- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
Kirjoitan tässä nyt ihan rivijäsenen ominaisuudessa, en kerhon hallituksen jäsenenä tai hallituksen puolesta. Tässä esittämäni näkemykset ovat siis henkilökohtaisia näkemyksiäni.
Tämä voisi oikeastaan sopia sopia myös "Mikä mieltänne painaa"-otsikon alle, mutta koska toivon aiheen herättävän keskustelua, avaan selvyyden vuoksi oman topicin.
Tässä viimeaikoina on pintaan pulpahtanut jo järjestyksessään toinen keskustelupalsta ja yhdistysyritelmä, jossa pyöritään täsmälleen saman aiheen tiimoilla (Mitsubishi Motorsin-autot) kuin meilläkin. Näiden perustajien/ylläpitäjien kommentit ovat suorastaan hämmentäviä: listataan toimintatapoja ja toimintoja, joita Mitsubishi Club Finland on vuosien aikana tehnyt ja tekee jatkossakin, ja annetaan varsin suoraan ymmärtää, että uusi foorumi ja/tai yhdistys tarvitaan, koska merkkikerhot eivät näitä listattuja asioita pysty järjestämään. Kyllä täytyy kovasti ihmetellä, miten joku kehtaa kirjoittaa tuollaista, joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Ihmettelen, miten jollain henkilöllä/henkilöillä riittää energiaa ryhtyä puuhaamaan kokonaan uutta foorumia ja yhdistystä (täsmälleen saman aiheen tiimoille kuin MCF) kun samaan aikaan meidän puolella on tekijöistä pulaa. Toisin sanoen: miksi ko. henkilöt eivät halua edistää listaamiaan asioita MCF:n lipun alla? Mehän suorastaan pyydämme tekijöitä ja tarjoamme jopa valmiita resursseja käyttöön. Mikä tässä klubissa on niin vastenmielistä, että mieluummin nähdään paljon vaivaa jonkin tietyn asian hoitamiseen muualla kuin yhtään vaivaa sen täsmälleen saman asian hoitamiseen täällä? Ei se tilanne siinä toisessa yhdistyksessä tai foorumissa ole lähtökohdaltaan yhtään erilainen: yhdistys, kuten foorumikin toimii juuri niin kuin sen JÄSENET toimivat. Ei mitään tipu taivaasta.
Tähän kohtaa on pakko toistaa se sama asia, jonka olen jo sata kertaa sanonut aiemminkin: Mitsubishi-harrastajia on yhteenlaskettunakin Suomessa niin vähän, että pieniin porukoihin jakaantuminen tekee tasapuolisesti hallaa kaikille. Jakautumisen tuloksena syntyy monta pientä porukkaa, joilla ei yksinään ole resursseja tehdä yhtikäs mitään. Kokonaisuus ei tällaisessa tilanteessa ole edes osiensa summa, vaan paljon, paljon vähemmän. Sama koskee keskustelufoorumejakin: miksei samaa aihepiiriä koskevaa keskustelua voi käydä yhdellä foorumilla? Jos joku sanoo, että ei useammasta foorumista ole haittaakaan, niin kehtaan olla eri mieltä:
-kukaan ei viitsi hakea tietoa monelta foorumilta, vähintäänkin on kätevämpää jos tieto löytyy yhdestä paikasta.
-kukaan ei viitsi kirjoittaa samoja juttuja monelle eri foorumille.
-usein hieman varsinaisen aiheen sivustakin kirjoitetut jutut voivat sisältää ratkaisun, tätä synergiaa ei vaan tule jos kaikki keskustelut on pilkottu monelle erilliselle foorumille.
-kokonaisuutena foorumi toimii kuin lumipallo: mitä enemmän samasta aiheesta kiinnostuneita samalla foorumilla on, sitä useampi sinne myös liittyy ja kirjoittelee. Tämäkään ei toimi jos kaikki nyhjäävät omissa pienissä foorumeissaan.
Jos joku sanoo, että toisten mallien harrastajien sekoittaminen jotenkin haittaa harrastamista tai muuta vastaavaa, niin ihmettelen kyllä kovasti sitäkin: Miten esim. joku Pajero-keskustelu haittaisi vaikkapa Colt/Lancer-puolen keskustelua? Ei kaikkia keskusteluita ole pakko lukea, jos ei kiinnosta. Siksi ne ovat omien alaotsikoidensa alla. Tai mitä esim. Lancer evon omistaja vie pois vaikkapa Pajeron omistajan kerhotoiminnasta? Mielestäni ei yhtään mitään, päinvastoin. Jos kyseessä olisi keskustelufoorumi, jonne tulisi päivittäin tuhansia uusia viestejä, niin tilanne olisi toinen, mutta kyllä Suomen Mitsubishi-harrastajien viestit mahtuvat aivan hyvin yhdelle foorumille.
Suomi on kuitenkin vapaa maa, eli foorumeita ja yhdistyksiä saa perustaa kuten haluaa. Onnea vaan yritykseen. Olisin halunnut käydä tämän keskustelun ainakin yhdellä näistä uusista foorumeista, mutta admin/perustaja valitsee foorumille pääsevät oman tahtonsa mukaisesti, eikä minulle ole pääsyä tuonne foorumille suotu. Vaikuttaa hienolta pelinavaukselta avoimen keskustelun hengessä uuden yhdistyksen luomiseksi siis. Paheksun myös ko. tahon Mitsubishi Club Finlandista levittämiä kirjoituksia, jotka antavat täysin virheellisen kuvan yhdistyksemme toiminnasta, vaikka ko. henkilö/henkilöt tietävät varsin hyvin mitä kaikkea toimintaa MCF on tehnyt ja ylläpitänyt. Ja tietenkin ihmettelen koko toiminnan tarvetta, motiiveja ja erityisesti perusteluja.
Mitä MCF:n toimintaan tulee niin kerrotaan tässä nyt vielä näkemykseni:
Jos kerhon toiminnassa tökkii jokin, niin siitä PITÄÄ KERTOA hallitukselle. Jos asioista ainostaan jupistaan itsekseen, niin mitään ei asialle tule tapahtumaan. Esim. jos halutaan jotain tiettyä toimintaa, sellaista pitää ehdottaa ja vielä parempi: sen toteuttamiseen kannattaa OSALLISTUA. Esim. jonkin tapahtuman toteuttamisessa rivijäsen voi toimia hallituksen valtuuttamana aivan samaan tapaan kuin hallitusjäsenkin. Ehdotuksia kehiin. Hyvä ehdotus muuten sisältää ajatuksen lisäksi myös jonkinlaisen vision siitä MITEN ja KENEN TOIMESTA ajatusta voidaan viedä eteenpäin.
EDIT: typoja
Tämä voisi oikeastaan sopia sopia myös "Mikä mieltänne painaa"-otsikon alle, mutta koska toivon aiheen herättävän keskustelua, avaan selvyyden vuoksi oman topicin.
Tässä viimeaikoina on pintaan pulpahtanut jo järjestyksessään toinen keskustelupalsta ja yhdistysyritelmä, jossa pyöritään täsmälleen saman aiheen tiimoilla (Mitsubishi Motorsin-autot) kuin meilläkin. Näiden perustajien/ylläpitäjien kommentit ovat suorastaan hämmentäviä: listataan toimintatapoja ja toimintoja, joita Mitsubishi Club Finland on vuosien aikana tehnyt ja tekee jatkossakin, ja annetaan varsin suoraan ymmärtää, että uusi foorumi ja/tai yhdistys tarvitaan, koska merkkikerhot eivät näitä listattuja asioita pysty järjestämään. Kyllä täytyy kovasti ihmetellä, miten joku kehtaa kirjoittaa tuollaista, joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Ihmettelen, miten jollain henkilöllä/henkilöillä riittää energiaa ryhtyä puuhaamaan kokonaan uutta foorumia ja yhdistystä (täsmälleen saman aiheen tiimoille kuin MCF) kun samaan aikaan meidän puolella on tekijöistä pulaa. Toisin sanoen: miksi ko. henkilöt eivät halua edistää listaamiaan asioita MCF:n lipun alla? Mehän suorastaan pyydämme tekijöitä ja tarjoamme jopa valmiita resursseja käyttöön. Mikä tässä klubissa on niin vastenmielistä, että mieluummin nähdään paljon vaivaa jonkin tietyn asian hoitamiseen muualla kuin yhtään vaivaa sen täsmälleen saman asian hoitamiseen täällä? Ei se tilanne siinä toisessa yhdistyksessä tai foorumissa ole lähtökohdaltaan yhtään erilainen: yhdistys, kuten foorumikin toimii juuri niin kuin sen JÄSENET toimivat. Ei mitään tipu taivaasta.
Tähän kohtaa on pakko toistaa se sama asia, jonka olen jo sata kertaa sanonut aiemminkin: Mitsubishi-harrastajia on yhteenlaskettunakin Suomessa niin vähän, että pieniin porukoihin jakaantuminen tekee tasapuolisesti hallaa kaikille. Jakautumisen tuloksena syntyy monta pientä porukkaa, joilla ei yksinään ole resursseja tehdä yhtikäs mitään. Kokonaisuus ei tällaisessa tilanteessa ole edes osiensa summa, vaan paljon, paljon vähemmän. Sama koskee keskustelufoorumejakin: miksei samaa aihepiiriä koskevaa keskustelua voi käydä yhdellä foorumilla? Jos joku sanoo, että ei useammasta foorumista ole haittaakaan, niin kehtaan olla eri mieltä:
-kukaan ei viitsi hakea tietoa monelta foorumilta, vähintäänkin on kätevämpää jos tieto löytyy yhdestä paikasta.
-kukaan ei viitsi kirjoittaa samoja juttuja monelle eri foorumille.
-usein hieman varsinaisen aiheen sivustakin kirjoitetut jutut voivat sisältää ratkaisun, tätä synergiaa ei vaan tule jos kaikki keskustelut on pilkottu monelle erilliselle foorumille.
-kokonaisuutena foorumi toimii kuin lumipallo: mitä enemmän samasta aiheesta kiinnostuneita samalla foorumilla on, sitä useampi sinne myös liittyy ja kirjoittelee. Tämäkään ei toimi jos kaikki nyhjäävät omissa pienissä foorumeissaan.
Jos joku sanoo, että toisten mallien harrastajien sekoittaminen jotenkin haittaa harrastamista tai muuta vastaavaa, niin ihmettelen kyllä kovasti sitäkin: Miten esim. joku Pajero-keskustelu haittaisi vaikkapa Colt/Lancer-puolen keskustelua? Ei kaikkia keskusteluita ole pakko lukea, jos ei kiinnosta. Siksi ne ovat omien alaotsikoidensa alla. Tai mitä esim. Lancer evon omistaja vie pois vaikkapa Pajeron omistajan kerhotoiminnasta? Mielestäni ei yhtään mitään, päinvastoin. Jos kyseessä olisi keskustelufoorumi, jonne tulisi päivittäin tuhansia uusia viestejä, niin tilanne olisi toinen, mutta kyllä Suomen Mitsubishi-harrastajien viestit mahtuvat aivan hyvin yhdelle foorumille.
Suomi on kuitenkin vapaa maa, eli foorumeita ja yhdistyksiä saa perustaa kuten haluaa. Onnea vaan yritykseen. Olisin halunnut käydä tämän keskustelun ainakin yhdellä näistä uusista foorumeista, mutta admin/perustaja valitsee foorumille pääsevät oman tahtonsa mukaisesti, eikä minulle ole pääsyä tuonne foorumille suotu. Vaikuttaa hienolta pelinavaukselta avoimen keskustelun hengessä uuden yhdistyksen luomiseksi siis. Paheksun myös ko. tahon Mitsubishi Club Finlandista levittämiä kirjoituksia, jotka antavat täysin virheellisen kuvan yhdistyksemme toiminnasta, vaikka ko. henkilö/henkilöt tietävät varsin hyvin mitä kaikkea toimintaa MCF on tehnyt ja ylläpitänyt. Ja tietenkin ihmettelen koko toiminnan tarvetta, motiiveja ja erityisesti perusteluja.
Mitä MCF:n toimintaan tulee niin kerrotaan tässä nyt vielä näkemykseni:
Jos kerhon toiminnassa tökkii jokin, niin siitä PITÄÄ KERTOA hallitukselle. Jos asioista ainostaan jupistaan itsekseen, niin mitään ei asialle tule tapahtumaan. Esim. jos halutaan jotain tiettyä toimintaa, sellaista pitää ehdottaa ja vielä parempi: sen toteuttamiseen kannattaa OSALLISTUA. Esim. jonkin tapahtuman toteuttamisessa rivijäsen voi toimia hallituksen valtuuttamana aivan samaan tapaan kuin hallitusjäsenkin. Ehdotuksia kehiin. Hyvä ehdotus muuten sisältää ajatuksen lisäksi myös jonkinlaisen vision siitä MITEN ja KENEN TOIMESTA ajatusta voidaan viedä eteenpäin.
EDIT: typoja