ECE R90 luokituksen omaavia lakituvan kestäviä paloja. : http://www.ferodo.com/en-gb/Products/Pads/Pages/DS-Performance.aspx

Eli toisin sanoen , jos löydät Porschesi puoli metriä Volvon sisältä niin se ei ole valmistajan vika. Toki asiahan liittyy myös meille kaikille tuttuun "katsastus" asiaan , kuitenkin globaali yhtiö ja jokaisessa maassa aina erilainen käytäntö katsastus ja tieliikenne laissa. Helpompaa siis kun kieltää katukäytön valmistajan puolesta yleisesti "Racing" palojen kohdalla.

DS1.11 paketin päällä oli tuollainen "NOT FOR STREET USE" tarra.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Vähän höpöhöpöltä tuntuu tuo Bluestuffille luvattu kitkakerroin. Pala tuntui radalla kutakuinkin samalta kunnes äkkiä kitka romahtaa sellaiselle tasolle että jarrutusmatka kasvaa huomattavasti. Juuri sen verran että radalta ajaa ulos jos oikeasti ajaa kovaa ja jarruttaa oikealla hetkellä eikä liian aikaisin.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Onko kukaan huomannut että ratapalat söisivät levyjä nopeammin kuin normipalat?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Vähän höpöhöpöltä tuntuu tuo Bluestuffille luvattu kitkakerroin. Pala tuntui radalla kutakuinkin samalta kunnes äkkiä kitka romahtaa sellaiselle tasolle että jarrutusmatka kasvaa huomattavasti. Juuri sen verran että radalta ajaa ulos jos oikeasti ajaa kovaa ja jarruttaa oikealla hetkellä eikä liian aikaisin.

Joo, ja toi kylmäkitka on vielä parhaita mitä olen millekkään palalle nähnyt. Muutenkin kautta linjan aika korkeita ilmoitettuja kitkakertoimia EBC:llä, pl. Yellowstuff.
Näitä olis kyllä ihan mielenkiintoista tutkia tarkemminkin.

En kyllä usko että paljoa tuonne 700-800C yläpuolelle mennään ainakaan jarrulevyjen väristä päätellen.

lancer evo-r sanoi
Onko kukaan huomannut että ratapalat söisivät levyjä nopeammin kuin normipalat?

Riippuu varmaan kovin siitä, mikä on palan materiaali.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

MakeM sanoi
En kyllä usko että paljoa tuonne 700-800C yläpuolelle mennään ainakaan jarrulevyjen väristä päätellen.

En minäkään. Epäilen etteivät lupaukset vaan pidä paikkaansa. No katsotaan miten DS1.11 toimii Bluestuffiin verrattuna, kerron kyllä taas yhtään kaunistelematta kokemukset kunhan seuraava ratapäivä on käyty :) Takana on edelleen Yellowstuffit jotka eivät etuvetoisessa autossa juurikaan rasitu ja ovat edelleen väriltään kirkkaan keltaiset.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Itseä alkanut mietityttämään sellainenkin vaihtoehto, että ostaisi jotkut perus-Wilwoodit eteen kolmoseen. Säästäisi paloissakin jo aika hurjasti.
Taakse täytyisi vaan jättää alkuperäiset yksimäntäiset, kun niissä on käsijarru. Saakohan järkevän kokoisilla männillä noita kiinteitä satuloita, ettei menisi jarrutasapaino ihan metsään?
Toinen juttu on tietysti se, että satulan täytyisi mennä ainakin 16" vanteen päälle.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Wilwood kittejä kolmoseen. Ympärivuotisessa käytössä olisi hyvä olla pölysuojat männillä, en tiedä onko noissa satuloissa.

http://www.freakyparts.co.uk/

294 mm levyt saa laitettua vaihtamalla vakiosatuloiden kiinnitysraudat, levyjä on tosin vain viisipulttisena eli ne joutuu poraamaan. Tällöin siis etupää vastaa Evo 4 GSR jarruja.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Wilwood kittejä kolmoseen. Ympärivuotisessa käytössä olisi hyvä olla pölysuojat männillä, en tiedä onko noissa satuloissa.

http://www.freakyparts.co.uk/

294 mm levyt saa laitettua vaihtamalla vakiosatuloiden kiinnitysraudat, levyjä on tosin vain viisipulttisena eli ne joutuu poraamaan. Tällöin siis etupää vastaa Evo 4 GSR jarruja.

Huomasin itsekkin, että noilla oli kitti myynnissä. Vähän huumorin näköinen kyllä kun on jäätävän kokoinen jarrutuspinta levyssä ja pikkusatula.

Muuten hyvä kauppa, mutta toimittivat kaverin MX5:n etusatulat eri suuruisilla männillä per puoli. Näitähän sattuu (briteille), mutta lisäksi kauppa ei näe tehneensä virhettä, joten taidan skipata suosiolla..
Mazdassa tais olla about 280mm levyt, joten jos ostaisi itse satulat ja teettäisi kiinnikkeet niin voisi natsata varmaan kolmosen vakiolevytkin.

Onkos tuosta ABS:lle mitään haittaa?

Ja mikähän mahtaa olla noiden vakiojarrujen mäntien pinta-ala?
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

EBC Bluestuff NDX yhden ratapäivän ajettuna kuvassa. Pientä rapautumista ja halkeamia, mutta eivät nämä nyt sentään kuluneet ja hajonneet käsiin Yellosstuffin ja Orangestuffin tapaan.

Ferodon DS1.11 meni tilalle, raportoin kun on ajettu niillä muutama ratapäivä.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0719_20150530_130034.jpg
    DSC_0719_20150530_130034.jpg
    103.7 KB · Lukukerrat 423
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ferodo DS1.11 pelasi kohtuullisesti radalla, mutta muutama nopea kierros putkeen sai nekin häviämään. Häviäminen tosin oli progressiivista eikä yllättänyt. Kuluminen taas vaikuttaa pahemmalta kuin Bluestuff NDX, sanoisin että reilussa 40 kierroksessa Alastarossa hävisi ainakin 1/3, ellei jopa puolet paloista.

Jos Bluestuff NDX ei häviäisi äkillisesti ajaisin ilman muuta niillä koska Ferodolla ajaminen maksaa noin nelinkertaisesti kovan hinnan ja isomman kulumisen vuoksi. Tuntumassa ei mitään merkittävää eroa ollut suuntaan eikä toiseen, mutta Bluestuff on paljon hiljaisempi pala kadulla.

Pitää varmaan kasvattaa jarrujen kokoa entisestään että pystyy ajamaan järkihintaisilla paloilla.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

PF 11 palat alkaa olemaan jo aika finaalissa ja eivät kestäneet kuin kaksi kierrosta kerrallaan. Yritin vetää yhden jäähdytys kierroksen väliin ja sitten taas kaksi nopea mutta sit hävisivät ihan totaalisesti.

Mielestäni viime kesänä kestivät kolme kierrosta putkeen. Nyt myös levyihin tuli kummallisia jälkiä. Sellasia sormenpään kokoisia läiskiä kuin olisi ollut metalli metallia vasten. Varmaan jotain materiaalia paloista kun hävisivät jo kotimatkalla.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mitenkä on herrojen jarrunesteiden laita ? Tai jokin muu juttu ? Alustan säädöt ?

Jossain pitää nyt olla muuallakin eroa kuin paloissa , ei eri autojen välillä voi olla tuollaisia eroja. PF.11 ei mitään valituksen aihetta ikinä , eikä myöskään DS1.11 kohdalla.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Mitenkä on herrojen jarrunesteiden laita ? Tai jokin muu juttu ? Alustan säädöt ?

Jarruneste on pari päivää vanhaa SRF:ää. Alustan säädöt sitä mitä nyt sattuu olemaan :)

Joka ainoan palan olen aina saanut kaikissa autoissani häviämään. Jarrutan pidon rajalla, en tiedä miten muuten sitä voisi jarruttaa jos kovaa haluaa ajaa...
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tuoreet nesteet mullakin. Ihan normi eikä mitään race-litkuu.

Sama jarrutustekniikka mullakin. Täysi jarrutus suoralla ja kaasulla mutkaan....
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Varsinkin Astilla lienee yksinkertaisesti liian pienet jarrut. Ei mopolla kuuhun.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Kokemusta vähän erilaisesta setupista tähän väliin.

Itellä oli nyt nuo Stoptechin pari kesää ajetut palat kuluneilla vakiolevyillä. Nesteinä Motulin RFB600 ja jarruletkuina HEL teräspunosletkut. Renkaina Nokian Z G2, jotka oli mielestäni radalla ihan hyvät mutta ei mitkään loistavat tai katuslckseihin verrattavissa.

Odotukset ei olleet kovin korkealla mutta pala toimi mielestäni hyvin (ainakin Nokian Z G2 kesärenkailla) ja vaikka ekalla stintillä tuntui ettei pala meinaa purra millään niin toisesta stintistä eteenpäin jarrutusteho oli jo merkittävästi parempaa. Ajoin sellaisia 5-7 kierroksen stinttejä eikä jarrujen kanssa tullut mitään isoja ongelmia missään vaiheessa. Muutaman kierroksen jälkeen jarrutusmatkat aina hieman kasvoi mutta poljntuntuma pysyi loogisena/hyvänä koko ajan eikä pysähtymisen kanssa ollut mitään ongelmaa. Brembot muuttui tokalla stintillä punaisesta ruskeiksi ja jarrut kävi kyllä kuumana joka vedolla, sillä ajoin autoa säälimättä sen mitä tuollaisilla käyttöauton arkiajoon soveltuvalla setupilla (vakioalusta ja Nokian renkaat) pääsee. Kovemman pidon renkailla palojen suorituskyky on vielä auki mutta kyllä näillläkin pärjää hyvin ja ovat kaiken lisäksi edulliset.

Rata-ajojen jälkeen palat alkoivat vinkumaan ihan järkyttävästi mutta kotimatkan aikana sekin jo ehkä vähän hellitti.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Varsinkin Astilla lienee yksinkertaisesti liian pienet jarrut. Ei mopolla kuuhun.

Olisi kiva tietää pajonko niitä pitäisi kasvattaa ettei tarvitsisi ihan joka kokoa kokeilla. 15 mm suuremmat levyt ja mäntien määrän tuplaaminen ei riittänyt. Tätä jarrukokoa Mitsu on muuten käyttänyt satoja kiloja painavammissa ja kymmeniä hevosvoimia tehokkaammissa malleissa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Olisi kiva tietää pajonko niitä pitäisi kasvattaa ettei tarvitsisi ihan joka kokoa kokeilla. 15 mm suuremmat levyt ja mäntien määrän tuplaaminen ei riittänyt. Tätä jarrukokoa Mitsu on muuten käyttänyt satoja kiloja painavammissa ja kymmeniä hevosvoimia tehokkaammissa malleissa.

On varmasti käyttänyt, mutta ei niitä silti ole tarkoitettu kilpakäyttöön, johon sinun rata-ajot voi hyvin rinnastaa.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mikäs Noko teillä on nettohinta tuolle ds1.11 palalle evo kutoseen,alkaa olla ds2500.set lähes lopussa ja uusien hankinta ajankohtaista.
Jos et tähän halua laittaa hintoja niin pukkaa privana.
 
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Olisi kiva tietää pajonko niitä pitäisi kasvattaa ettei tarvitsisi ihan joka kokoa kokeilla. 15 mm suuremmat levyt ja mäntien määrän tuplaaminen ei riittänyt. Tätä jarrukokoa Mitsu on muuten käyttänyt satoja kiloja painavammissa ja kymmeniä hevosvoimia tehokkaammissa malleissa.

Mikä on Coltin paino ?
 
Takaisin
Ylös Bottom